HSL on ajanut hinnoittelullaan yhtiön alamäkeen eivätkä ota opikseen vaan nostavat lisää hintoja.
Helsingin kaupunki on kaavailemassa hsl:n kuukausilippujen hintaa 90 euroon🤮🙈 Tällä menoa HSL:n alamäki vaan jyrkkenee kun yhä useampi äänestää jaloillaan ja siirtyy autoiluun, potkulautaan, pyöräilyyn.
Siis aivan päätöntä menoa hsl:n johtaminen, kun lippujen hinnat ovat jo nyt reilusti ylihintaisia ja lippu- ja vyöhykejärjestelmä on muutenkin epäonnistunut. Minua nlottaa myydä hsl:n lippuja kun päivittäin asiakkaat ja myös turistit kauhistelevat hinnoittelua ja systeemin on kankea. Kun 10 turistia haluaa ostaa liput koko ryhmälle niin jokainen lippu näppäillään yksitellen joten lippujen teko kestää. Aivan kankea paska koko hsl:n myyntijärjestelmäkin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän hsl:ttä ehkä kerran vuodessa tai kerran kahdessa vuodessa kun käyn asiakkailla. Viimeisin kerta kesällä vei täysin kiinnostuksen, koska lipun ostaminen on tehty järkyttävän vaikeaksi. En halua lataa jotain appia, jota käytän kerran vuodessa. Haluan maksaa muulla kortilla kuin Visalla tai Visaa tukevilla yhtiöillä. Haluaisin myös maksaa käteisellä. Lentokentältä et voi ostaa käteisellä lippua, keskustassa menee niin vaikeaksi käteisellä ostaminen, että ei kiinnosta. Lisäksi minun täytyy saada paperinen kuitti ostostani, että saan matkalaskuun.
Siirryin suosiolla Uberin käyttäjäksi lopun vierailun ajaksi. Aivan järkyttävää touhua.
Ihailen kyllä, että kuinka halvalla saa kuukausikortin jos maksaa vain 90 euroa. Munchenissa mun kuukausilippu maksaa 370 euroa julkisiin ja Tukholm
En esitä typerää, ihan asiallisia kysymyksiä mielestäni esitin. En ole reissutyössä itse, suurin osa ihmisistä ei ole. Eikä se tee minusta typerää, etten oleta kaikkien muiden tekevän vain työreissuja, vaikka eivät siitä kerro viesteissään.
En käy Tukholmassa esimerkiksi usein, mutta voisin kyllä ladata heidän kulkusovelluksensa, jos sitä tarvittaisiin ja sitten taas poistaa. Aikaisemmin ostin jopa jonkin matkakortin kertakäyntiä varten, kun kuvittelin meneväni sinne taas pian uudestaan, se on varmaan jossain laatikossa vieläkin :). Myös Tallinnaan minulla on ollut matkakortti. Ja olen ladannut äpin myös Turun joukkoliikenteeseen, vaikka nyt olen tehnyt kolme matkaa kahteen vuoteen siellä. Mutta nykyisin tosiaan näitä ei enää tarvita, koska monessa paikassa, jopa Helsingissä vihdoin, voi maksaa yleisillä maksukorteilla, joita ovat täällä juuri nuo Visa ja Mastercard. Toivottavasti saat työnantajasi kanssa jotenkin selvitettyä nuo kuluasiat, vaikea ulkopuolisena niihin ottaa kantaa, vaikka selvensikin sun ongelmien taustaa.
Paperista kuittia ei ole kai HSL:ltä koskaan muutenkaan saanut kertamatkasta. Muistan esimerkiksi huvittuneena, kun 25 vuotta sitten työnantajani silloinen kiukkuinen käteiskassanhoitaja valitti, että pahvinen seutulippu ei käy matkakulun kuittaamiseen, kun se ei ole kuitti, missä on rahasumma.. sain rahat kuitenkin ihan keskustelemalla, ehkä tällainen lähestymistapa toimisi teilläkin, jos halua on. Enkä joutunut jatkossakaan tivaamaan kuitteja bussikuskeilta.
Tsekkasin muuten, ja kuitinkin saa, mutta toki tämä ei auta, jos ei halua maksaa Visalla tai Mastercardilla.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää kun päättivät poistaa nuo isot automaatit, niistä oli niin kätevä ladata matkakorttia ja ostaa vuorokausilippuja. Nyt näistä joutuu maksamaan välitysrahaa R-Kioskille ja jopa Espoon yhteispalvelupiste ottaa välitysmaksun joka on härskiä mielestäni! Olen juuri jäänyt eläkkeelle joka ei päätä huimaa, asun B-vyöhykkeellä. Keskitän nykyisin kaikki menoni samoille päiville, ostan vuorokauden tai kahden lipun ja juoksen pää kolmantena jalkana hoitamassa asioita ja tapaamassa ystäviä. Entinen tapa maksaa (halvempi) kertamaksu matkakortilla oli parempi tapa.
Olet kai huomannut, että eläkeläisenä saat lipun puoleen hintaan, jos sulla on matkakortti?
Vierailija kirjoitti:
Jos hinnat olisivat järkevämmältä tasolla esim. koko pk-seudun lippu max. 50€/kk (aikuiset), niin moni pk-seutulainen voisi ostaa lipun, vaikka ei niin säännöllisesti / joka päivä lippua käyttäisi.
Kertalippuja voisi olla eri hintaisia esim. 30, 60, 90 ja 120 min. mukaan ja lippua voisi käyttää koko pk-seudun alueella. Okei, hyvillä ja nopeilla yhteyksillä olevat hyötyisivät suhteessa enemmän, mutta ehkä tämä olisi houkuttelevampi kuin nykyiset vaihtoehdot. Lisäksi lyhyitä matkoja tehdään muuallakin kuin ydinkeskustassa.
Tää kuulostaa hyvältä idealta. Mutta käytännössä kyllä kyrpisi, jos on ottanut vaikka 30 min lipun ja ruuhkan tai jonkun onnettomuuden takia liikenne matelee ja pitääkin hankkia uusi lippu. Olisi parempi, jos hinta riippuisi matkan pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään bussi ei kulje 2 km 2 minuutiissa.
Ottamatta kantaa mihinkään bussilinjoihin ja niiden nopeuteen, niin ihan vaan yleisellä tasolla 2 km 2 minuutissa tarkoittaa, että ajonopeus on 60 km tunnissa.
Kaikki bussit ihan varmasti kulkee tarvittaessa sitä suuremmallakin nopeudella.Hyppäävätkö matkustajat lennosta 60 km/h ohi kiitävään bussiin? Jos ei, niin aika kovat kiihdytykset ja jarrutukset joutuisi vetämään, että 2 min pysäkkivälillä keskinopeudeksi saisi 60 km/h.
Käytännön kokemusten perusteella bussin keskinopeus katuverkostossa on noin 10 km/h ja, jos kysessä on isompia väyliä kulkeva runkolinja, niin silloin ehkä joku 20 km/h voi olla saavutettavissa.
2km matkalla on max 1 pysäkki. Matkustaj
Ja yleensä aina pysähdyttyään pysäkillä bussi jää seuraaviin punaisiin valoihin.
Punaisia valojahan ei ole autoilijoille, ratikoille tai kävelijöille lainkaan..
Vierailija kirjoitti:
Tsekkasin muuten, ja kuitinkin saa, mutta toki tämä ei auta, jos ei halua maksaa Visalla tai Mastercardilla.
Sovelluksesta saa kuitin. Ostan itse työmatkoihin liittyvät liput sovelluksella ja aina olen saanut kuitin matkalaskua varten. Arkimatkoihin käytän ennemmin matkakorttia kuin sovellusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille on tehty kyllä hitsin vaikeaksi lipun ostaminen. (Äpit, nettikauppa jne.). Kaikilla ei ole edes älypuhelinta.
No etkä osaa mennä R-kiskalle tai läheiseen S-kauppaan?
No esim tästä sinne lähimmälle ärrälle ja ässään on bussimatka (samassa rakennuksessa molemmat) etenkin yhtään huonompijalkaiselle. Päinvastaisessa suunnassa on toinen ärrä mutta sinne on varmaan 100m tarkkuudella sama matka. Ei siis parane vanhuksen olla yhtään huonomuistinen vaan aina olla ainakin se yksi extralippu jemmassa jotta pääsee ostamaan lisää matkalippuja.
Kas on olemassa kausiliput, arvot, ja lippuja voi ostaa useitakin kerralla. Siis oikeastiko ostat lipun vasta kun lähdet liikenteesee
Hänhän nimenomaan kirjoitti, että hänellä on aina lippu jemmassa.
Itsekin ostan lipun vasta kun lähden, sillä käytän appia. Onko tämä sinusta siis outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovelluksesta saa kuitin. Ostan itse työmatkoihin liittyvät liput sovelluksella ja aina olen saanut kuitin matkalaskua varten. Arkimatkoihin käytän ennemmin matkakorttia kuin sovellusta.
Tämä on hyvä tieto, mutta tuo yksi ihminen ei siis suostu käyttämään sovellusta, Visaa eikä Mastercardia, mutta haluaa kuitin... menee vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hinnat olisivat järkevämmältä tasolla esim. koko pk-seudun lippu max. 50€/kk (aikuiset), niin moni pk-seutulainen voisi ostaa lipun, vaikka ei niin säännöllisesti / joka päivä lippua käyttäisi.
Kertalippuja voisi olla eri hintaisia esim. 30, 60, 90 ja 120 min. mukaan ja lippua voisi käyttää koko pk-seudun alueella. Okei, hyvillä ja nopeilla yhteyksillä olevat hyötyisivät suhteessa enemmän, mutta ehkä tämä olisi houkuttelevampi kuin nykyiset vaihtoehdot. Lisäksi lyhyitä matkoja tehdään muuallakin kuin ydinkeskustassa.
Tää kuulostaa hyvältä idealta. Mutta käytännössä kyllä kyrpisi, jos on ottanut vaikka 30 min lipun ja ruuhkan tai jonkun onnettomuuden takia liikenne matelee ja pitääkin hankkia uusi lippu. Olisi parempi, jos hinta riippuisi matkan pituudesta.
Tietenkin se riittää että on astunut kulkuneuvoon lipun voimassaoloaikana. Näin on myös nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se riittää että on astunut kulkuneuvoon lipun voimassaoloaikana. Näin on myös nyt.
Mistä ne tarkistajat tietää missä sitä on astunut metroon tai junaan jos vaihtaa lipun loppuvaiheessa.
"Mistä ne tarkistajat tietää missä sitä on astunut metroon tai junaan jos vaihtaa lipun loppuvaiheessa."
Voit vaihtaa jos lippu on voimassa. Lippu saa vavanheta kulkuneuvossa. Tarkastajat arvioivat onko lippu ehtinyt vanheta kulkuneuvossa.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä ne tarkistajat tietää missä sitä on astunut metroon tai junaan jos vaihtaa lipun loppuvaiheessa."
Voit vaihtaa jos lippu on voimassa. Lippu saa vavanheta kulkuneuvossa. Tarkastajat arvioivat onko lippu ehtinyt vanheta kulkuneuvossa.
Joskus istuin junaan just lipun loppuvaiheessa, kävi siten että juna odotti 20 minuuttia jotain mystistä asiaa kuten helsingin lähialueilla aina välillä tapahtuu ja lippu tietty vanheni. Tarkastaja tuli pasilassa ja mutisi jotain että täähän on tosi vanha lippu. Huomautin että se on tosi vanha kun juna seisoi pitkään odottamassa ja ainakin sillä kertaa se selitys kelpasi.
hyvä systeemi on
pääsen kätevästi itäkeskuksesta ryöstämään rikkaita espoolaisia ja myymään huumeita
t. roadman