Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain juuri ajokortin. Yksi juttu pistää silmään, jos annan jalankulkijalle tai ratikalle tilaa, takana oleva tööttää vihaisesti

Vierailija
15.08.2025 |

Pitäisikö minun siis takana olevan mielestä ajaa ratikan kylkeen kiinni tai jalankulkijan päälle?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä tilanne. Ruuhkassa voi antaa tien tai vilkkaalla alueella, kun ajoissa hidastaa. Ja hidastaminen onkin välttämätöntä ajoissa. Mutta äkkipysäyksessä toinen voi olla takana liian lähellä joskus, ellei pidä turvaväliä. Ja kaksikaistaisella tien antaminen voi olla kohtalokasta, jos viereisellä kaistalla tulee auto kohti jalankulkijaa. Joskus taas kävelijä joutuu kääntymään ajoissa poispäin, jos ei halua että autoilija väkisin pysähtyy ja voi olla hiljainen katu.

Vierailija
62/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Minulla on ollut kortti 20- vuotta, eikä noin ole käynyt koskaan. 

Minulla on ollut kortti 18-vuotiaasta ja olen nyt 59. Vähintään viikottain näkee Helsingin liikenteessä kun joko minulle tai toiselle autoilijalle joku sekopää tööttää kun kääntyessä odottaa että jalankulkija saa rauhassa mennä tien yli.

Samoin tietyömaita ja loppuvia kaistoja ei osata ennakoida yhtään vaan kaahaillaan sulkevaa kaistaa pitkin ärsyyntyneenä, sitten lopussa huomataan ettei enää mihinkään pääse ja tööttäillään ohitetuille että pitää heti päästää takaisin. Työmaat tuntuvat olevan Helsingissä kyllä loputtomia.

Niinhän ne päättyvät kaistat pitäisikin ajaa loppuun saakka. Asian edistämiseksi on jopa uusi liikennemerkki eli yhtyvät kaistat, joka pakottaa niin tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa se tööttäilevä pässi on 90% todennäköisyydellä woltti/foodora/muumamukuski. Yksi vakiotööttäyskohta on Alppilan Shellin nurkalla.

Vierailija
64/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kortti 18-vuotiaasta ja olen nyt 59. Vähintään viikottain näkee Helsingin liikenteessä kun joko minulle tai toiselle autoilijalle joku sekopää tööttää kun kääntyessä odottaa että jalankulkija saa rauhassa mennä tien yli.

Samoin tietyömaita ja loppuvia kaistoja ei osata ennakoida yhtään vaan kaahaillaan sulkevaa kaistaa pitkin ärsyyntyneenä, sitten lopussa huomataan ettei enää mihinkään pääse ja tööttäillään ohitetuille että pitää heti päästää takaisin. Työmaat tuntuvat olevan Helsingissä kyllä loputtomia.

Niinhän ne päättyvät kaistat pitäisikin ajaa loppuun saakka. Asian edistämiseksi on jopa uusi liikennemerkki eli yhtyvät kaistat, joka pakottaa niin teke

Miljoonakaupunkien ruuhkaisissa kaupungeissa kaistat ajetaan aina ihan loppuun asti. Aina. Ja kapeikon jälkeen mennään takaisin sille kaistalle, missä oltiin. Silloin liikenne sukee parhaiten. 

Vierailija
65/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne päättyvät kaistat pitäisikin ajaa loppuun saakka. Asian edistämiseksi on jopa uusi liikenne

Aivan, mutta meillä kaistan käyttäminen loppuun saakka tulkitaan etuiluksi.

Vierailija
66/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jalankulkija ja käytän myös raitiovaunua ja bussia. Olen viime vuosina huomannut, että ihmiset ovat hyvin kärsimättömiä. Autoa ajavat tuuttaavat pitkään ja monta kertaa. Jos joku äskettäin kortin saanut on pysähtynyt tällaisen kuskin eteen, hän säikähtää tööttäystä eikä pääse senkään vertaa liikkeelle. Pitkäkestoinen ja äänekäs tööttäys voi viedä esim. pyöräilijän huomion pois muista liikkujista, joita on lähettyvillä. Yksin liikkuva pienempi lapsi voi säikähtää tuuttausta niin, ettei muista ollenkaan varoa liikennettä.

Vierailija
67/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla pistää silmään tööttääminen. Minä kyllä korvillani eli kuuloaistillani käsittelen sellaisen toiminnan 

Vierailija
68/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pidä megafonia autossa etupenkillä. kun joku tööttää, avaa ikkuna sano siihen rauhallisesti "ettekö näe että suojatiellä kävelee satavuotias mummo?". tööttäilyn pitäisi loppua.

Toinen hyvä on avata ikkuna ja heristää irtorattia. Sellainen on oltava mukava tietysti.

Haha!

Vierailija
69/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle vaan oo ikinä tööttäilty kun pysähdyn suojatien eteen. Tiedä sitten miksi olet töötti magneetti.

