Kokoomuslaiset vie vaikka tikkarin köyhän lapsen kädestä (case: Tere Sammallahti & huvipuistoon ei köyhillä asiaa)
Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok) haluaa estää köyhien perheiden pääsyn huvipuistoihin maksusitoumuksella. Iltalehden toimittaja kommentoi hyvin: "Kesäretki huvipuistoon voi olla lapselle vuoden ainoa kiva päivä".
Tässä Tereä, yrittää verhoilla kovien arvojen politiikkaansa luomalla vastakkainasettelua ihmisryhmien (joista mistään hän ei välitä ollenkaan) välille:
"Monella työssä käyvällä pieni- ja keskituloisella ei ole varaa viedä perhettään huvipuistoon. Se, että heidät pakotetaan kustantamaan ventovieraiden huvipuistoreissut on sanalla sanoen uskomatonta vittuilua. Ei sosiaalituilla tarvitse käydä huvipuistoissa. Leikkuriin vain."
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa mennä huvipuistoihin, mutta menkööt omalla rahalla, ei millään hemmetin maksusitoumuksella. Miksi tuollaiseen tarkoitukseen pitää saada sossusta maksusitoumus, kun sellaista ei tällainen köyhä eläkeläinenkään saa, ja minä tarvitsisin uudet silmälasit, en mitään huviretkiä. Mutta apua ei tipu. Lasit on jotain 8 vuotta vanhat, enkä näe lukulaseilla enää oikein mitään. Toiset vielä menettelee.
Köyhät saa ostaa silmälasit, mutta ostakoot ne omalla rahalla ei millään hemmetin maksusitoumuksella.
Jos puoliso käy töissä ei työtön saa toimeentulotukea joten kela ei maksa silmälaseja eikä lääkkeitä.
Kohta sun vaimon palkka vaihtuu 595 työmarkkinatukeen.
Eroa kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaisia huvipuistolippuja. Joku ne aina maksaa.
Niin, veronmaksajat maksavat lääkärien jättipalkat eli ulkomaanmatkat ja kiinteistöt.
Jäikö lääkkeet ottamatta?
Oletko itse tyhmä?
Ja pelkka kelataksiajelu maaseudulta maksaa 500 euroa, kun mummot ajelee lääkäriin. Mummo maksaa 50 euroa ja veronmaksajat loput.
Onkos siinä mitään muuta vaihtoehtoa kun sairaaloidenkin määrä on supistettu minimiin ja lähin sairaala on nyt monen sadan kilometrin päässä?
Jokainen valitsee itse asuinpaikkansa. Muuttakoot vuokralle kaupunkiin niinkuin määräaikaisia töitä tekevät jotka ei saa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaisuus on silkkaa ilkeyttä ja pahuutta. Haluavat teettää ihmisillä töitä ilmaiseksi jne jne
Sinä et ole päivääkään tehnyt töitä joten älä puhu asiasta josta et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa mennä huvipuistoihin, mutta menkööt omalla rahalla, ei millään hemmetin maksusitoumuksella. Miksi tuollaiseen tarkoitukseen pitää saada sossusta maksusitoumus, kun sellaista ei tällainen köyhä eläkeläinenkään saa, ja minä tarvitsisin uudet silmälasit, en mitään huviretkiä. Mutta apua ei tipu. Lasit on jotain 8 vuotta vanhat, enkä näe lukulaseilla enää oikein mitään. Toiset vielä menettelee.
Köyhät saa ostaa silmälasit, mutta ostakoot ne omalla rahalla ei millään hemmetin maksusitoumuksella.
Jos puoliso käy töissä ei työtön saa toimeentulotukea joten kela ei maksa silmälaseja eikä lääkkeitä.
Kohta sun vaimon palkka vaihtuu 595 työmarkkinatukeen.
Jos eroaa menee oikeus leskeneläkkeeseen ja perintöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaisuus on silkkaa ilkeyttä ja pahuutta. Haluavat teettää ihmisillä töitä ilmaiseksi jne jne
Sinä et ole päivääkään tehnyt töitä joten älä puhu asiasta josta et tiedä mitään.
Voi voi kun työttömiä on palkkatuella isoissa marketeissa töissä ja huvinvointialueella siivoamassa.
kokoomuslaiset ne vasta köyhiä ovat ei ole rahaa maksaa edes koti orjalle palkkaa. jos orja olisi käsketty viemään lapset linnan mäelle olisi varmaan joutunut maksamaan lastenkin liput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin että noinhan se on. Varakkaillehan ne maksusitoumukset tosiaan kuuluukin. Ja kunnia -kansalaisille! Ja älä ole huolissasi, kyllä mä ostan ne lasit ihan omalla rahalla. Kunhan ensin säästän vuoden tai kaksi.
"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."
https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin että noinhan se on. Varakkaillehan ne maksusitoumukset tosiaan kuuluukin. Ja kunnia -kansalaisille! Ja älä ole huolissasi, kyllä mä ostan ne lasit ihan omalla rahalla. Kunhan ensin säästän vuoden tai kaksi.
Totesin vain että käytit itse ihan samaa logiikkaa kun kielsit toisilta huvipuiston ja vaadit samalla tavalla itsellesi ilmaisia silmälaseja. Ei minulle oikeasti ole kummallakaan mitään väliä. Köyhä olen itsekin ja kokenut että byrokratiaa tässä maassa riittää ihan liiaksi asti etenkin kun köyhä yrittää saada jotain avustusta.
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
Vierailija kirjoitti:
On ihan keskituloisen oma vika, jos on liian iso asuntolaina. Hävettää, että noin tyhmiä ihmisiä on otettu mihinkään töihin. Onneksi tulee potkulaki ja saatte maksella 200 000 asuntovelkaanne 595 työmarkkinatuella.
Kyllä näillä keskituloisilla on tosiaan paljon muuta hupia elämässään kuin joku huvipuistoreissu. Ei sitä silloin yksittäisenä käyntinä niin kaipaakaan. Usein on mukava iso (ylikallis) asunto usein omalla pihalla vempeleineen. On tramppaa, hienoa grilliä, skuuttia, mopoa, jne. Usein on mökki jolla voi veneillä, kalastaa, tsuppailla, kutsua kavereita jne. Muutama ulkomaanreissu vuodessa, Lapin reissu jne. Turha vinkua, ettei "ole varaa" huvipuistoihin. Elintaso ja elämykset ovat kaiken aikaa ympäri vuoden aivan eri luokkaa kuin näillä oikeasti varattomilla, joille tuo huvipuisto saattaa olla ainoa kesän reissu jonnekin. Usein asuvat kerrostalossa ilman pihaa.
Veikkaan vielä, että silti, hyvästä asumistasostaan yms. riippumatta, keskituloisillakin on joku puskuriraha säästettynä. Kuten sanottua, oikeasti verrattoman varattomuus on aivan eri kuin keskituloisten varattomuus. Myös jos keskituloisella rahan puute iskee niin heillä on paljon sellaista omaisuutta mitä voi realisoida rahaksi. Köyhällä ei ole mitään mistä joku jotain maksaisi.
Kun juttelen tuttaviani kanssa he usein sanovat ettei ole varaa johonkin. Tiedän, että on puppua. Hetken päästä kertoo, että lähtee ulkomaille ja on varannut hyvän hotellin. Sitten myös kuitenkin lähdetään spontaanisti mihin huvittaa. Nytkin juuri luin, kun oli ollut torilla, ostanut marjoja pakkaseen, sitten lähtenyt kiertämään muutamaan muuhun paikkaan ostaen sitä sun tätä. Tämä henkilö miltei joka kerta valittaa kuinka tiukkaa hänellä on. Itse en pysty tuollaiseen spontaaniin ostoskierrokseen, täytyy laskea pakollisella ruokakauppareissullakin päässä loppusummaa.
Varaa on muihin mukavuuksiin, mutta pitää juuri ihan tarkoituksella mainita, että huvipuistoon ei heillä muka ole varaa eikä tee mielikään. No, jos ei tee mieli niin se ei poista etteikö varattomien lapsilla tai joidenkin varakkaidenkin tekisi mieli. Tuskin varakkaiden tekee mieli vaihtaa elintasoaankaan huonompaan kuitenkaan.
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.
Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#pääomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Muutama kymmenen perhettä käy vuodessa valtion varoilla huvipuistossa ja nähdään että se olisi jokin suurikin ongelma. Kyllä niitä ihan oikeitakin leikkauskohteita on mistä saisi monta miljoonaa jopa miljardia, mutta parin tonnin huvipuistokulut on se suurin ongelma ilmeisesti tässä maassa.
Tuntuu hullulta kansanedustajan valittavan noin pienestä lasten edusta kun itse saavat ja ottavat vastaan kymmen- jopa satakertaisia heille myönnettyjä ilmaisia etuuksia. Eivätkö itse tajua, miten paljon etuja tuo asema heille antaa. Jostain valtion pussista nekin otetaan.
eikä vanhemmat tingi omista juomistaan eikä tupakinpoltosta. ne tavat menee lasten edelle, ja niihin menee lapsilisätkin.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto