Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä tällaisesta kasvatuserimielisyydestä miehen kanssa?

Vierailija
13.08.2025 |

Lapsen syntymän jälkeen miehestä on paljastunut, että hän ei hyväksy mitään erilaisuutta. Ennen lapsen saamista en tiennyt, että mies oli tällainen. Hän ei millään tavalla paljastanut tätä asiaa koskevia ajatuksiaan. Tai sitten ne tuli hänelle vasta lapsen syntymän jälkeen, vanhemmiten muuttui jääräksi tai jotain. Mutta nyt olen asian kanssa pulassa. Meillä on alakoululainen lapsi, joka tietenkin elää maailmassa, jossa on valtavasti erilaisuutta. Ihan jo hänen luokalla on tosi erilaisia lapsia, eri kansallisuuksia, erilaisista perhetaustoista (esim. yhdellä lapsella on vanhempina lesbopariskunta) jne. Ja minä haluan kasvattaa lapseni siihen, että erilaisuus kuuluu asiaan ja on hyvä asia, hänkin voi olla ja saa olla erilainen kuin muut. Ja onkin sitä (hän on nepsy). Teen paljon töitä avartaakseni hänen maailmankatsomusta lisätäkseni hänen suvaitsevuutta kaikkien ihmisten erilaisuutta kohtaan (niin muiden kuin omaansa erilaisuutta). Yritän saada hänet ymmärtämään, että on ok olla erilainen. Ja mies jauhaa kotona jotain 1800-lukulaista mantraa siitä miten kaikkien pitää olla juuri tietynlaisia jotta heidät voi hyväksyä. Ehdottomasti ei saa olla ulkomaalainen, ujo, lesbo, homo, nepsy, kouluttamaton, liian koulutettu jne. Suoraan sanottuna siis ihan ää liö puhetta. Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Kun tekisi vain sanoa lapselle, että älä kuuntele isää, isä puhuu kuin ää liö. 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omakin lapsi on nepsy, niin miten ihmeessä miehesi ei voi hyväksyä että jokin on sellainen?

Vierailija
22/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä vasta tässä vaiheessa tuli ilmi? En voi käsittää.

En myöskään. Onkohan miehelle sattunut joku aivoverenvuoto tai muu tapahtuma, jos muka ei ole ennen ollut tuota mieltä.

Luulen kyllä että ap on tiennyt miehen olevan tuota mieltä, mutta tehnyt hänelle siitä huolimatta lapsen ja ongelmat konkretisoituvat nyt. 

En ole tiennyt. Asia alkoi paljastumaan kun lapsi aloitti päivåkodin ja ryhmän aikuiset olikin ulkomaalaistaustaisia. Mies meinasi saada hepulin että hänen lastaan ei piip piip piip hoida. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmiset ei juttele tälläisiä läpi ennen lasten tekemistä?? Itse olin mieheni kanssa viisi vuotta jo ennen lapsia ja siinä kyllä käytiin ihan kaikki läpi. Ylipäätään keskustellaan paljon yhteiskunnallista asioista.

Itse en kyllä tuollaisen kanssa kestäisi edes parisuhteessa, mutta jos sinä kuitenkin häntä kaikesta huolimatta rakastat, niin sanoisin kyllä suoraan lapselle, että en ole tästä isän kanssa samaa mieltä ja kertoisin hänelle erilaisuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

Oma isäni vihaa kaikkea erilaisuutta ja haukkuu muita, vaikka itse on lihava, alkoholisti ja kouluttamaton juntti. Minusta tuli suvaisevainen ja elämässä hyvin pärjäävä vaikka kuuntelen sitä koko lapsuuden eli lapsesi ei ole yhtä kuin isänsä. 

Vierailija
24/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikioma umpimielinen kotipersu! Miten ihanaa.

Ap on ikioma kotitrolli.

Vierailija
25/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa voi jo kyllä sanoa ihan ääneen tuon, että mies on ää liö. Eihän kukaan voi ajatella noin suvaitsemattomasti nykyään. 

Toisin lapselle kyllä selvästi esille, että ajattelen eri tavalla kuin isä. Omalla esimerkillä ennenkaikkea mutta kouluikäiselle voi kertoa myös sanoin. En käyttäisi kylläkään tuota ääliö-sanaa. En pitäisi siitä, että lapsi jäljittelisi ja alkaisi käyttää tuota sanaa puhuessaan muista ihmisistä. 

Oppii kyllä muilta lapsilta sen ja paljon pahempaakin ja oppii myös haukkumaan kantasuomalaisia, mukaan lukien itseään, maahantulleiden sanavarastolla.

Vierailija
26/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omakin lapsi on nepsy, niin miten ihmeessä miehesi ei voi hyväksyä että jokin on sellainen?

Veikkaisin, että sillä miehellä on joku kriisi asiasta. Toivoi ja oletti saavansa "täydellisen" lapsen, eikä osaa käsitellä ja päästä yli asiasta. Eikä varmaan tule pääsemään ennen kuin ehkä joskus vanhana, kun lapsi on aikuinen. Huonot välit heillä tulee luultavasti olemaan isän koko elämän ajan.

Varmaankin tämä kärjistynyt rassejuntteilukin on jonkinlaista reagointia isän pettymykseen siitä, että ei saanutkaan "normaalia" lasta. Jos se alkoi voimistua silloin, kun lapsi meni päiväkotiin eli ne vuorovaikutuksen erilaisuudet alkoivat konkreettisesti näkyä.

Vierailija
27/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa voi jo kyllä sanoa ihan ääneen tuon, että mies on ää liö. Eihän kukaan voi ajatella noin suvaitsemattomasti nykyään. 

Nykyään?! Mun 1925 syntynyt isoäitini ei ajatellut noin. Mutta samaa mieltä, kyllä tuossa tilanteessa voi sanoa jo suoraan, että "pää kiinni idiootti".

Vierailija
28/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuollainen maailmankuva ei tule esiin jo seurustelu aiheessa? Ettekö koskaan puhuneet mistään?

Puhuttiin me. Ja oltiin yhdessä 5 vuotta ennen lasta. Ilmeisesti mies vain myötäili minua sen 5 vuotta. Ei kertonut todellisia ajatuksiaan. Toki näin että hän ei ole aivan yhtä suvaitsevainen kuin minä, mutta todellisuus paljastui kyllä vasta lapsen ollessa pari vuotias kun lapsi meni päiväkotiin. Ap

Uskon suo! Minulle kävi aika identtisesti. Erosin miehestä ja muutin n. 300 km päähän lapsen kanssa. Lastenvalvojan kanssa käytiin pelisäännöt selviksi ja todettiin, että vanhemmilla voi ja saa olla eri näkemykset. Lapsi voi sitten itse valita mihin uskoo. Nykyään lapsi on koululainen eikä kuuntele isänsä höpinöitä, vaikka isäänsä tapaakin säännöllisesti. Jutellaan kotona sit aina jos jokin isän sanominen on jäänyt painamaan :) 

Vierailija
29/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VMP taas 

Yksikään nainen ei iloitse että lapsen koulu on täynnä S2:sia. Ei kukaan ole onnellinen kun luokasta puolet eivät osaa mitään kieltä, häiriköivät, ovat väkivaltaisia eikä koulutus kiinnosta. 

Vierailija
30/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan. 

Vierailija
31/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjuttuja.

Vierailija
32/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin kertakaikkisen laiska baitti. 0/5

Vierailija
33/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies joku uskovainen vai mikä mättää?

En tiedä mutta joka tapauksessa mies on terve päästään.

Vierailija
34/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna jättäisin isän puheet omaan arvoonsa, ja puhuisin kahden kesken ollessa omat mielipiteeni, morkkaamatta isää.

Ei lapset ole tyhmiä. Se tajuaa, että olette eri mieltä, ja saa päättää mitä itse ajattelee.

Vierailija
35/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna jättäisin isän puheet omaan arvoonsa, ja puhuisin kahden kesken ollessa omat mielipiteeni, morkkaamatta isää.

Ei lapset ole tyhmiä. Se tajuaa, että olette eri mieltä, ja saa päättää mitä itse ajattelee.

Mun isä oli homofoobikko mutta minä ja veljeni emme ole. Äitini kuoli ennenkuin ehdin kuulla hänen mielipidettään asiasta.

Vierailija
36/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu meni naimisiin uusnatzin kanssa, ehtivät olla vuosia yhdessä ennen kuin paljastui menneisyys ja nykyinen viha. 

Ero

Vierailija
37/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat näitä miehiä, jotka tajuavat oikein hyvin, että heidän arvot, vakaumus ja ajattelutapa ei ole hyväksyttyjä naisten silmissä. Ja siksi piilottavat ne niin pitkään kunnes nainen on nalkissa (aviossa ja lapsi saatuna). Sen jälkeen hölläävät ja todellisuus pääsee esille. TEkevät näin siksi, että eivät saisi muuten naista.

Vierailija
38/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se isähän ei hyväksy sitä omaa lastaan. Et puuttuisi siis mitenkään siihen, että isä puhuu nepsy-lapselle pahaa nepsyydestä? 

Vierailija
39/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VMP taas 

Yksikään nainen ei iloitse että lapsen koulu on täynnä S2:sia. Ei kukaan ole onnellinen kun luokasta puolet eivät osaa mitään kieltä, häiriköivät, ovat väkivaltaisia eikä koulutus kiinnosta. 

Ei kai ap siitä iloitsekaan, kirjoitti hyväksyvänsä asian (kun ei sille varmaan mitään voi ja on helpompaa hyväksyä todellisuus kuin hakatapäätäseinään). 

Vierailija
40/81 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissasi. Lapsi tekee omat päätöksensä. Minunkin vanhemmat molemmat täysnasseja ja vihaavat kaikkea ja kaikkea, mutta minusta tuli ihan normaali koska sain elämässä ihan omat kokemukset. Ei lapset kopioi vanhempiensa maailmankuvaa, eihän maailma silloin muuttuisi mihinkään. Sanot vaan lapselle että olette isän kanssa eri mieltä ja tulee kysymään sitten sinulta, jos on niihin aiheisiin liittyvää mihin isä ei osaa vastata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän