Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain juuri ajokortin. Yksi juttu pistää silmään, jos annan jalankulkijalle tai ratikalle tilaa, takana oleva tööttää vihaisesti

Vierailija
15.08.2025 |

Pitäisikö minun siis takana olevan mielestä ajaa ratikan kylkeen kiinni tai jalankulkijan päälle?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kortin yli 20 vuotta sitten mutta edelleen välillä porukka alkaa mesoamaan jos esim. pysähdyn Stop-merkin kohdalle. Viimeksi tuliterä Skodan maasturi lähti ohittamaan oikealta kun olin Stopin kohdalla ja lähellä oli kolari vasemmalta tulevan kanssa.

Minä tööttään, jos ihminen ei saa kotteroaan liikkeelle stop-merkin pysähtymisen jälkeen, vaan odottaa, odottaa, odottaa.

Vierailija
22/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kortin yli 20 vuotta sitten mutta edelleen välillä porukka alkaa mesoamaan jos esim. pysähdyn Stop-merkin kohdalle. Viimeksi tuliterä Skodan maasturi lähti ohittamaan oikealta kun olin Stopin kohdalla ja lähellä oli kolari vasemmalta tulevan kanssa.

Ilmeisesti pysähdyt ihan kokonaan ja uudelleen liikkeelle lähteminen kestää kauan. Ei minulle ole kukaan töötännyt, vaikka kortti ollut kohta 40 vuotta. 

Eikö kukaan ole töötännyt jalkakäytävän kohdalla, vaikka annan aina tietä. Mutta en ole ylikohtelias, vaan haen katsekontaktia häneltä, eli en anna tietä, jos joku ihailee maisemia kadun reunassa eikö tee elettäkään tien ylittämisestä. Liikenteen pitää olla jouhevaa.

n57, hki

Stop-merkille pitää pysähtyä kokonaan. Voi järjen valo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö 1 liikenteessä. Osalla ajokortin saaneita on empatia 0 ja äo alle sadan, riippumatta siitä miten kalliilla autolla ajelevat. Joten vuosien karttuessa, kannattaa kasvattaa paksu nahka ja olla välittämättä. Anna tilaa ratikalle ja jalankulkijoille jatkossakin. Tööttäilköön takana minkä tööttäilevät.

Vierailija
24/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse miettiä mitä takana oleva ajattelee. Jokainen ajaa oman ajonsa.

Vierailija
25/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tööttäilijöillä on kiire hautaan. 

Vierailija
26/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti pysähdyt ihan kokonaan ja uudelleen liikkeelle lähteminen kestää kauan. Ei minulle ole kukaan töötännyt, vaikka kortti ollut kohta 40 vuotta. 

Eikö kukaan ole töötännyt jalkakäytävän kohdalla, vaikka annan aina tietä. Mutta en ole ylikohtelias, vaan haen katsekontaktia häneltä, eli en anna tietä, jos joku ihailee maisemia kadun reunassa eikö tee elettäkään tien ylittämisestä. Liikenteen pitää olla jouhevaa.

n57, hki

Turhaa, jos kukaan ei tule mistään. 

Vierailija
27/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
28/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pidä megafonia autossa etupenkillä. kun joku tööttää, avaa ikkuna sano siihen rauhallisesti "ettekö näe että suojatiellä kävelee satavuotias mummo?". tööttäilyn pitäisi loppua.

Toinen hyvä on avata ikkuna ja heristää irtorattia. Sellainen on oltava mukava tietysti.

Vierailija
29/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tööttäillä, ääntä maailmaan mahtuu !

Vierailija
30/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n57, hki

Pysähdynkin, mutta osaan lähteä liikkeelle samantien enkä jää hieromaan.

Vierailija
31/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki-n a tsit, haluavat ajaa esimerkiksi lasten päälle pelkästään siihen vedoten, että minulla on oikeus ja tämä pykälä ja momentti sanoo sitä, tätä ja tuota.

Ihminen, jolla on sydämen sivistystä ja maalaisjärkeä, huomioi muut tiellä liikkujat, varsinkin lapset jotka ovat hyvin haavoittuvaisessa asemassa, monet heistä vasta opettelee liikkumaan oikein yleisillä paikoilla omatoimisesti.

Minusta ihmiset jotka pelokkaasti ovat valmiit rikkomaan liikennesääntöjä ja vaarantamaan ihmisten terveyden ovat riski jo itsessään. Pikku tööttäilystä ollaan niin paniikissa, että ajetaan ihmisten päälle, oletko miettinyt että ehkä sinun ei pitäisi ajaa autoa ollenkaan, jos käyttäydyt noin ja olet noin helposti pienen paineen alla ohjailtavissa.

Vierailija
32/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ylitulkita, antaa tööttäillä? Mikä on muuten vihainen tööttäys ja mikä ystävällinen? Onko joku huvittunutkin tööttäystyyli olemassa? Tosiaan turha tulkita negatiivisesti, antaa olla ja jatka sinä jalankulkijoiden huomioimista jos niin haluat ja liikenne ei vaarannu.

Vierailija
33/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n57, hki

Stop-merkille pitää pysähtyä kokonaan. Vo

Ai turhaa jos ei näy ketään? Minä olen jäänyt puskaratsiassa kiinni Stopin noudattamatta jättämisestä. Kyllä se joka kerta on laskelmoitu riski, vaikka se riski olisi sinä päivänä 0,1% luokkaa.

Suojatieratsiaan en ole koskaan jäänyt, mutta koulujen alettua näkee kyllä posket punaisina noloja kuskeja kun ovat vaan paahtaneet yli vaikka on lapsia yrittänyt ylittää tietä.

Vierailija
34/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen suomalainen on keskimääräistä tyhmempi. Tästä aiheutuu päivittäin ongelmia. 

Vierailija
35/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kortti muutamia vuosia, ja edelleen ärsyttää se, että jos ajan nopeusrajoituksen mukaisesti (tai jopa pari km/h yli sen), on usein joku persiissä kiinni ja jos vaikkapa käännyn muualle, niin tyypit lähtee kärsimättöminä hirveetä ylinopeutta kaasuttamaan, ikään kuin olisin jotenkin ollut kamala hidaste 😅 eli pitäiskö ajaa jotain parikyt kilsaa yli rajoitusten, että muut olisivat tyytyväisiä? 

Vierailija
36/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aina tietä, jos näen jalankulkijan menevän suojatien yli. Mutta oli yksi tapaus, jossa suojatien ylittäjä empi, että mennäkö vai eikö, kun auto lähestyy? Meni sitten kuitenkin lähes vain 2 metriä auton kohdaltani ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen hänen kohdallaan. Kyllä pitää näyttää ihan oikeasti sille autoilijalle, että olen menossa ja ylittämässä tien, ei siinä näytellä jotain epävarmaa ja sitten yhtä äkkiä pyyhälletään suojatielle? Ei ne auton jarrut ole sitä varten, että vain kun itsestä siltä tuntuu? Myös autoa ajaessa joutuu väistämään näitä skuutilla menijöitä, kun eivät ymmärrä lainkaan pysähtyä ja vain ajavat kovaa vauhtia suojatien yli?! 

Vierailija
37/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos usein tööttäilään niin kannattaa tarkastella omaa toimintaa kriittisesti. Kyllä ne useimmiten tulevat aiheesta. Ei toki aina.

Vierailija
38/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kortti muutamia vuosia, ja edelleen ärsyttää se, että jos ajan nopeusrajoituksen mukaisesti (tai jopa pari km/h yli sen), on usein joku persiissä kiinni ja jos vaikkapa käännyn muualle, niin tyypit lähtee kärsimättöminä hirveetä ylinopeutta kaasuttamaan, ikään kuin olisin jotenkin ollut kamala hidaste 😅 eli pitäiskö ajaa jotain parikyt kilsaa yli rajoitusten, että muut olisivat tyytyväisiä? 

Kyllä nämä oppivat sitten kun siinä vierellä on "ärsykkeenä" joku kaunis päivä siviilipoliisi.

Ongelma vaan on siinä että uusia koulutettavia tulee jatkuvasti lisää joten eivät koskaan katoa "kokonaan".

Vierailija
39/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on selvästi astumassa suojatielle niin seis, muuten voi jatkaa matkaa. Turha niitä on odotella 10 m ennen suojatietä että tulevat siihen. Itseä ärsyttää autoilijana ja pyöräilijänä se kun olen pyörällä liikenteessä ja tulossa ajamalla suojatien kohdalle että odotan hiljaa ajaen että auto menee siitä, kuten liikennesäännöissä on että pyörä väistää, niin eikö moni autoilija ala jarruttaa ja antamaan tietä. Haloo teillä on etuajo-oikeus! Ajakaa siitä älkääkä pysähtykö jos ei erikseen liikenne merkki sitä vaadi. 

Vierailija
40/84 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Minulla on ollut kortti 20- vuotta, eikä noin ole käynyt koskaan. 

Ei minullekkaan, toki en ole ikinä antanut tietä raitiovaunulle kun ei niitä täällä kulje ja Helsingissä ajaessa ajelin muualla kuin siellä missä raitiovaunuja kulki. Mutta jotkut ovat ylivarovaisia päästämään tien yli sellaisetkin jotka eivät olleet edes menossa yli 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi