Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä paino alkoi nousta?

Vierailija
13.08.2025 |

Ja oli yhtäkkiä paljon vaikeampaa pitää paino kurissa?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 47 ja painan 74 kiloa (pituus 172). Enimmillään olen painanut 99 kiloa 26-vuotiaana.

Nuorena lihavana ollut ja painon sittemmin pudottanut ehkä ymmärtää, että normaalipainon pitäminen vaatii jatkuvaa aktiivisuutta. Jos on ollut nuorempana hoikka, niin monelle saattaa tulla yllätyksenä, ettei samanlaisilla elämäntavoilla pysy mitoissa enää vanhempana.

No tota... Kyllä pysyy. Ikää 44 ja paino sama kuin teininä. Eikä hitossa mitään yli seitsemääkymmentä kiloa, ei lähellekään.

Vierailija
62/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 47 ja painan 74 kiloa (pituus 172). Enimmillään olen painanut 99 kiloa 26-vuotiaana.

Nuorena lihavana ollut ja painon sittemmin pudottanut ehkä ymmärtää, että normaalipainon pitäminen vaatii jatkuvaa aktiivisuutta. Jos on ollut nuorempana hoikka, niin monelle saattaa tulla yllätyksenä, ettei samanlaisilla elämäntavoilla pysy mitoissa enää vanhempana.

Kyllä sen pitäisi olla ihan loogista kaikille. Mutta mitä nuorempana on ylipainoinen, sitä vaikeampaa painoa on vanhempana pitää normaalilukemissa. Etenkin, jos on ollut ylipainoa jo lapsena. Siksi harmittaa välillä kadulla, kun nykyään näkee jo alle kouluikäisiä ylipainoisia lapsia. Ja äidin raskausiän diabeteksellä on vaikutus lapsen painoon aikuisena.

Vierailija
64/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

33-35 paikkeilla. Sitä ennen olin ollut liiankin ruipelo. vaikka söin pikaruokaa, juhlin kosteasti jne. Sitten vakiinnuin, ja kuvittelin että elin terveellisemmin koska kosteat baari-illat jäi pois, tuli tehtyä ihan itse ruokaa eikä kebab-pizza-hampurilainen -linjaa. Mutta tuli toki myös auto, vähemmän liikuntaa muutenkin, snacksit telkkarin ääressä. Yhtäkkiä paino olikin tavallisen 47-49 kilon sijasta 73 kg. 

Seuraava rysäys tuli 42 vuoden iässä, kun esivaihdevuosioireet alkoivat menkkavälin tihentymisellä. Teki ihan hulluna mieli ruokaa, enkä pystynyt estämään ahmintaa. Työstressilläkin oli varmaan osuutta asiaan, koin burnoutin 44-vuotiaana. Mutta joo lopputulos oli että nyt painan 110 kg.

Vierailija
65/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni toisinpäin, olin läpi nuoruuden roteva ja parikymppisenä painoin päälle 100kg. 30-vuotiaana havahduin, että en halua olla tämä ihminen, lakkasin juomasta sokerilitkuja ja aloin liikkumaan, nykyään viidettä vuotta normaalipainon puitteissa ja ulkomuodoltani atleettinen. 

Vierailija
66/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskellä vaihdevuosia pahinta. Ikä siis heittelee. 

Paino alkaa nousta jo viitisen vuotta ennen vaihdevuosia, mutta silloin sen voi vielä pitäö kurissa. Kun menopaussi oikeasti on päällä, silloin tuntuu, ettei auta mikään.

Kyllä se liikunta vaan auttaa. Olen jo 59 ja liikunta on kuulunut aina elämääni. Paino on pysynyt samana. En myös pysty enää syömään niin paljon kuin nuorena eli ruokahalu jotenkin sopeutuu kulutukseen. 

Vierailija
67/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti synnyttyäni. Nyt 136 kg eikä nousu lähelläkään loppua. 

Vierailija
68/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v alkoi hiljaa hiipien ylöspäin ja sitten 48v eteenpäin painoa tuli lyhyessä ajassa n. 5 kg oikein holahtamalla, vaikka elintavat olleet koko ajan ihan samat. Nyt 51v ja paino on vuoden aikana selvästi tasaantunut nykyiseen lukemaansa, ilmeisesti vuosi sitten aloittamani hormonikorvaushoidon myötä. Eli 78 kg nyt, mutta ennen esivaihdevuosia painoin 63 kg. Olo on pullukka. 

Vierailija
69/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino alkaa nousta jo viitisen vuotta ennen vaihdevuosia, mutta silloin sen voi vielä pitäö kurissa. Kun menopaussi oikeasti on päällä, silloin tuntuu, ettei auta mikään.

Kyllä se liikunta vaan auttaa. Olen jo 59 ja liikunta on kuulunut aina elämääni. Paino on pysynyt samana. En myös pysty enää syömään niin paljon kuin nuorena eli ruokahalu jotenkin sopeutuu kulutukseen. 

Sama. En tiedä onko vaihdevuodet jo alkaneet, mutta olen 50, ja huomaan selvästi miten ruokahalu pienenee. Ennen olin sitä tyyppiä joka menee aamun kahvin voimin ja illalla sitten mättää koko jääkaapin tyhjäksi. Välillä olisin voinut syödä ihan uskomattomia määriä, varsinkin makeaa. Olin silti aina normaalipainossa.

Nykyään elimistö tuntuu vaativan aterioita  useammin, mutta ne ovat tosi pieniä. Yhdestä leivästä voi tulla ihan täyteen ja välillä yritys syödä lautanen tyhjäksi saa todella pahan olon aikaiseksi. Siispä napsin parin tunnin välein jotain. Paino on itse asiassa laskenut viime vuosina.

Nykyään on valtavasti erilaisia ruoka-aikoihin liittyviä dieettejä joista jotkut ovat lähes fanaattisia. Minullekin kaverini piti kiihkeän luennon, kuinka ihmistä ei ole tehty "laiduntamaan koko ajan". Aivan kuin olisin lehmä, kun syön usein :D 

Itse näkisin että eri ihmisille sopii eri tyyli syödä ja keho kyllä kertoo sen. Löytämäänsä tyyliin ei kuitenkaan kannata jämähtää, sillä ihminen muuttuu ja se mikä oli joskus hyvä, ei ehkä ole hyvä joka ikävaiheessa. Lisäksi jopa vuodenajat vaikuttaa, ainakin minulla. Kesäisin syön vähemmän ja useammin, talvella näköjään voi sitten vähän ateriavälit harventua ja ateriakoot kasvaa.

Vierailija
70/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaimmin 0- 3 vuoden välissä.

Vierailija
71/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta auttaa pitämään painon samassa lukemassa, mutta jos paino pääsee kohoamaan, niin liikunta ei auta laihtumisessa. Ja tähän viittasin: paino nousi, enkä millään ilveellä saa sitä alas. Kaikki, ihan kaikki, kokeiltu. Sama

Vierailija
72/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta auttaa pitämään painon samassa lukemassa, mutta jos paino pääsee kohoamaan, niin liikunta ei auta laihtumisessa. Ja tähän viittasin: paino nousi, enkä millään ilveellä saa sitä alas. Kaikki, ihan kaikki, kokeiltu. Sama

Liikunta lisää kulutusta, itse poltan 1600-2000kcal (lihaskunto ja lenkki) treenipäivinä. Jos syön noina päivinä "tavallisesti", menen reilusti alikaloreilla, joka johtaa painon putoamiseen pitkässä juoksussa. 

Vierailija
73/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta lisää kulutusta, itse poltan 1600-2000kcal

Korjaan, treenit siis kuluttavat tuon 1600-2000kcal, kokonaiskulutus on yleensä 3500-4000kcal. 

Vierailija
74/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta lisää kulutusta, itse poltan 1600-2000kcal

Niin, joillain vissiin. Olen yrittänyt pudottaa 5-10 kiloa moneen otteeseen. Syömällä 1400 kaloria, polkemalla joka päivä kuntopyörää jne jne, en edes muista niitä kaikkia mitä tein. Paino tiippuu kilon kolmessa kuukaudessa ja heti nousee takaisin. Nuorena paino olisi tippunut hetkessä. Nykyään ei. 

Olen luovuttanut. Syön edelleen terveellisesti, vähemmän kuin ennen ja liikun mahdollisuuksien mukaan. En laske kaloreita, enkä liiku pakonomaisesti joka päivä, välillä vain joogaan ja venyttelen kotona. Haluaisin olla vähän kevyempi, mutta olkoon. En enää ala kiusaamaan itseäni. Ei tämä kuitenkaan muutu enää mihinkään. 

Vierailija
75/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nollavuotiaana alkoi painonnousu

Minulla ihan sama, jo ensimmäisestä syntymäviikosta lähtien paino kasvoi, onpa erikoista, että löytyi joku muukin!

Vierailija
76/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ala nousta ikinä, jos et syö liikaa ruokaa.

Vierailija
77/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45v alkoi hiljaa hiipien ylöspäin ja sitten 48v eteenpäin painoa tuli lyhyessä ajassa n. 5 kg oikein holahtamalla, vaikka elintavat olleet koko ajan ihan samat. Nyt 51v ja paino on vuoden aikana selvästi tasaantunut nykyiseen lukemaansa, ilmeisesti vuosi sitten aloittamani hormonikorvaushoidon myötä. Eli 78 kg nyt, mutta ennen esivaihdevuosia painoin 63 kg. Olo on pullukka. 

Tämä on sanottu palstalla sataan kertaan, mutta menopaussi-ikäisen naisen pitää priorisoida lihasten kasvatus, jos haluaa pysyä vanhassa painossa. Muuten lihas katoaa, peruskulutus laskee ja rasva lisääntyy.

Vierailija
78/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidenkympin jälkeen tuli yli 10kg lisää. Nyt olen 58v ja viimeisen vuoden aikana laihdutin ne kertyneet ylimääräiset pois. Ylimääräiset kilot eivät tulleet vaihdevuosien takia vaan liian herkuttelun takia.

Nyt normaalipainossa ja pidän visusti huolta, että enää en päästä painoa nousuun.

Vierailija
79/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu parikymppisenä, kun elintaso lähti valmistumisen jälkeen nousemaan. Oli rahaa ostaa enemmän herkkuja tai alkoholia useammin sellaiseen pikkutissutteluun. 

Vierailija
80/89 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ala nousta ikinä, jos et syö liikaa ruokaa.

Pointti onkin, ettei sitä tajua riittävän ajoissa. Aina ennenkin on voinut tehdä x ja y. Aina ennenkin on voinut syödä sitä ja tätä. 

Ehkä paino ei nouse heillä, jotka ovat koko elämän ajan joutuneet varomaan syömisiään, mutta tälläiselle minähän-olen-luonnostani-hoikka se tulee yllättäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi