Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teknologiayhtiön toimitusjohtajalta raju linjaus: "Kukaan ei välitä koulutuksestasi"

Vierailija
14.08.2025 |

"Teknologiayhtiö Palantirin toimitusjohtaja Alex Karp uskoo, että yhtiössä työskenteleminen on parempaa nuorten työntekijöiden uralle kuin huippuyliopistoissa opiskeleminen."

https://www.talouselama.fi/uutiset/a/864cddc1-3eef-4408-99c7-c7b25f160b…

Kannattaa jättää koulut väliin, se on vain rahan menoa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki ylä-aste ikäiset laittamaan tuonne hakemuksia. Sellaiset muutama sata tuhatta kun napsahtaa niin voi mieli muuttua.

Vierailija
2/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sellainen aika että mikä tahansa osaamista vaativa ammatti voi olla kohta turha. Olen itse paitsi opiskellut myös kartuttanut kokemuksen kautta osaamista. Elämä on ollut jatkuvaa uuden opettelua ja nyt alkaa näyttää siltä että kaikki on ollut ehkä turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö 45-70v työntekijä? Kelpaako?

Vierailija
4/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin sanottu, pitkä koulutus vain tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden. Pitkän koulutuksen tarkoitus on tuottaa eliitin työorjiksi samalla kaavalla tehtyjä tahdottomia orjia. Näin ei koskaan synny mitään kilpailua eliittiä kohtaan.

Vierailija
5/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo, nää on niin nähty. Yritä toimistorottana oppia työnteolla jotain integraali derivaatta stoch calculus matikkaa, ja syväoppimisien ja reinforcement learning teoriaa.

Vierailija
6/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun AMK-insinöörin paperit ovat osoittautuneet vessapaperin arvoiseksi. Opintolainoa makselen vieläkin pois. Kaduttaa että lähdin opiskelemaan.

Vierailija
7/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sellainen aika että mikä tahansa osaamista vaativa ammatti voi olla kohta turha. Olen itse paitsi opiskellut myös kartuttanut kokemuksen kautta osaamista. Elämä on ollut jatkuvaa uuden opettelua ja nyt alkaa näyttää siltä että kaikki on ollut ehkä turhaa.

Päin vastoin. Nyt me kaikki ollaan vaan tekoäly ulosteen virheiden korjaajia. Eli pitää olla entistä enemmän asiantuntija. Aloittelijoille ja keskinkertaisuuksille taas ei löydy työpaikkoja.

Vierailija
8/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne voi siis yrittää hakea, jos on huippupaperit lukiosta. Tarkoittanee Suomen oloihin muutettuna, että ainakin 6 ällää.

Vierailija
9/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun AMK-insinöörin paperit ovat osoittautuneet vessapaperin arvoiseksi. Opintolainoa makselen vieläkin pois. Kaduttaa että lähdin opiskelemaan.

Minkä alan?

Vierailija
10/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo, nää on niin nähty. Yritä toimistorottana oppia työnteolla jotain integraali derivaatta stoch calculus matikkaa, ja syväoppimisien ja reinforcement learning teoriaa.

Kokemus ei korvaa koulutusta mutta koulutus ei myöskään korvaa kokemusta ja se voi olla jopa olla rasite. Jos olet käyttänyt paljon aikaa koulutukseen ja ehkä myös rahaa niin sitä pitää kiinni koulutuksen kautta tulleesta tiedosta ja statuksesta ehkä vähän liikaakin.

Vierailija
11/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo tutkimus- ja tuotekehitystehtäviin niin formaali koulutus on hyvinkin tärkeä. Sieltä saadaan teoreettinen ja matemaattis-looginen perusta, jota hommissa tarvitaan.

Jos taas on tavanomaisemmasta ohjelmistokehityksestä, niin näytöt ja osaaminen ovat tärkeämpiä. Ikävä kyllä nythän tekoälyä on valjastettu korvaamaan näitä tavanomaisempia osaajia.

Suhtautuisin aina varauksella näihin yritysten ulostuloihin, enkä todellakaan lähtisi omaa tulevaisuutta vaarantamaan kuuntelemalla sokeasti heitä. Heillä on selvästi jonkinlainen tarve ja sitä lähdetään nyt täyttämään ulostulon kautta. Valitettavasti tarve voi loppua yhtä nopeasti kuin on alkanutkin ja sitten onkin ihan toinen ääni kellossa.

Vierailija
12/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaminen ja koulutus ovat kaksi eri asiaa.

Yksityisen sektorin työnantajaa kiinnostaa tuo ensimmäinen, julkista sektoria tuo toinen. 

Vierailija
13/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonne voi siis yrittää hakea, jos on huippupaperit lukiosta. Tarkoittanee Suomen oloihin muutettuna, että ainakin 6 ällää.

Jenkeissä se kyllä menee niin että pitää olla jostain 50 tonnia vuodessa maksavan privaatti eliitti lukion huippupaperit. Julkisilta ei pääse jollei ole joku yksi tuhannesta huippunero.

Vierailija
14/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä moukka. Oliko elämä kilpailu siitä kuka tienaa eniten? Miksei toi äijä ole huumealalla?

Vierailija
15/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moitteeton ulkonäkö, riittävä pituus, säännölliset sekä kauniit kasvojenpiirteet ja virheettömät vitivalkoiset hampaat ovat nykyisessä ulkonäkötaloudessa selvästi tärkeämmässä asemassa kuin koulutus.

Jos pystyt täyttämään huoneellisen ihmisiä euforialla pelkästään olemalla läsnä, niin olet vahvoilla.

Vierailija
16/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä on lukiopapereilla? Oletko käynyt eskarissa tai paskonut housuun, sillä ei ole merkitystä. Kun menet Palantiriin.

Vierailija
17/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikoo tutkimus- ja tuotekehitystehtäviin niin formaali koulutus on hyvinkin tärkeä. Sieltä saadaan teoreettinen ja matemaattis-looginen perusta, jota hommissa tarvitaan.

Jos taas on tavanomaisemmasta ohjelmistokehityksestä, niin näytöt ja osaaminen ovat tärkeämpiä. Ikävä kyllä nythän tekoälyä on valjastettu korvaamaan näitä tavanomaisempia osaajia.

Suhtautuisin aina varauksella näihin yritysten ulostuloihin, enkä todellakaan lähtisi omaa tulevaisuutta vaarantamaan kuuntelemalla sokeasti heitä. Heillä on selvästi jonkinlainen tarve ja sitä lähdetään nyt täyttämään ulostulon kautta. Valitettavasti tarve voi loppua yhtä nopeasti kuin on alkanutkin ja sitten onkin ihan toinen ääni kellossa.

Onko oikeasti edes olemassa mitään tavanomaista? En ole vielä sellaiseen törmännyt.

Vierailija
18/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen inssi-DI-sähköarska. Eli kouluja on käyty, mutta se osaaminen millä tienaan leveähkön leipäni on tullut harrastuksista ja duunista, ei kouluista. Voisin jopa sanoa että 90% kaikesta siitä muodollisesta koulutuksesta mitä olen saanut 17vee ikäisestä asti on ollut hyvinkin hukkaanheitettyä.

Jos olen ollut 12v ikäisestä omannut insinöörin tärkeimmän ominaisuuden eli kyvyn kyseenalaistaa "valmiit mallit" ja pyrkiä parantamaan toimimattomia, eipä juuri ole myöhemmät koulut opettaneet sillä saralla mitään.

Vierailija
19/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemus ei korvaa koulutusta mutta koulutus ei myöskään korvaa kokemusta ja se voi olla jopa olla rasite. Jos olet käyttänyt paljon aikaa koulutukseen ja ehkä myös rahaa niin sitä pitää kiinni koulutuksen kautta tulleesta tiedosta ja statuksesta ehkä vähän liikaakin.

Eipä niin. Jotkut tuntemani aallon dippainssit elävät jossain ihan omissa teoriamaailmoissan. Kaikki on pelkkää paskajauhantaa jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa missä pitää saada jotain tuloksiakin aikaan. Siis sellaisia tuloksia jolla firma saa voittoa viivan alle.

Vierailija
20/54 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan?

ICT, samoja tukihommia tarjotaan missä olin ilman koulutustakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi