Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eipä taas töissä kerrottu mulle yhteisistä kahveista

Vierailija
12.08.2025 |

Olen varmasti työtiimimme näkymättömin ihminen mutta kyllä se pahalta tuntuu että on taas jätetty ulkopuolelle. Kyseessä on tiimin yhteinen kahvittelu jossa muistetaan ja juhlitaan erästä tiimimme jäsentä hänen saavutettuaan erään etapin töissä. Tiedän että kahvittelun aikatauluja on soviteltu muiden tiimiläisten kanssa ja on ollut tärkeää että tietyt ihmiset pääsevät osallistumaan. Mulle tieto tuli vähän kuin vahingossa. Ja mulla on jo sovittu siihen aikaan muu työ/asiakaspalaveri. Tämä kahvittelu ei ole esihenkilön toimesta järjestetty vaan ne tärkeimmät tiimin jäsenet on tän suunnitelleet. Kylläpä tuntuu pahalta. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Ymmärrän kyllä tiimin sisäiset ystävyyssuhteet ja heidän yhteiset lounashetkensä mutta en tällaista koko tiimiä koskevaa tilannetta. No, eipähän tarvitse osallistua. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Kyllä sua nyt kaltoin kohdellaan. Ihmettelen oikeestaan jotta MIKSI sinua ei pyydetty, mahtaako johtua sinusta, tai no tiettyhän se niin on, ei muuten olisi syytä jättää sua ulkopuolelle. 

Siellä sitten heti yksi kiusaaja ilmottautuu.

Vai jotta ihan kiusaaja oli tuon kirjoittanut. Mietipä ihan ite, jos yhtä ei kutsuta niin syitä ei ole kuin yksi, on siis itse aiheuttanut sen ettei kuulu joukkon. Niin se vaan kuule menee halusit sitä tai et.

Millä lailla itse aiheuttanut? Ei ole työntekijän syy jos vaikka esimies on työhönsä tympääntynyt tai kateellinen mukavalla työntekijälle jostain. Esimiehenkin kannattaa ottaa vastuu omasta elämästään ja valinnoistaan.

- ilon kautta

Kaikki vaan ei sopeudu joukkoon. Ei työnantajalla ole lakiin perustuvaa velvoitetta kutsua kaikkia työntekijöitä kahvihetkeen. Jos kerran noin kovin ap loukkaantui, kun ei kutsua saanut, niin miksi ei ole mennyt kutsujalta suoraan suoraan kysymään syytä moiseen jos hän kerran oli ainoa koko porukasta jota ei kutsuttu. Kysymällä ja puhumalla asiat selviää, ei sillä että vauvasivuille raapustetaan kuinka loukkaantunut hän on ja kuinka häntä on sorsittu jostain kahville kutsun puutteesta. Ihan perus maalaisjärjellä ja suunsa avaamalla puheen puolelle selviää pahemmatkin kurvit. Kyseessähän saattoi olla ihan puhdas vahinko ja vahinkojahan sattuu itse kullekin. Toisaalta saattaa tietty olla myöhäistä nyt menneen kahvihetken osalta, mutta silti kannattaisi hänen selvittää kutsujan kanssa.

Vierailija
42/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan ei sopeudu joukkoon. Ei työnantajalla ole lakiin perustuvaa velvoitetta kutsua kaikkia työntekijöitä kahvihetkeen. Jos kerran noin kovin ap loukkaantui, kun ei kutsua saanut, niin miksi ei ole mennyt kutsujalta suoraan suoraan kysymään syytä moiseen jos hän kerran oli ainoa koko porukasta jota ei kutsuttu. Kysymällä ja puhumalla asiat selviää, ei sillä että vauvasivuille raapustetaan kuinka loukkaantunut hän on ja kuinka häntä on sorsittu jostain kahville kutsun puutteesta. Ihan perus maalaisjärjellä ja suunsa avaamalla puheen puolelle selviää pahemmatkin kurvit. Kyseessähän saattoi olla ihan puhdas vahinko ja vahinkojahan sattuu itse kullekin. Toisaalta saattaa tietty olla myöhäistä nyt menneen kahvihetken osalta, mutta silti kannattaisi hänen selvittää kutsujan kanssa.

Työnantaja syyllistyy syrjimiseen, jos jättää jonkun kutsumatta yhteiseen tilaisuuteen. Sellainen on kiusaamista ja lailla kiellettyä. Sitä kautta työnantajalla on lain mukaan velvollisuus kutsua kaikki ja siihen on myös moraalinen velvollisuus ihan maalaisjärjellä ajateltuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on susi toiselle !

Vierailija
44/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään yhteinen kahvittelu ole, jos sitä ei esimerkiksi esimies järjestä. Minua tympäisi kun olin muutaman päivän ollut töissä ja piti osallistua työkaverin 50 vuotis synttäri kahville, no sain kakkua, mutta oli sellainen olo "mitä minä täällä teen", esimies käski kaikkien tulla mukaansa. 

