Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
441/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi kansakoulun ja meni 1960 luvulla töihin  valtion virastoon ensin lähetin apulaiseksi ja siitä sitten eteenpäin eri tehtäviin. Vakkarina oli virassa eläkeikään asti,myös lamavuodet.

Minä olen opiskellut korkeakoulututkinnon,lukion ja peruskoulun ja olen työtön. Tehtävään jota äitini virastossa hoiti vaaditaan nykyisin min KTM tutkinto.

Miettikää millainen työura tuollainen olisi?

Vierailija
442/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Oikeudenmukaista. Varmaan pitää ilman tukia sitten nykypolvien opiskella jos kukaan ei voi saada enemmän kuin toinen.

Joo, kaikki tuet pois niin on asiat hyvin kuin ennen :D Ehkäpä inisiät menisivät TÖIHIN kun joutuisivat itse maksamaan opiskelunsa.

Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sukupolvien kohtelu ei saisi olla epätasapainossa samassa ajassa. Eri aikakausille ei voi jälkikäteen mitään.

Vierailija
444/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu eläkeläinen samankokoisessa kaksiossa yksin missä minä asun kahden kouluikäisen kanssa. Hän saa asumistukea kuten minäkin. Erona tuen suuruudessa on n 200 e kk hänelle enemmän siis kuin meille kolmelle.

Vierailija
445/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uskallettu?  Eihän koko käsitettä ole ollut ennen kuin se keksittiin näin raflaavasti.  Eikä ole ollut uusia keksittyjä menoeriäkkään,  joista ei nyt uskalleta keskustella.  Mutta vieraatensin.

Vierailija
446/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Oikeudenmukaista. Varmaan pitää ilman tukia sitten nykypolvien opiskella jos kukaan ei voi saada enemmän kuin toinen.

Joo, kaikki tuet pois niin on asiat hyvin kuin ennen :D Ehkäpä inisiät menisivät TÖIHIN kun joutuisivat itse maksamaan opiskelunsa.

Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy. 

Eli jos ei ole tutkintoa niin pitää hakea yhteishaussa kouluun ja jos pääsee niin mennä sinne. Jos ei saa töitä. Muuten ei saa työttömyyskorvausta. 

Vierailija
447/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, 4 miljardin työttömyyskorvauksista ei voi leikata 10 miljardia puolustusmenoihin. 

Ja jos 39,1 miljardin eläkkeistä ei voi leikata niin eläkeläisen asumistuesta voi. 

Ja hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa. 

Asumistukea saavat vain pienituloisimmat eläkeläiset, voisi näytt'ää aika pahalta jos eläkeläisten asumistukea leikattaisiin, eikä suurmpiin eläkkeisiin koskettaisi.

Vierailija
448/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yli 25-vuotias saa, tässä ois taas säästämisen paikka.

Vierailija
449/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, 4 miljardin työttömyyskorvauksista ei voi leikata 10 miljardia puolustusmenoihin. 

Ja jos 39,1 miljardin eläkkeistä ei voi leikata niin eläkeläisen asumistuesta voi. 

Ja hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa. 

Asumistukea saavat vain pienituloisimmat eläkeläiset, voisi näytt'ää aika pahalta jos eläkeläisten asumistukea leikattaisiin, eikä suurmpiin eläkkeisiin koskettaisi.

Asumistukea saa myös työtön joka saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Ei sitä asumistukea saa, jos saa ansiosidonnaista 1000 netto. 

Vierailija
450/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tekoäly vie työt niin millä mä sen lapsen elätän? Jos tulee ero miehen kanssa vielä niin miten rahat riittää kun tukia ei tällaiselle keskilokkaiselle asunnon omistajalle anneta

Menet töihin ja sopeutat menot tuloihin. Niin muutkin tekevät. Jos on tottunut, että mies kantaa rahan pöytään ja itse vaan makaa sohvalla, kuin joku rannalle ajautunut valas, voi tietysti olla vaikeaa aluksi, mutta kyllä se siitä. Tsemppiä ja jaxuhaleja! ;)

Vierailija
451/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yli 25-vuotias saa, tässä ois taas säästämisen paikka.

No, minulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto. Olen ollut palkkatukitöissä ja sijaisuuksia tekemässä. 

Vierailija
452/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kävi kansakoulun ja meni 1960 luvulla töihin  valtion virastoon ensin lähetin apulaiseksi ja siitä sitten eteenpäin eri tehtäviin. Vakkarina oli virassa eläkeikään asti,myös lamavuodet.

Minä olen opiskellut korkeakoulututkinnon,lukion ja peruskoulun ja olen työtön. Tehtävään jota äitini virastossa hoiti vaaditaan nykyisin min KTM tutkinto.

Ymmärräthän, tuo kertoo siitä ettei koulutettua työvoimaa ollut riittävästi tarjolla, no, et ymmärrä.  Työkin oli ihan toista, laskukoneet oli, kirjoituskoneet, oli hienoa kunbtuli sähkökoneet ja korjausnauhat ja pallopää.

Säälittävää olla äidilleen kateellinen.

Työ opittiin työssä,  asiasta voidaan olla montaa mieltä.  Luultavasti maisteria olisi pidetty ylikoulutettuna kirjoittamaan erilaisia mallin mukaisia kirjeitä ja asioita.

Vierailija
453/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tekoäly vie työt niin millä mä sen lapsen elätän? Jos tulee ero miehen kanssa vielä niin miten rahat riittää kun tukia ei tällaiselle keskilokkaiselle asunnon omistajalle anneta

Menet töihin ja sopeutat menot tuloihin. Niin muutkin tekevät. Jos on tottunut, että mies kantaa rahan pöytään ja itse vaan makaa sohvalla, kuin joku rannalle ajautunut valas, voi tietysti olla vaikeaa aluksi, mutta kyllä se siitä. Tsemppiä ja jaxuhaleja! ;)

Tiesitkö, että sairaaloissa on siivoojia palkkatuella. 10 kuukautta ja uusi työtön tilalle. 

Vierailija
454/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat olivat vasta parikymppisiä kun saivat 70-luvulla kesämökin ja rannan vaariltani. En ole minä saanut vastaavasti yhtään mitään heiltä. 

Miten joku voi olla kateellinen omille vanhemmilleen. Ei mene omaan päähän ei, ei sitten millään. Ei kateus muutenkaan, mutta kateus omia vanhempia kohtaan. Tälle on varmasti joniinkainen diagnoosi tai termi olemassa.

Vierailija
455/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asuu eläkeläinen samankokoisessa kaksiossa yksin missä minä asun kahden kouluikäisen kanssa. Hän saa asumistukea kuten minäkin. Erona tuen suuruudessa on n 200 e kk hänelle enemmän siis kuin meille kolmelle.

No, jos häneltä leikataan 200 e kk, tai vaikka 300 euroa kuussa, helpottaako se tilannettasi?

Vierailija
456/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos häneltä leikataan 200 e kk, tai vaikka 300 euroa kuussa, helpottaako se tilannettasi?

No, meiltä työttömiltä joilla on kaksi lasta leikattiin 400 kuukaudessa. 

Kukaan ei halua enää lapsia. Ei ole vakituisia työpaikkoja. 

Vierailija
457/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä miettinyt miten ei ehkä sunkaan ulkomailla tarvitsisi työtön olla, kun tutkintokin löytyy.

Vierailija
458/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat olivat vasta parikymppisiä kun saivat 70-luvulla kesämökin ja rannan vaariltani. En ole minä saanut vastaavasti yhtään mitään heiltä. 

Miten joku voi olla kateellinen omille vanhemmilleen. Ei mene omaan päähän ei, ei sitten millään. Ei kateus muutenkaan, mutta kateus omia vanhempia kohtaan. Tälle on varmasti joniinkainen diagnoosi tai termi olemassa.

No, jos saa työmarkkinatukea 595 netto ja vamhempi omaa eläkettä ja leskeneläkettä 2500 netto. 

Vierailija
459/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on outo maa, kukaan ei halua itselleen mitään lisää, vaan muilta pois.

Vierailija
460/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä mielestäsi jotain vääryyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan