Olisiko sinulle ok, että perheenne eläisi tasan sellaista elintasoa, johon molemmilla on varaa tasan puolet maksaen?
Jos siis esim mies tienaa enemmän, tai sinä olet enemmän hoitovapailla, niin asutte sellaisessa asunnossa, että molemmilla on varaa maksaa oman puolensa. Enemmän tienaava voi käyttää ylimääräisen rahan vaikka kalliiseen harrastukseen, reissuihin, sijoittamiseen tms (suojattuna avioehdolla).
Jos tienaat puolisosi kanssa saman verran, tämä kysymys ei ole sinulle
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Kertoisi miehestä aika paljon eli en haluaisi elää sellaisen ihmisen kanssa.
Kertoo susta aika paljon eli en haluaisi elää sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit ja omat rahat, yhteiset menot puoliksi.
t. monta akkaa kokenut
No ei ole ihme, että olet aina jäänyt yksin. En ole ikinä tavannut miehiä, jotka kutsuvat naisia akoiksi. Jos tapaisin, kiertäisin kaukaa.
AKKAAKKAAKKAKAKKA
Meillä on niin, että minä (nainen) tienaan noin 3-4 kertaa enemmän kuin mies. Tosin emme ainakaan vielä asu yhdessä. Mies tekee töitä satunnaisesti ja on osittain sosiaaliturvan varassa, minä teen töitä kokopäiväisesti. Asumiskulumme ovat aika samat. Ollaan menty sillä että minä maksan pääosan yhteisistä ruuista ja kokonaan sellaiset menot, joita minä olen ehdottanut (ja tietenkin itseni, jos mies on jotain ehdottanut). Voisin kuitenkin hyvin kuvitella, että syötäisiin/huviteltaisiin vain "miehen budjettitasolla".
Täytyy silti tunnustaa, että olen miettinyt miten yhteistalous meillä toimisi. Mies elää väljempää elämää ja minä taasen olen välillä oman jaksamisen ääripäässä ajan ja energian mennessä niin paljon töihin. Siksi vaikkapa täysin yhteiset rahat tuntuisivat ristiriitaisilta, kurja myöntää. Luultavasti myös kotityöt voisivat kasaantua minulle, sillä näin nytkin on, mutta tätä värittää se että vietämme aikaa lähinnä minun luonani (isompi asunto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että minä hoidan yhteistä lasta mieheni säästäessä päivähoitokulut ja hän ei maksaisi penniäkään enempää kuluista? Älä naurata!
Sinun haluamaasi lasta, ei miehen haluamaa. Maksaisitko itse teidän yhteisen urheiluauton puunauksesta jonka miehesi halusi ja sinä et?
Jos mies puunaa sitä autoaan, niin eihän se maksa juuri mitään. Aineisiin menee muutama euro ja työ on ilmaista.
Jos nainen hoitaa sitä lastaan, niin eihän se maksa juuri mitään. Ruokaan menee muutama euro ja työ on ilmaista.
Auto pärjää pihalla yksin omistajien työpäivän ajan. Lasta ei voi jättää päiviksi yksin pihalle, vaan lapselle pitää hankkia maksullinen päivähoitopaikka. Hoidon aloittamisen myötä kasvaa myös kummankin vanhemman velvollisuudet, enää toinen ei voi kulkea kuten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin, että minä (nainen) tienaan noin 3-4 kertaa enemmän kuin mies. Tosin emme ainakaan vielä asu yhdessä. Mies tekee töitä satunnaisesti ja on osittain sosiaaliturvan varassa, minä teen töitä kokopäiväisesti. Asumiskulumme ovat aika samat. Ollaan menty sillä että minä maksan pääosan yhteisistä ruuista ja kokonaan sellaiset menot, joita minä olen ehdottanut (ja tietenkin itseni, jos mies on jotain ehdottanut). Voisin kuitenkin hyvin kuvitella, että syötäisiin/huviteltaisiin vain "miehen budjettitasolla".
Täytyy silti tunnustaa, että olen miettinyt miten yhteistalous meillä toimisi. Mies elää väljempää elämää ja minä taasen olen välillä oman jaksamisen ääripäässä ajan ja energian mennessä niin paljon töihin. Siksi vaikkapa täysin yhteiset rahat tuntuisivat ristiriitaisilta, kurja myöntää. Luultavasti myös kotityöt voisivat kasaantua minulle, sillä näin nytkin on, mutta tätä värittää se että vietämme
Jos menette naimisiin, on hyvä tietää, että puolisoilla tulee olla sama elintaso. Lain ajattelu perustuu siihen, että pyritään suojaamaan kotiäidin ja -rouvan tilannetta niin ettei kitupiikkimies pidä häntä palvelijana. Kotiäiti tai -rouva siis hoitaa kodin ja lapset. Se on perinteinen malli, mutta totta kai mies voi olla myös samalla tavalla se, joka vastaa kotitöistä ja lapsista. Laissa ei kuitenkaan sanota sitä suoraan, joten jos mies jää kotiin, hän todella voi olla tekemättä mitään kotitöitä tai hoitamatta lapsia ja vaatia silti samaa elintasoa.
Jos siis menette naimisiin, sinun tulee tarkkailla onko mies ahkera kotimies, joka tekee mielellään kotihommia, kun kerran hänellä on enemmän aikaa. Muuten yhtälö on mielestäni kestämätön, hyväksikäyttöä.
Molemmilla oma talous ja omat tilit. Mies maksaa matkat kun käydään yhdessä jossain. Asutaan omissa tiloissamme, olemme kaksi leskeä jotka viettävät yhdessä elämäänsä kahdessa talossa vuorotellen.