Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö vegaanit villasukkia?

Vierailija
18.08.2025 |

Onko keinokuidut parempia kuin luonnonkuidut?

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vegaanit käyttävät villasukkia ja villatakkeja ja villapuseroita ja villahuiveja ja villamyssyjä. Miksi kysyt? 

Etkö todella ymmärrä miksi kysytään? 

Vierailija
42/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, vegakeilla on kaikilla kissa. Ja selityksiä kyllä löytyy 😆

Ei ole kaikilla.

Onko lemmikit kielletty vegaaneilta?

Onhan se nyt tekopyhää kritisoida ja moralisoida muita eläinperäisten tuotteiden käytöstä. Kritisoida ja tuomita eläintuotantoa. Silti pitää kissoja ja koiria lemmikkeinä ja syöttää niille liharavintoa. Yhtälailla "epäeettistä" ja tehotuotettua se niiden rakkien ja kattien sapuska myös on.

Liskot/hämähäkit,yms syö hyönteisiä. niitäkään ei voi vegaani syödä, mutta omille elukoille niitä voi syöttää. 

Suurempaa idiotismia olisi ainoastaan syöttää niille elukoille vegaanista ruokaa ja salaattia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vegaanius on jatkuvaa rajanvetoa. 

Osa käyttää villa ja nahkavaatteita. Etenkin kierrätettyjä. 

Osa käyttää hunajaa, koska mehiläinen on hyönteinen. 

Osa käyttää lihamkorvikkeita. Siis tuotteita joiden tarkoitus on näyttää ja maistua lihalta. 

minulla on paljon vegaaniystäviä ja aiheesta keskustelu on joillekin punainen vaate. Osa kertoo mielellään omasta ideologiastaan.

Itse syön ajoittain paljon vegaaniruokaa, mutta lähinnä itse valmistettua, en sitä ultraprosessoitua kuraa mitä vegaanina myydään. Syynä terveellisyys, ei ideologia. En itse ole vielä saanut keneltäkään vegaanilta riittävää perustelua sille miksen voisi käyttää lähitilan maitoa tai munia. Kyseessä pienet tilat, jotka pitävät eläimiä ollakseen omavaraisia. Myös lehmät voivat huonosti, jos niitä ei lypsä. Kanat munivat joka tapauksessa ja osasta tulee tipuja, osan voin käyttää ruokana. En koe riistävän näitä eitehotuotettuja eläimiä. 

Vierailija
44/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vegaani leipoessa käyttää hiivaa?

Sehän on elävä olento sekin. Miksi vegaanisuus rajoittuu vain selkärankaisiin ja hyönteisiin?

Vierailija
45/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa käyttää lihamkorvikkeita. Siis tuotteita joiden tarkoitus on näyttää ja maistua lihalta. 

minulla on paljon vegaaniystäviä ja aiheesta keskustelu on joillekin punainen vaate. Osa kertoo mielellään omasta ideologiastaan.

Itse syön ajoittain paljon vegaaniruokaa, mutta lähinnä itse valmistettua, en sitä ultraprosessoitua kuraa mitä vegaanina myydään. Syynä terveellisyys, ei ideologia. En itse ole vielä saanut keneltäkään vegaanilta riittävää perustelua sille miksen voisi käyttää lähitilan maitoa tai munia. Kyseessä pienet tilat, jotka pitävät eläimiä ollakseen omavaraisia. Myös lehmät voivat huonosti, jos niitä ei lypsä. Kanat munivat joka tapauksessa ja osasta tulee tipuja, osan voin kä

Lehmät eivät voi huonosti jos eivät tuota maitoa eli niitä ei siemennetä joka vuosi. Tuossahan se vasikan kohtalo on karu, vasikoita syntyy liikaa maidontuotannon sivutuotteena eikä niitä aina kohdella todellakaan hyvin

Vierailija
46/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön ajoittain paljon vegaaniruokaa, mutta lähinnä itse valmistettua, en sitä ultraprosessoitua kuraa mitä vegaanina myydään. Syynä terveellisyys, ei ideologia. En itse ole vielä saanut keneltäkään vegaanilta riittävää perustelua sille miksen voisi käyttää lähitilan maitoa tai munia. Kyseessä pienet tilat, jotka pitävät eläimiä ollakseen omavaraisia. Myös lehmät voivat huonosti, jos niitä ei lypsä. Kanat munivat jo

Lehmät eivät voi huonosti jos eivät tuota maitoa eli niitä ei siemennetä joka vuosi. Tuossahan se vasikan kohtalo on karu, vasikoita syntyy liikaa maidontuotannon sivutuotteena eikä niitä aina kohdella todellakaan hyvin

Lampaille tehdään ihan samalla tavalla.

Vierailija
47/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vegaanit käyttävät villasukkia ja villatakkeja ja villapuseroita ja villahuiveja ja villamyssyjä. Miksi kysyt? 

Osa vegaaneista ei käytä mitään eläinperäistä. Ei villaa, ei silkkiä, ei nahkaa eikä tietysti turkiksia.

He käyttävät toiselta puolelta maapalloa tänne rahdattuja tekokuituisia eli muovisia vaatteita. Kuinka jaloa maapalloa ja eläimiä kohtaan.

Sitten nämä möykkäävät mikromuoviongelmasta, vaikka itse ovat suurelta osalta yksi suuri osasyy siihen.

Vierailija
48/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön ajoittain paljon vegaaniruokaa, mutta lähinnä itse valmistettua, en sitä ultraprosessoitua kuraa mitä vegaanina myydään. Syynä terveellisyys, ei ideologia. En itse ole vielä saanut keneltäkään vegaanilta riittävää perustelua sille miksen voisi käyttää lähitilan maitoa tai munia. Kyseessä pienet tilat, jotka pitävät eläimiä ollakseen omavaraisia. Myös lehmät voivat huonosti, jos niitä ei lypsä. Kanat munivat jo

Jos kyse ei ole tehotuotannosta vaan eläimistä myös huolehditaan hyvin, niin argumenttisi vähän ontuu. 

Vierailija
49/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta joista viimeiset 7 vuotta vegaani. Tai no vegaani ja vegaani, käytän jonkun verran hunajaa sekä villavaatteita ja kengissä pyrin välttämään nahkaa/mokkaa, mutta hyvissä kengissä varsinkin käytettynä se ei niin paha ole. Silti näiden kolmen paheen perusteella luikittelen itseni kuitenkin vegaaniksi.

Vierailija
50/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja humalassa baari-illan päätteeksi maistuu kebab tuplalihalla.

Vierailija
51/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vegaaneista ei käytä mitään eläinperäistä. Ei villaa, ei silkkiä, ei nahkaa eikä tietysti turkiksia.

Kyllä tuo koskee kaikkia vegaaneja, ei vaan osaa. 

Vierailija
52/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on elävä olento sekin. Miksi vegaanisuus rajoittuu vain selkärankaisiin ja hyönteisiin?

Kasvitkin on eläviä olentoja. Veganismissa on kyse siitä, että pyritään välttämään kokemus- ja kärsimyskykyisten eliöiden tappamista ja kärsimyksen aiheuttamista. Nykytiedon valossa tämä siis rajoittuu eläinkuntaan. 

Vierailija
53/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemista vegaaneista 8/11 käyttää kyllä villaa ja silkkiä. Osa näistä myös nahkaa. 

Vierailija
54/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 100% vegaani niin ei kyllä käytä. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Villa on eläintuote. 

Höpöhöpö. Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotteita, eikä niitä villavaatteita syödä. Eikä siihen tarvitse laittaa eläintä pois päiviltä. Varmasti on vegaaneja, jotka eivät käytä, mutta jos on 100% vegaani, niin voi silti käyttää.

Veganismissa ei todellakaan ole kyse pelkästään ravinnosta, vaan siitä, että vältetään mahdollisuuksien mukaan eläinperäisiä tuotteita. 

Ja totta kai villantuotantoon kuuluu lampaiden tappaminen, ei niille mitään vanhainkotia ole eläkepäiville. 

Vierailija
55/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvitkin on eläviä olentoja. Veganismissa on kyse siitä, että pyritään välttämään kokemus- ja kärsimyskykyisten eliöiden tappamista ja kärsimyksen aiheuttamista. Nykytiedon valossa tämä siis rajoittuu eläinkuntaan. 

Voiko vegaani syödä meduusan? Niillä ei ole aivoja ollenkaan. Kuuluvat kuitenkin eläinkuntaan.

Vierailija
56/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemista vegaaneista 8/11 käyttää kyllä villaa ja silkkiä. Osa näistä myös nahkaa. 

No ne ei ole sitten vegaaneja, vaan ovat varmaan vain vegaanisella ruokavaliolla. 

Vierailija
57/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ollaan krjaimellisia, niin vegaani ei käyä villasukkia eikä mitään eläinunnan tuotteita. Joten ei, vegaanit ei käytä villasukkia. Toki nykyisin ihmiset käyttää käsitteitä varsin löyhämielisesti, joten varmast löytyy itseään vegaaneinä pitäviä, jotka käyttävät villaa (ja nahkaa). 

Vierailija
58/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin heistä vain 3 on vegaaneja. 

Vierailija
59/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön ajoittain paljon vegaaniruokaa, mutta lähinnä itse valmistettua, en sitä ultraprosessoitua kuraa mitä vegaanina myydään. Syynä terveellisyys, ei ideologia. En itse ole vielä saanut keneltäkään vegaanilta riittävää perustelua sille miksen voisi käyttää lähitilan maitoa tai munia. Kyseessä pienet tilat, jotka pitävät eläimiä ollakseen omavaraisia. Myös lehmät voivat huonosti, jos niitä ei lypsä. Kanat munivat joka tapauksessa ja osasta tulee tipuja, osan voin kä

Olet malliesimerkki ihmisestä, joka ei tajua mistä veganismissa on kyse. Näet eläimen hyödykkeenäsi. Luulet, että lehmillä muuten vaan tissit räjähtävät maidosta jne. 

Vierailija
60/140 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko vegaani syödä meduusan? Niillä ei ole aivoja ollenkaan. Kuuluvat kuitenkin eläinkuntaan.

Kokeeko meduusat kipua? Voiko meduusoita ylipäätään syödä?

Kaikki ei kai ole vakuuttuneita hyönteistenkään kivun kokemisesta, joten hyönteistuotteiden kohdalla vegaaneissa voi olla vähän hajontaa.