Mistä käytännön asioista edunvalvoja huolehtii? Kokemuksia edunvalvonnasta?
En nyt tarkoita mitään dementikkoja tms vaan nuorehkon henkilön edunvalvontaa.
Kommentit (27)
Ei kannata. Tai riippuu tietenkin millainen tilanne. Mutta jos ei ole niin pahana että "unohtaa" maksaa vuokrat ja rahat menee kaljaan niin ei kannata. Vain tuossa tapauksessa että ei saa edes perus laskujakaan kuten vuokraa maksettua ollenkaan, niin silloin voisi harkita.
Muissa tapauksissa auttaa ihan puhuminen vaikka jonkun nuoriso-ohjaajan kanssa jonka kanssa voi alkaa miettiin järkevämpää rahan käyttöä.
Itse tiedän nuoren joka laitettiin pelkän masennuksen takia edunvalvontaan ja siinä ei ollut mitään järkeä ja edunvalvonta vain haittasi ihan turhaan nuoren elämää. Ja edunvalvonnasta on todella vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 5-10 vuotta edunvalvojaksi nimetyn piti kerätä kaikki kuitit niistä ostoksista jotka edunvalvottavan tililtä tehtiin. Kuukausittain ne lähetettiin edunvalvontavirastoon. Siis kaikista, alusvaatteista maksalaatikkoon.
Tässä kyseessä tilanne, jossa henkilölle tulee kunnallinen edunvalvonta. Miten käytännössä toimii? Täyttääkö valvottava itse kelan hakemukset, hakee asumistukea tms vai tekeekö edunvalvoja nämä asiat hänen puolestaan. Sen tiedän, että laskut tulevat menemään edunvalvojan kautta ja kaikki saapuva rahaliikenne.
-ap
Kunnallista edunvalvontaa ei ole enää ollut olemassa vuosikymmeniin. Se on ollut oikeusaputoimistossa tai sitten edunvalvoja voi olla joku läheinen. Edunvalvoja tekee kaikki hakemukset ja hoitaa raha-asiat.
Tarkoitatko kuitenkin välitystiliä? Se on edelleen sosiaalitoimen kautta. Käsittääkseni hyvinvointialueen, ei kunnan kautta sekään. Silloin ollaan yleensä jo muutenkin sosiaalitoimen asiakkaita, eli hakemusten tekemisessä autetaan. Kuitenkin itse pitää laittaa kaikki hakemukset niin Kelalle kuin muuallekin. Välitystililtä maksetaan vain laskut. Kaikki muut rahat jäävät itselle eikä se mitenkään estä velkaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 5-10 vuotta edunvalvojaksi nimetyn piti kerätä kaikki kuitit niistä ostoksista jotka edunvalvottavan tililtä tehtiin. Kuukausittain ne lähetettiin edunvalvontavirastoon. Siis kaikista, alusvaatteista maksalaatikkoon.
Tässä kyseessä tilanne, jossa henkilölle tulee kunnallinen edunvalvonta. Miten käytännössä toimii? Täyttääkö valvottava itse kelan hakemukset, hakee asumistukea tms vai tekeekö edunvalvoja nämä asiat hänen puolestaan. Sen tiedän, että laskut tulevat menemään edunvalvojan kautta ja kaikki saapuva rahaliikenne.
-ap
Kunnallista edunvalvontaa ei ole enää ollut olemassa vuosikymmeniin. Se on ollut oikeusaputoimistossa tai sitten edunvalvoja voi olla joku läheinen. Edunvalvoja tekee kaikki hakemukset ja hoitaa raha-asiat.
Voi olla myös niin, että edunvalvonnan hoitavat kunnan virkamiehet ostopalveluna.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täyttä puppua. Olen itse toiminut lähiomaiseni edunvalvojana vuodesta 2010 lähtien eikä koko sinä aikana ole ollut tällaista käytäntöä.
Edunvalvojan pitää kyllä tehdä kerran vuodessa (ei kuukaudessa) vuositili maistraattiin. Siihen laitetaan liitteeksi tiliotteet pankkitileistä, mutta jokaisesta pikkuostoksesta ei tarvitse laittaa kuittia. Minä olen laittanut mukaan kuittikopiot isommista ostoksista (esim. silmälasit tai huonekalu), mutta voi hyvin olla, että senkin suhteen olisi riittänyt vain kuitin säilyttäminen ja toimittaminen sitä erikseen pyydettäessä. Vuositili lähetetään DVV:hen (ennen maistraattiin).
Lisäksi edunvalvoja antaa yleensä päämiehelle käyttörahaa, jota päämies saa käyttää itsenäisesti ja jonka käytöstä ei tarvitse antaa DVV:lle muuta selvitystä kuin esim. 'annettu käyttövaroja 500 €/kk". Oma päämieheni ostaa makaronilaatikot ja alusvaatteet näillä käyttörahoilla, joten niitä ja vastaavia menoja ei tarvitse mitenkään eritellä kirjanpidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kunnallista edunvalvontaa ei ole enää ollut olemassa vuosikymmeniin. Se on ollut oikeusaputoimistossa tai sitten edunvalvoja voi olla joku läheinen. Edunvalvoja tekee kaikki hakemukset ja hoitaa raha-asiat.<
Ei voi. Kunnan virkamiehillä ei voi olla sellaisia sivutoimia. Jos edunvalvonta ei ole oikeusaputoimiston edunvalvojalla, ostopalveluna hankittu edunvalvonta on ollut jollakin minkkiturkissa leuhtovalla juristilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kunnallista edunvalvontaa ei ole ollut ainakaan vuosikymmeneen, eli kyseessä on välitystili. Silloin täyttää itse työttömyyskorvaushakemukset ja Kelan hakemukset ym. Kunnallisessa välitystilissä hoidetaan ainoastaan laskujen maksu, ei mitään muuta. Erikseen voi olla ja usein onkin sosiaalitoimen asiakkuus, ja siellä autetaan hakemusten teossa.
Laskujen maksamisen jälkeen jäljelle jäävät rahat saa itse käyttää vapaasti. Ei niitä anneta aina kerralla vaan useamman kerran kuukaudessa.
Varsinaisessa edunvalvonnassa olevalla voi olla tili jossakin kaupassa ruoka- ym. päivittäistavaraostoja varten, ja edunvalvoja maksaa sen.
Ei tarvinnut. Ei ollut olemassa mitään edunvalvontavirastoa, vaan se oli maistraatti. Varma tieto, koska olin silloin edunvalvojana. Riitti, kun vuositilin teki ja merkitsi tiliotteelle huolellisesti, mihin rahat oli käytetty. Ei tarvinnut toimittaa kuittia esim. "Vaatteitten ostamiseen nostettu 200€". Kaikki mahdolliset laskut maksettiin suoraan tililtä. Ruokaan käytetyt rahat sai merkitä tyyliin "kauppalaskuun", joka sitten kirjattiin elinkustannusten kohdalle.
Raha-asian edunvalvoja yleensä hoitaa. Laajennetussa eli henkilöön kohdistuvassa voi myös päättää hoitopaikasta.