Kenen muun mielestä paras lääke masennukseen on itseään niskasta kiinni ottaminen?
On tabu sanoa masentuneelle, että mene lenkille, vaikka todellisuudessa se on kaikista paras hoito. Maksatko mielelläsi veroa, jota käytetään muiden ihmisten saamattomuuteen?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kommentoija vaikuttaa olevan tietämätön siitä, että AP on ihan oikeassa:
"Laaja tutkimus paljasti: Liikunta saattaa hoitaa masennusoireita joskus paremmin kuin pelkkä lääkitys"
Kaikki tietää että raitis ilma, aurinko ,liikunta yma auttaa sekä kehoon että mieleen. Eri on onko voimia tehdä sellaisia asioita että saa noita. Jos pelkkä sängystå ylösnousu yms on vaikeaa ja unettomuus tms muut masennuksen oireet runtelevat ja ei ole ketään joka auttaisi tälläistä henkilöä.
Jos masennus olisikin vain "laiskuutta" ei ongelmaa olisi. Mutta kun se ei ole, sittenhän kukaan ei olisi masentunut jos pelkästään lenkki auttaa.
Mutta traumaa, joka aiheuttaa masennusta, liikunta ei paranna. Liikunta on osaratkaisu ongelmaan, ei ainoa lääke, joka parantaa. Trauma on siitäkin huolimatta parannettava keskustelun tai ratkaisukeskeisen terapian avulla. Ajatusmallit ja pelot täytyy korjata. Naisena minua rajoittaa lenkille lähtiessä myös nämä:
- en voi lenkkeillä kuntoradalla pimeällä
- en voi lenkkeillä lenkkivaatteissa, jotka myötäilevät ihoa
- en voi lenkkeillä siis kovin kuumalla
- en voi lenkkeillä paikoissa, jossa liikkuu vähän ihmisiä tai ovat syrjässä
Nämä kaikki johtuvat miespuolisten henklöiden aiheuttamista traumoista. Jos siis miespuolinen henkilö tulee neuvomaan minua, että ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille, tuntuu se jokseenkin...absurdilta.
Mitä jos miehet opettelisitte ensin kohtelemaan naisia hyvin. Älkää lyökö, solvatko, vainotko ja raiskatko. Palataan sitten aiheeseen.
Toimi hyvin ainakin itselleni. Ei ollut koskaan juolahtanut mieleen ottaa itseä niskasta kiinni ja laittaa asioita kuntoon. Kiitokset sille joka jakoi tämän vinkin, jonka yli pääsin yli masennuksestani.
t. ex masentunut työtön, nyt vakityössä oleva asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeily lisää endorfiineja, kyllä. Lenkkeily väsyttää, eikä jaksa murehtia yhtä paljon kuin liikkumatta, kyllä. Mutta lenkkeily ei korjaa traumoja tai paranna masennusta. Lenkkeily lääkkeenä on tavallaan ratkaisun etsimisen lykkäämistä tuonnemmaksi, sen lakaisua maton alle tai sitä karkuun juoksemista.
Auttaa osaltaan kuten oikea ruokavalio, muttei paranna juurisyytä masennukseen.
Lääketieteen tutkimustulokset ei ole kanssasi samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta traumaa, joka aiheuttaa masennusta, liikunta ei paranna. Liikunta on osaratkaisu ongelmaan, ei ainoa lääke, joka parantaa. Trauma on siitäkin huolimatta parannettava keskustelun tai ratkaisukeskeisen terapian avulla. Ajatusmallit ja pelot täytyy korjata. Naisena minua rajoittaa lenkille lähtiessä myös nämä:
Nämä kaikki johtuvat miespuolisten henklöiden aiheuttamista traumoista. Jos siis miespuolinen henkilö tulee neuvomaan minua, että ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille, tuntuu se jokseenkin...absurdilta.
Mitä jos miehet opettelisitte ensin kohtelemaan naisia hyvin. Älkää lyökö, solvatko, vainotko ja raiskatko. Palataan sitten aiheeseen.
Noi on itse luomiasi kahleita. Älä syytä miehiä. Joku mies joskus kenties on kohdellut sinua huonosti, mutta se on vain hänen syy.
Samojen mestareiden mielestä paras lääke työttömyyteen on mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos miehet opettelisitte ensin kohtelemaan naisia hyvin. Älkää lyökö, solvatko, vaino
Noi on itse luomiasi kahleita. Älä syytä miehiä. Joku mies joskus kenties on kohdellut sinua huonosti, mutta se on vain hänen syy.
Nämä eivät ole itse luomiani kahleita vaan traumojen aiheuttamia selviytymismekanismeja. Niitä ei pureta juoksemalla. Traumani eivät johdu siitä, että "joku mies on kenties kohdellut minua huonosti". Kun puhun traumasta, puhun oikeasta traumasta, en siitä, että joku on ollut joskus vähän ikävä.
Liikunta auttaa liikkeelle, jotta saa voimia lähteä hakemaan apua. Traumasta johtuvaa masennusta lenkkeily ei paranna.
Juu, itse paranin juurikin tuolla tavalla. Yks päivä vaan tajusin, että elämä valuu täysin hukkaan ja oikeasti haluaisin tehdä asioita. Siinä sitten illan luin ja katsoin erinäistä tietoa masennuksesta. Päädyin tekemään listan asioista miten parannan elämääni. Ekat pari kuukautta oli tuskaa, kun yritin liian montaa asiaa kerralla. Isoimmat ja eniten vaikuttavat asiat oli 1. herääminen ja sänkyyn meneminen samaan aikaan 2. parempaa ravintoa 3. joka päivä ulos. Puolessa vuodessa olin kuin uusi ihminen.
Pisin saikkuni töistä oli pari vuotta sitten 5,5 kk. Tuona vuonna keskimääräinen askelmääräni/päivä oli 9000 askelta. Oli kuukausia kun liikuin joka päivä yli 10 000 askelta jokaikinen päivä. Ei mulla liikunta auta masennukseeni pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse paranin juurikin tuolla tavalla. Yks päivä vaan tajusin, että elämä valuu täysin hukkaan ja oikeasti haluaisin tehdä asioita. Siinä sitten illan luin ja katsoin erinäistä tietoa masennuksesta. Päädyin tekemään listan asioista miten parannan elämääni. Ekat pari kuukautta oli tuskaa, kun yritin liian montaa asiaa kerralla. Isoimmat ja eniten vaikuttavat asiat oli 1. herääminen ja sänkyyn meneminen samaan aikaan 2. parempaa ravintoa 3. joka päivä ulos. Puolessa vuodessa olin kuin uusi ihminen.
Mahtavaa!
Tuo on tiettyyn pisteeseen asti kylläkin tervettä itsesuojeluvaistoa. Esim. minua ei ole miehet kohdelleet kaltoin, mutta silti olen varuillani ja valppaana ollessani lenkillä pimeällä ja kuljen reittejä niin, etten ole syrjässä ja olen tehnyt muitakin varotoimia, esim. soittanut jollekin jos uhkaavan oloista. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ja unettomuudesta kärsivän nukkua enemmän.
Mies ei voi koskaan ymmärtää millaista on olla nainen. Harva nainen näitä asioita avaa: suurin osa naisista tekee joka päivä tiedostamatta tai tiedostaen valintoja, joilla minimoi vaaran riskiä. Nämä oppii jo viimeistään teini-iässä.
Samaan aikaa mies on voinut elää elämäänsä hyvinkin huolettomasti, miettimättä edes vaaran olemassaoloa, liikkuen missä mieli tekee, mihin aikaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä eivät ole itse luomiani kahleita vaan traumojen aiheuttamia selviytymismekanismeja. Niitä ei pureta juoksemalla. Traumani eivät johdu siitä, että "joku mies on kenties kohdellut minua huonosti". Kun puhun traumasta, puhun oikeasta traumasta, en siitä, että joku on ollut joskus vähän ikävä.
Liikunta auttaa liikkeelle, jotta saa voimia lähteä hakemaan apua. Traumasta johtuvaa masennusta lenkkeily ei paranna.
Trauma on todellinen, mutta rajoitteet itse luomiasi. Lyhyellä aikavälillä ne on ymmärrettäviä, mutta pitkällä aikavälillä niistä kannattaa totutaa itseään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otan itseä niskasta kiinni, miten se auttaa perittyyn aivokemian häiriöön? Yritä perustella oikein niin kunnolla kuin osaat. No?
Liikunta edistää aivoperäisen hermokasvutekijän (BDNF) kasvua, mikä parantaa aivojen toimintaa ja kognitiivisia taitoja.
Liikunta vapauttaa endorfiineja, jotka ovat luonnollisia mielihyvähormoneja ja jotka parantavat mielialaa.
Säännöllinen liikunta auttaa hallitsemaan stressiä ja ahdistusta, jotka usein liittyvät masennukseen.
Liikunta parantaa unen laatua, mikä on tärkeää masennuksen hoidossa.
Liikunta voi tarjota sosiaalisia kontakteja ja tukea, mikä voi olla hyödyllistä masennuksen hoidossa.
Lenkkeilyn sijaan joillekin sopisi paremmin tanssi. Musiikki nostattaa mielialaa ja saa ihmisen liikkumaan.
Masentuneena ei vaan jaksaisi lähteä mihinkään säännölliseen ryhmäliikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkää näkevien kannattaa syödä enemmän.
Lenkkeilin kunnes masennus syveni vieden loputkin voimat.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi koskaan ymmärtää millaista on olla nainen. Harva nainen näitä asioita avaa: suurin osa naisista tekee joka päivä tiedostamatta tai tiedostaen valintoja, joilla minimoi vaaran riskiä. Nämä oppii jo viimeistään teini-iässä.
Samaan aikaa mies on voinut elää elämäänsä hyvinkin huolettomasti, miettimättä edes vaaran olemassaoloa, liikkuen missä mieli tekee, mihin aikaan tahansa.
Moni nainenkaan ei tunnusta noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkää näkevien kannattaa syödä enemmän.
Ja jos ei ole leipää, voi syödä kakkua.
Kokeile joogaa.