Työterveyslääkärin mielestä työn teko on parasta palautumisen kannalta
Olen tosi uupunut ja masentunut. Teen nyt kahta matalapalkkaisia osa-aikatyötä. Kesän jälkeen aloitan opinnot ja jatkan toisessa osa-aikatyössäni.  Olen useamman vuoden elänyt tehden töitä osa-aikaisissa määräaikaisissa työsuhteissa ja olen iloinen opintopaikasta sillä sen kautta voin saada mahdollisuuden parempaan työhön ja palkkaan. 

Kävin juttelemassa työterveyslääkärin kanssa ja hän sanoi vaan että nuorilla on vääränlainen asenne elämiseen ja työntekoon sillä työ on parasta mitä voin tehdä palautuakseni uupumisesta.
Sain masennuslääkkeen ja unilääkkeen mukaan, mutta vointiin ei ole tullut muutosta ja ahdistaa ajatus että palan loppuun. 

Ymmärrän työn merkityksellisyyden mutta turhauttaa nuo työterveyslääkärit kun heillä on hyvä palkka ja todennäköisesti vakituinen työ. Olisi minunkin asenne elämiseen ja työhön parempi jos tilanne olisi tuo.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uikuti uikuti, vali vali vali..
Sanoo hän, joka ei ymmärrä elämästä yhtään mitään..
niinhän se näyttää että AP ei ymmärrä elämästä yhtään mitään..
"mul on niin kauheen vaikeeta. rahaa ei tule tarpeeksi mitään tekemättä niin on pakko mennä töihin. uli uli uli".
Sanoin juuri että olen uupunut kahteen matalapalkkatyöhön. Mielelläni tekisin edes vaan yhtä työtä jos tunteja olisi sen verran, että sillä voisin elää. Työtön en halua olla, kuukauden kerran jouduin olemaan ja toivottavasti en enää koskaan uudestaan joudu.
Joskus minulla oli vakituinen työ josta sain suht hyvää palkkaa. Mutta kun alaa joutuu vaihtamaan niin ei se palkka enää n
teit tunteja kutakuinkin YHDEN normiduunin verran. Eli ei juurikaan mitään. Kyllä minäkin olen tehnyt parhaillaan 3 työtä yhtäaikaa 7 päivänä viikossa peruspalkan ollessa paska ja työmatkat päivittäin 250 km. Kyllä siis JOKA IKINEN PÄIVÄ, niin kauan kuin vain ylityötunnit eivät rajoittaneet. Eli toisessa työssä 7-15 ja toisessa 17-21, ja sitten 21-23 kolmatta työtä. Ekassa kuukausipalkka oli 1600 €/kk, Toisessa 24 €/h, ja kolmannessa sen verran kuin asiakkailta sai laskutettua. Osa työstä tietenkin sellaista josta ei voinut laskuttaa kuten omaa kirjanpitoa. Toki tietenkin ekan työn ylityötunnit toivat lisää rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset lääkärit ovat sellaisia puritanistisia kokoomuslaisia papukaijoja. Jos sanot ettet kykene enää liikkumaan, niin sanovat että liike on lääke. Jos olet burnout, niin sanovat että työ on terapiaa.
Naurattaa nuo pellet.
Minulle kaksi eri lääkäriä ehdottivat liikunnan lisäämistä kun valitin väsymystä, en pystynyt kun painoin jo raksalla täyttä päivää urakalla, lopulta syy selvisi kun olin nukutettuna leikauksessa, anestesia lääkäri kertoi minulla on vaikea uniapnea ja nämä kaksi aikaisempaa eivät tätä ymmärtäneet epäillä, että semmosia lekureita.
Uupumus (johon liittyy masennus) voi hyvin johtua dopamiiniongelmasta, joka johtuu hoitamattomasta ADHD:sta. Tutustu miten yllättävästi ADHD voi ilmetä naisilla ja etenkin, jos on lievää autismia mukana, joka peittää oireita. Koko elämän on kuitenkin tuntenut kuormitusta ja ehkä ettei jaksa ihan yhtä hyvin tai tasaisesti kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mul on niin kauheen vaikeeta. rahaa ei tule tarpeeksi mitään tekemättä niin on pakko mennä töihin. uli uli uli".
Sanoin juuri että olen uupunut kahteen matalapalkkatyöhön. Mielelläni tekisin edes vaan yhtä työtä jos tunteja olisi sen verran, että sillä voisin elää. Työtön en halua olla, kuukauden kerran jouduin olemaan ja toivottavasti en enää koskaan uudestaan joudu.
Joskus minulla oli vakituinen työ josta sain suht hyvää palkkaa. Mutta kIhanan kuuloinen elämä! Mistä saa työn josta saisi 24€/h?
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan tein matalapalkka-alalla töitä työajan ollessa noin 16-00. Olin masentunut ja kärsin unettomuudesta, kello lähenteli kolmea kun lopulta sain unen päästä kiinni. Ja joka aamu heräsin miehen herätyskelloon, vaikka mies nukkuikin sohvalla ja minä makuuhuoneessa. Itkin jaksamattomuuttani niillä noin kolmen tunnin unillani työterveydessä, lääkäri kysyi että eikö mua yhtään helppaa se ajatus että saan töissä ilta- ja yölisät?
Klo 18-23 iltalisä 0.69e/h, yölisä klo 23 eteenpäin 1.27. No eipä helpannut.
Lääkärit ovat kyllä aikamoisen todellisuudesta vieraantuneita. Varmaan jossain aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan tein matalapalkka-alalla töitä työajan ollessa noin 16-00. Olin masentunut ja kärsin unettomuudesta, kello lähenteli kolmea kun lopulta sain unen päästä kiinni. Ja joka aamu heräsin miehen herätyskelloon, vaikka mies nukkuikin sohvalla ja minä makuuhuoneessa. Itkin jaksamattomuuttani niillä noin kolmen tunnin unillani työterveydessä, lääkäri kysyi että eikö mua yhtään helppaa se ajatus että saan töissä ilta- ja yölisät?
Ehkä lääkäreillä on sitten hyvät ilta- ja yölisät ja kuvittelevat että muualla samat? 😅
Juu, kun on varma työpaikka kunnalla tai valtiolla niin pääsee takaisin työhönsä ikuisesti. Yksityisellä työnantajalla tämä ei käy koskaan.
Työ vapauttaa, senhän tiesivät jo saksalaiset ennen. Saksalaiset ovat viisas ja ahkera kansa.
Ei lääkärit osaa kuin kirjoittaa reseptejä, joku automaatti voisi nuo helposti korvata. Itsestään on kovat luulot, mutta asiakkaan palvelu on aina ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kun on varma työpaikka kunnalla tai valtiolla niin pääsee takaisin työhönsä ikuisesti. Yksityisellä työnantajalla tämä ei käy koskaan.
Omalla kokemuksella kunnalla ja valtiolla myös parempi työterveys uupumisen suhteen kun yksityisellä. Mutta sekin varmaan riippuu millainen lääkäri on vastassa
Kuka yllättyy työnantajien maksaman työnantajille puolueellisen laitoksen työnantajille puolueellisista ja sinulle vahingollisista lausunnoista?
Saa nähdä mitä työterveyslääkäri tuumaa minun tilanteestani, olen menossa sinne liittyen työpaikkani sisäilmaongelmaan johon reagoin ja on oireita. Taustaa sen verran, että pari sairastettua koronaa (kummassakin voimakkaat ja pahat oireet, varsinkin ensimmäisessä) tekivät varmasti tuhojaan keuhkoilleni ja lukuisia keuhkoputkentulehduksia vaikkapa nyt viimeisen 10v aikana. Nyt sitten spiroouhallukset antavat lukemia jotka jäävät alle sen norm viitearvon todella rutkasti, esim.250, kun norm lukema olisi väh 400-450, ja lääkkeenkin jälkeen max350.
Mutta eihän tämä mitään astmaa ole, ei edes keuhkoputkien ahtaumaa, eikä tuo sisäilmaongelma mitään aiheuta eikä vaikuta minuun.
Mulle vastaavassa tilanteessa yksi työterveyslääkäri sanoi, että autottomuus on voimavara, kun ei tarvi istua ruuhkassa.
Kuule, törppöjä riittää. Kuulostaa todella raskaalta tuo tilanne. Teen itsekin useampaa työtä ja se on todella raskasta monella tavalla. Sälää, säätämistä, kaikkea on paljon puhumattakaan siitä, että pitäisi hallita useamman työn asiat. Siihen sitten opiskelu vielä, huh. Käy jollain toisella jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä mitä työterveyslääkäri tuumaa minun tilanteestani, olen menossa sinne liittyen työpaikkani sisäilmaongelmaan johon reagoin ja on oireita. Taustaa sen verran, että pari sairastettua koronaa (kummassakin voimakkaat ja pahat oireet, varsinkin ensimmäisessä) tekivät varmasti tuhojaan keuhkoilleni ja lukuisia keuhkoputkentulehduksia vaikkapa nyt viimeisen 10v aikana. Nyt sitten spiroouhallukset antavat lukemia jotka jäävät alle sen norm viitearvon todella rutkasti, esim.250, kun norm lukema olisi väh 400-450, ja lääkkeenkin jälkeen max350.
Mutta eihän tämä mitään astmaa ole, ei edes keuhkoputkien ahtaumaa, eikä tuo sisäilmaongelma mitään aiheuta eikä vaikuta minuun.
Työpaikan sisäilmaongelma käännetään sinun mielikuvitusongelmaksi, ja ainakin aletaan väittää että oma kotisi on homeessa. Työpaikan sisäilmassa ei todeta mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan sisäilmaongelma käännetään sinun mielikuvitusongelmaksi, ja ainakin aletaan väittää että oma kotisi on homeessa. Työpaikan sisäilmassa ei todeta mitään o
Se musta kasvusto siellä työpaikan seinän nurkassa on vaan "likaa" tai joku ohi mennyt maalisuihku...
Vierailija kirjoitti:
Minulle väitti eräs työterveyslääkäri, että työ on terapiaa. Vaikka masennus ja loppuunpalaminen oli työperäistä! Ei halvattu mitä porukkaa. Ei auttanut alueen eikä työkohteen vaihto, vaan tuo sama jatkui. Onneksi olin niin rohkea, että uskalsin lopettaa työt ja opiskella uuden ammatin.
Tavallaan se on kyllä tottakin. Ensisijaista olisi puuttua työoloihin.
Mt-ongelmien vuoksi myönnetyissä saikuissa ja eläkkeissä on se ongelma, että ne pitkittyvät, ja ihminen voi tällöin jäädä syrjäytyneeksi jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus minulla oli vakituinen työ josta sain suht hyvää palkkaa. Mutta kun alaa joutuu vaihtamaan niin ei se palkka enää n
Mitä siis odotit työterveydestä? Sinulla on kaksi työpaikkaa ja toisesta haluat sairauslomaa, koska väsyttää?
Työterveys ei ole paikka, josta haetaan viikkojen lomia, sieltä on tarkoitus saada joko jatkotutkimukset tai akuuttiin tilanteeseen muutaman päivän vapaa, jos on esim. kuumetta ja yskää. Sairauslomaa ei ole tarkoitettu lomailuun ennen opintojen alkamista.
Kokeile lisätä liikuntaa se auttaa jaksamaan.
Käy salilla, uimassa, kävele, pyöräile jne eri päivinä eri juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin olisi pitänyt kertoa sinulle korvatulpista ja välioven sulkemisesta. Lisäksi hän olisi voinut ohjeistaa, että sinun ei tarvitse nauttia aamiaista miehen kanssa, jos oikeasti olet väsynyt, jatkat nukkumista, vaikka mies keittää kahvia.