Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
581/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on myös poliisilaitoksen passipalvelussa määräaikaisina. 

No, voi niitäkin ehkä tukitöiksi sanoa. 

Helppoja tukitöitä, kuten eläkeläiset sanovat. 

Vierailija
582/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että työttömällä olisi rahaa ostaa alkoholia. 

Pankissa nähdään kenen tiliotteella lukee Alko. 

Kuka pankissa lukee toisten tiliotteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki työuransa raskasta työtä. Eläke on pieni ja hän saa asumistukea. Asuu pienessä yksiössä ja minusta olisi julmaa, jos hän joutuisi tästä lähtemään johonkin kunnan vuokrataloon. Suurista eläkkeistä joutaa kyllä leikata, mutta tämä hallitus ei taida onnistua kuin vähävaraisten kurjistamisessa.

Vierailija
584/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on myös palkkatuella palolaitoksella toimistotöissä. 

Ne on sellaisia tukitöitä. 

Vierailija
585/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asuu eläkeläinen samankokoisessa kaksiossa yksin missä minä asun kahden kouluikäisen kanssa. Hän saa asumistukea kuten minäkin. Erona tuen suuruudessa on n 200 e kk hänelle enemmän siis kuin meille kolmelle.

No, jos häneltä leikataan 200 e kk, tai vaikka 300 euroa kuussa, helpottaako se tilannettasi?

Kyllä, säästöä yhteiskunnalle ja tasapuolisuutta eri kansanosille.

Vierailija
586/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että työttömällä olisi rahaa ostaa alkoholia. 

Pankissa nähdään kenen tiliotteella lukee Alko. 

Kuka pankissa lukee toisten tiliotteita?

Kuka Kelassa katsoo toisten tietoja?

Kela saa joulukuussa oikeudet päästä ihmisten pankkitileille. 

Sielläkin on työttömiä määräaikaisuuksia tekemässä. 

Sellaisia tukitöitä. 

Kelasta moni hakee myös sairaspäivärahaa, äitiyslomarahaa ja asumistukia. 

Vierailija
587/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kela saa oikeudet ihmisten pankkitileille, jos ei tilejä katsota? 

Vierailija
588/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus. Ompa siinä naurettava lause. Nimittäin jos tuosta halutaan päästä eroon niin kaikkien on oltava tulevaisuudessa samanikäisiä.

Ei tarvitse. Riittää, että ei jatkuvasti vedetä välistä. Tai kotiinpäin.

Mitkä ovat ne sukupolvet, joiden tilannetta halutaan verrata? Tämä keskustelu on mennyt aika pitkälti linjalla eläkeläiset / työikäiset tai eläkeläiset / nuoret. Eläkeläisten ikähaarukka on n. 65 - 100 v, työikäisiksi lasketaan 15-64-vuotiaat. Kummassakin ryhmässä on useampi sukupolvi.

Sukupolvelle löytyy lisäksi useita määrätelmiä. Esim isovanhemmat-vanhemmat-lapset muodostavat kukin oman sukupolvensa. Omassa tapauksessa puhuttaisiin sitten 30-, 60- ja 90-luvulla syntyneistä sukupolvista.

En nyt osaa sanoa, kuin oikeudenmukaista/epäoikeudenmukaista meidän osaltamme elämä on ollut. Olen varakkaampi kuin äitini, mutta lapseni luultavasti minun ikäisenäni ovat minua varakkaampia. Minä ja äitini olemme jo eläkkeellä, lapseni töissä.

Äidilläni ei ollut mahdollisuutta opiskella, minulla ja lapsillani oli. Opintolainaa jouduimme kaikki ottamaan. Lapset saivat opiskellessaan asumistukea, minä asumislisää. Minun ei tarvinnut olla päivääkään työttömänä, äitini sen sijaan jäi työttömäksi ennen eläkkeelle pääsyään. Lasten osalta ei tietenkään vielä tiedä miten käy.

Eläkkeisiin tuo on vaikuttanut niin, että äidilläni on hyvin pieni eläke, minulla ihan kohtuullinen reilun 40v työuran jälkeen. Eläke on minulle kertynyt 23-vuotiaasta, lapsilleni jo 18-vuotiaasta. Tosin he aloittivat täysipäiväisen työnteon myöhemmin kuin minä, mutta heidän eläkeikänsä on korkeampi, joten ennättävät kerryttää saman verran eläkettä.

