Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.
Minä sanon päin vastoin, että ÄLÄ hanki luottokorttia!
Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.
Jokainen tuntee varmaan itsensä. Mäkin ostan etenkin kaikki isommat
Ei se luottoyhtiö tunne jokaisen yksilön käyttäytymistä, vaan sen miten iso joukko käyttäytyy. Yksilöt eivät kaikki käyttäydy samanlailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
24 km. Kylille ja toinen takas. 48 yhteensä. Kyllä. On oltava auto. Perustele, miksi ei muka? Ja Huom. Ei kulje yleisiä. Niin ja tiedoksi. En muuta. Asun maksetussa talossa. Muualla menisi vuokra ja se on varmasti isompi, kuin autoni kk kulut. Talon ostoon muualta taas ei ole rahaa. Tästä nykyisestä ei saa enää mitään. Sivussa kaikesta.
Sähköpyörä.
- noin 50km päivässä työmatkansa polkeva.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pese edes käsiäni koskaan kotona ollessani. Ja käyn julkisissa vessoissa aina kun voin,
Perushygienia on eri asia kuin älytön kosmetiikka läträys mitä länsimaissa harrastetaan. Toki kädet on hyvä pestä saippualla koska ne oikeasti likaantuvat ja ovat kosketuksissa esim syömäsi ruoan kanssa. Mahaa tai reisiä ei sen sijaan ole mitään järkeä pestä päivittäin saippualla. Ja sen jälkeen laittaa vartalovoidetta korjaamaan tuhoja.
Saippua voi ihan hyvin olla Tokmannin kolmen litran kanisterissa myytävää halpista. Kädet tulee ihan yhtä puhtaaksi kuin jollain mitä myydään kymmenkertaisella litrahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Palashampoo voi tulla paljon edullisemmaksi kuin nestemäisessä muodossa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
24 km. Kylille ja toinen takas. 48 yhteensä. Kyllä. On oltava auto. Perustele, miksi ei muka? Ja Huom. Ei kulje yleisiä. Niin ja tiedoksi. En muuta. Asun maksetussa talossa. Muualla menisi vuokra ja se on varmasti isompi, kuin autoni kk kulut. Talon ostoon muualta taas ei ole rahaa. Tästä nykyisestä ei saa enää mitään. Sivussa kaikesta.
Se on sitten sinun ihan oma ongelmasi. Itse olet itsesi tuohon kuoppaan kaivanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nostit noin vähän, kun nostaminen on niin helppoa? Eikö olisi ollut järkevämpää nostaa vaikka 1000 €?
Ei, koska myös RISKEJÄ on hallittava. Näin voin nostaa tulojani taas ENSI VIIKOLLAKIN vaikka 10:llä, eikä kaikkea rahaa ole laitettu töihin samaan aikaan ja samaan kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Ihan oma valinta asua jossain hevon perseessä.
Minä sain satasen vuosisäästön lopettamalla kahvin juomisen kotona, enkä korvannut sitä millään. Ennen meni paketti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Sähköpyörä.
- noin 50km päivässä työmatkansa polkeva.
Mulla laski ruokakulutkin noin parisataa kuussa kun siirryin pyöräilijäksi. Ostan sen verran kun reppuun mahtuu ja hävikkiruuan määrä väheni.
- ei sähköpyörää
"Ei se luottoyhtiö tunne jokaisen yksilön käyttäytymistä, vaan sen miten iso joukko käyttäytyy. Yksilöt eivät kaikki käyttäydy samanlailla"
Tulee vertauskuvana mieleen sanonta: 80 % autoilijoista kokee olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia.
Ehkä joku oikeasti myös on. Oletko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Sähköpyörä.
- noin 50km päivässä työmatkansa polkeva.Mulla laski ruokakulutkin noin parisataa kuussa kun siirryin pyöräilijäksi. Ostan sen verran kun reppuun mahtuu ja häv
Ilta-aleakin pystyy hyödyntämään kun ei tosiaan osta koko viikon ruokia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda verojen, yms oheiskulujen merkitystä.
10 € säästön eteen sun pitää tienata 20 € bruttona. Kädessä oleva nettoraha on arvokkaampaa.
Köyhät maksavat veroja paljon vähemmän. Todella pienillä tuloilla 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nostit noin vähän, kun nostaminen on niin helppoa? Eikö olisi ollut järkevämpää nostaa vaikka 1000 €?
Ei, koska myös RISKEJÄ on hallittava. Näin voin nostaa tulojani taas ENSI VIIKOLLAKIN vaikka 10:llä, eikä kaikkea rahaa ole laitettu töihin samaan aikaan ja samaan kohteeseen.
sijoittaminen ja kasvavat osinkotulot täälläkin on se millä kasvatan tuloja. En pyri enää oikeastaan yhtään säästämään palkasta kun saan osinkoja nettona noin tonnin kuussa. Niitä en käytä.
Ihme näpertelyä useimpien vinkit. Ei noilla ole juuri mitään käytännön merkitystä. Oikeasti vaikuttavat säästökeinot on
Ei lapsia, niin kuluu ehdottomasti isoin rahamäärä kaikista elämän vaihtoehdoista. Mikään muu ei säästä yhtä paljon kuin lasten tekemättä jättäminen. Säästöt jopa kymmeniä tuhansia per vuosi.
Minimalistinen asuinmuoto - riippuu tilanteesta onko se vuokra vai oma, mutta yksiö on aina halvempi kuin vastaava kolmio. Myös sen sisustaminen, remontointi jne on aina halvempaa kuin isomman. Säästö useita tuhansia per vuosia.
Ei autoa, siinä kolmas iso säästö. Säästö tuhansia per vuosi.
Kaikki muu on aika turhaa näpertelyä näiden rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.
Kiitos tästä vinkistä! Ei ollut itselleni entuudestaan tuttu kortti tämä, ja tulee nyt tarpeeseen uusi cashback-kortti kun Bank Norwegianin maksimi-cashback on tältä vuodelta jo ansaittu.
Pystyykö Morrow Bankin cashbackia siirtämään omalle tililleen kuten Bank Norwegianilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pese edes käsiäni koskaan kotona ollessani. Ja käyn julkisissa vessoissa aina kun voin,
Perushygienia on eri asia kuin älytön kosmetiikka läträys mitä länsimaissa harrastetaan. Toki kädet on hyvä pestä saippualla koska ne oikeasti likaantuvat ja ovat kosketuksissa esim syömäsi ruoan kanssa. Mahaa tai reisiä ei sen sijaan ole mitään järkeä pestä päivittäin saippualla. Ja sen jälkeen laittaa vartalovoidetta korjaamaan tuhoja.
Saippua voi ihan hyvin olla Tokmannin kolmen litran kanisterissa myytävää halpista. Kädet tulee ihan yhtä puhtaaksi kuin jollain mitä myydään kymmenkertaisella litrahinnalla.
Palasaippua on vielä halvempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se luottoyhtiö tunne jokaisen yksilön käyttäytymistä, vaan sen miten iso joukko käyttäytyy. Yksilöt eivät kaikki käyttäydy samanlailla"
Tulee vertauskuvana mieleen sanonta: 80 % autoilijoista kokee olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia.
Ehkä joku oikeasti myös on. Oletko sinä?
Sinä koet tietäväsi minua paremmin miten luottokortti maksut hoidan?
Kannattaa kilpailuttaa vakuutukset. Samalla harkita ihan tosissaan mitkä vakuutukset on tarpeellisia. Ylivakuuttaminen ei kannata. Vanhassa autossa ei kannata olla tonnin vuodessa maksavaa vakuutusta. Samoin jotain läpimätää kesämökin rötisköä ei kannata vakuuttaa. Palakoot! Pitää harkita ja laskea onko hyöty ja haitta suhteessa toisiinsa tasapainossa. Tosi laaja kotivakuutuskin on yleensä kannattamaton ostaa. Kaikissa vakuutuksissa teoriassa keskimäärin vakuutusyhtiö jää aina voitolle ja vakuutuksen ostaja häviölle.