Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki siinä on, ettei työtön saa opiskella?

Vierailija
15.08.2025 |

Aikuiskoulutustuki loppui, eikä opintotuella todellakaan elä. Käytännössä opiskelu on siis mahdollista vain työssäkäyville ja niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa).

Ei ole mitään järkeä, että työtön on ikuisesti jumissa ammatissa joka ei työllistä. Paljon fiksumpaa olisi antaa heidän valita vapaasti esim. avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta kokeilla eri alojen opintoja. Moni voisi löytää itselleen uuden hyvin työllistävän alan, hakea tutkinto-opiskelijaksi ja päästä töihin. Nyt tulee karenssi, jos edes yrität sellaista. 

Ketä tällainen systeemi palvelee? Ei ainakaan työttömiä tai yhteiskuntaa. 

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa opiskella, mene kirjastoon ja lue. Myös korkeakoulukirjastot ovat ilmaisia. Tutkinto-opiskelu on asia erikseen. Eikö sinulla ole tutkintoa?

Vierailija
2/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella tai työttömyystuella voi myös opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat tarvitsevat tietämättömiä hölmöjä joita on helppo kusettaa

Vierailija
4/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "järki" että työttömistä on tehty syntipukkeja työttömyyteen joten eivät he saa millään tavoin nauttia elämästä ja pyrkiä eteenpäin. Joku idiootti uskoo että jos työtön on esim 8 tuntia päivässä kiinni opinnoissa estää se työttömän työnhaun täysin joten siitä tulee saada sanktio. 

Vierailija
5/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin yksinkertaista ole. Saa opiskella työttömyystuella jos te-virkailija antaa siihen hyväksynnän, ei välttämättä anna.

Vierailija
6/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin saisi tehdä, kaikki jotka alkaisivat opiskella työttömyystuella. Eli olisivat töissä vuoden, hakisivat yhteishaussa ja jäisivät syksyllä työttömiksi ja aloittaisivat tuen nostamisen. Työttömyystuki on suurempi kuin opintoraha

Vierailija
7/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut nykyisen tutkintoni nimenomaan työmarkkinatuella. Kyllä työtön saa opiskella, jos opiskelulle löytyy riittävät perusteet. 

Vierailija
8/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin yksinkertaista ole. Saa opiskella työttömyystuella jos te-virkailija antaa siihen hyväksynnän, ei välttämättä anna.

Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos tutkinto työllistää, siihen saa luvan, jos ei siihen ei pidäkään saada lupaa. 

Vierailija
9/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai veronmaksajien pitäisi kustantaa se, että tytön "vähän kokeilee" jotain avoimen kursseja? Eihän niillä kukaan työllisty. 

Vierailija
10/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole opiskellut 2 ammattia toimeentulotuella koska en saanut opintolainaa.

Vierailija
11/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää niistä pisteistä jotka  pitää olla ettei mene korvaukset .En muista enään  paljonko sai olla opiskelua ja harjoittelua .Voivat olla muuttuneet siitä kun minä niitä tiedustelin .

Vierailija
12/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama amkis, ala jolla ei töitä, op käytetty ja ei tukikuukausia, vaikee saada uus ammatti

Vierailija
13/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömyystuella pitäisi saada harrataa opiskelua? Avoimessa opiskelu on harrastustoimintaa. 

Vierailija
14/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa)."

Huomaatko itse, miten sekavia kirjoitit? Miksi nuoren tarvitsee ottaa lainaa, jos on varakkaat vanhemmat?

Vierailija
15/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi opiskella? Itse olen opiskellut pari vuotta italiaa ja tänä syksynä aion aloittaa kuvankäsittelyn opiskelun. Kansalaisopistot tarjoavat vaikka mitä opiskeltavaa ihan sallitusti. 

Vierailija
16/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja karenssi voi iskeä jo siitä jos kerrot olevasi kiinnostunut opiskeluista ja kävisikö se että opiskelisin kursseja se ja tuo ...

Vierailija
17/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lauseessa ei ole järkeä: Käytännössä opiskelu on siis mahdollista vain työssäkäyville ja niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa). 

Jos olisi varakas nuori jonka vanhemmat maksaa, niin miksi se edes ottaisi lainaa? Lainaa ottaa ne jotka eivät saa muualta rahaa ja harvemmin niitä vanhemmat takaisin maksaa. 

Muuten olen kyllä samaa mieltä. Nykyinen järjestelmä passivoittaa ihmisen täysin. Ei saa tehdä mitään, ei saa olla opiskelija tai olla edes kevyt yrittäjä, joka voisi myöhemmin olla reitti parempaan toimeentuloon, varsinkin jos vertaa siihen että sen sijaan ollaan vaan kotona ja katsotaan netflixsiä päivät pitkät yms. 

Vierailija
18/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut opintolainaa samoin puolisoni. Itse maksoimme ne pois palkasta. Opintolaina on sitä varten että kaikki voisivat opiskella. Oikeasti rikkaiden lapset ei lainaa tarvitse.

Vierailija
19/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei automaattisesti, siihen töytyy olla lupa viranomaiselta.

Vierailija
20/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa)."

Huomaatko itse, miten sekavia kirjoitit? Miksi nuoren tarvitsee ottaa lainaa, jos on varakkaat vanhemmat?

Koska varakkaat vanhemmat ei mitenkään automaattisesti tarkoita sitä, että vanhemmat maksavat aikuisen lapsensa elämisen. Minäkin opiskelin ihan normaalilla opintotuella ja -lainalla, koska isä halusi opettaa, että raha ei kasva puussa. Kävin myös töissä kaikki kesät opiskelujen aikaan, vaikka rahallisesti isä olisi voinut maksaa minun elämiseni 100%- 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi