Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sisäistää se että säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa rajattomasti.
->himosäästämisen sijaan keskity TULOJEN NOSTAMISEEN. Näin minä teen. Viimeksi eilen nostin kuukausitulojani hiukan. Saman teen kerran tai kahdesti ensi viikollakin.
Paska vinkki tällä verotuksella. Ehkä jos pimeästi saisi, mutta enpä heti keksi miten omalla kohdalla (umpihetero mies).
ei ole. Se vain on matemaattinen fakta, menoja et voi rajattomasti pienentää, mutta tuloja voit rajattomasti nostaa, eikä edes veroprosenttisin nouse aivan helposti.
Vaan kun ei kaikki halua tulojaan rajattomasti nostaa. Voi esim tykätä työstään ja toisaalta vapaa-ajastaan, ja
ei tulojen nostamiseen mitään vapaa-aikaa tarvitse uhrata. Kuinka helvetin rajoittuneita te oikein olette ajattelussanne. Eilen käytin 30 sekunttia siihen että nostin kuukausittaista tulotasoani 10 eurolla/kk nettona. Eikä minun tarvitse käyttää enää yhtään aikaa tuon 10 euron extratulon saamiseksi tulevina kuukausina.
Mä olen huomannut oman kulutuksen olevan huomattavasti pienempää kuin ystävilläni. Mietittyäni asiaa päättelin sen johtuvan somettomuudestani. En yksinkertaisesti näe mitä muilla on enkä koe tarvetta hankkia jokaista juttua. Hiuskosmetiikkana on shampoo. Nuorempana kun värjäsin hiuksia (sekin kuluerä) jouduin myös ostamaan hoitoainetta ja hiusnaamioita. Nykyään kun pesen shampoolla pari kertaa viikossa (enkä suorista/kiharra jne) niin hiukset ovat paremmin voivat kuin koskaan niitä "hoitaessa". Sama koskee myös muutakin kosmetiikkaa. Mun tulee ostettua hyvin vähän mitään. Ihoa ei tarvitse edes rasvata jos siitä ei hinkkaa päivittäin luonnollista bakteerikerrosta pois saippualla. Eli taas säästää kun jättää saippuat ja vartalovoiteet kauppaan. Ja iho voi paremmin kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.
Minä sanon päin vastoin, että ÄLÄ hanki luottokorttia!
Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.
Jokainen tuntee varmaan itsensä. Mäkin ostan etenkin kaikki isommat luottokortilla, lähinnä sen sisältämän vakuutus
Minä veikkaan vahvasti sen puolesta, että satojen miljoonien eurojen voittoa tahkoavat luottoyhtiöt tuntee ihmisten käyttäytymistä paljon paremmin.
Laihduta. Vaikka olisit normaalipainoinen, voit luultavasti pudottaa painoasi ainakin muutaman kilon ilman että terveys kärsii. Mitä vähemmän painat, sitä vähemmän ruokaa tarvitset ja sitä enemmän säästät ruokakuluissa.
Meidän suvun vinkki:
säästä tulitikuissa ja osta shampanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta hiilarit pois. Säästät kun et esim leivo leipää, keitä pastaa, yms.
Ehkä paskin vinkki ikinä. Ruoan energia kannattaa nimenomaan ottaa pääosin edullisesta hiilarista. Perunaa, pastaa, riisiä, juureksia. Halpaa ja terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Pitää laskea kaikki kulut mitä työntekoon liittyy:
- Työvaatteisiin kuluu rahaa
- Verotus, jonka jo mainitsit
- Eläkemaksut (onko kulua vai säästöä, minusta enemmän pakollinen kulu)
- Työmatkat
- Töissä syömiseen menee tyypillisesti enemmän rahaa
- Aikaa kuluu, jonka voisi käyttää vaikka leipomaan omat leivät edullisesti.
Tottakai palkasta silti jää käteen rahaa, mutta ei se ole läheskään se mitä bruttona tienaat.
KUKA mistään TYÖNTEOSTA puhui?
Minä puhuin TULOJEN NOSTAMISESTA en LISÄTYÖN TEKEMISESTÄ.
Siili on halvin hiustyyli. Se on helppo leikata itsekin muutaman kympin maksavalla koneella, ja sen jälkeen et tarvitse enää edes shampoota. Säästät myös hiusten pesuun, kuivatteluun, kampaamiseen ja muuhun kuluvaa aikaa, jonka voi käyttää vaikka pullojen keräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta hiilarit pois. Säästät kun et esim leivo leipää, keitä pastaa, yms.
Tämä. Tulee vähemmän tiskiä ja ruuanlaitto vie vähemmän aikaa kun olen siirtynyt hiilarittomuuden myötä airfryer käyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut oman kulutuksen olevan huomattavasti pienempää kuin ystävilläni. Mietittyäni asiaa päättelin sen johtuvan somettomuudestani. En yksinkertaisesti näe mitä muilla on enkä koe tarvetta hankkia jokaista juttua. Hiuskosmetiikkana on shampoo. Nuorempana kun värjäsin hiuksia (sekin kuluerä) jouduin myös ostamaan hoitoainetta ja hiusnaamioita. Nykyään kun pesen shampoolla pari kertaa viikossa (enkä suorista/kiharra jne) niin hiukset ovat paremmin voivat kuin koskaan niitä "hoitaessa". Sama koskee myös muutakin kosmetiikkaa. Mun tulee ostettua hyvin vähän mitään. Ihoa ei tarvitse edes rasvata jos siitä ei hinkkaa päivittäin luonnollista bakteerikerrosta pois saippualla. Eli taas säästää kun jättää saippuat ja vartalovoiteet kauppaan. Ja iho voi paremmin kuin koskaan.
Minä en pese edes käsiäni koskaan kotona ollessani. Ja käyn julkisissa vessoissa aina kun voin, koska siinä säästää vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sisäistää se että säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa rajattomasti.
->himosäästämisen sijaan keskity TULOJEN NOSTAMISEEN. Näin minä teen. Viimeksi eilen nostin kuukausitulojani hiukan. Saman teen kerran tai kahdesti ensi viikollakin.
Älä unohda verojen, yms oheiskulujen merkitystä.
10 € säästön eteen sun pitää tienata 20 € bruttona. Kädessä oleva nettoraha on arvokkaampaa.
ei tarvitse tienata. Ja yhä edelleen säästää et voi määrääsi enempää, se saatava säästö säästön eteen nähtävään vaivaan nähden pienenee koko ajan, kunnes tullaan noihin "vedän vessanpöntön vain kerran päivässä" oikeasti mitään säästöä tuoviin juttuihin.
Tulojen
Kaikilla ei kulu rahaa työvaatteisiin. On myös niitä työpaikkoja, joissa työnantaja hommaa vaatteet ja hoitaa niiden pesun.
Töihin voi ottaa eväät mukaan. Miten se sama ruoka on kotona halvempaa kuin eväsboksista syötynä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Esim tällaiset tuotteet ostan jo suoraan ulkomailta paljon edullisemman hinnan vuoksi.
Kuulostaa vähän höperöltä lähteä tilailemaan jotain pesuaineita ulkomailta, anteeksi nyt vain.
Miksi tilata helposti ulkomailta netin kautta halvalla mitään kun Suomestakin voi ostaa kalliilla?
Älä osta mitään juomia.
Ihminen ei tarvitse mitään mehuja, limppareita, vissyjä, makuja tai kuplia yhtään mihinkään. Terveyden kannalta vain parempi kun opettee ottamaan hanasta vettä juomalasiin ja juo sitä.
Vierailija kirjoitti:
Välttelen kaupoissa käymistä, myös nettikaupoissa ja kirppareilla. En käy terassilla vaan ostan juoman kaupasta ja menen puistoon, jossa usein ympäristökin viehättävämpi(tämä siis harvinaista muutenkin ehkä alle 10 kertaa kesässä). Olen staycationien ja kylpylöiden sijaan alkanut käymään äitini sukumökillä, jota en ennen arvostanut lainkaan(on kuivaamaan mökki). Nyt olen ostanut sinne kirppareilta lautapelejä ja siellä vietämme perheen kanssa aikaa viikonloppuisin saunoen ja pelaten. Olen alkanut pitämään tästä enemmän kuin hotelleista ja siis on kiva kun on joku irtiotto arjesta.
Minusta on tullut ylipäätään tarkka rahankäyttäjä nykyhallituksen myötä. Olen alkanut säästämään kaikesta sellaisesta tyhmästä, johon ennen saattoi mennä tuosta vaan rahaa esim. saatoin mennä autolla töihin vaikka päivän parkkimaksu on lähes 20€. Tätä on siis ollut monessa muussakin asiassa, vaikka noutoruoassa.
Tuo on hyvä, ettei käy edes kirppiksillä. Tuttu käy joka viikko jotain krääsää sieltä ostamasta. Kyllä siihenkin menee rahaa, vaikka ostaisi muutaman euron tuotteita joka kerta. Hänellä on rahanhallinnan kanssa ongelmia, niin kannattaisi jättää kokonaan kirppikset välistä. Taatusti riittää kotona jo tarpeeksi vaatteitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska vinkki tällä verotuksella. Ehkä jos pimeästi saisi, mutta enpä heti keksi miten omalla kohdalla (umpihetero mies).
ei ole. Se vain on matemaattinen fakta, menoja et voi rajattomasti pienentää, mutta tuloja voit rajattomasti nostaa, eikä edes veroprosenttisin nouse aivan helposti.
Vaan kun ei kaikki halua tulojaan rajattomasti nostaa. Voi esim t
Miksi nostit noin vähän, kun nostaminen on niin helppoa? Eikö olisi ollut järkevämpää nostaa vaikka 1000 €?
Etätyösopimus. Ei työmatka, vaate, yms kuluja.
Minä en pese edes käsiäni koskaan kotona ollessani. Ja käyn julkisissa vessoissa aina kun voin,
Perushygienia on eri asia kuin älytön kosmetiikka läträys mitä länsimaissa harrastetaan. Toki kädet on hyvä pestä saippualla koska ne oikeasti likaantuvat ja ovat kosketuksissa esim syömäsi ruoan kanssa. Mahaa tai reisiä ei sen sijaan ole mitään järkeä pestä päivittäin saippualla. Ja sen jälkeen laittaa vartalovoidetta korjaamaan tuhoja.
Persaukisena minimalismi on paikallaan. Suurimmalla osalla on kaapit täynnä tavaraa, niin kannattaa olla ostolakossa muutamia kuukausia. Ei edes kirpputoria.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Oletko laskenut paljonko tuli säästöä? 10 euroa vuodessa?