Vierailija
45/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkorrekti ja epäasiallinen käytös varsinkin naisvaltaisilla aloilla tuntuu olevan pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Itse tehnyt uraa 20 vuotta eikä ole asiat parantuneet,  edelleen samat ihmiset kiusaa,nälvii,syrjii ja harrastaa työpaikkakiusaamista ja savustamista, ei auta työsuojeluvaltuutettu, ei palaverit, ei tiimikeskustelu eikä edes se että siirretään eri kohteeseen/työpisteeseen porukkaa. Suomessa ollut vuosikausia työpaikkakiusaamiskulttuuri, lähtee koulusta ja samat jatkaa sitten työpaikoilla. Mulla onneksi oma kohde mutta sen harvan kerran kun pääkohteeseen eli meidän toimistoon menen voi oikein aistia myrkyllisen ilmapiirin.

Vierailija
46/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Kyllä sua nyt kaltoin kohdellaan. Ihmettelen oikeestaan jotta MIKSI sinua ei pyydetty, mahtaako johtua sinusta, tai no tiettyhän se niin on, ei muuten olisi syytä jättää sua ulkopuolelle. 

Siellä sitten heti yksi kiusaaja ilmottautuu.

Vai jotta ihan kiusaaja oli tuon kirjoittanut. Mietipä ihan ite, jos yhtä ei kutsuta niin syitä ei ole kuin yksi, on siis itse aiheuttanut sen ettei kuulu joukkon. Niin se vaan kuule menee halusit sitä tai et.

Millä lailla itse aiheuttanut? Ei ole työntekijän syy jos vaikka esimies on työhönsä tympääntynyt tai kateellinen mukavalla työntekijälle jostain. Esimiehenkin kannattaa ottaa vastuu omasta elämä

Itse asiassa laki määrää kyllä syrjimisen kiellosta ja yhdenveroisesta kohtelusta. Ottaisin itse työsuojeluun yhteyttä, jos havaitsisin tuollaista.Eri

Vierailija
47/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista on ollut omallakin työpaikalla. Valikoivasti keräillään lahjarahaa ja järjestellään esim. eläkkeelle lähtiessä juhlia joillekin mutta ei systemaattisesti kaikille samassa tilanteessa oleville. Eli naaman mukaan touhutaan. Onneksi ei tarvitse tuota touhua enää kauaa katsella.

Vierailija
48/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näihin virkistyshetkiin tai --juhliin on budjetissa varattu määräraha, niihin kuuluu kutsua kaikki. Ei niin, että vain esihenkilön suosikit saa juhlia tai suosikkiosastot saa virkistysrahaa. Mutta Suomessahan juhlii vain kateelliset ja kiusaajat. 

Vierailija
49/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista on ollut omallakin työpaikalla. Valikoivasti keräillään lahjarahaa ja järjestellään esim. eläkkeelle lähtiessä juhlia joillekin mutta ei systemaattisesti kaikille samassa tilanteessa oleville. Eli naaman mukaan touhutaan. Onneksi ei tarvitse tuota touhua enää kauaa katsella.

Niiiiin tuttua, on ruusua,on konvehteja yms ja vielä tippa linssissä niin dramaattiset heipat ennen eläkkeelle siirtymistä.

Vierailija
50/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin itse hiljattain tällaiseen tapaukseen (ihan keski-ikäinen miesvaltainen työpaikka ennen kuin joku keksii valittaa naisten kotkotuksista) ja olin sanalla sanoen ymmälläni siitä, että aikuiset ihmiset harrastavat noin lapsellista klikkiytymistä jossa jätetään kutsumatta yhtä tiimin jäsentä lounaalle tai yhteiskahveille ilman mitään riitoja tai erityistä syytä, kunhan nyt eivät vain "kemiat kohtaa". Ihan uskomatonta käytöstä. On minullakin ollut työkavereita joista en niin hirveästi välitä, mutta kyllä kaikki silti täytyy kutsua mukaan ja kaikkien kanssa kuuluu tulla toimeen. Jotkut selkeästi eivät kasva teini-iästään ikinä yli kun pitää jatkaa kiusaamista työpaikallakin. 

Vierailija
51/51 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöajan alettua jäin minäkin uutispimentoon läksiäisten suhteen. Pikkujouluista tiedotettiin hyvin, samoin virkistyspäivistä, mutta läksiäisistä tuli tieto vasta jälkeenpäin. Tuntui mälsältä, kun olin ollut siinä työpaikassa monta vuotta. Ulossulkeminen on kyllä aika hyvä savustuskeino.

Eikös tämä nyt ole ihan selvää. Firman viralliset eli työnantajan järjestämät tapahtumat infotaan myös 100% etätyötä tekeville mutta ne epäviralliset kissanristiäiset tietää ainoastaan toimistolla paikanpäällä olevat. Et menisi toimistolle yksien läksiäisten takia kuitenkaan ja jos olet rehellinen myönnät sen itsekin. Todennäköisesti olet narissut asiasta ja valittanut kun sun mailia spämmätään turhilla viesteillä "kun etätyöläisenä nää jutut ei sua koske". Jep, olen törmännyt tyyppiin ennenkin 🙄 Ja jos kyseessä olisi läheinen työkaveri kuulisit läksiäisistä häneltä suoraan.

Joten kyse ei ole mistään ulossulkemisesta vaan järkevästä tavasta toimia. Sinä et voi nyppiä rusinoita pullista ja vaatia ihmisiä kysymään erikseen josko armon rouvalle/herralle sopii laittaa viestiä tällä kertaa. Joskus tosiaan kantsii vilkasta su nne peiliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä