Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisteini ja lääkäri. Kauhea kuulustelu että miksi hän ei soittanut itse ja hätistely ulos huoneesta,ettei tähän nyt äitiä tarvita

Vierailija
12.08.2025 |

Ja sitten kutsutaan takaisin kun lapsi ei suostu sanomaan mitään.

17v,valikoiva mutismi ja autismi. Ulkoisesti hämäävän normiteinin näköinen kyllä,mutta jos sanon että minua tarvitaan niin ei pidä kävellä yli.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17 vuotiaalla on oikeus käydä ilman äitiä lääkärissä. Ja kyllä lääkäri oli nyt oikeassa heittämällä sinut ulos.

Eikä ollut. Lääkärin tehtävä on hoitaa sairauksia. Lääkäri ei tähän pystynyt ilman äitiä. Minkä äiti kyllä sanoi.

Jos ei saa sanotuksi lääkärissä mitään, niin ei kyllä kipeäkään ole. Minäkään en puhunut vieraille mitään koskaan, mutta kyllä kävin lääkärissä yksin kun vanhemmat oli töissä ja kerroin vaivani 

Sinä et nyt ymmärrä mistä on kyse.

Ota ensin selvää ennenkuin alat pätemään.

Vierailija
62/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.

Lääkäri voi käskyttää minut ulos,mutta   ei sitten saa selvää käynnin syystä.

Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän  lapselle mutta ei kyllä sano mitään.

On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.

Ap

Jos lääkäri ei ymmärrä miksi äiti  on mutismi nuoren mukana niin kannattaa vaihtaa lääkäri.

Jos ei tuollaisesta lääkäri tiedä niin ei häneen voi luottaa.

Johan tuolla yllä teille yritettiin selittää, että sille on syynsä, miksi lääkäri haluaa puhua kahden potilaan kanssa. Ihan riippumatta siitä onko se mutisti vai mikä tahansa muu outo otus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei ilmeisesti toimi, mutta vanhempien velvollisuus on opettaa kaikki lapset hoitamaan asiansa itse, oli sitten autisti tai ei, toki on tapauksia joissa on vaikeasti kehitysvammainen ettei edes opi, silloin tarvitaan vanhempien apua. Mutta muuten todellakaan enää 17 vuotiasta hyysätä lääkäriin. Se on juurikin vanhempien vastuulla opettaa, ei opettaa siihen että äiti hoitaa. 

Ei kannata alkaa ohjeistamaan kun et ymmärrä mistä on kyse.

Vierailija
64/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks,mut mitä sä kirjoittelet.

Tosi ilkeää verrata mutistia outoon otukseen.

Vierailija
65/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo sanoi, niin lääkärin vastaanotto ei ole se paikka, missä harjoitellaan vieraille puhumista. On tarkoituksenmukaista keskittyä siihen vaivaan miksi sinne on menty.

Se justiinsa näin.

Vierailija
66/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään läpi ennen lääkärin vastaanottoa mitkä lapseni tarpeet ja ajatukset on, sekä tunteet mitkä hän haluaa välittää istunnolla. Jos hän jäätyy vastaanotolla niin minä voin puhua puolesta. Yleensä odotetaan hyvä tovi vastausta ennen kuin puutun. Kärsin myös itse toisinaan valikoivasta mutismista, joten tiedän kyllä mitä se on kun sieltä suusta ei tule mitään ulos vaikka miten haluaisi puhua.

Vierailija
67/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsesi haluaa myös keskustella asioista lääkärin kanssa jotka eivät sinulle kuulu yhtään. Eli minusta lääkäri oli täysin oikeassa, tuon ikäisen kanssa pitää olla myös oikeus omaan yksitryisyyteen vaikka äiti on kuinka utelias kaikesta.

Kyllä huoltajien täytyy tietää esiteini-ikäisen terveydentilaan liittyvistä asioista! Herranjestas, miten vanhemmat voivat olla vastuussa ja hoitaa tätä elleivät tiedä lapsen terveydentilaa?

Lähemmäs täysikäisellä voi hyvin olla asioita, jotka eivät todellakaan enää kuulu vanhemmille. Uskokaa pois, myös teidän herrantertuillanne.

Sinä sekoitat herrantertun ja mutistin.

Kaksi aivan erilaista ihmistä.

Vierailija
68/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MUTISMI tarkoittaa ettei lapsi puhu vieraille. Myös autismi vahvistaa tuota piirettä.

Lääkäri voi käskyttää minut ulos,mutta   ei sitten saa selvää käynnin syystä.

Sama juttu puhelinsoiton kanssa,voin antaa kännykän  lapselle mutta ei kyllä sano mitään.

On järkyttävää että minua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä niiden toimesta,jotka eivät tunne lastani tai tiedä hänen diagnoosejaan.

Ap

Jos sinua pidetään hössöttävänä ja ylihysteerisenä äitinä, niin voisiko tilanteelle tehdä jotain. Asiallisella ja rauhallisella käytöksellä pääsee pitkälle. Etkö voi selittää heti alkuunsa lääkärille, että potilas on erityisnuori ja ehkä myös kertoa hieman tarkemmin nuoren erityispiirteistä.

Vierailija
69/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että se ei ap hyvä ole sinun määrättävissäsi, tarvitaanko sinua vai ei. Jos se NUORI ITSE sanoo, että hakuaa sinut huoneeseen, sinun annetaan olla siellä. Jos lääkäri tai labrahoitaja kokee tarvitsevansa sinua siellä, sun kutsutaan sinne. Mutta SINÄ et voi tunkea toisen ihmisen lääkärinvastaanotolle, vaikka oletkin sen vanhempi. Tämähän nyt on ihan selvä asia, siellä puhutaan teini-ikäisen kanssa jo asioista, jotka on hänen yksityisasioitaan. Ja osa niistä voi jopa koskea sinun väärinkäytöksiäsi.

terveisin myös sutismikirjoisen ja toisellakin tapaa pitkäaikaissairaan lapsen äiti, joka kyllä tajusi tämän asian ilman ongelmia.

Jos nuori ei sano mitään, ei hän tarkoita, että äidin pitää poistua. Vihainen vieras lääkäri tiuskimassa vanhemmalle ei erityisemmin herätä nuoressa luottamusta, joten hän menee lukkoon. Meillä käydään etukäteen lä

Toisaalta kyse voi olla myös kontrolloinnista joten lähtökohtaisesti täytyisi olettaa että nuori hoitaa asiansa itse. Esimerkiksi väkivaltaiset vanhemmat saattavat yrittää kontrolloida lapsen tai nuoren sanomisia ja haluavat siksi mukaan.

Lisäksi pelottavinkien asioiden hoitaminen helpottaa kun itseään altistaa näille tilanteille. Itselläni oli koululuokalla kaveri jolla oli autismi ja mutismi. Hänen vanhempansa eivät käyneet koululla koskaan vaan pärjäsi ihan itse mutismistaan huolimatta. Pikkuhiljaa rohkaistui ja yläasteen päättyessä puhui ihan normaalisti. Uskon että se auttoi että asioita vaadittiin häneltä siinä missä muiltakin, eikä asiasta tehty numeroa suuntaan eikä toiseen. 

Vierailija
70/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeks,mut mitä sä kirjoittelet.

Tosi ilkeää verrata mutistia outoon otukseen.

me ollaan kaikki outoja otuksia, tollo!

Vierailija
71/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammiset on hassuja. 

Vierailija
72/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä eläimestä on kyse?

Vierailija
73/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei ilmeisesti toimi, mutta vanhempien velvollisuus on opettaa kaikki lapset hoitamaan asiansa itse, oli sitten autisti tai ei, toki on tapauksia joissa on vaikeasti kehitysvammainen ettei edes opi, silloin tarvitaan vanhempien apua. Mutta muuten todellakaan enää 17 vuotiasta hyysätä lääkäriin. Se on juurikin vanhempien vastuulla opettaa, ei opettaa siihen että äiti hoitaa. 

Ei kannata alkaa ohjeistamaan kun et ymmärrä mistä on kyse.

Luulisi lääkärin ymmärtävän. 

Vierailija
74/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet hössöttävä ja ylihysteerinen (ja kontrolloiva) äiti, jos et tajua miksi se lääkäri halusi ensin viettää hetken kahden mutistilapsesi kanssa.

aika alkaa opettaa lapselle pärjäämistä maailmassa! Muuten olet vain haitaksi hänen kehitykselleen, jos teet kaiken hänen puolestaan. Hänen on vain pakko oppia, et voi aina olla helikoptereoimassa häntä. 

Sukulaiseni on myös mutisti, minulla ei koskaan ole ollut ongelmia kommunikoida hänen kanssaan, kun osaan kysyä kysymyksiä, joihin voi nyökätä tai pudistaa päätä ja osaan ymmärtää, jos hän tulee luokseni vaikka jonkun pelin kanssa, niin hän yrittää siinä kysyä, että tuletko pelaamaan. Toki vieras ihminen ei saisi ehkä tuotakaan hänestä irti. Jokatapauksessa, hänetkin on opetettu toimimaan myös itsenäisesti, esimerkiksi lääkärissä. Se on vanhempien tehtävä. Sitä tarvitaan, jos vaikka joskus joutuu onnettomuuteen,hoito on aloitettava heti, mutta vanhempia ei saa kiinni mistään, tai voivat tulla vasta tuntien kuluttua. Hänellä on tuollaisia varten apuvälineitä ja ovat myös etukäteen miettineet mitä voi sanoa. 

Vierailija
75/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nämä ole yksinkertaisia asioita. Aspergerpoikani ei esim. vuosia sitten nuorena psykologilla sanonut muuta kuin että häntä vain väsyttää. Meni hävettävän kauan ennen kuin tajusin, että hän oli koulun metelin takia ihan loppu. Pojan kokemus oli, että kaikki hänen sanomisensa väännellään masennukseksi ym. Hän oli ihan pihalla siinä "psykoviidakossa". Kun oli konkreettinen yksinkertainen asia tyyliin korvaan sattuu hän osasi toimia ja puhua ihan itse. Jotenkin tuli fiilis, että autismin kirjolainen vain kärsii jatkuvasta tunteiden analysoinnista ja menee jumiin eikä puhu. Voihan olla, että lääkäri on nähnyt näitä tunneanalyysiäitejä ihan riittämiin ja halusi edes yrittää nuoren kanssa ilman tätä. Minusta ihan asiallista. Jos nuori olisikin ylittänyt itsensä ja saanut sanottua asiansa, se olisi ollut hänelle tosi rohkaiseva kokemus. Ei niitä onnistumisia oikein tule, jos ei anneta mahdollisuutta.

En tarkoita tätä pahalla ap, olen itsekin saanut tehdä paljon työtä poikani kanssa. Meidän tehtävä on kumminkin tehdä itsemme tarpeettomiksi :) Joidenkin kanssa se on vain hitaampaa. Nuorempi lapseni täytti juuri 18 v. ja kyllä ihan itse käy hammaslääkärissä, pankissa jne. Joskus käydään ensin läpi miten siellä toimitaan, mutta itse menee ja opettelee.

Vierailija
76/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lääkäri vai "lääkäri"?

Vierailija
77/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aiot opettaa lapsesi sanomaan vieraalle ihmiselle ei. Esimerkiksi joskus hän aloittaa seksielämän, niin olisi tosi hyvä taito osata sanoa puolivieraalle ihmiselle ei, jos ei jostain syystä haluta, ei se kumppani kuitenkaan äiti ole. Tai sitten joskus illalla ulkona joku voi käydä käsiksi, niin mitä lapsesi silloin tekee? Vetääkö se pipon silmille niinkuin tuon toisen vanhemman lapsi ja kuvittelee sitten, että pääsi tilanteesta pois, vai oletko joskus ajatellut opettaa häntä sanomaan täysin vieraallekin ihmiselle ei, tai toisaalta täysin vieraalle ihmiselle pyytämään apua ja kertomaan mitä tapahtui (jotta sitä apua saisi...)

Vierailija
78/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki ap, että noi lapsen diagnoosit kannattaa antaa kirjata esitietoihin. Kun lapsesi tiedot otetaan esille, niin näkyy heti että jaahas ei asioida vain lapsen kanssa vaan myös äidin, siellä lomakkeessa on siis myös sun yhteystiedot.  Nyky tyylillänne tilanne vaikeutuu monin kerroin, kun hän täyttää 18. Asiointi toisen puolesta on tehty vaikeaksi.

Vierailija
79/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vanhempien ohittaminen saa joskus täysin huvittavia piirteitä. Lähetin lapsen pankkitunnuksilla viestin pankkiin, josta seurasi pankin hysteerinen puhelinsoitto minulle, kuinka ei saa käyttää toisen tunnuksia. Kun saimme tunnukset, niin kassaneiti piti pitkän puhuttelun, miten huoltajat ovat vastuussa nuoren pankkiasioista. Että niin kuin vastuussa olet, mutta mitään oikeuksia ei ole :D No pitää laittaa teini itse nakuttelemaan jatkossa viestit, kun äippä sanelee vieressä :D 

Vierailija
80/110 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuulen ja koen itse. Myös erityisteini, 16v poika, erittäin paha ocd, mielenterveysongelmia, autismin kirjo yms. Päällepäin näyttää kuin muutkin teinit. Olen omaishoitaja. Kesätöistä kysyttiin kokoajan. Ihmetellään muutenkin sitä ja tätä ja kun en viitsisi nuoren asioita kertoa perheen ulkopuolelle, tämä on sitten tätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi