Erityisteini ja lääkäri. Kauhea kuulustelu että miksi hän ei soittanut itse ja hätistely ulos huoneesta,ettei tähän nyt äitiä tarvita
Ja sitten kutsutaan takaisin kun lapsi ei suostu sanomaan mitään.
17v,valikoiva mutismi ja autismi. Ulkoisesti hämäävän normiteinin näköinen kyllä,mutta jos sanon että minua tarvitaan niin ei pidä kävellä yli.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Tytär 14 vuotta adhd/autismi. Vein tytön päivystykseen vatsakivun takia ja kun koetin selittää,lääkäri keskeytti,että antaahan tytön itse puhua. No eihän se mitään saninut,veti vaan pipon kokonaan pään peitoksi ja istui hiljaa. Totesin lääkärille,että sillä on maha ollut kipeä eilisestä asti. Lääkäri sanoi,otahan se pipo nyt pois,ei pelleilllä nyt. Kerroin ettei tyttö pelleille vaan piiloutuu. Oli se pipo kaulaan asti vedettynä siihen asti,kunnes ottivat osastolle,siellä meni kokonaan peiton alle. En saanut jäädä yöksi. Aamulla valitettiin,miten potilas ei puhu ja menee piiloon. Että ei sieltä peiton alta meinannut tulla ensinkään ja sitten kun tuli niin pipo oli naaman peittona. Kerroin että enpä ole yllättänyt,olette vieraita,paikka on vieras.
Tulikohan tuohon ikään se ykkönen eteen vahingossa. Teini käyttäytyy kuin joku leikki-ikäinen. Juu ja varmaan löytyy kaikki mahdolliset kirjainyhdistelmät ja diagnoosit ja äiti vaan voivottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vuotiaalla on oikeus käydä ilman äitiä lääkärissä. Ja kyllä lääkäri oli nyt oikeassa heittämällä sinut ulos.
Eikä ollut. Lääkärin tehtävä on hoitaa sairauksia. Lääkäri ei tähän pystynyt ilman äitiä. Minkä äiti kyllä sanoi.
Sitten 17-vuotias oppii, että jos ei saa suutaan auki, niin sitten ei sairaudet hoidu, kun se äiti ei aina olekaan pelastamassa. Jonkin aikaa kun kärvistelee kivuissa ja epämukavuudessa niin saattaa mieli muuttua. Helikopteri-äiti tekee oikein kunnolla vahinkoa tällä strategiallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsesi haluaa myös keskustella asioista lääkärin kanssa jotka eivät sinulle kuulu yhtään. Eli minusta lääkäri oli täysin oikeassa, tuon ikäisen kanssa pitää olla myös oikeus omaan yksitryisyyteen vaikka äiti on kuinka utelias kaikesta.
Kyllä huoltajien täytyy tietää esiteini-ikäisen terveydentilaan liittyvistä asioista! Herranjestas, miten vanhemmat voivat olla vastuussa ja hoitaa tätä elleivät tiedä lapsen terveydentilaa?
Taisi juuri selvitä miksi teini on täysin lukossa lääkärin vastaanotolla kun äiti on kyyläämässä vieressä. Herranjestas, ei mitään yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei ilmeisesti toimi, mutta vanhempien velvollisuus on opettaa kaikki lapset hoitamaan asiansa itse, oli sitten autisti tai ei, toki on tapauksia joissa on vaikeasti kehitysvammainen ettei edes opi, silloin tarvitaan vanhempien apua. Mutta muuten todellakaan enää 17 vuotiasta hyysätä lääkäriin. Se on juurikin vanhempien vastuulla opettaa, ei opettaa siihen että äiti hoitaa.
Oletko koskaan kokellut, millaista on olla kuuro potilas, kun lääkäri ei osaa toimia kanssasi? Harva osaa viittomakieltä, harva hoksaa kirjoittaa asiat ruudulle näkyviin. Viittomakielen tulkin antaisit mennä mukaan, mutta ei äidin?
Kuurous on vamma, itse tekemäsi kirjainyhdistelmädiagnoosi ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.
Lääkäri voi käskyttää minut ulos,mutta ei sitten saa selvää käynnin syystä.
Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän lapselle mutta ei kyllä sano mitään.
On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.
Ap
Jos lääkäri ei ymmärrä miksi äiti on mutismi nuoren mukana niin kannattaa vaihtaa lääkäri.
Jos ei tuollaisesta lääkäri tiedä niin ei häneen voi luottaa.
Kyllä tässä on se äiti johon en luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vuotiaalla on oikeus käydä ilman äitiä lääkärissä. Ja kyllä lääkäri oli nyt oikeassa heittämällä sinut ulos.
Eikä ollut. Lääkärin tehtävä on hoitaa sairauksia. Lääkäri ei tähän pystynyt ilman äitiä. Minkä äiti kyllä sanoi.
Jos ei saa sanotuksi lääkärissä mitään, niin ei kyllä kipeäkään ole. Minäkään en puhunut vieraille mitään koskaan, mutta kyllä kävin lääkärissä yksin kun vanhemmat oli töissä ja kerroin vaivani
Sinä et nyt ymmärrä mistä on kyse.
Ota ensin selvää ennenkuin alat pätemään.
No niin, tällaista varmaan äiti sanoo myös sille lapselleen ja sitten ihmettelee kun skidi ei osaa hoitaa asioitaan eikä puhua. Varmaan ihan tarkoituksella estää lasta itsenäistymästä.
Lääkärit haluavat lapsesi koekaniiniksen. Älä vastustle, ä mmä!!!
T lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
No onpa ihmeellistä käytöstä lääkäreiltä. Mä olin just 18-vuotiaan lapseni kanssa yksityisellä hammaslääkärillä. Lääkäri otti mutkin huoneeseen istumaan ilman mitään mutinoita.
Imeekö tissiäkin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhempien ohittaminen saa joskus täysin huvittavia piirteitä. Lähetin lapsen pankkitunnuksilla viestin pankkiin, josta seurasi pankin hysteerinen puhelinsoitto minulle, kuinka ei saa käyttää toisen tunnuksia. Kun saimme tunnukset, niin kassaneiti piti pitkän puhuttelun, miten huoltajat ovat vastuussa nuoren pankkiasioista. Että niin kuin vastuussa olet, mutta mitään oikeuksia ei ole :D No pitää laittaa teini itse nakuttelemaan jatkossa viestit, kun äippä sanelee vieressä :D
Miksihän teillä ei ollut omilla tunnuksillanne käyttöoikeutta alaikäisen lapsen tiliin? Meillä lapsen tili oli näkyvissä samoin kuin omamme.
Ymmärrän että mutismi ja tai autismi on ongelmallinen tilanne, mutta te vanhemmat ette elä ikuisesti. Olisi äärimmäisen tärkeää pikkuhiljaa kasvattaa lasta itsenäisyyteen. Mutismi/autismi ei tarkoita silti vähä-älyisyyttä ja toiminnallisella ohjauksella heitä pitäisi tosiaan ohjata siihen,että selviävät itsekseen kun vanhemmista aika jättää. Ihmiset voivat menehtyä äkillisesti onnettomuuksissa tai sairauteen, sitä ei voi millään estää. Teette lapsillenne karhunpalveluksen jos olette niitä helikopterivanhempia, jotka hössöttävät joka suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa sanotuksi lääkärissä mitään, niin ei kyllä kipeäkään ole. Minäkään en puhunut vieraille mitään koskaan, mutta kyllä kävin lääkärissä yksin kun vanhemmat oli töissä ja kerroin vaivani
Sinä et nyt ymmärrä mistä on kyse.
Ota ensin selvää ennenkuin alat pätemään.
No niin, tällaista varmaan äiti sanoo myös sille lapselleen ja sitten ihmett
Münchhausen mahdollisesti?
Huomaa ettei tässä ketjussa ole erityislasten vanhempia.
Oma tytär 19v kehitysviivästymä,autismi,adhd. Ulkoisesti tavallisen nuoren naisen näköinen.
Mutta menee vieraiden ihmisten kanssa täysin lukkoon ja mykäksi, saattaa vetää pään paidan sisään piiloon tai mennä nurkkaan istumaan. Ei osaa kulkea yksin bussilla tai käydä yksin kaupassa. Ja sitten joku neropatti ehdottaa että "laitat sen vaan bussilla menemään lääkäriin,kyllä se oppii".
"Münchhausen mahdollisesti?"
Samaa mahdollisuutta veikkaan.
Tämä sama aloitus on ollut aiemminkin. Enpä sen enempää viitsikään kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis niitä, jotka kutsuu itseään leijonaemoiksi. Vaikuttaa kauhean raskaalta sinun arkesi. Kuinka jakselet?
OLET väärässä!
https://leijonaemot.fi/
Erityisen ihanille vanhemmille
Vertaisen kanssa tunsin tulleeni kuulluksi ja nähdyksi. Tajusin, etten ole yksin.
Leijonaemot ry on valtakunnallinen erityislasten vanhempien oma turvaverkko. Toiminta alkoi vuonna 2005 erityislasten vanhempien aloitteesta, kun tunnistettiin tarve vertaistuelle yli diagnoosirajojen.
Hyvin tutun näköinen aloitus? Maksetaan näistä jollekin, että tekee näitä samoja aloituksia?
Taitaa olla erityinen ihan äidin ansiosta
Kunpa minuakin olisi aikoinaan autettu,muistan kun olin 16 ja korva kipeä ja äiti käski mennä tk:hon bussilla.
No se bussi piti vaihtaa ja menin eka väärään bussiin. Sitten ku pääsin perille ni meniki johonki hammashoitolaan ja aloin itkeä että olen myähäss' ja väärässä paikassa.
Tuosta jäi kaihea sosiaalinen ahdistus ja paniikkohtaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.
Lääkäri voi käskyttää minut ulos,mutta ei sitten saa selvää käynnin syystä.
Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän lapselle mutta ei kyllä sano mitään.
On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.
Ap
Entä kun lapsesi on 30, 40 tai 50, oletko yhä mukaana, kuinka kauan itse elät hänelle hössöttämässä. Eli olisiko hyvä että hän yrittää oppia toimimaan myös itse eikä äiti kaikkea valmiiksi hoida vaikka voi hieman epämukavuutta aiheuttaa. Nuorwna on helpompi oppia asioita kuin myöhemmin, eli oletko oikeasti este lapsesi kehittymiselle?
Viestisi on todella törkeä. Et tiedä, ettei yksin jättäminen selviytymään ole mikään keino terapoida valikoivaa mutistia. Valitettavasti Suomessa ei ole tarpeeksi tähän perehtyneitä terapeutteja. Toki parasta olisi terapoida lasta jo ennen kouluikää. Liikaa jätetään lapsi yksin "kypsymään", mikä johtaa siihen valitettavaan tilanteeseen, että vielä teini tai nuori aikuinen kärsii mutismistaan.
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on. Tietenkin sinä olet vanhempana vastuussa myös lapsesi pankkiasioista, mutta ei tietenkään sinulla ole lupaa käyttää hänen tunnuksiaan. Jo on aikakin, että lapsesi opettelee itse viestimään myös pankin kanssa.