Miten jaat laskun kaverin kanssa ulkomailla?
Eli jos juotte yhteiseksi vaikka pullon viiniä, kaveri vähän enemmän. Lisäksi kaveri ottaa 2 kallista erikoisoluita kun itse otat 1 erikoisoluen ja veden. Kaveri tilaa kalliin pääannoksen ja itsetyydyt alkupalaan.
Lasku tulee pyynnöstä huolimatta kerralla pöytäkohtaisesti könttänä. Maksetaanko vain puoliksi, vaikka reissun aikana toinen syö ja juo aina kalliimmin. Vai maksaako toinen nyt ja toinen ensi kerralla?
Kaveri ehdotti, että minä maksan laskun nyt, ja hän maksaa sitten seuraavan. No seuraavalla tilasi vain lounaalla vettä, enkä minä viitsinyt alkaa yksin viinipulloa ja erikoisoluita tilaamaan hänen laskuunsa.
Olisi myös aika tuskaa alkaa molempien laskemaan laskusta, monta euroa se oma osuus on, ja molempien kantaa aina satoja euroja käteistä pikkuseteleinä ja kolikkoina, että maksaa tasan vain oman osuutensa käteisellä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ulkomaillakin toimii mobilepay eli jako heti laskun maksun jälkeen
Ap: Aa okei. Mulla ei ole mobilepayta, en tiedä miten se toimii. Mutta kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut edes lukea koko kysymystä. Lasku jaetaan puoliksi tai jos ihan tosi selkeitä eroja sen suhteen kumpi söi ja joi kalliimmiin niin tämä maksaa enemmän. Tai sitten vain sovitaan että toinen maksaa tämän illan ja toinen seuraavan.
Ei tarvitse tehdä ongelmaa yksinkertaisesta asiasta.
Jos olisit lukenut, niin asia olisi selvinnyt sinulle.
Vierailija kirjoitti:
"excuse me, I asked if we could have SEPARATE bills, please?"
Saa käyttää, muttei pakko hei.
Jää historiaan laskujen erittelyt. Etkö ole lukenut uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tekee tuota joko tietoisesti tai osin tiedostamattaan: Jos on itse maksumiehenä, tilaa kohtuullisen hintaisen annoksen ja pelkkää vettä. Jos toinen tarjoaa, tilataan listan kallein annos ja viinit ja oluet päälle.
Mitä siihen voi oikein sanoa, jos ei halua vaikuttaa pihiltä nillittäjältä? Helpointa tosiaan jakaa lasku samantien tai maksaa toiselle oma osuus heti illallisen jälkeen.
Miksi mennä ravintolaan, jos pitää pihistellä siinä mitä ottaa itselleen?
Mä en ainakaan mene ravintolaan vettä juomaan...
Kyllä mä otan useinkin ravintolassa ruokajuomaksi jäävettä. Sitten jos päätetään juoda viiniä, niin sitten kumpikin otetaan viiniä.
Mä mietin nimenomaan sellaista tilannetta, kun ollaan jossain syömässä ja päätetään, että otetaan kunnon pihvit ja punaviinit ja toinen maksaa koko laskun. Seuraavalla kerralla onkin sen toisen vuoro maksaa, niin silloin tarjoaja sanookin, että haluaa tällä kertaa jotain kevyttä, esim. salaatin ja kivennäisveden. Jos tällainen tilanne toistuu useamman kerran, kyseessä on pihi ihminen, joka ei halua omalla maksuvuorollaan joutua maksamaan isoa laskua.
Vierailija kirjoitti:
Lasku:
1 pullo viiniä 20€
3 erikoisolutta 30€
1 vesi 5€
1 pääruoka 40€
1 alkupala 15€
Mikä tuossa on niin mahdottoman vaikea laskea paljonko sinun osuus on?
Missä ravintolassa on tuollaiset hinnat :D Viimeksi kun tilattiin ulkomailla 3 erikoisolutta niin hinnat olivat:
6,20€
6,85€
7,45€
On olemassa myös sovelluksia, joihin näitä voi merkata. En valitettavasti osaa suositella mitään, kun me käytetään kavereiden kanssa mobilepaytä heti samantien.
Riippuu ihan kaverista. Yhden kanssa helppoa kun maksetaan vuorotellen ja on tehty tosi monta reissua niin puntit varmasti melko tasan eikä nillitystä menneistä. Toisen kanssa puolestaan kaikki pitää jakaa sentilleen. Rasittavaa. Muiden kanssa jotain tuolta väliltä. Mieluiten reissaan kuitenkin oman puolison kanssa niin ei tarvitse miettiä moisia juttuja kun on yhteinen talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää, mutteipakkohei.
Ei aina mahdollista. Sori siitä.
Siinä meillä suomalainen lammasasiakas, jos ei laskua edes saa eriteltynä 🤣
Mä en saanut viimeks kun oltiin 3 kaveruksen kaa tapas-paikassa syömässä niin eroteltua laskua. Kysyttiin jo heti alussa että tilataan eri laskuille niin ei kuulemma käy. Eri tarjoilija otti tilaukset koko pöytään ja eri tarjoilija toi ruoat. Meillä kans 1 tyyppi tilas 2 tapasta, toinen 4 ja kolmas 6 eri tapasta ja kaikki tapakset toki etuhintaisia ja paljon erilaisia juomia otettiin ja viinipullo. Ei voitu jakaa laskua syöjän mukaan vaan pöytälaskuna tuotiin.
Siis ei ole aina ravintolan tehtava antaa eriteltya laskua jos on monta tilausta jne.
Puhelimesta otat laskimen ja sitten sinne syotat toisen tilaukset ja nettosummasta miinustat niin tiedat paljonko on osuudet.
Sen oman osuuden laskemisen voi tehdä jo siinä vaiheessa kun menu on nenän edessä eikä ole edes tilannut vielä
Sitten on niitäkin tilanteita, että toinen on selkeesti vähävaraisempi kuin toinen. Helposti tulee sille varakkaammalle tunne, että hänen täytyy aina avokätisesti tarjota, ja jos on toisen vuoro, niin silloin ei ainakaan mitään kallista kehtaa tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää, mutteipakkohei.
Ei aina mahdollista. Sori siitä.
Siinä meillä suomalainen lammasasiakas, jos ei laskua edes saa eriteltynä 🤣
Just oli uutinen, että enää ei läheskään kaikissa maissa saa eriteltynä, ja niissä joissa saa, se voi maksaa ekstraa.
Sovittu sillee et kaveri maksaa kaiken.
Lokki
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian hankalaa kaverin kanssa,niin kannattaa ne laskut pyytää alussa erikseen ja etukäteen puhua miten maksetaan jos tilataan pullo. Jos on ongelmia juomisen kanssa,niin suu auki ja sanoo, että jätä mullekin. Sulla jo kolmas lasi menossa ja mä join yhden vasta. Tai sit siitä laskusta sitten vaikka kattoa mikä maksoi ja kuinka paljon. Ottaa kuvan ja toinen maksaa ja katotaan mitä ollaan velkaa.
Ihanaa olla ravintolassa kun tärkeintä on laskeskella monesko lasi viiniä toisella on menossa ja täyttikö se piripintaan vai puolilleen 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää, muttei pakko hei.
Jää historiaan laskujen erittelyt. Etkö ole lukenut uutisia.
Tämähän on hienoa, alan käymään ravintolassa ja joku ihan muu saa maksaa, koska laskua ei voi jakaa. Mahtava uudistus!
Jos on ihan h*lvetisti rahaa, niin senkun tarjoat kavereillesi illalliset vaikka joka ilta, siis sinä nauruhymiötyyppi.
Mä olen aina se, joka syö ravintolassa vähiten. Olen tosi pienikokoinen eli usein vain otan lasin viiniä ja pienen alkupalasalaatin. Lasken siis laskun tultua oman osuuteni, joka on varsin helppo plussa-ynmäyslasku, ja tarjoan pöytään sen summan käteisellä pyörittäen ehkä isompaan tasalukuun.
Miut saavat sitten tapella että kuka maksaa mitäkin. Tai jos joku maksaa kortilla kaiken niin saa ainakin minun osuuteni saman tien käteisellä itselleen. Mulle ei ole ongelma kantaa käteistä ulkomailla ravintolassa. Kortilla ostan sitten muut ruoat ja juomat kaupasta ja retket yms. enpähän jää kenellekään mitään velkaa tai joudu maksamaan kaikkien ruokia.
Mikset voi ottaa sitä pihviä? Oletteko jotain siamilaisia kaksosia, jos toinen ottaa salaatin niin sunkin on pakko ottaa salaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin maksaa omansa.
Usein reissussa tilataan esim yhteinen viinipullo tai joku yhteinen alkupalalautanen. Ulkomailla ei myöskään ole tätä tapaa, että 6 hengen pöytäseurueessa jokainen maksaa erikseen omalla laskulla.
Riippuu kyllä ulkomaasta. Jotkut käy muuallakin kuin Espanjassa.
Usein reissussa tilataan esim yhteinen viinipullo tai joku yhteinen alkupalalautanen. Ulkomailla ei myöskään ole tätä tapaa, että 6 hengen pöytäseurueessa jokainen maksaa erikseen omalla laskulla.