Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästämisvinkkejä?

Vierailija
16.08.2025 |

Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.

Ostolakko.

Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.

Muita vinkkejä?

Kommentit (535)

Vierailija
21/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.

Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.

Muuten hyvä mutta millä logiikalla kalleinta? 

Vierailija
22/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sisäistää se että säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa rajattomasti. 

->himosäästämisen sijaan keskity TULOJEN NOSTAMISEEN. Näin minä teen. Viimeksi eilen nostin kuukausitulojani hiukan. Saman teen kerran tai kahdesti ensi viikollakin. 

Paska vinkki tällä verotuksella. Ehkä jos pimeästi saisi, mutta enpä heti keksi miten omalla kohdalla (umpihetero mies).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä omista autoa.

Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.

Vierailija
24/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.

Pankit tarjoaa myös ns säästölippaita. Voit itse määritellä jokaisesta korttimaksusta säästötavoitteisiin siirtyvän summan. 

Vierailija
25/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja niille joilla ei ole yhtään rahaa olis helpompi vain kuolla pois. Ei tämä mtn elämää ole.

Vierailija
26/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sisäistää se että säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa rajattomasti. 

->himosäästämisen sijaan keskity TULOJEN NOSTAMISEEN. Näin minä teen. Viimeksi eilen nostin kuukausitulojani hiukan. Saman teen kerran tai kahdesti ensi viikollakin. 

Säästämisessä on se etu, että mitä pienemmällä mukavasti pärjää, sen riippumattomampi on. Tulot on aina epävarmat, niihin vaikuttaa jopa Elon Muskilla myös ympäröivä maailma, kulutukseen vaikutetaan itse. 

Vierailija
27/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.

Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.

Esim tällaiset tuotteet ostan jo suoraan ulkomailta paljon edullisemman hinnan vuoksi. 

Kuulostaa vähän höperöltä lähteä tilailemaan jotain pesuaineita ulkomailta, anteeksi nyt vain.

Jos tilaat suuria määriä kerralla niin on kannattavaa. Meitä on jo paljon kun tekee näin ja määrä kasvaa. Kukkaro kiittää

Kerrohan vähän, miten paljon pitää ostaa esim. vessapaperia, fairya, Linna-shampoota, pepsodenttia ja nestesaippuaa, että tulee kannattavaksi? Tilaatko kaiken samasta putiikista, vai tuleeko monet postimaksut? Ostatko koko vuodeksi kerralla, vai missä vaiheessa postikulut kuolettuu? Missä varastoit näitä tavaramääriä?

Vierailija
28/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä mutta millä logiikalla kalleinta? 

Jos ovh on vaikka 5,50 yhdessä tuottessa ja toisessa 6,50 niin tokihan se kalliimman kohdalla säästää isomman summan kun ostaa tarjouksesta 3,99/kpl ja on oletettavasti parempilaatuisempaakin

Vierailija
29/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!

Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.

Vierailija
30/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda verojen, yms oheiskulujen merkitystä.

10 € säästön eteen sun pitää tienata 20 € bruttona. Kädessä oleva nettoraha on arvokkaampaa.

ei tarvitse tienata. Ja yhä edelleen säästää et voi määrääsi enempää, se saatava säästö säästön eteen nähtävään vaivaan nähden pienenee koko ajan, kunnes tullaan noihin "vedän vessanpöntön vain kerran päivässä" oikeasti mitään säästöä tuoviin juttuihin. 

Tulojen kohdalla 10 euron nettotulon lisäykseen ei tarvitse tienata bruttona kuin 13,42 on katsos tuloja joissa marginaalivero on kutakuinkin sama kuin vero muutenkin

Vierailija
31/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä omista autoa.

Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.

Jaa, mun focuksen kulut on noin 500e vuodessa jos ei polttoaineita lasketa ja polttoaineilla noin 2000e/vuosi. 

Vierailija
32/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä dokaa Veuve Clicquella vaan tyydy Freixenet Cavaan.

Vierailija
33/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska vinkki tällä verotuksella. Ehkä jos pimeästi saisi, mutta enpä heti keksi miten omalla kohdalla (umpihetero mies).

ei ole. Se vain on matemaattinen fakta, menoja et voi rajattomasti pienentää, mutta tuloja voit rajattomasti nostaa, eikä edes veroprosenttisin nouse aivan helposti. 

Vierailija
34/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.

Minä sanon päin vastoin, että ÄLÄ hanki luottokorttia!

Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.

Jokainen tuntee varmaan itsensä. Mäkin ostan etenkin kaikki isommat luottokortilla, lähinnä sen sisältämän vakuutusturvan vuoksi. Olen kymmenenen vuoden aikana ehkä kerran vahingossa jättänyt saldoa laskulle, sain alle 4 eur kuluja siitä. Säästössä on monikymmenkertaisesti luottosaldon verran, eli ei ole kiusauksia jättää eriin. 

Jos on kiusauksia niin sitten toki ei korttia.

Vierailija
35/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen kaupoissa käymistä, myös nettikaupoissa ja kirppareilla. En käy terassilla vaan ostan juoman kaupasta ja menen puistoon, jossa usein ympäristökin viehättävämpi(tämä siis harvinaista muutenkin ehkä alle 10 kertaa kesässä). Olen staycationien ja kylpylöiden sijaan alkanut käymään äitini sukumökillä, jota en ennen arvostanut lainkaan(on kuivaamaan mökki). Nyt olen ostanut sinne kirppareilta lautapelejä ja siellä vietämme perheen kanssa aikaa viikonloppuisin saunoen ja pelaten. Olen alkanut pitämään tästä enemmän kuin hotelleista ja siis on kiva kun on joku irtiotto arjesta. 

Minusta on tullut ylipäätään tarkka rahankäyttäjä nykyhallituksen myötä. Olen alkanut säästämään kaikesta sellaisesta tyhmästä, johon ennen saattoi mennä tuosta vaan rahaa esim. saatoin mennä autolla töihin vaikka päivän parkkimaksu on lähes 20€. Tätä on siis ollut monessa muussakin asiassa, vaikka noutoruoassa. 

Vierailija
36/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä ei ole kaikille sopiva ja ap on ostolakossa  niin hänellä ei ole tätä ongelmaa Eli itse kävin ennen usein Prismassa tai citymarketissa ja tuli helposti tehtyä heräteostoksia. Aloin käymään pelkästään lähikaupassani S-marketissa. Siellä on vähemmän houkutuksia ostaa :D 

Vierailija
37/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole. Se vain on matemaattinen fakta, menoja et voi rajattomasti pienentää, mutta tuloja voit rajattomasti nostaa, eikä edes veroprosenttisin nouse aivan helposti. 

Vaan kun ei kaikki halua tulojaan rajattomasti nostaa. Voi esim tykätä työstään ja toisaalta vapaa-ajastaan, ja haluaa vaan palkkansa riittävän vähän paremmin.

Vierailija
38/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta säästäminen on verotuksen takia tuplasgi tehokkaampaa palkansaajalle. Jos haluaa tilille 50€ lisää niin sen saa säästämällä kulutuksesta 50€ mutta palkkaa täytyy nostaa 100€.

Vierailija
39/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda verojen, yms oheiskulujen merkitystä.

10 € säästön eteen sun pitää tienata 20 € bruttona. Kädessä oleva nettoraha on arvokkaampaa.

ei tarvitse tienata. Ja yhä edelleen säästää et voi määrääsi enempää, se saatava säästö säästön eteen nähtävään vaivaan nähden pienenee koko ajan, kunnes tullaan noihin "vedän vessanpöntön vain kerran päivässä" oikeasti mitään säästöä tuoviin juttuihin. 

Tulojen kohdalla 10 euron nettotulon lisäykseen ei tarvits tienata bruttona kuin 13,42 on katsos tuloja joissa marginaalivero on kutakuinkin sama kuin vero muutenkin

Pitää laskea kaikki kulut mitä työntekoon liittyy:

- Työvaatteisiin kuluu rahaa

- Verotus, jonka jo mainitsit

- Eläkemaksut (onko kulua vai säästöä, minusta enemmän pakollinen kulu)

- Työmatkat

- Töissä syömiseen menee tyypillisesti enemmän rahaa

- Aikaa kuluu, jonka voisi käyttää vaikka leipomaan omat leivät edullisesti.

Tottakai palkasta silti jää käteen rahaa, mutta ei se ole läheskään se mitä bruttona tienaat.

Vierailija
40/535 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä omista autoa.

Jaa, mun focuksen kulut on noin 500e vuodessa jos ei polttoaineita lasketa ja polttoaineilla noin 2000e/vuosi. 

Lasket ihan päin persettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi