Olisiko sinulle ok, että perheenne eläisi tasan sellaista elintasoa, johon molemmilla on varaa tasan puolet maksaen?
Jos siis esim mies tienaa enemmän, tai sinä olet enemmän hoitovapailla, niin asutte sellaisessa asunnossa, että molemmilla on varaa maksaa oman puolensa. Enemmän tienaava voi käyttää ylimääräisen rahan vaikka kalliiseen harrastukseen, reissuihin, sijoittamiseen tms (suojattuna avioehdolla).
Jos tienaat puolisosi kanssa saman verran, tämä kysymys ei ole sinulle
Kommentit (126)
Juu. Ja niin me tehdäänkin. Yhteinen tili, yhteinen laina ja yhteiset käyttövarat.
Ei oo kovin mutkikasta, joten sopii meille koska on niin paljon kaikkea muutakin mietittävää. Ei tarvii rahaa sitten miettiä niin paljon.
Ollaan alempaa keskiluokkaa molemmat / käytännössä samat tulot, Ja itse teen vielä lyhennettyä työaikaa, jotta muksujen viennit ja tuonnit sujuu sutjakammin.
M43
Perhe on perhe, eikä siinä lasketa ruokapyödässä, kuka ottaa isomman leipäpalasen. Onko nykyavioliitot jotain stanan bisnessopimuksia. Missä Rakkaus???
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ja niin me tehdäänkin. Yhteinen tili, yhteinen laina ja yhteiset käyttövarat.
Ei oo kovin mutkikasta, joten sopii meille koska on niin paljon kaikkea muutakin mietittävää. Ei tarvii rahaa sitten miettiä niin paljon.
Ollaan alempaa keskiluokkaa molemmat / käytännössä samat tulot, Ja itse teen vielä lyhennettyä työaikaa, jotta muksujen viennit ja tuonnit sujuu sutjakammin.
M43
Niiin ja tosiaan vastasin siksi, että tilanne on ollut hoitovapaiden ja äitiysvapaiden / toisen opiskelun ajan myös toisenlainen. Mutta kun tilanne oli tilapäinen se ei haitannut. Enää tämä kysymys ei siis koske meitä
Joo olisi mutta en löydä niin köyhää miestä että se olisi niille ok.
Omat tilit ja omat rahat, yhteiset menot puoliksi.
t. monta akkaa kokenut
Suostuisin (oma nettopalkka juuri ja juuri 3000, yrittäjäpuolisolla 5000-10000 €/kk). Mutta puolisolle ei riittäisi sellainen elintaso, josta pystyisin maksamaan 50 %.
Meillä on yhteisiä (lähinnä taloon, autoon, koiraan ja vakuutuksiin liittyviä) kuluja varten yhteinen tili, jonne minä talletan 500 € ja puoliso 1000 € kuussa. Ruokaostoksia, ravintolalaskuja yms. maksamme omilta tileiltämme vähän miten sattuu.
Puolisollani on muutenkin sellainen periaate, että avioliitto on joukkuelaji ja asiat jaetaan. Meillä ei ole avioehtoa, vaikka olen sitä ehdottanut.
Koettakaa muistaa elää avoliitossa tarpeeksi kauan, että näette millainen se ajateltu lasten isä tai äiti ehkä on. Oksettavaa tuollainen laskeminen. Ihan hyvin se rikkaampi osapuoli voi vaikka sairstua ja silloin tietenkin toinen joutuu enemmän kuluttamaan perheen hyväksi.
No itsehän elän lasteni kanssa kaikki yksin maksaen. Huomattavasti halvempaa kuin silloin, kun elätin vielä ex-mieheni siihen päälle.
Joo, mutta miehelleni ei olisi ok. Hänellä on 5 kertaa paremmat tulot kuin minulla, eikä hän pidä köyhäilystä.
Vierailija kirjoitti:
t. monta akkaa kokenut
Ilmankos ne akat ovat vaihtuneet
Minä olen sitä mieltä, että hoitovapaalla oleva kyllä tekee oman osuutensa perheen eteen, vaikka ei rahallisesti yhtä paljon osallistuisikaan kun se paremmin tienaava puoliso. Ainakin minun mieheni arvostaa tavattoman paljon sitä, että olen hoitanut kaikki neljä lastamme kotona ja kaikki nykyiset tulomme menevät yhteiselle tilille.
Meillä ei onnistuisi. Miehellä isommat tulot eikä hän ikinä suostuisi muuttamaan omakotitaloista sellaiseen kerrostaloon johon mun palkka riittäisi. Ruoka ja lasten kulut pyritään maksamaan puoliksi mutta mies maksaa asumisen, autot ja matkat.
En suostu olemaan kenenkään kanssa missään tekemisissä (oli kyseessä sitten puoliso, kumppani, fwb, ystävä, kaveri, työkaveri, työnantaja, sukulainen, oma lapsi, pappi, poliisi, lääkäri, jne.), mikäli hän ei suostu maksamaan kaikkia menojani sentilleen. Olen vaikka mieluummin täysin yksin. Näin kaikki toimii parhaiten. Mitä vähäisiä kokemuksia minulla on ollut tällaisesta, ei ole ollut valittamista (paitsi se kun yhden kerran pyysin 500€ huvitteluun vaikka kaikki menot oli jo maksettu, se oli jostain syystä este ystävyyden jatkamiselle, no omapahan oli menetyksensä).
Suosittelen jokaiselle, älkää ikinä tyytykö vähempään, Jumala ei anna enkelipisteitä uhrautumisesta, verottaja (eli paholainen) perii siitä maksunsa. Muun hedelmä paras hedelmä. Tie onneen käy naapurin jääkaapin kautta. Opin jo tenavana pöllimään äidin keksipurkista, sille tielle olen jäänyt ja siellä myös pysyn. Kiitos kaikille katsojille. Antakaa rahaa, mikäli toimeentulotuen tuhlaukseltanne ehditte. Minä osaan käyttää sen paljon järkevämmin.
Minusta ei ole oikein. Emme ole edes naimisissa, mutta yhdessä oltu 30+ vuotta. Aina on se, joka on tienannut enemmän sillä hetkellä, maksanut suurimman osan tai jopa kaikki asumiskulut, laskut, velat, ruoat. Se on ollut välillä mieheni, välillä minä, tällä hetkellä itsellä paremmat tulot. Mutta siis toinen opiskeli, toinen tienasi, toinen oli äityiyslomalla, toinen tienasi jne.
Vierailija kirjoitti:
t. monta akkaa kokenut
No ei ole ihme, että olet aina jäänyt yksin. En ole ikinä tavannut miehiä, jotka kutsuvat naisia akoiksi. Jos tapaisin, kiertäisin kaukaa.
Elämäntilanteet vaihtelee emmekä viitsi veivata turhaan.
Olen tienannut enemmän, saman verran ja vähemmän kuin mieheni ja ollut 4x äitiyslomalla meidän lastemme takia. Rahat olleet aina yhteiset
Mitä järkeä olisi esim nyt veivata elintaso minun mukaani kun eläkettä jää käteen alle 2000e mutta miehelleni nettopalkkaa yli 4200e.
Joutuisimme myymään yhdessä 30v aikana hankittua omaisuutta jotta selviäisimme 36% pienemmillä tuloilla (olettaen että minä laitan 100% tuloistani yhteiseen pottiin ja omaan käyttöön jäisi 0%). Mieheni ei luultavasti edes keksisi mihin yksinään käyttäisi yli 2000e/kk
Noup.
Ensinnäkin elämäntaso laskee välittömästi kun mies astuu elämään. Tämän täyty kompensoida se heti.
Toisekseen nainen ja mies eivät ole robotteja vaan naisella on eityinen biologinen rooli perheessä, kuten tavallaan miehelläkin: pysyä poissa jaloista ja hankkia ravintoa kodin ulkopuolelta.
Kolmanneksi avioliitto ja perheellistyminen ovat yhteisöllisiä asioita ja miehen tulisi kyetä aitoon monogamiaan, jotta suostuisin hänen kanssaan yhteishuoltajuuteen.
Tässä on jo 3 deal breakeria, miksi nykymiehistä ei ole suhteisiin, eikä varsinkaan mihinkään "kumpanuuksiin" naisten kanssa. Hey ksinkertaisesti yrittävät loisia pillussa ja äitiydessä. Jos mies ei hoida aviomiehen velvollisuutta, naisen on sama ottaa siemen lääkäriltä ja tehdä vaan 1 lapsi, ja näin pääsee eroon miehen aiheuttamsita ongelmista ja haitoista samalla. Lapsenkin voi siten opettaa vaan välttelemään miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Perhe on perhe, eikä siinä lasketa ruokapyödässä, kuka ottaa isomman leipäpalasen. Onko nykyavioliitot jotain stanan bisnessopimuksia. Missä Rakkaus???
Se loppui kun seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta ja riisto alkoi. Voi voi!
Ei olisi ok, vaan avioliitossa jossa suostuisin olemaan olisi sama elintaso ja kaikki olisi yhteistä (eikä olisi lapsia eikä hoitovapaita ym). "Minun ja sinun" ajattelu ja rahariidat vain tuhoaa liittoja, henk.koht. mielipiteeni, joten puolison tulisi olla samalla aaltopituudella rahasta ja asumisesta, menoista jne. Tulot ympättäisiin yhteen, niistä maksettaisiin kaikki yhteiset menot (asuminen, ruoka, liikkuminen ja matkustaminen, yht harrastukset), jäljelle jäävästä maksettaisiin yhteiseen säästötavoitteeseen sekä molemmille saman verran säästöön ja molemmille saman verran omiin mahd. harrastuksiin, "vapaaseen" käyttöön jne.