Miten jaat laskun kaverin kanssa ulkomailla?
Eli jos juotte yhteiseksi vaikka pullon viiniä, kaveri vähän enemmän. Lisäksi kaveri ottaa 2 kallista erikoisoluita kun itse otat 1 erikoisoluen ja veden. Kaveri tilaa kalliin pääannoksen ja itsetyydyt alkupalaan.
Lasku tulee pyynnöstä huolimatta kerralla pöytäkohtaisesti könttänä. Maksetaanko vain puoliksi, vaikka reissun aikana toinen syö ja juo aina kalliimmin. Vai maksaako toinen nyt ja toinen ensi kerralla?
Kaveri ehdotti, että minä maksan laskun nyt, ja hän maksaa sitten seuraavan. No seuraavalla tilasi vain lounaalla vettä, enkä minä viitsinyt alkaa yksin viinipulloa ja erikoisoluita tilaamaan hänen laskuunsa.
Olisi myös aika tuskaa alkaa molempien laskemaan laskusta, monta euroa se oma osuus on, ja molempien kantaa aina satoja euroja käteistä pikkuseteleinä ja kolikkoina, että maksaa tasan vain oman osuutensa käteisellä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikki asiat muiden ratkoa sun puolesta ap?
Oletko oikeuskelpoinen?
Ap: tämä on keskustelupalsta. Voin kysyä asiaa myös tekoälyltä, jos keskustelun avaukseni häiritsee sinua.
Kuinka yksinkertainen olet. Onks koulussa opetettu matematiikkaa ollenkaan sulle?
Vierailija kirjoitti:
Sitten on niitäkin tilanteita, että toinen on selkeesti vähävaraisempi kuin toinen. Helposti tulee sille varakkaammalle tunne, että hänen täytyy aina avokätisesti tarjota, ja jos on toisen vuoro, niin silloin ei ainakaan mitään kallista kehtaa tilata.
Meidän tapauksessa vähävarainen kaverini on tarkempi siinä mielessä, että lasketaan ihan eurolleen ja kaikki pikkusummatkin pitää jakaa. Vaikka itse olisin ihan valmis jotain muutaman euron summia maksamaankin, esim. Suomessa jotain pysäköintimaksuja, maksan ne kuitenkin Moovylla tai Parkmanilla. Kaverilla ei ole autoa, eikä tästä tule sen vuoksi vastavuoroisuutta. Mutta minä menisin kuitenkin ja maksaisin, niin tuntuu välillä niin hölmöltä jotain kahta euroa alkaa veloittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen oman osuuden laskemisen voi tehdä jo siinä vaiheessa kun menu on nenän edessä eikä ole edes tilannut vielä
Useesti näihin tosin lisätään vielä kattausmaksu ja jossain tipitkin valmiiksi loppulaskuun. Ei siis ole sama hinta.
No helppohan se tarjoilumaksu on jakaa lopuksi kaikkien kesken, ihan samalla tyylillä tilataan vaikka töihin Foodoraa jne. Jokainen maksaa jo ennen tilausta koska näitä "unohduksia" on ikävä karhuta jälkeenpäin
Entä sovitaanko myös sentilleen, että kaikki maksaa tippiä juuri saman verran? Jos siihen latausmanageri/kuljetusmaksu myös tasataan tasan. Epäreilua sekin, jos joku pyöristää oman 15,20€ laskun 20€. ja kaikki muut maksavat sentilleen omansa. Silloin tuo yksi henkilö maksoi sen 4,80€ t
Typerys
Mä maksan AINA reissussa kokokuvassa osuuteni tai enemmän, mutta minkään sentin laskijoiden kanssa en reissaa. En kestä yhtään sellaista 5,20e vs 6,10e tasaamista. Kun kaadan viiniä itselleni, niin kaadan myös muille pöydässä, mutta senttilitrojen laskijat saa illastaa muussa seurassa.
Kuitit talteen ja tasaus reissun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pihi tai huonomuistinen kaveri, et tule ikinä näkemään niitä rahoja.
Viime reissulla toinen maksoi ja toinen heitti saman tien oman osuuden Mobilepaylla, helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuollaisen kaverin kanssa mihinkään reissuun lähdetä.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan AINA reissussa kokokuvassa osuuteni tai enemmän, mutta minkään sentin laskijoiden kanssa en reissaa. En kestä yhtään sellaista 5,20e vs 6,10e tasaamista. Kun kaadan viiniä itselleni, niin kaadan myös muille pöydässä, mutta senttilitrojen laskijat saa illastaa muussa seurassa.
Sulla on hyvä periaate. Sanoisin, että yhteiset illalliset sujuu mukavasti niin kauan kuin joukossa ei ole pihistelijöitä ja lokkeja. Jos jokaisella on mutkaton asenne maksamiseen, niin yleensä kaikki sujuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuollaisen kaverin kanssa mihinkään reissuun lähdetä.
Tällaiset asiat ei välttämättä tule esille, ellette ole ennen reissanneet yhdessä. Esim. tuoreilla pariskunnilla voi tulla yllätyksenä, kuinka toinen toimii lomalla.
Jos päätetään että ostetaan viinipullo puoliksi niin kyllä se myös juodaan puoliksi. Kun toisen lasi on tyhjä niin toinen hörppää myös omansa tyhjäksi ja kaataa molemmille lasit täyteen. Ei todellakaan niin, että kun toinen menee vessaan niin toinen juo äkkiä lasillisen lisää kun katse välttää.
Vuorotellen toinen maksaa kortilla kaiken ja toinen laittaa pöydälle käteisenä oman osuutensa. Jonka kortilla maksaja ottaa tietenkin itselleen.
Seuraavana iltana se toinen maksaa kaiken kortilla ja nyt toisen vuoro maksaa käteisellä oma osuutensa sille toiselle.
Ei tarvitse olla nostamassa käteistä kun vaihdellaan sitä keskenään, ja molemmat maksavat vuorotellen kortilla. Tai toki ei ole omalla vuorollaan pakko maksaa kortilla vaan voi laskea myös oman osuutensa käteisellä pöydälle, ja lopulta lasketaan onko pöydässä sopivasti rahaa maksaa lasku ja pyöristettynä ylöspäin että jää tippirahaa.
Helppoa ja nopeaa laskea kuitista se oma osuus laskimella. Esim. Puolet viinistä on 17,50€ + salaatti 14,90€ on yhteensä 32,40€ ja kortilla maksaneen osuutta ei tarvitse edes laskea koska se on luonnollisesti ne loput. Tippiä jätetään sitten riippuen maasta niin sen mukaan ja vuorotellen sitten se noin 10% laskusta käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin Suomessa vastikään ravintolaan teini-ikäisen poikani kanssa, niin tarjoilija kysyi, maksetaanko samasta. Että Suomessa ainakin osa tarjoilijoista on ihan valmis erittelemään laskun ihan vapaaehtoisesti, vaikka syöjät olisivat perheenjäseniä keskenään (meistä näkee ihan naamasta katsomalla, että ollaan äiti ja poika).
Varma WT räkälän merkki jos nostetaan raha-asiat heti esille.
Ei mitään heti nostettu, vaan siinä vaiheessa, kun pyysin laskua. Eikä ollut wt-räkälä, vaan tarjoilija oli nuori ja todennäköisesti opetettu kysymään kaikilta asiakkailta tätä.
En jaa laskua summan mutikassa puoliksi, jos molemmat syövät ja juovat eri juttuja. Tässä muutama syy:
1. En ymmärrä miksi Thaimaassa matkakaverini haluaa väkisin mennä turistiravintolaan syömään 450BHT pastaa, kun itse haluan syödä paikallisia 50BH annoksia. Maksetaan siis omat ruoat vaikka siellä kalliissa turistipaikassa toki mun paikalliset annoksetkin on kalliimpia kuin paikallisravintoloissa, niin en valita.
2. En syö punaista lihaa ja pihvit sekä liharuoka ovat yleensä kalliimpia kuin minun valitsemani kreikkalainen salaatti.
3. Olen paljon pienikokoisempi kuin muut ja syön vähemmän.
4. Jos juon alkoholia ja kaverini ei, niin en halua että kaverini joutuu maksamaan minun juomisestani tai syömisestä. En laita kavereita maksumiehiksi.
Eri asia jos mennään tapas-ravintolaan ja yhdessä päätetään vaikka 6 eri tapasta, mitkä jaetaan ja mitä maistellaan. Ja otetaan pullo viiniä puoliksi. Silloin tietysti myös lasku puoliksi. Tai saatan yllättää kaverin ja maksaa laskun kokonaan kun hän on vessassa. Syynä vaikka nimipäivät tai nousuhumala.
Mutta en maksa koko laskua jos toinen on syönyt pihvin ja itse pienen salaatin.
Siinä samalla kun toinen maksaa laskun, toinen tarkistaa oman hintansa ja maksaa mobilepaylla samon tein pois. Niin mä teen niin suomessa kuin ulkomailla. Kummankaan ei tarvi käyttää asiaan yhtään sen enempää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä samalla kun toinen maksaa laskun, toinen tarkistaa oman hintansa ja maksaa mobilepaylla samon tein pois. Niin mä teen niin suomessa kuin ulkomailla. Kummankaan ei tarvi käyttää asiaan yhtään sen enempää energiaa.
Mites sitten kun mennään baariin? Jonotatteko kaikki omia juomianne siellä tiskillä peräkanaa ja sitten juomat kädessä seisotte nurkassa kun ei ole vapaata pöytää? Meillä ainakin yksi ettii vapaan pöydän ja toinen menee tiskille ottamaan kummankin juomat. Ei mee aina ihan tasan, kuinka monta kertaa vuorollaan tiskillä toinen käy, mutta raha ei meillä kavereiden kanssa vaihda omistajaa.
En todellakaan ala joka kerta maksamaan mitään 6,90€ mobilepay-maksuja illassa ja ruoasta jne. Tosin ei minulla edes ole mobile payta. Ttt-tuella eläville nuo rahantulo tilillä näkyy myös tuloina ja silloin voi menettää koko toimeentulotuet jos saa kuukaudessa yli 50€.
Jos toinen tarjoo illallistavintolassa ruoat ja viinin niin toinen tarjoo juomat yökerhossa. Parisuhteessa voi maksaa sitten luonnossa.
Olen niin vanha että pelaan ihan käteisellä ja kortilla. En edes tiedä tarvitseeko mobilepay jonkun wifin, jota ei joka kuppilassa edes ole. Tai maksaako sovellus jotain tai näkyykö Kelalle.
Mutta joko maksetaan omat ruoat ja juomat kortilla. Ja jos ei onnistu niin yksi maksaa kortilla/käteisellä koko laskun ja muut maksavat hänelle käteisellä oman summan saman tien kun sulatellaan ruokia ja siinä pöydässä vielä istutaan juomien kanssa ja loppulasku on esillä.
Vierailija kirjoitti:
Viime reissulla toinen maksoi ja toinen heitti saman tien oman osuuden Mobilepaylla, helppoa
Mobilepayssa on myös ryhmäominaisuus. Voi perustaa kahden tai useamman henkilön ryhmän vaikka viikon-kahden reissua varten.
Aina maksun jälkeen maksaja vie summan ryhmään ja sen voi siellä jakaa tasan, eri summiin tai prosenttiosuuksiin.
Toimii todella hyvin eikä ole vaikea käyttää. Jokainen maksaa laskuja vuorollaan. Sitten kun koko reissu on loppu niin jaetaan loppulasku ja velkaa olevat tasaa tilit muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi ottaa sitä pihviä? Oletteko jotain siamilaisia kaksosia, jos toinen ottaa salaatin niin sunkin on pakko ottaa salaatti?
En tiedä, kenelle kysymyksesi osoitit, mut vastaanpa silti: Minusta on huomaavaista ottaa kutakuinkin samanhintainen annos kuin mitä toinenkin ottaa, tai vähän samantyyppistä ruokaa, esim. otetaanko jotain isoa täyttävää vai kenties kevyttä. Olen kai yksin ajatuksineni. Muut ihmiset kaiketi viis veisaa siitä toisesta ja tilaa Espanjassa tyyliin paellan, jota täytyy odottaa tunnin verran, kun toinen ottaa tapakset, jotka tulee pöytään nopeasti ja on nopea syödä.
Minusta taas on huomaavaista matkakumppaniani kohtaan se, että tilaan niin suuren annoksen, että nälkä lähtee. Tai hän joutuu kärsimään nälkäkiukustani. Ihan normaalipainoinen olen, mutta läpipasko. Syön enemmän kuin mieheni ja ystäväni, enkä taas toisaalta harrasta mitään napostelua aterioiden välissä. Mies syö vähemmän, mutta useammin kuin minä, ystävissäni on taas sekä ns. normaalisti syöviä, sellainen joka syö terveellisesti ja vähän ja yksi, joka syö vähän, mutta jatkuvasti. Omanlaisensa tapa jokaisella, ja mielestäni niin saa ollakin. Ystävien kanssa laskut katsotaan yleensä heti syönnin jälkeen, jos kaikki tulee samalla laskulla. Puhelimessa on laskin, aika helppo on laskea molempien osuus ja siirtää samantien mobilepayllä. Eikä todellakaan miettiä montako senttiä kumpikin joi viinipullosta, jos se otetaan puoliksi niin puoliksi maksetaan ja maksaja maksaa kaverille aina ylöspäin seuraavaan euroon pyöristäen, sekään ei ole mitään senttipeliä. Miehen kanssa on yhteinen taloustili, mutta yleensä matkoilla maksellaan omilla korteilla. Siinä on jo aikoinaan seurustelusuhteen alussa tehty sopimus, joka on käytössä edelleen, niin kahdestaan kuin lapsien kanssa matkustaessa. Koska lounas on yleensä halvempi kuin päivällinen, niin se joka maksaa tänään päivällisen, maksaa huomenna lounaan, toinen sitten huomisen päivällisen ja seuraavan päivän lounaan jne. Eli joka toinen päivä maksaa lounaan, joka toinen päivä päivällisen, ei niitä sen tarkemmin lasketa, eiköhän ne tässä 16 vuoden aikana aika tasan ole menneet.
Ihanko ulkomaille mennä. No meillä asuntoja ulkomailla eli ei se nyt ole mitään kovin kummoista menemistä. Sama kun menisi mökille Inariin. Mitä ihmeellistä on juoda viiniä ulkomailla kuin Suomessa? Ihan samalla lailla kyttään tai olen kyttäämättä. Sama se missä olen. Sulle näköjään ulkomaanmatka on luin joku pyhiinvaellus, kaiken mitää olla taianomaista ja uskomatonta.