Jos herätätte miehen kesken unien niin suuttuuko ja alkaa huutamaan vai vastaa lempeästi herätykseen?
Tahallani en ketään herätä, mutta mies on alkanut käyttäytymään minua kohtaan erittäin huonosti jos olen joutunut hädän tullen hänet herättämään kesken unien. Vuoden aikana herätyksiä on ollut muutamia ja joka kerta mies on alkanut raivomalla huutamaan, haukkumaan h..raksi ja solvaamaan ties millä sanoilla. Onko minussa nyt jokin paha vika mitä en näe vai miten asia tulisi ratkaista? Ole pyrkinyt puhumaan asiat hereillä ollessa, mutta aiemmin olen joutunut herättämään kesken unien ja mies ei tee vuorotyötä eikä yötöitä. Lapsia ei ole.
Neuvoja kyselee herkkä-Heluna
Kommentit (44)
Mietipä: Jos olisit sinkku, miten selviäisit niistä yöllisistä katastrofeista, joiden vuoksi mies pitää herättää?
Vai onko ne herätyksen syyt sellaisia, että niitä ei olisi, jos ei olisi miestä?
Ja sinä ihan vaan nöyrästi siedät haukkumista? Annas kun arvaan: kesken unien herättäminen ei ole ainoa tilanne, jossa hän niin tekee. Kerrot kyllä myös todellisesta väkivallasta. Miksi sinä et pelasta itseäsi?
Mikä on se kauhea hätä, jonka vuoksi hänet herätät? Olen asunut mieheni kanssa yli 30 vuotta eikä nyt tule mieleen kovin monta kertaa, että olisi pitänyt herättää. Oletko jollakin tavalla riippuvainen miehestä niin, että sinun on herätettävä häntä yhtenään, koska tulee hätä yksin valvoessa?
Mieti myös sitä, mistä merkillisestä syystä mies on tyytynyt niin kaikin puolin kelvottomaan akkaan kuin sinuun, jota pitää haukkua ja joka on ansainnut pahoinpitelyä.
Kai tajuat jos yöllä iskee hätä mene vessaan ei siihen miestä tarvitse. En herätä miestä yöllä, ei sellaista ole vielä koskaan tullut että pitäisi herättää eikä mies herätä minua
Ainut syy herättää nukkuva on hengenvaara. Esim. tulipalo tai sydänkohtaus. Muissa tapauksissa voit kirjoittaa tuntemuksistasi vaikkapa kirjeen, jonka toinen lukee herättyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on niin tärkeä ja kiireellinen asia, että nukkuva karhu on pitänyt herättää?
Syitä on miljoonia enkä ala niitä tässä avaamaan.
Kerro nyt joku esimerkki? Itselleni ei tule oikein muuta mieleen kuin jos on tulipalo tai murtovaras. Silloin pitäisin outona jos mies suuttuu.
Miten niitä hätätilanteita tulee useita vuodessa?
Itse olen viimeksi herättänyt miehen 15 v sitten kun pienen lapsen kanssa piti lähteä päivystykseen. Mutta teillähän ei ollut edes lapsia.
Tuntuu nyt siltä että herätät jostain hyvin vähäpätöisestä syystä ja miehen on ehkä vaikea nukahtaa uudelleen?
Sinulla siis tulee miehen nukkuessa hätä jostakin sellaisesta asiasta, josta haluaisit puhua? Ei ihme, jos on kiukkuinen.
Kun olen herättänyt miehen kesken unien, hänellä on ollut hyvä syy ampaista heti ylös. Vaikka kyse ei ole ollut tulipalosta, on ollut kuitenkin joku sellainen tilanne, jossa on tarvittu heti hänen apuaan.
Jos ap itse kirjoitti myöhemmät kuvaukset miehen jo siemmin jatkuneesta huonosta käytöksestä niin erotkoon niin pian kuin mahdollista.
Jos olisi ollut käytöksen muuttuminen aiemmasta ja miehellä jo ikää niin voisi olla kyse alkavan muistisairauden oireista. Eli lääkäriin selvittämään tilannetta.
Tuollaista ei kuitenkaan tarvitse eikä pidä sietää.
M60
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat jos yöllä iskee hätä mene vessaan ei siihen miestä tarvitse. En herätä miestä yöllä, ei sellaista ole vielä koskaan tullut että pitäisi herättää eikä mies herätä minua
Kai tajuat että oikeasta hädästä on kyse, ei elintoiminnoista.
Riippuu tilanteesta.
Jos on vaikka tarve saada kyyti päivystykseen, on ok herättää. Mutta jos näkee pahaa unta ja tietää, että toisen pitää aamulla aikaisin herätä töihin, ei ole ok herättää.
Jatkuva turhaan herättely voi sekin olla henkistä väkivaltaa. Siis paino sanalla "jatkuva".
M-1965 kirjoitti:
Jos ap itse kirjoitti myöhemmät kuvaukset miehen jo siemmin jatkuneesta huonosta käytöksestä niin erotkoon niin pian kuin mahdollista.
Jos olisi ollut käytöksen muuttuminen aiemmasta ja miehellä jo ikää niin voisi olla kyse alkavan muistisairauden oireista. Eli lääkäriin selvittämään tilannetta.
Tuollaista ei kuitenkaan tarvitse eikä pidä sietää.
30v. miehellä ei ole muistisairautta.
Vastaus kysymyksen "miten asia tulisi ratkaista?"
Kirjoita kirje tai muu viesti ja keskustele hänen kanssaan vasta sitten, kun on herännyt.
Toinen ongelma on se, miksi siedät pahoinpitelyä.
Kerro nyt esimerkiksi yksi tai kaksi tällaista hätää miksi pitää mies herättää kesken unien.
Ei meillä huoritella, eikä meillä ole jatkuvasti hätätilanteita joihin puoliso pitäisi repiä mukaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt esimerkiksi yksi tai kaksi tällaista hätää miksi pitää mies herättää kesken unien.
Kodin sisällä huutava palovaroitin, tulipalo ja monta muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin sisällä huutava palovaroitin, tulipalo ja monta muuta syytä.
Eikö mies palovaroittimen ääneen herää herättämättäkin?
Aloituksesta sai sen käsityksen, että hän haluaa vain keskustella mieltä painavista asioista, joita ei tule keskusteltua hereillä ollessa.
Oma mieheni on sanonut, huonosti nukkuneenakin, että hänet saa(n) herättää vaikka keskellä yötä jos tarvii jutella.
Itsellä oli tuolloin murheita joilla en halunnut miestä vaivata.
Ja miksi haluat olla yhdessä tämän fyysisesti ja henkisesti väkivaltaisen miehen kanssa? Kuvailemasi tilanne ei todellakaan ole normaali ja tuossa tilanteessa ei ole mitään muuta ratkaisua kuin jättää mies mahdollisimman äkkiä.