Vierailija
70/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pakki päälle ja lähde peruuttamaan hitaasti.

Vierailija
71/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun annat tööttäillä. Taakse mahtuu kaikenlaista lievästi kehitysvammaista 80äo virolaista pakukuskia ja suomalaisia amisjuntteja joiden järjenjuoksu on jotain ihan omaa luokkaansa. Sen analysointiin ei kannata käyttää sekuntiakaan aikaa. keskityt vain omaan turvalliseen ajoon.

Ainoa vastaus, jonka tämä ketju tarvii. Case closed. 

Vierailija
72/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kortti muutamia vuosia, ja edelleen ärsyttää se, että jos ajan nopeusrajoituksen mukaisesti (tai jopa pari km/h yli sen), on usein joku persiissä kiinni ja jos vaikkapa käännyn muualle, niin tyypit lähtee kärsimättöminä hirveetä ylinopeutta kaasuttamaan, ikään kuin olisin jotenkin ollut kamala hidaste 😅 eli pitäiskö ajaa jotain parikyt kilsaa yli rajoitusten, että muut olisivat tyytyväisiä? 

Auton mittari näyttää n 3 km h enemmän kuin todellinen nopeus. Eli ajat alinopeutta, jos uskot mittaria.

Vierailija
73/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet vielä huomaamaan että siellä on ihka aitoja retardeja aika paljon liikkeellä. Kortin saaminen ei vaadi ydinfyysikon papereita ja pahimmassa tapauksessa tyyppi on saanut sen ns. muropaketista kehitysmaassa ja se on suoraan täällä rinnastettu B-ajokorttiin vaikkei tyyppi osaa edes liikennemerkkejä.

Auton ajaminen ei tosiaan vaadi Mensan jäsenyyttä, silti se tuntuu joillekin olevan niin kovin, kovin vaikeaa. Mutta ei tälle leidille:

Söpö orangutangi! Jossain videolla ajaa golfkärryllä ja koira vieressä 👍

Vierailija
74/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kortin yli 20 vuotta sitten mutta edelleen välillä porukka alkaa mesoamaan jos esim. pysähdyn Stop-merkin kohdalle. Viimeksi tuliterä Skodan maasturi lähti ohittamaan oikealta kun olin Stopin kohdalla ja lähellä oli kolari vasemmalta tulevan kanssa.

Sama käynyt, hirveä sarjatööttäys kun pysähdyin stop-merkille, ja sen jälkeen renkaat ulvoen raivo-ohitus.

Täytyy sanoa, että noita tilanteita nähtyä hirvitti hemmetisti, kun lapseni kouluiän saavutettua alkoi kulkea liikenteessä itsenäisesti. 

Vierailija
75/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, 40-vuotta kortti ollut enkä muista, että olisi tööttäilty moisessa tilanteessa.

Vierailija
76/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan Pihtiputaalla käykään kun autoja on 2.

Vierailija
77/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan Pihtiputaalla käykään kun autoja on 2.

Mä ajan pääjaupunkiseudulla eikä tööttäilyjä ole osunut minun korviini. Ajelen myös Kouvolassa ja siellä olen kiinnittänyt huomiota, että ei mitään kunnioitusta jalankulkijoita kohtaan. Suojatien eteen ei pysähdytä vasn jalankulkijat ja myös pyöräilijät saa odottaa paikoiss, joissa heillä olisi etukulkuoikeus. Helsingissä annetaan tietä ihan hyvin ainkin Kouvolaan verrattuna.

Vierailija
78/84 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kortti muutamia vuosia, ja edelleen ärsyttää se, että jos ajan nopeusrajoituksen mukaisesti (tai jopa pari km/h yli sen), on usein joku persiissä kiinni ja jos vaikkapa käännyn muualle, niin tyypit lähtee kärsimättöminä hirveetä ylinopeutta kaasuttamaan, ikään kuin olisin jotenkin ollut kamala hidaste 😅 eli pitäiskö ajaa jotain parikyt kilsaa yli rajoitusten, että muut olisivat tyytyväisiä? 

Auton mittari näyttää n 3 km h enemmän kuin todellinen nopeus. Eli ajat alinopeutta, jos uskot mittaria.

Se 20km yli rajoituksen ei riitä, ihmiset ajaa vähintään 30km yli. 

Vierailija
79/84 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö jotain äkkijarrutuksia?

Ei mulle tööttäillä

Vierailija
80/84 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ne antaa nykyään noinkin heikkotuntoisille ajokortteja? Opettele olemaan välittämättä väärässä olevien autoilukumppanidesi torvensoitosta ja käsimerkeistä. Minulle jo autokoulussa 1965 opetettiin, että torvea ei tule torvella neuvoa! Aina kannattaa vaikka jälkeenpäin varmistaa kuitenkin, että olit itse todella oikeassa!!