Minun syntyessäni ei vielä ollut pitkiä äitiysvapaita eikä päivähoitoakaan. Lasteni syntyessä ne taas olivat, ja ovat edelleen olemassa, jos lapseni hankkivat lapsia. Lapsilisiä on maksettu kaikkien sukupolvien aikana. Muiden tukien osalta (työttömyystuki, toimeentulotuki) ei ole kokemusta, koska en ole niitä ikinä saanut, ja toivottavasti eivät lapsenikaan tarvitse. Äitini sai työttömyyskorvausta ja pääsi myös työttömyyseläkkeelle

Joten onko tämä ollut oikeudenmukaista? Mikä sukupolvi on kärsinyt ja mistä?

Vierailija
589/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työttömiä oli palkkatuella kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa. 

Nyt ei ole ja joku valitti, että on pitkää ruohikkoa. 

Vierailija
590/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te eläkeläiset olleet työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeilussa?

https://duunitori.fi/tyoelama/tyokokeilu

Ei kerry eläkettä. 

Vierailija
591/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu kääntynyt jälleen tämän yhden rouvan henkilökohtaisiin työttömyyshuoliin.  Kuten aina.

Vierailija
592/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Boomerit kyllä jatkoi sitä omille lapsilleen. Se on on laaja sukupolvikokemus, ei yksittäisiä poikkeuksia. Joten voi kyllä yleistää. Koskee isoa osaa, mutta ei jokaista. Minä olen yksi sen lukemattomista kokeneista."

Niin olen minäkin.

T. Se joka tuon ohis -tarinan kertoi.

Vierailija
593/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vierailija
594/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien sakkomaksut.

Voi johtaa kunnissa jopa veronkorotuksiin."

https://yle.fi/a/74-20173309

Vierailija
595/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oletko jo ihan vuoden ollut työelämässä?"

Onhan tossa jo se vuosi enemmän kuin sinulla...

43 vuotta tuli.

Etkä edes käytöstapoja ole oppinut?

Tarkoitit jollekin törkeälle vanhusten haukkujalle ja kuoleman toivojalle?

Vanhemmat näyttävät esimerkkiä nuoremmille. Jos et tuon vertaa tajua (nuorelta tämän vielä ymmärtää, kun ei ole sitä kokemusta - elämää nähneeltä täysin anteeksiantamatonta), suosittelen lopettamaan tällaisiin paikkoihin kirjoittamisen kokonaan.

Vierailija
596/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömien sakkomaksut.

Voi johtaa kunnissa jopa veronkorotuksiin."

https://yle.fi/a/74-20173309

Ennen kaupunki vältti sakkomaksut, kun laittoi työttömän työkokeiluun. 

Ei enää nyt pitää päästä tes-palkkatyöhön. 

Vierailija
597/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa kuntaosuuksista 150 miljoonaa euroa ja työttömien sakkomaksut kasvavat. 

Lehdessä oli, että nuo rahat leikataan kouluista ja varhaiskasvatuksesta. 

Opettajia irtisanotaan. 

Vierailija
598/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. 

Vierailija
599/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinpä , jokainen lukutaitoinen ymmärsi puheen olevan siitä 25 %.  Ei se suuntautuisi työntekijöiden palkkoihin kuten arvelit.

Olen ilkeä taas, eihän nämä ihmiset olisi työttömiä jos snaijaisivat asioita ja olisivat edes siedettävän sopivia työelämään."

Pääsin juuri töistä.

Ansaitsemasta päivärahojasi.

Ole hyvä.

Vierailija
600/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saadaan oikeudenmukainen sukupolvikokemus, niin Z-sukupolvelle pitää antaa:

1. Ruumiillista kuritusta; voidaan antaa myös takautuvasti.

2. Opintotuki on muutettava 100% lainaksi ja harkinnanvaraiseksi.

3. Z-sukupolvi saa jatkossa asua alivuokralaisena ja perheellisenä hellahuoneissa.

4. Z-sukupolven palkkoja on laskettava esim. 75% nykyisistä niin pääsevät töihin ja 50-/60-luvun elintasoon. Loppuu samalla se ulkomailla ramppaus ja ilmaston tuhoaminen.

Näillä ohjeilla on sukupolvien kokemukset yhtenäistetty ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän