Erityisteini ja lääkäri. Kauhea kuulustelu että miksi hän ei soittanut itse ja hätistely ulos huoneesta,ettei tähän nyt äitiä tarvita
Ja sitten kutsutaan takaisin kun lapsi ei suostu sanomaan mitään.
17v,valikoiva mutismi ja autismi. Ulkoisesti hämäävän normiteinin näköinen kyllä,mutta jos sanon että minua tarvitaan niin ei pidä kävellä yli.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.
Lääkäri voi käskyttää minut ulos,mutta ei sitten saa selvää käynnin syystä.
Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän lapselle mutta ei kyllä sano mitään.
On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.
Ap
Entä kun lapsesi on 30, 40 tai 50, oletko yhä mukaana, kuinka kauan itse elät hänelle hössöttämässä. Eli olisiko hyvä että hän yrittää oppia toimimaan myös itse eikä äiti kaikkea valmiiksi hoida vaikka voi hieman epämukavuutta aiheuttaa. Nuorwna on helpompi oppia asioita kuin myöhemmin, eli oletko oikeasti este lapsesi kehittymiselle?
Eli minun pitäisi antaa sairaan ja kivuissaan olevan lapsen kitua lääkärin huoneessa koska ei kykene kertomaan,mihin koskee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että se ei ap hyvä ole sinun määrättävissäsi, tarvitaanko sinua vai ei. Jos se NUORI ITSE sanoo, että hakuaa sinut huoneeseen, sinun annetaan olla siellä. Jos lääkäri tai labrahoitaja kokee tarvitsevansa sinua siellä, sun kutsutaan sinne. Mutta SINÄ et voi tunkea toisen ihmisen lääkärinvastaanotolle, vaikka oletkin sen vanhempi. Tämähän nyt on ihan selvä asia, siellä puhutaan teini-ikäisen kanssa jo asioista, jotka on hänen yksityisasioitaan. Ja osa niistä voi jopa koskea sinun väärinkäytöksiäsi.
terveisin myös sutismikirjoisen ja toisellakin tapaa pitkäaikaissairaan lapsen äiti, joka kyllä tajusi tämän asian ilman ongelmia.
Ongelma tässäon,ettei lapsi sano mitään hoitajalle tai lääkärille koska ei tunne tätä! Minullekin puhuu niin hiljaa ja epäselvästi,etten aina
Mutismi voi vaikuttaa kirjoittamiseenkin. Mutismi on harhaanjohtava termi, kun kyse voi olla kaikesta kommunikaatiosta.
17 vuotiaalla on oikeus käydä ilman äitiä lääkärissä. Ja kyllä lääkäri oli nyt oikeassa heittämällä sinut ulos.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen kanssa ei ole yksikään lääkäri ihmetellyt läsnäoloa eikä hätistellyt mihinkään. 18 täyttäneen kanssa olin mukana yksityisellä silmälääkärillä... taitaa se lääkärikin ymmärtää kuka laskun maksaa.
Anteeksi kuinka!
Kyllä meillä 18-vuotiaskin sanoi, että eihän hännyt todellakaan yksin lääkäriin mene. Ei ollut koskaan käynyt, ja siinä 18-vuotiaana sitten opeteltiin miten lääkärissä toimitaan ja miten oireet kerrotaan.
Ymmärrän sinua ap. Minä olen ollut 17 vuotiaiden lasteni kanssa lääkärillä mukana vaikka lapsilla vain allergioita ja vaikeat ihottumat. Mutta niin tyttö kuin poika pyytävät että lähtisin mukaan koska minä tunnen heidän allergiat, hoidan heidän ruokansa pääosin ja ostan ja huolehdin lääkkeet ja tarvittaessa autan päättämään mitä rasvaa milloinkin kannattaa käyttää.
Joskus hoitaja narisi 17 v pojalle että miksi et hoida itse kaikkia rasvauksia. Poika katsoi hoitajaa kuin tyhmää ja kysyi miten näkee päänahan ongelmat muka itse. No varmasti voi jotenkin temppuilla sinne rasvat ihottumiin itsekin mutta toisen paljon helpompi laittaa ne päänahkaan.
Tsemppiä ap. Minä olen opettaja ja minulla on ollut mutisti oppilas. Sujui oikein hyvin kun kysyin oppilaalta niin että sai nyökätä tai puistaa päätään vastaukseksi. Koskaan en vaatinut puhumaan enkä tehnyt asiasta numeroa. Yllätyksekseni oppilas rupesi aikanaan puhumaan minulle luokassa aina vaan enemmän kun rupesi luottamaan minuun. Ymmärrän oikein hyvin että jossain lääkärissä ei ole se hetki kun opetellaan puhumaan vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Toiset taas eivät äidin läsnäollessa uskalla puhua mitään, ainakaan varsinaisesta asiasta. 17-vuotiaan kohdalla täytyy jo olettaa, että asiointi sujuu omin neuvoin. Jos ei onnistu, sekin on osa diagnoosia.
