Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä Kelan maksamista etuuksista voisi mielestäsi leikata?

Vierailija
14.08.2025 |

Kysyn nyt aivan ilman ketunhäntää kainalossa. Eikä tarvitse tulla länkättämään kaikkien etuuksien poistosta ja blaa, blaa, vaan ihan asiallisia vastauksia toivoisin. 

Mun mielestä toimeentulotuesta ei pitäisi leikata. Se on jo nykyisellään pieni. 

Sen sijaan eläkkeensaajan asumistuki on aika hyväkin, siitä olisi varaa tinkiä. Esimerkiksi meidän kunnassa sitä maksetaan täysimääräisenä noin 700 euron suuruiseen vuokraan asti, onhan se aika iso vuokra yhdelle. 

Nuoren kuntoutusraha pitäisi laittaa tarveharkintaiseksi. Nyt sitä voi saada diagnoosien ja tuen tarpeen perusteella kuka vain, olipa sille tarvetta tai ei. Mihin 16-vuotias kotona asuva nuori tarvitsee noin 700 euroa, olipa taustalla mitä hyvänsä? Ymmärrän, jos taustalla on esimerkiksi se, että vanhempi tekee vaikkapa lyhyempää työpäivää nuoren takia, mutta tällaista tarveharkintaa tuessa ei ole. 

Kommentit (695)

Vierailija
21/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei mistään, vaikken olekaan tietoinen kaikista mahdollisista tuista/etuuksista joita Kelasta voi saada.

En myöskään usko että esim kuntoutusrahaa maksetaan kaikille nuorille vain jos on joku diagnoosi.

Yleensä kun tukia leikataan niin siitä seuraa lisää murhetta ja lisää kustannuksia. 

Kelassa ovat melko tarkkoja siitä kenelle maksavat ja mitä ja voivat evätä tuen saannin vaan päättämällä ettei sille ole tarvetta vaikka todellisuus olisi aivan muuta. 

Kuntoutusrahaa saa, jos on joku diagnoosi JA sen lisäksi joko erityisen tuen päätös koulusta TAI jotain terapiaa tai vastaavaa tai molemmat. Tämä on uutta, ennen rahaa saattoi saada ilman edellämainittuja. 

Mun tytär saa kuntoutusrahaa. Alkoi saamaan sitä kotona asuessaan 16-vuotiaana. Onneksi taoin likalle järkeä päähän, että viisainta on säästää rahat tulevaa opiskelua varten. Tuttavan poika ei säästänyt, vaan hummaili kaiken menemään ja nyt ihmettelee, kun valmistuttuaan elintaso ei olekaan sama enää. Mitään hyötyä siitä rahasta ei ollut kenellekään, paitsi ehkä kauppiaalle 

Vierailija
22/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapsilisät pois.

Sen sijaan pitäisi maksaa jotain bonusta / kannustinta yksinasuville ja / tai lapsettomille.

Elättäkää itse lapsenne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lintsin liput, ilmaiset autokoulut

Kuka saa ilmaiset autokoulut? Terveisin köyhä, joka joutui ottamaan lainaa, että sai käytyä autokoulun. Oli välttämätöntä, että pääsin töihin. 

Minulle eivät maksaneet. Valmistuin ammattiin, jossa tarvitsee ajokorttia. En saa lainaa. Luottotiedot eivät ole menneet, mutta esim. opintolainaa on 20 000 euroa. Paska nakki. Palkka ammatissani olisi 3500-4000 euroa.

Vierailija
24/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi nuoren kuntoutusraha on kyllä outo. Lottovoitto joka ei kannusta opiskelemaan vaan ahdistumaan. Kunnolliset nuoret saavat murto-osan tuosta tai eivät mitään jos asuvat kotona. Leskeneläkkeet myös kokonaan pois.

Miten ilkeä oletkaan.....kunnolliset nuoret.

Tosi rumasti kirjoitat.

Vierailija
25/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan etuudet menettelee. Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki tulisi karsia

T. Sossu 

Vierailija
26/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kela Platinum ja sen saa vain parin vuosikymmenen uskollisen ja tinkimättömän asiakkuuden jälkeen.

Voin siis onnitella itseäni, kiitos.

Vierailija
27/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minsi ulkomailla asuville annetaan Kelan tukia?

Vierailija
28/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista voi leikata...järkevintä on lopettaa kaikki tukiaiset..

Vierailija
29/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden palkoista vaikka niitä ei Kela maksa. Yrityksille progressiivinen verotus eli prosentti nousee jos ei työllistä suhteessa tulokseen. Osinkoverotus 1:1 tuloverotuksen kanssa.

Vierailija
30/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät hyvätuloisilta.

Vierailija
31/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät ja kotihoidontuki ulkomaille, jos varaa matkustaa tai asua ulkomailla ei tarvitse sellaisia suomen etuja. Eri asia jos käy, mutta myös eri asia jos asuu ja hyötyy. Voisi poistaa ne myös rikkailta Suomessa. Ne kun saa on työtön tai vaikka kansanedustaja. 

Vierailija
32/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista

Vierailija
33/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi myöntää yhtä suuret tuet samoissa elämäntilanteissa. Kun köyhän pitää selvitä tietyllä summalla, niin kyllähän rikkaankin pitäisi selvitä - eikä maksaa ansioon sidottua sosiaalista tukea. Rikkaalla on paremmat mahdollisuudet säästää puskurirahastoa ja toimeentulotukea saavillahan ylimääräiset varat miinustetaan kuukauden tuentarpeesta.

Siis, ei isompia korvauksia parempituloisille. Itse ymmärtäisin tuentarpeen ihan toisinpäin, eli köyhän on vaikeampi selvitä kuin rikkaan, mutta kaikille samansuuruinen tuki.

Vierailija
34/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvintoimeentulevien lapsilisät. 

Ja tämän valvonta ja toteutus tulee kalliimaksi kuin se että maksetaan kaikille saman verran. -> ei ole säästökohde vaan tuhlauskohde. 

Maksaahan kaikkien tukien valvonta ja kyttäys.

Vierailija
35/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraskielisten palveluista voisi leikata.

Vierailija
36/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta. Työttömyysetuus ja asumistuki riittävät kyllä. 

Vierailija
37/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvintoimeentulevien lapsilisät. 

Tarkoitatko hyvin tienaavien lapsilisät? Hyvin toimeen voi tulla, vaikka olisi köyhäkin.

Vierailija
38/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapsilisät pois.

Sen sijaan pitäisi maksaa jotain bonusta / kannustinta yksinasuville ja / tai lapsettomille.

Elättäkää itse lapsenne!

Mihin lapsettomat tarvitsevat kannustinta? Heidän ei tarvitse käyttää rahojaan kehenkään muuhun jos eivät halua. 

Vierailija
39/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minsi ulkomailla asuville annetaan Kelan tukia?

Olen ihmetellyt tuota jo kauan, jos menee vaikka vuodeksi niin saa kaikkia toimeentuloa ja lapsilisää ulkomailla ilman tarkistusta. Sossu ei edes katso tiliotteita vaikka pitäisi. Ja tykkää lähettää aiheettomia tarkistuksia muille, olen ollut viimeksi matkalla 8 vuotta sitten ja käsketty tarkistaa onko tuki ulkomaille. Ja samaan aikaan toiset asuu suomen tuilla muualla, ilman tarkistusta kyllä otta päähän välillä. Täällä tapana syyttää aiheetta vääriä. Ne jotka huijaa ei jää kii. 

Vierailija
40/695 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä pois kaikilta. Lapsilisä keksitty Suomessa . Lapsia ei ole pakko tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan