HS: Espoolaisopettaja vaatii vanhempia kirjoittamaan kirjeen lapsistaan.
Espoolainen viidesluokkien opettaja Bianca Winterbäck pyytää vanhempia kirjoittamaan lapsistaan kirjeen ennen kouluvuoden alkua. Tarkoituksena on luoda henkilökohtainen ja luottamuksellinen ensikontakti perheisiin. Kirjeessä voi kertoa lapsen luonteesta, harrastuksista, perhetilanteesta tai muista tärkeistä asioista. Vaikka opettaja kertoo muodostavansa nopeasti käsityksen oppilaista, hän haluaa kirjeiden avulla vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä.
Tämä koulujen jatkuva yhteisöllisyysvaatimus on alkanut mennä överiksi. Kun opettaja kertoo saavansa perheiden vaikeudet kuitenkin selville koulun arjesta, niin mihin tätä kirjeprojektia edes tarvitaan?
Kommentit (183)
Hän on tehnyt tämän jo kahdesti aiemmin ja saanut vanhemmilta myönteistä palautetta. Mutta tämä palsta ei petä.
Jos ja kun tällaisia kirjeitä joudutaan väsäämään, niin vanhemmat, joilla on sana hallussa ja kirjoitustaitoja, saavat paljon paremman ja värikkäämmän kirjeen aikaiseksi. Lapsesta saan tällöin huomattavasti paremman vaikutelman kuin huonosti laaditusta kirjeestä. Ei kaikki vanhemmat ole kirjailijoita tai toimittajia.
Vierailija kirjoitti:
Hän on tehnyt tämän jo kahdesti aiemmin ja saanut vanhemmilta myönteistä palautetta. Mutta tämä palsta ei petä.
Miksi nämä aiemmat kerrat on salattu?
Mikä siinä kirjeen kirjoittamisessa nyt niin kamalaa olisi? Vartin homma.
Vierailija kirjoitti:
Koska opettaja utelee ohi kaikkien sääntöjen ja tapojen perheen yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpö höpö homma. Onko opella kassakaappi kirjeitä varten.
Eiköhän siellä koulussa oo lukollinen tietoturvaroskis.
No onko? Vai ei ole edes ajateltu asiaa.
Kirjoita sinä vain se kirje, äläkä kysele kiusallisia kysymyksiä.
V itut kirjotellaan mitään kirjeitä. Ei voi tietää mihin tuollaisia kirjeitä käytetään, missä niitä säilytetään jne. Eikö nykyään muka ole niitä vanhempainvartteja jne missä voi jutella kasvotusten?
Vierailija kirjoitti:
Äitinä tuntuisi rasittavalta säveltää jotain kirjettä opettajalle. Muutenkin monet opettajat koulussa jotenkin intoilee tällä vanhempien vaivaamisella turhan takia. Onhan se noin teoriassa kiva juttu, koska ei hyvä vanhempi sano suoraan, ettei homma kiinnosta vaan pitää teeskennellä innostunutta. Olethan tietysti lapsesi koulussa mukana ja valmis aina käyttämään siihen aikaa? Itse olen vetänyt rajan, että esim. kutosella nuoremman lapsen kohdalla kysyin suoraan luokanopelta, että onko vanhempainvartti pakollinen. Ei kuulemma ole. Siis emme pitäneet. Miksi olisimme pitäneet? Lapsi pärjäsi loistavasti koulussa, ei ongelmia ja seuraamme koulua aktiivisesti opillisesti. Ope oli tavattu jo monta kertaa. Mitä se myhäily siellä vielä 15-20 minuuttia tarjoaa lisää? Tiesimme tasan muutenkin, missä lapsen koulussa mennään.
Olen itse opettaja ja mielestäni vanhempia ei saa kuormittaa ylimääräisellä.
Täällä toinen ope täysin samaa mieltä kanssasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä aiemmat kerrat on salattu?
Niistä mainittiin tässä artikkelissa.
Ihanko totta olet sitä mieltä, että kaikki, mistä HS ei tiedä tai tule kirjottaneeksi, on salattu?
Eikö viidesluokkalaiset osaa nykyään itse kirjoittaa? Vai miksi vanhempien pitää kirjoittaa joku kirje? Kyllä kai tuon ikäiset pennut osaa itse kertoa esim harrastuksistaan?
Jos ei viitsi edes kirjettä lapsestaan kirjoittaa, tulee vanhempien tilannetta tarkastella suurennuslasilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja yhdenkään tumman vanhemmat eivät tuota kirjettä kirjoita, joita on siis oppilaista 75%.
Tää on ruotsinkielinen koulu. En usko, että kovin montaa tummaa on koulussa.
Onhan tämä jotenkin idyllistä. Lapseni luokalla espoossa 5. luokalla oli yli 50 oppilasta. En usko, että opettajilla on silloin mitään resursseja lukea ja muistaa näitä kirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikoinaan kun olin harjoittelijana, ja vanhempainvartissa ope pyysi vanhempia keksimään yhden positiivisen sanan omasta lapsestaan. Jotkut eivät keksineet... oli kuulemma kovin vaikea tehtävä.
Jotkut ovat verbaalisesti vaan niin huonoja sekä huonoja arvioimaan ihmisiä. Ei tätä kannata dramatisoida ja väärin tulkita, etteivät koe lastaan positiivisesti.
Tämä myös näkyy lapsissa, eli opettaja osaa kohdentaa tukensa näihin kielellisesti heikommin varustettuihin lapsiin.
Minusta tuo tehtävä kuulostaa kivalta, ilahtuisin jos uusi opettaja pyytäisi tuollaista. Toki jos vanhempien kotiläksyt jatkuisivat ympäri kouluvuoden kokisin vähän raskaana, mutta yksi kirje syksyllä ei vaikuta kovin pahalta rastilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opettaja utelee ohi kaikkien sääntöjen ja tapojen perheen yksityisasioita.
Ei sinne kukaan pakota kirjoittamaan että äidillä on järjestön ihastus työkaveriin ja isä pesee jauhen lihan ennen kypsennystä, ihan itse saa valita mitä asioita haluaa kertoa.
Pyytää ja vaatia ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikoinaan kun olin harjoittelijana, ja vanhempainvartissa ope pyysi vanhempia keksimään yhden positiivisen sanan omasta lapsestaan. Jotkut eivät keksineet... oli kuulemma kovin vaikea tehtävä.
Jotkut ovat verbaalisesti vaan niin huonoja sekä huonoja arvioimaan ihmisiä. Ei tätä kannata dramatisoida ja väärin tulkita, etteivät koe lastaan positiivisesti.
Tämä myös näkyy lapsissa, eli opettaja osaa kohdentaa tukensa näihin kielellisesti heikommin varustettuihin lapsiin.
Minusta tuo tehtävä kuulostaa kivalta, ilahtuisin jos uusi opettaja pyytäisi tuollaista. Toki jos vanhempien kotiläksyt jatkuisivat ympäri kouluvuoden kokisin vähän raskaana, mutta yksi kirje syksyllä ei vaikuta kovin pahalta rastilta.
Lapsi tuomitaan siis kielellisesti heikommaksi vanhemman kirjallisen ilmaisun perusteella? Aika epäreilua lasta kohtaan ja laiskuutta opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä jotenkin idyllistä. Lapseni luokalla espoossa 5. luokalla oli yli 50 oppilasta. En usko, että opettajilla on silloin mitään resursseja lukea ja muistaa näitä kirjeitä.
N. 50 sivua tekstiä on opettajalle liikaa?
Kaikkien oppilaiden vanhemmathan voisivat tekaista kirjeen ChatGPT:llä.
Ymmärrän, että ko. opettajalla on tässä tehtävässä hyvä tarkoitus. En kuitenkaan antaisi itse tuollaista tehtävää oppilaideni vanhemmille, sillä se voi olla pahimmillaan myös eriarvoistava. Olen äidinkielen opettaja, joten minulle olisi erittäin helppoa kirjoittaa lapsestani sivukaupalla kielellisesti tasokasta tekstiä. Kylläpä olisi mukavaa kirjoittaa omasta pikku nuppusestani ja samalla näyttää opettajalle, kuinka hienosti kirjoittaminen sujuu tältä äidiltä. Mutta miltähän tehtävä tuntuisi vanhemmasta, jolla on vaikkapa keskivaikea tai vaikea lukivaikeus tai jokin muu syy sille, että kirjoittaminen ei suju? Ja miten opettaja varmistaa, että hän ei vahingossakaan tee oppilaistaan mitään oletuksia sen perusteella, mitä ja miten heidän vanhempansa kirjoittavat?