Mitä diagnoosia? Ujon nuoren korvatulehdus? Vähäpuheisen lapsen laskenut jalkaholvi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua ap. Minä olen ollut 17 vuotiaiden lasteni kanssa lääkärillä mukana vaikka lapsilla vain allergioita ja vaikeat ihottumat. Mutta niin tyttö kuin poika pyytävät että lähtisin mukaan koska minä tunnen heidän allergiat, hoidan heidän ruokansa pääosin ja ostan ja huolehdin lääkkeet ja tarvittaessa autan päättämään mitä rasvaa milloinkin kannattaa käyttää.
Joskus hoitaja narisi 17 v pojalle että miksi et hoida itse kaikkia rasvauksia. Poika katsoi hoitajaa kuin tyhmää ja kysyi miten näkee päänahan ongelmat muka itse. No varmasti voi jotenkin temppuilla sinne rasvat ihottumiin itsekin mutta toisen paljon helpompi laittaa ne päänahkaan.
Tsemppiä ap. Minä olen opettaja ja minulla on ollut mutisti oppilas. Sujui oikein hyvin kun kysyin oppilaalta niin että sai nyökätä tai puistaa päätään vastaukseksi. Koskaan en vaatinut puhumaan enkä tehnyt asiasta numeroa. Yllätyksekseni oppilas rupesi aikanaan
Lopetin lukemisen ensimmäiseen riviin. Et todellakaan ole opettaja.
Tiedän tunteen. Tytär 14 vuotta adhd/autismi. Vein tytön päivystykseen vatsakivun takia ja kun koetin selittää,lääkäri keskeytti,että antaahan tytön itse puhua. No eihän se mitään saninut,veti vaan pipon kokonaan pään peitoksi ja istui hiljaa. Totesin lääkärille,että sillä on maha ollut kipeä eilisestä asti. Lääkäri sanoi,otahan se pipo nyt pois,ei pelleilllä nyt. Kerroin ettei tyttö pelleille vaan piiloutuu. Oli se pipo kaulaan asti vedettynä siihen asti,kunnes ottivat osastolle,siellä meni kokonaan peiton alle. En saanut jäädä yöksi. Aamulla valitettiin,miten potilas ei puhu ja menee piiloon. Että ei sieltä peiton alta meinannut tulla ensinkään ja sitten kun tuli niin pipo oli naaman peittona. Kerroin että enpä ole yllättänyt,olette vieraita,paikka on vieras.
Vierailija kirjoitti:
MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.
Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän lapselle mutta ei kyllä sano mitään.
On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.
Ap
Ihmeellisen tuomitsevia kommentteja sait, vaikka kerroit jo heti aloituksessa mistä on kysymys. Jos olisin sinä ihmettelisin ihan yhtä lailla.
ja vuosi sitten sinulla oli sama ongelma, varmaan ollut useamminkin
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen kanssa ei ole yksikään lääkäri ihmetellyt läsnäoloa eikä hätistellyt mihinkään. 18 täyttäneen kanssa olin mukana yksityisellä silmälääkärillä... taitaa se lääkärikin ymmärtää kuka laskun maksaa.
En kyllä ylpeilisi sillä, että täysi-ikäinen ei osaa hoitaa itse lääkärikäyntiään.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Minä olen opettaja ja minulla on ollut mutisti oppilas. Sujui oikein hyvin kun kysyin oppilaalta niin että sai nyökätä tai puistaa päätään vastaukseksi. Koskaan en vaatinut puhumaan enkä tehnyt asiasta numeroa. Yllätyksekseni oppilas rupesi aikanaan
opeta poikaasi käyttämäänn peiliä ja hoitamaan itse allergoitaan. Hän joutuu häpeällisiin tilanteisiin, jos vielä aikuisena soittelee mammalle, että mitä pitää tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Entä kun lapsesi on 30, 40 tai 50, oletko yhä mukaana, kuinka kauan itse elät hänelle hössöttämässä. Eli olisiko hyvä että hän yrittää oppia toimimaan myös itse eikä äiti kaikkea valmiiksi hoida vaikka voi hieman epämukavuutta aiheuttaa. Nuorwna on helpompi oppia asioita kuin myöhemmin, eli oletko oikeasti este lapsesi kehittymiselle?
Lapsi kertoo kyllä, kun haluaa hoitaa asiansa itse. Tai lopettaa pyytämästä apua.
Ei ole äidin asia tietää etukäteen milloin lapsi on siihen valmis. Eikä ole äidin asia määrätä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi veit vammaisteinin lääkäriin?
Jonkun muunkin olisi syytä käydä
Vierailija kirjoitti:
17 vuotiaalla on oikeus käydä ilman äitiä lääkärissä. Ja kyllä lääkäri oli nyt oikeassa heittämällä sinut ulos.
Eikä ollut. Lääkärin tehtävä on hoitaa sairauksia. Lääkäri ei tähän pystynyt ilman äitiä. Minkä äiti kyllä sanoi.
Painu muualle v.. vai pitääkö sut viedä.