Miten selvitä tällaisesta kasvatuserimielisyydestä miehen kanssa?
Lapsen syntymän jälkeen miehestä on paljastunut, että hän ei hyväksy mitään erilaisuutta. Ennen lapsen saamista en tiennyt, että mies oli tällainen. Hän ei millään tavalla paljastanut tätä asiaa koskevia ajatuksiaan. Tai sitten ne tuli hänelle vasta lapsen syntymän jälkeen, vanhemmiten muuttui jääräksi tai jotain. Mutta nyt olen asian kanssa pulassa. Meillä on alakoululainen lapsi, joka tietenkin elää maailmassa, jossa on valtavasti erilaisuutta. Ihan jo hänen luokalla on tosi erilaisia lapsia, eri kansallisuuksia, erilaisista perhetaustoista (esim. yhdellä lapsella on vanhempina lesbopariskunta) jne. Ja minä haluan kasvattaa lapseni siihen, että erilaisuus kuuluu asiaan ja on hyvä asia, hänkin voi olla ja saa olla erilainen kuin muut. Ja onkin sitä (hän on nepsy). Teen paljon töitä avartaakseni hänen maailmankatsomusta lisätäkseni hänen suvaitsevuutta kaikkien ihmisten erilaisuutta kohtaan (niin muiden kuin omaansa erilaisuutta). Yritän saada hänet ymmärtämään, että on ok olla erilainen. Ja mies jauhaa kotona jotain 1800-lukulaista mantraa siitä miten kaikkien pitää olla juuri tietynlaisia jotta heidät voi hyväksyä. Ehdottomasti ei saa olla ulkomaalainen, ujo, lesbo, homo, nepsy, kouluttamaton, liian koulutettu jne. Suoraan sanottuna siis ihan ää liö puhetta. Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Kun tekisi vain sanoa lapselle, että älä kuuntele isää, isä puhuu kuin ää liö.
Kommentit (81)
Niin, kumpikohan teistä se täyteläinen oikein onkaan? Mielestäni siinä ei ole kahta kysymystä vaan se on miehesi.
Oletko itse ajatellut puhua esim. hyvän maalaisjärjen omaavan psykiatrin kanssa näistä asioista? Suosittelen.
Nepsyys katoaa puhelimen pois ottamisella.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kumpikohan teistä se täyteläinen oikein onkaan? Mielestäni siinä ei ole kahta kysymystä vaan se on miehesi.
Oletko itse ajatellut puhua esim. hyvän maalaisjärjen omaavan psykiatrin kanssa näistä asioista? Suosittelen.
Täyteläinen?
Jaa. Sitten hän varmaan myös elättää sinut kotivaimona, kun haluaa noudattaa 1800-luvun mallia.
Mies on siinä mielessä oikeassa, että olemalla mahdollisimman muotin mukainen maksimoi omat menestysmahdollisuutensa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että toisia pitäisi olla hyväksymättä sellaisena kuin ovat. Oikeastaan ihmisen jolla asiat ovat hyvin oman muotinmukaisuuden vuoksi, pitäisi nähdäkin vaivaa erilaisuuden hyväksymiseksi moninverroin enemmän.
Tuollaiselle sitten menit haaroja levittämään?
Vierailija kirjoitti:
Nepsyys katoaa puhelimen pois ottamisella.
Jaa, mun isän autismi ei kadonnut minnekään 50-luvulla, eikä mun 80-luvulla. Ne lankapuhelimetko meidän autismin aiheutti? 🤔
Ikioma umpimielinen kotipersu! Miten ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa voi jo kyllä sanoa ihan ääneen tuon, että mies on ää liö. Eihän kukaan voi ajatella noin suvaitsemattomasti nykyään.
Toisin lapselle kyllä selvästi esille, että ajattelen eri tavalla kuin isä. Omalla esimerkillä ennenkaikkea mutta kouluikäiselle voi kertoa myös sanoin. En käyttäisi kylläkään tuota ääliö-sanaa. En pitäisi siitä, että lapsi jäljittelisi ja alkaisi käyttää tuota sanaa puhuessaan muista ihmisistä.
Siis nepsy-lapsen isä jauhaa, että ei saa olla nepsy?
Pelasta lapsesi tuollaiselta.
Miten ihmeessä tuollainen maailmankuva ei tule esiin jo seurustelu aiheessa? Ettekö koskaan puhuneet mistään?
Miten tämä vasta tässä vaiheessa tuli ilmi? En voi käsittää.
Onko mies joku uskovainen vai mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Sitten hän varmaan myös elättää sinut kotivaimona, kun haluaa noudattaa 1800-luvun mallia.
Nyrkin ja puuhellan välissä on naisen paikka. Miten tuollainen mies onnistuu pariutumaan, sitä kummastelen kovasti.
Olettekohan te meidän naapureita :D Nainen on niin fiksu ja ihana. Mietin aika usein että miten hitossa se on miehekseen sellasen idiootin ottanut. Meidän koirakin vihaa sitä miestä...
Sianjättöhän se olis.
Olet tehnyt virheen puolison ja lapsesi isän valinnassa. Virheitä ei aina voi välttää, mutta kun virhe on havaittu, sen voi korjata niin pitkälle kuin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuollainen maailmankuva ei tule esiin jo seurustelu aiheessa? Ettekö koskaan puhuneet mistään?
Puhuttiin me. Ja oltiin yhdessä 5 vuotta ennen lasta. Ilmeisesti mies vain myötäili minua sen 5 vuotta. Ei kertonut todellisia ajatuksiaan. Toki näin että hän ei ole aivan yhtä suvaitsevainen kuin minä, mutta todellisuus paljastui kyllä vasta lapsen ollessa pari vuotias kun lapsi meni päiväkotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vasta tässä vaiheessa tuli ilmi? En voi käsittää.
En myöskään. Onkohan miehelle sattunut joku aivoverenvuoto tai muu tapahtuma, jos muka ei ole ennen ollut tuota mieltä.
Luulen kyllä että ap on tiennyt miehen olevan tuota mieltä, mutta tehnyt hänelle siitä huolimatta lapsen ja ongelmat konkretisoituvat nyt.
Huolella kirjoitettu provo. Alussa on varmistettu, ettei syytetä siitä, miksi lisääntyi tuollaisen miehen kanssa, sitten vedetään takuuvarmoista naruista, rasismi jne.
Minusta tuossa voi jo kyllä sanoa ihan ääneen tuon, että mies on ää liö. Eihän kukaan voi ajatella noin suvaitsemattomasti nykyään.