Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus - Mitä se siis on?

Vierailija
18.08.2025 |

Mä olen viime aikoina puhunut useiden pari-, kolmekymppisten nuorten kanssa. Heillä on paljon mt-ongelmia. On mielestäni tosi hyvä, että asiasta puhutaan ja että nuoret osaavat hakea apua ja keskustella aiheesta.

Yksi asia kuitenkin mietityttää: He kaikki sanovat, että "ahdistaa". Ahdistus on se tunne, jota he kuvailevat. Mulle kuitenkin on jäänyt jotenkin epäselväksi, että miksi ahdistaa ja miltä se ahdistus tuntuu. Mikä tunne se oikein on?

Itsekin tunnistan esimerkiksi väsähtämisen ja alakulon itsessäni, mutta yleensä tiedän, mistä ne johtuvat. Ahdistus ilman sen kummempaa erittelyä on minulle vieras tunne.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus on tulevaisuuden tuskaa.

Vierailija
22/24 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miltä mango maistuu? Kuvailepa, etenkin jos et ole koskaan maistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tunteena vähän kuin pelko, mutta ei niin voimakas ja selvä. Itse tapaan sanoa, että ahdistus on se tunne joka tulee, kun ei heti löydä lompakkoaan ja alkaa epäillä, että se on varastettu. Eli sellainen "voi ei, miten tästä nyt selvitään, minä en jaksa tätä enkä kestä".

Aivan, mutta lompakon katoaminen on syy tuossa tapauksessa tunteelle.

Eikö pitäisi puhua aiheuttajista ja poistaa niitä jos mahdollista. Toimia. Kun jatkuvasti puhutaan ahdistuksesta tulee vaikutelma että se olisi joku itsenäinen ei mistään johtuva entiteetti.

Eli ei sanota että minulla on ahdistus ja piste. Vaan että minulle on tapahtunut tätä ja tuota negatiivista ja nyt olen yrittänyt saada apua ja tehdä tätä ja tuota asian auttamiseksi ja sana ahdistus mainitaan korkeintaan sivulauseessa.

Vierailija
24/24 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös sosiaalisissa tilanteissa sanoa että joku tilanne "ahdisti", vaikka oikeasti tunne oli pelko tai nolostumisen tunne. Itse ainakin Huomaan joskus tekeväni näin kun kerron jostain tapahtuneesta asiasta, eli en jostain syystä kehtaa sanoa että tilanteessa X nolotti, niin sanon että "ahdisti". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä