Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Espoolaisopettaja vaatii vanhempia kirjoittamaan kirjeen lapsistaan.

Vierailija
17.08.2025 |

Espoolainen viidesluokkien opettaja Bianca Winterbäck pyytää vanhempia kirjoittamaan lapsistaan kirjeen ennen kouluvuoden alkua. Tarkoituksena on luoda henkilökohtainen ja luottamuksellinen ensikontakti perheisiin. Kirjeessä voi kertoa lapsen luonteesta, harrastuksista, perhetilanteesta tai muista tärkeistä asioista. Vaikka opettaja kertoo muodostavansa nopeasti käsityksen oppilaista, hän haluaa kirjeiden avulla vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä.

Tämä koulujen jatkuva yhteisöllisyysvaatimus on alkanut mennä överiksi. Kun opettaja kertoo saavansa perheiden vaikeudet kuitenkin selville koulun arjesta, niin mihin tätä kirjeprojektia edes tarvitaan?

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö höpö homma. Onko opella kassakaappi kirjeitä varten. 

Eiköhän siellä koulussa oo lukollinen tietoturvaroskis.

No onko? Vai ei ole edes ajateltu asiaa. 

Vierailija
22/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii? Siis vaatiko oikeasti? 

Vaatii. Lasta ei oteta luokalle, jos vanhemmat eivät kirjoita kirjettä. 

Jos kukaan huoltaja ei kirjoita kirjettä, se ope on työtön. 

Hänellä on vakituinen virka. 

Mutta jos kukaan ei kirjoita ja lapsia ei tule luokkaan, hän ei voi toimia opena tyhjälle huoneelle. 

Se ei ole opettajan ongelma. 

Open ongelma on hänen korvien välissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla ois lapsia niin voisin mä opettajalle kirjeen kirjoittaa hänen pyynnöstään. Jokainen aikuinenhan päättää itse, mitä kirjeeseen rustaa ja mitä tietoja antaa. Opettajalle tuo voi olla tärkeä pedagoginen työkalu.

Moi Bianca!

Vierailija
24/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa normaali vanhempi ilahtuu, jos opettaja on hänen lapsestansa kiinnostunut ja haluaa tietää lapsesta enemmän. 

Vierailija
25/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikoinaan kun olin harjoittelijana, ja vanhempainvartissa ope pyysi vanhempia keksimään yhden positiivisen sanan omasta lapsestaan. Jotkut eivät keksineet... oli kuulemma kovin vaikea tehtävä. 

Vierailija
26/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita sinä vain se kirje, äläkä kysele kiusallisia kysymyksiä.

Vierailija
27/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu opetussuunnitelmaan niin opettaja ei voi vaatia mitään kirjeitä. 

Vierailija
28/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän niilo-petteri on täysi ahdhd ja tuleva narkkarijuoppo pikku nilkki rikollinen.

T vauva palstan we tee mama

Vierailija
29/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava idea. Viisas opettaja.

Oletko Bianca?

Vierailija
30/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyytää. Jotta voisi paremmin ymmärtää lasten tarpeita ja taustoja. Viisasta ja viitseliästä. Silti jotkut syyttelee. Oikein "nykyaikaista".

Vierailija
31/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten moni tästä jaksaa pöyristyä. Mikä tässä on teistä se uhkaava asia?

Vierailija
32/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on kiva ajatus. Vanhempikin voi pysähtyä arjen keskellä miettimään suhdetta lapseensa ja lastaan yksilönä. Lisäksi se kertoo yllättävän paljon ihmisestä kuinka kertoo toisista. Todella hyvä tehtävä eikä tällaisesta tulisi pillastua.

Onko nimesi Bianca?

Vierailija
33/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa normaali vanhempi ilahtuu, jos opettaja on hänen lapsestansa kiinnostunut ja haluaa tietää lapsesta enemmän. 

Eikä ilahdu. Ei ole mitään tietoa mihin tuollaiset kirjeet edes päätyy, kyseenalaista toimintaa. 

Vierailija
34/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt yleistynyt että monella opella ja reksillä tuppaa olemaan omat säännöt. Kannattaa kuvakaapata eli siis kirjallisena tietysti kaikki yhteydenpito suorittaa tällaisten kanssa. Sitten kun lasuttavat, on näyttöä lasulle vanhemmilla. Puhumattakaan jos käräjöimään joutuu.

No mulla ei ole kyllä mitään syytä pelätä että joutuisin käräjille jostain. Sulla taitaa olla.

Vierailija
35/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita sinä vain se kirje, äläkä kysele kiusallisia kysymyksiä.

Alkaako opettajan hermo kiristyä=)

Vierailija
36/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope haluaa tietää, mistä jutuista lapsi tykkää ja on kiinnostunut. Mitä ehkä osaa, mitä opettelee. Onko tykännyt koulusta vai ei. Miksi?  Jotta osais olla parempi ope lapselle. Lapsi oppis ja viihtyis. 

Ja te täällä riehutte, että, en kyllä kerro, hirveetä, mites tietoturva! Mä niin toivon, ettei teillä ole lapsia. 

Vierailija
37/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ilahdu. Ei ole mitään tietoa mihin tuollaiset kirjeet edes päätyy, kyseenalaista toimintaa. 

Minulla ei ole mitään salattavaa. Kaiken yksityisyyden voi poistaa kansalaisilta.

Vierailija
38/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppuriin on pääsy 15v. opiskelijallakin. 

Terv. Silppuriin päässeen huoltaja

Vierailija
39/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä tuntuisi rasittavalta säveltää jotain kirjettä opettajalle. Muutenkin monet opettajat koulussa jotenkin intoilee tällä vanhempien vaivaamisella turhan takia. Onhan se noin teoriassa kiva juttu, koska ei hyvä vanhempi sano suoraan, ettei homma kiinnosta vaan pitää teeskennellä innostunutta. Olethan tietysti lapsesi koulussa mukana ja valmis aina käyttämään siihen aikaa? Itse olen vetänyt rajan, että esim. kutosella nuoremman lapsen kohdalla kysyin suoraan luokanopelta, että onko vanhempainvartti pakollinen. Ei kuulemma ole. Siis emme pitäneet. Miksi olisimme pitäneet? Lapsi pärjäsi loistavasti koulussa, ei ongelmia ja seuraamme koulua aktiivisesti opillisesti. Ope oli tavattu jo monta kertaa. Mitä se myhäily siellä vielä 15-20 minuuttia tarjoaa lisää? Tiesimme tasan muutenkin, missä lapsen koulussa mennään.  

Olen itse opettaja ja mielestäni vanhempia ei saa kuormittaa ylimääräisellä. 

Olet ihan oikeassa. Ei meillä vanhemmilla ole aikaa loputtomasti toimia koulun ehdoilla. Meidän tehtävä on huolehtia ruuasta, vaatteista, kasvatuksesta, rakkaudesta, harrastuksista, läksyistä jne kotona. Mutta koulun arkeen osallistuminen ei ole vanhempien tehtävä. Vaan opettajan, joka työstään saa palkan ja paljon lomia. Vanhemmilla on ihan tarpeeksi rastia omassa työssään ja lisäksi lasten kasvatuksessa. Kaikki eivät ole hyviä kirjoittamaan. Semmoiselta kirje vie paljon aikaakin. Kirjeetkin voivat lisäksi eriarvoistaa lapset monin tavoin. Joku esimerkiksi kirjoittaa sympaattisemmin kuin joku toinen. En silti täysin tuomitse kirjettä. Juuri minulle vanhempana olisi ollut kiva ja helppo tehtävä. 

Vierailija
40/183 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mikä tietoturva?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän