Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Ei kannata auttaa lastaan taloudellisesti, ettei köyhille nuorille tule paha mieli

Vierailija
15.08.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011391854.html

Minua ei kiinnosta mikään yleinen "epätasa-arvo" jos se tarkoittaa sitä että oman lapseni pitää kärvistellä jos muutkin kärvistelevät.

Nykyisessä paskassa työilmapiirissä ei 2 vuotta sitten valmistuneen työhakemuksiin vastata mitään, vaikka hakisi siivoamaan on toisia hakijoita 1600. CV tarkistettu sekä AI:lla että rekrykonsultilla ja siinä ei mitään vikaa.

Minä laitan lapselle kuussa joitain satasia tai ostan käytetyn auton tms. eikä kiinnosta jos se harmittaa jotain perhettä joka näin ei voi tehdä.

Harmittaa heidän puolestaan mutta ei se niinkään voi mennä että sitten kaikkien pitää kärsiä samalla kun eliitti jakelee ennakkoperintönä miljoonia jälkikasvulleen.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tukea laskujen maksuun ja muutenkin rahaa mm opiskeluaikoina.Mutta sain myös opit rahankäytöstä ja ne on mennyt perille....Omalle lapselle meinasin tehdä samoin,mutta on kyllä sellainen hutilus rahan suhteen etten tiedä.Ei ole oppi mennyt perille...

Vierailija
82/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans tuommonen kaveri joka on ainoa lapsi rikkaasta perheestä.

Se on kohta 40 ja se ei oo tehny mitään töitä vaan opiskellu kolme eri tutkintoa. Ja asuu vanhempien omistamassa asunnossa ja vanhempien maksamalla autolla

Mun yksi kaveri on myös varakkaan perheen ainoa lapsi. Meni yliopistolle ja jäi tutkijaksi ja teki väitöskirjan. Pari vuotta vielä ja jatkoi jonka jälkeen siirtyi yksityiselle sektorille konsultiksi.

Veikkaan että jos olisi joutunut omilla rahoilla kaiken maksamaan niin olisi jäänyt väikkäri tekemättä ja olisi siirtynyt maisterin paperien jälkeen palkkatöihin. Apurahoilla on vaikea elättää perhettä helsinkiläisessä omakotitalossa kun lapset syntyivät jo siinä kandivaiheen jälkeen.

Tässä on yksi väitellyt, joka yksinhuoltajan lapsena ei saanut äidiltään ymmärrettävästi tukea, mutta yhteiskunta tuki työssäkäyvää äitiäni niin paljon, että minulla oli mahdollisuus hyödyntää lahjojani. Yliopiston huono palkka on tässä matkalla muuttunut hyvätuloisuudeksi ja maksan mielelläni 2500 euroa veroa kuussa palkastani. Kiitollisuudenvelasta hyvinvointivaltiolle. Ja autan omia lapsiani kohtuudella 😊.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella köyhästä perheestä, tyhjin käsin lähdin. Itse autan toisinaan lapsiani jos he osoittavat yrittävänsä itse eteenpäin. Rahahana menee heti kiinni jos jäädään lojumaan tekemättä mitään.

Vierailija
84/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoitus ei ota lainkaan huomioon, että ei kaikki vanhemmat voi tukea mitenkään lastaan. Juuri ja juuri itse tullaan toimeen. Valitettavasti nuoret on tässä eriarvoisessa tilanteessa.

Vierailija
85/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vallitsee oikeasti sairas kulttuuri. Melkein kaikkialla muualla maailmassa vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen. Siellä olet HUONO vanhempi, jos et auta lastasi. Suomessa taas moni oikein ylpeilee sillä, että on joku ahne boomeri, joka ei koskaan auta lastaan. Lapsen pitää itse pärjätä alusta loppuun, koska, en tiedä, joku outo luonnonvalinta-logiikka niin kuin jossain muinaisessa Spartassa. Hampaat irvessä kaikki pitää tehdä eikä koskaan voi auttaa. Vähemmän yllättäen myös valtamedia sitten muistuttaa aina vähän väliä, että älkää vain auttako niitä OMIA SAATANAN LAPSIANNE. Soo soo.

Onko tämä joku valtion agenda varmistaa, ettei raha pysy ja kumuloidu suvussa sukupolvelta toiselle, vaan pirstaloituu pieninä määrinä sinne tänne? Ettei vaan rahvas pääse rikastumaan ja olemaan itsenäinen valtion "hyväntekeväisyydeltä"?

Saatanan paska kommarimaa. Haluan pois. 

Vierailija
86/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko väärä linkki? Tuossa ei puhuttu mitään tasa-arvosta tms. vaan lähinnä siitä että liiallinen auttaminen voi tehdä nuoresta avuttoman. 

Mitä on liiallinen auttaminen? Minä autoin aina kun tarvitsi apua. Nyt osat ovat vaihtuneet🥰🥰😊

Vierailija
87/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vallitsee oikeasti sairas kulttuuri. Melkein kaikkialla muualla maailmassa vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen. Siellä olet HUONO vanhempi, jos et auta lastasi. Suomessa taas moni oikein ylpeilee sillä, että on joku ahne boomeri, joka ei koskaan auta lastaan. Lapsen pitää itse pärjätä alusta loppuun, koska, en tiedä, joku outo luonnonvalinta-logiikka niin kuin jossain muinaisessa Spartassa. Hampaat irvessä kaikki pitää tehdä eikä koskaan voi auttaa. Vähemmän yllättäen myös valtamedia sitten muistuttaa aina vähän väliä, että älkää vain auttako niitä OMIA SAATANAN LAPSIANNE. Soo soo.

Onko tämä joku valtion agenda varmistaa, ettei raha pysy ja kumuloidu suvussa sukupolvelta toiselle, vaan pirstaloituu pieninä määrinä sinne tänne? Ettei vaan rahvas pääse rikastumaan ja olemaan itsenäinen valtion "hyväntekeväisyydeltä"?

Saatanan paska kommarimaa. Haluan pois. 

Ahne boomeri on iältään noin 80v, joten on aika hirveää, jos ei suostu taloudellisesti auttamaan 50+ lapsiaan?

Vierailija
88/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle pitäisi olla riittävä oma raha, oli nuori tai vanha. Jos nykyisessä rahasysteemissä moni kituu, miksi sitä ei muuteta sellaiseksi ettei rahan anto ole ongelma. Miksi ihmisten hengellä ja terveydellä leikitään. Lisäksi yrityksiin moni pyrkii ja ei pääse, osa ei voi mennä jos terveys ei kestä. Ketään ei saisi nöyryyttää ja alistaa.

Vierailija
89/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan aikuiselle tyttärelle ja pojalle molemmille kuussa 300 kun ei työmarkkinatuen lisäksi ole tuloja joilla elää. Akateemisia ovat. Ei kiinnosta jos raivovassari joka potkaissut lapsen omilleen ilman apua 18v:nä ottaa tästä herneen nenään.

Lisäksi minulla on ihan hyvä palkka ja asuntolaina maksettu. Tuolle rahalle ei ole muuta käyttöä kuin se että se päätyisi indeksirahastoon jonka lapset kuitenkin joku päivä perii.

Miks vassari potkisi lapset pois? Ennemmin oikeistolainen, koska ideologiaan kuuluu että jokainen pärjää omillaan. 

Vassari potkii lapset pois, kun yhteiskunnan kuuluu heidät elättää. Ovat muutenkin vanhemman biletyksen tiellä niin hus omilleen. 

Vierailija
90/91 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalla on aika lailla outo käsitys nuorten aikuisten rahankäytöstä. Toki jo on ikänsä elänyt köyhänä, ei ole koskaan oppinut rahaa käyttämään, kun vanhemmat koko ajan pelottelevat, että raha loppuu, mutta tavallisissa perheissä jo 7v iässä pitäisi olla aika lailla selvillä siitä, mitkä ovat talouden lait. Jos ostat 10 pientä krääsälelua, heität 50 e hukkaan tuosta vain, mutta jos säästät ko. summan, voit ostaa pleikkarin (toki säästettyäsi lisää, mutta jos viskot rahat turhuuteen, et koskaan saa sitä pleikkaa).

On kurjaa, jos omaa lastaan ei saa auttaa, jotta muille ei tule paha mieli. Entä jos omalle lapselle tulee paha mieli, kun joku saa toimeentulotukea ja asumislisää 1500 e/kk ja opiskelija saa vain muutaman satasen opintorahaa?

Vierailija
91/91 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijalla on aika lailla outo käsitys nuorten aikuisten rahankäytöstä. Toki jo on ikänsä elänyt köyhänä, ei ole koskaan oppinut rahaa käyttämään, kun vanhemmat koko ajan pelottelevat, että raha loppuu, mutta tavallisissa perheissä jo 7v iässä pitäisi olla aika lailla selvillä siitä, mitkä ovat talouden lait. Jos ostat 10 pientä krääsälelua, heität 50 e hukkaan tuosta vain, mutta jos säästät ko. summan, voit ostaa pleikkarin (toki säästettyäsi lisää, mutta jos viskot rahat turhuuteen, et koskaan saa sitä pleikkaa).

On kurjaa, jos omaa lastaan ei saa auttaa, jotta muille ei tule paha mieli. Entä jos omalle lapselle tulee paha mieli, kun joku saa toimeentulotukea ja asumislisää 1500 e/kk ja opiskelija saa vain muutaman satasen opintorahaa?

En ole tutkija, mutta ei tuo käsitys rahan käytöstä ole minusta outo. Olen itse saanut hyvät opit rahan käyttöön kotoa, mutta kyllä tässä matkan varrella on monta kertaa hoksannut että näin ei ole kaikilla. Köyhissä perheissä voi olla huonoa rahankäyttöä ilman pelottelua rahan loppumisesta. Rikkaissa perheissä taas ei aina muisteta opettaa lapselle, että raha ei kasva puussa. Suurin osa 7v lapsista ei tiedä talouden lakeja, kun ei moni nuori aikuinenkaan niitä näy vielä ymmärtävän sillä tasolla kuin heidän olettaisi. Osa vanhemmista ei osaa tai halua puhua rahasta ja taloudenpidosta lapsilleen ja sitten myöhemmin tajutaan, että asia olisi jossain vaiheessa pitänyt ottaa esille ennen kuin Martta-Petteri päätyi ulosottoon pikavippien vuoksi.

Artikkelissa ei edelleenkään sanottu, että omaa lasta ei saa auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme