HSL on ajanut hinnoittelullaan yhtiön alamäkeen eivätkä ota opikseen vaan nostavat lisää hintoja.
Helsingin kaupunki on kaavailemassa hsl:n kuukausilippujen hintaa 90 euroon🤮🙈 Tällä menoa HSL:n alamäki vaan jyrkkenee kun yhä useampi äänestää jaloillaan ja siirtyy autoiluun, potkulautaan, pyöräilyyn.
Siis aivan päätöntä menoa hsl:n johtaminen, kun lippujen hinnat ovat jo nyt reilusti ylihintaisia ja lippu- ja vyöhykejärjestelmä on muutenkin epäonnistunut. Minua nlottaa myydä hsl:n lippuja kun päivittäin asiakkaat ja myös turistit kauhistelevat hinnoittelua ja systeemin on kankea. Kun 10 turistia haluaa ostaa liput koko ryhmälle niin jokainen lippu näppäillään yksitellen joten lippujen teko kestää. Aivan kankea paska koko hsl:n myyntijärjestelmäkin.
Kommentit (173)
Ovat ottaneet hallituksen talousopit käyttöön. Ennen rikkaina pidettiin niitä joilla oli kaula ja sormet täynnä kultaa. Nyt saman aseman saa ostamalla Hsl:n kk-lipun joka kuukausi.
Minkä tahansa yrityksen kannattavuus nousee, jos se onnistuu houkuttelemaan itselleen asiakkaita. Kun nyt sitteb kuitenkin päättää hinnoitella itsensä ulos, ei tule asiakkaita eikä rahulia. Suomalaisilla on kaikissa liiketoimissa tosi kummallinen järjenjuoksu. Ajatellaan, että kun palvelu tai tuote on tavalla tai toisella vähän pazka mutta kallis, niin se lisää kulutusintoa. Ei, ei se toimi niin, mutta mitäpä sitä pässeille sen enempää selittämään, ei se mene perille kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa yrityksen kannattavuus nousee, jos se onnistuu houkuttelemaan itselleen asiakkaita. Kun nyt sitteb kuitenkin päättää hinnoitella itsensä ulos, ei tule asiakkaita eikä rahulia. Suomalaisilla on kaikissa liiketoimissa tosi kummallinen järjenjuoksu. Ajatellaan, että kun palvelu tai tuote on tavalla tai toisella vähän pazka mutta kallis, niin se lisää kulutusintoa. Ei, ei se toimi niin, mutta mitäpä sitä pässeille sen enempää selittämään, ei se mene perille kuitenkaan.
Juuri tätä minäkin ihmettelen. Vaikuttaa siltä että tietynlainen naivius tai hölmöläisyys vaikuttaa Suomessa laajemminkin.
"Lähimaksulla tai HSL-kortilla voi ostaa korkeintaan 10 lippua." Kymmenelle turistille tai taitai, miksi ei muka lipunmyynti osaa!
Vierailija kirjoitti:
Joo mitä järkeä on A-vyöhykkeessä kun kuitenkin on maksettava A ja B vyöhykkeen kallis AB lippu. Samalla lipulla pääse jopa Vantaan Myyrmäkeen vaikka haluaisit maksaa vain ratikkalipun töölöstä keskustaan. Epälooginen systeemi.
Joo. Mulla on "kauppaan" kahden minuutin matka. Lippu on 3.20€ kipikapi älliä että pääsee vaihdolla takaisin.
Joskus ostan ABC, 4:20€, silloin kerkiää käydä ihan apteekissakin.
6:40€ kahteen kahden minuutin matkaan oisi liikaa!
Ei ole autoa, pyörää eikä potkualautaa enkä tohdi noilla lippuhinnoillakaan matkustaan joten kävelen ja joskus otan riskin ja menen pummilla. Jotain rajaa hintoihin!
HSL:llä on koko ajan jotain ihme projetkia meneillään. Lippuautomaatteja ollaan viemässä pois mikä on todella ärsyttävää. Jatkossa kalliin lipun lisäksi maksat latausmaksun. Lapsellani on käytössä matkakortti, koska puhelimesta saattaa loppua akku välillä. Ihmettelen myös runkolinjan kehittämistä, koska se oikein kannustaa kulkemaan ilman lippua. Harvoin lipuntarkastajia edes on näkynyt kulkemalla linjalla. Raideliikenteessä on myös paljon pummeja, mutta ei niitäkään edes yritetä rajoittaa.
Muutaman euron korotukset sinne ja tänne eivät korjaa HSL:n tilannetta. HSL:n toiminta loppuu nykyisellään muutamassa vuodessa infrakulujen takia. Rakennetaan kaikenlaisia superkalliita ratikkalinjoja ja ratikkasiltoja, joista kaupungit sitten perivät inframaksuja HSL:ltä. Nämä maksut kaatavat HSL:n talouden vuosikymmenen loppuun mennessä, mikään lippujen hintojen korotus ei tule auttamaan tässä asiassa.
Tietysti, jos HSL haluaisi oikeasti korjata talouttaan lippujen hinnoilla, olisi muutama tehokas ja helppo tapa. Lastenvaunujen ilmaiseksi kuljettamisen lopettaminen kaikissa liikennevälineissä, ja polkupyörän kuljettamisen palauttaminen maksulliseksi. Mutta näitä ei haluta tehdä ideologisista syistä.
Sossu maksaa muutenkin bussilipun tiukia nostavalle joukolle joten miksi ihmeessä lipun hinnan korotuksesta pitää alkaa raivoamaan. Vaihtoehtoja on monta kuten kävely, skuutti, polkupyörä, auto jne. Yksi vaihtoehto on muuttaa muualle jos eläminen Stadissa tuntuu liian vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mitä järkeä on A-vyöhykkeessä kun kuitenkin on maksettava A ja B vyöhykkeen kallis AB lippu. Samalla lipulla pääse jopa Vantaan Myyrmäkeen vaikka haluaisit maksaa vain ratikkalipun töölöstä keskustaan. Epälooginen systeemi.
Joo. Mulla on "kauppaan" kahden minuutin matka. Lippu on 3.20€ kipikapi älliä että pääsee vaihdolla takaisin.
Joskus ostan ABC, 4:20€, silloin kerkiää käydä ihan apteekissakin.
6:40€ kahteen kahden minuutin matkaan oisi liikaa!
Kävellen menee varmaan viisi minuuttia. Miksi tämä ei ole vaihtoehto kun ihminen tarvitsee joka tapauksessa liikuntaa kunnossa pysyäkseen.
Käytän höselin palveluja mahdollisimman vähän. Olen säästänyt fillarin hinnan moninkertasesti liikkumalla sillä joka paikkaan ympärivuotisesti. Tietysti tämä ei ole mahdollista jos matkaa on enemmälti ja etenkin talvella.
90e kk lipun hinta AB vyöhykkeelle on ryöstöä ja ajaa asuinalueet jyrkästi eriarvoiseen asemaan.
HSL pistetään jostain syystä maksamaan noita umpityperiä ratikkasiltoja jotka ei ole HSL:n pyynnöstä tehty vaan helsingin valtuuston punaporukan ideologisia päätöksiä. Ei ihme että liput kallistuu. Toinen on tuo typerän hidas pikaratikka jota rakennetaan metron sijaan eri puolille kuin iisakin kirkkoa (rakentaminen kestää, kestää, kestää ja kestää...)
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa yrityksen kannattavuus nousee, jos se onnistuu houkuttelemaan itselleen asiakkaita. Kun nyt sitteb kuitenkin päättää hinnoitella itsensä ulos, ei tule asiakkaita eikä rahulia. Suomalaisilla on kaikissa liiketoimissa tosi kummallinen järjenjuoksu. Ajatellaan, että kun palvelu tai tuote on tavalla tai toisella vähän pazka mutta kallis, niin se lisää kulutusintoa. Ei, ei se toimi niin, mutta mitäpä sitä pässeille sen enempää selittämään, ei se mene perille kuitenkaan.
Röpleemi on siinä, ettei tuo ole oikeastaan yritys vaan palvelu. Sama kuin posti, vr, ja osittain finnairkin, tai terveyskeskukset. Kaikki nuo tekee kaikkensa karkoittaakseen asiakkaat joko surkealla palvelutasolla, aina vaan nousevilla hinnoilla tai molemmilla. Ja sitten taas nostetaan hintoja koska noita ei johdeta kuten palvelua vaan kuten yritystä ja yritetään päästä mahdottomaan tuottovaatimukseen mihin palvelun ei edes pitäisi yrittää päästä.
Vierailija kirjoitti:
HSL:llä on koko ajan jotain ihme projetkia meneillään. Lippuautomaatteja ollaan viemässä pois mikä on todella ärsyttävää. Jatkossa kalliin lipun lisäksi maksat latausmaksun. Lapsellani on käytössä matkakortti, koska puhelimesta saattaa loppua akku välillä. Ihmettelen myös runkolinjan kehittämistä, koska se oikein kannustaa kulkemaan ilman lippua. Harvoin lipuntarkastajia edes on näkynyt kulkemalla linjalla. Raideliikenteessä on myös paljon pummeja, mutta ei niitäkään edes yritetä rajoittaa.
Kontulan metroasemalta katosi viimeisetkin lippuautomaatit. Nyt on täysin mahdotonta ladata sekä matkakorttia että ostaa yksittäisiä lippuja muuten kuin joko appilla tai sillä typerällä lähimaksusysteemillä jos joku nyt haluaa riskeerata pankkikorttiaan tuollaisen julkisen laitteen lähellä. Äkkiäkös rikolliset keksii miten saa liimattua siihen kylkeen oman rahastuslaitteensa jolloin lipun ostaessasi tulet samalla maksaneeksi jonkun maksimi-lähimaksun hintaisen rikollisen veloituksen.
tämä koko hsl vyöhykehinnoittelu on aivan typerä, jopa turistit ei ymmärrä sitä kunnolla. minultakin on jopa kysytty että miten tämä toimii??
lipulla pitäisi päästä koko vantaa espoo helsinki alueella liikkumaan vähintään
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa muutenkin bussilipun tiukia nostavalle joukolle joten miksi ihmeessä lipun hinnan korotuksesta pitää alkaa raivoamaan. Vaihtoehtoja on monta kuten kävely, skuutti, polkupyörä, auto jne. Yksi vaihtoehto on muuttaa muualle jos eläminen Stadissa tuntuu liian vaikealta.
Ei maksa. Kaikki ei ole edes oikeutettuja toimeentulotukeen. Itselleni kolmen euron kertalippu menee reippaasti yli kipurajan. Matkustan niin harvoin kuin pystyn.
6 vuotta sitten ostin Helsingissä auton, kun työmatkaan meni autolla 20 min, julkisilla 60 min +. Elämänlaatu parani huomattavasti. Sitten muutimme, ja puolisoni alkoi käyttää autoa, minä sen sijaan aloitin työmatkapyöräilyn. Työmatkani on autolla 15 min, pyörällä 30 min ja julkisilla 40 min +. Talvella ja huonolla säällä menen autolla (silloin kun puoliso työskentelee etänä) tai julkisilla, mutta viime talvena oli sen verran hyvät kelit, että lopetin pyöräilyn marraskuussa ja aloitin maaliskuussa. Kertalippu kirpaisee, mutta sarjaliput ovat aika kökkö systeemi myös: pitää laskea tarkkaan, tuleeko sarjaliput oikeasti käytettyä siinä ajassa kuin pitäisi. Olen ajanut työmatkan pyörällä ollessani myös viimeisilläni raskaana, koska koen sen isoksi säästöksi. Myös lippualueiden jäykkyys estää minua käyttämästä HSL:ää. Asumme B-alueella, työpaikkani on B-alueella. Neuvola on C-alueella. Satunnaisesti käyn A-alueella. AB- ja BC-alue ovat samanhintaisia, mutta esim. sarjaliput pitää ostaa ja käyttää vain yhdellä alueella, eli se ei jousta yhtään. Joskus kun olen ostanut kk-lipun, silloin on pitänyt miettiä, tuleeko käytyä A- vai C-alueella ja joskus käy niin, että on AB-lippu, ja sitten pitäisi mennä C-alueelle, niin siihen päälle kun ostaa kertalipun, niin "säästöä" syntyy 30 snt. En tosin tiedä, paljonko se on tällä hetkellä. Mutta en tosiaan ihmettele, miksi ihmiset kulkevat pummilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mitä järkeä on A-vyöhykkeessä kun kuitenkin on maksettava A ja B vyöhykkeen kallis AB lippu. Samalla lipulla pääse jopa Vantaan Myyrmäkeen vaikka haluaisit maksaa vain ratikkalipun töölöstä keskustaan. Epälooginen systeemi.
Joo. Mulla on "kauppaan" kahden minuutin matka. Lippu on 3.20€ kipikapi älliä että pääsee vaihdolla takaisin.
Joskus ostan ABC, 4:20€, silloin kerkiää käydä ihan apteekissakin.
6:40€ kahteen kahden minuutin matkaan oisi liikaa!
Kävellen menee varmaan viisi minuuttia. Miksi tämä ei ole vaihtoehto kun ihminen tarvitsee joka tapauksessa liikuntaa kunnossa pysyäkseen.
Itsellä ainakin kahden minuutin bussimatka on kävellen 2 km. Ja olen usein talvella sen kävellytkin, kun pyörällä en ole viitsinyt ajaa tai bussimatkasta maksaa, kun ei sillä bussilla pääse ovelta ovelle. Viikon ostokset olen kahdelle hengelle kantanut, mutta olenkin vielä nuori. Sellainen tunnin reissu se taitaa lyhimmillään olla.
Joo mitä järkeä on A-vyöhykkeessä kun kuitenkin on maksettava A ja B vyöhykkeen kallis AB lippu. Samalla lipulla pääse jopa Vantaan Myyrmäkeen vaikka haluaisit maksaa vain ratikkalipun töölöstä keskustaan. Epälooginen systeemi.