Eipä taas töissä kerrottu mulle yhteisistä kahveista
Olen varmasti työtiimimme näkymättömin ihminen mutta kyllä se pahalta tuntuu että on taas jätetty ulkopuolelle. Kyseessä on tiimin yhteinen kahvittelu jossa muistetaan ja juhlitaan erästä tiimimme jäsentä hänen saavutettuaan erään etapin töissä. Tiedän että kahvittelun aikatauluja on soviteltu muiden tiimiläisten kanssa ja on ollut tärkeää että tietyt ihmiset pääsevät osallistumaan. Mulle tieto tuli vähän kuin vahingossa. Ja mulla on jo sovittu siihen aikaan muu työ/asiakaspalaveri. Tämä kahvittelu ei ole esihenkilön toimesta järjestetty vaan ne tärkeimmät tiimin jäsenet on tän suunnitelleet. Kylläpä tuntuu pahalta. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Ymmärrän kyllä tiimin sisäiset ystävyyssuhteet ja heidän yhteiset lounashetkensä mutta en tällaista koko tiimiä koskevaa tilannetta. No, eipähän tarvitse osallistua.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina outoja juttuja, kun osalle pitäisi käydä henkilökohtaisesti kertomassa ja loput katsoo tiimin kalenterista.
Ainakaan meillä ei näitä juttuja merkitty mihinkään yhteisiin kalentereihin.
Ehkä jatkosaa pitäisi?
Ei kaikissa työyhteisöissä ole yhteisiä kalentereita.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te välttyneet Teamsilta, johon tämmöiset asiat on tapana kirjata?
Se, että sun työpaikalla tällainen on tapana, ei tarkoita, että se olisi tapana kaikilla Teamsia käyttävillä työpaikoilla.
Meillä esihenkilö kävi itse kutsumassa ne, jotka halusi talon yhteisiin kesäjuhliin. Kukaan kutsuttu ei sitten uskaltanut pyytää mukaan näitä, jotka jäi ilman kutsua. Siellä sitten esihenkilö ryyppäsi ns kavereitten kanssa talon piikkiin.
Olisi kyllä karseeta olla akkavaltaisessa työpaikassa.
Työpaikkakiusaaminen on monimuotoista.
Meillä taas erään suosikin syntymäpäivää juhlittiin niin että oikein leipomosta ostettiin suuri kakku, laitettiin 6:delle keski ikäisten pissis porukoille "pöytä koreaksi" Kauniine astiastoineen eli vain hoviporukalle, meille "huonon mille" Sanottiin ettei "tästä riitä kaikille", vaihtoehtona oli siis katsoa kun hoviporukka söi kakkua ja joivat kahvia tai lähtemään töistä aikaisemmin, ei tarvinnut arvuutella mitä me " Huonommat " Valittiin. Seuraavana päivänä töissä oli aika kireä tunnelma hovi porukan ja meidän muiden välillä.... Eikä ollut edes ainoa kerta kun syrjittiin meitä ns huonompia.
No voi voi. Kyllä sua nyt kaltoin kohdellaan. Ihmettelen oikeestaan jotta MIKSI sinua ei pyydetty, mahtaako johtua sinusta, tai no tiettyhän se niin on, ei muuten olisi syytä jättää sua ulkopuolelle.
Syrjiminen on yksi pahimmista työpaikkakiusaamisen muodoista.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpaikassani, iso valtion laitos, oli lupa järkätä talon tiloissa naisten kesken "vauvakahvit" . Joku äitiyslomalainen toi vauvansa kahvitauon aikaan näytille. Siihen varattiin oma tila ja tuore vanhempi lähetti kutsut valituille.
MUistan yhden naisen, joka ei päässyt mukaan(niin kuin en minäkään) ja hän vain itki ulkopuolisuuden tunnettaan. Minua ei vauvakutsut kiinnostaneet, joten koetin lohduttaa häntä. Koin, että ne vauvakutsut olivat todella julmat ja erikoista lajittelua kuka saa katsoa jonkun ruttuista "vahinkoa".
Työyhteisömme oli hyvin toksinen äijävoittoinen, niin oli hyvin helppoa kannella ylemmälle johdolle "akkojen kotkotuksista" ja miten se ahdistaa osaa naisista. Se oli ihanan noloa vauvakutsujen järjestäjälle, joka ei sen jälkeen edes moikannut minua. Mutta se itkevä kollega oli tyyytäväinen.
Juttuni idea on, että kiusaamista on moneen ja ulkopuolelle jättäminen "vahingossa" työilmapiirin pilaamista. 
Kiusasit sitten oikein kunnolla takaisin. Onnittelut. Niin sitä työpaikan ilmapiiriä kohennetaan.
Meillä nuorempi ikäpolvi on yhteisessä whatsapp ryhmässä, heidän kesken asiat ja menemiset sovitaan yhdessä valmiiksi, muut suljettu ulkopuolelle. Sama kuppikuntamentaliteetti tuli jopa taloyhtiöön uuden nuoremman osakkaan tuomana. Eristäminen, poissulkeminen ja siten vallan ottaminen on rappeuttavaa woketusta.
Puolison työpaikalla (miesvaltainen) on useita kinkereitä vuodessa. Yleensä firman piikkiin on hirveästi alkoholia. Esimies/ aluepäällikkö sitten unohtaa usein kutsua esim.puolisoni mukaan.
Puolisoni ei juurikaan käytä alkoholiamutta juo seurassa sen muutaman. Tuo esimies vaan sattuu olemaan itse alkoholiin menevä ja saa nuoret työntekijät mukaan ryyppäämään. Onhan se kivaa kun firma maksaa mutta eikö se kutsu pitäisi mennä kaikille eikä vaan niille kenen maksa on jo valmiiksi kirroosissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorempi ikäpolvi on yhteisessä whatsapp ryhmässä, heidän kesken asiat ja menemiset sovitaan yhdessä valmiiksi, muut suljettu ulkopuolelle. Sama kuppikuntamentaliteetti tuli jopa taloyhtiöön uuden nuoremman osakkaan tuomana. Eristäminen, poissulkeminen ja siten vallan ottaminen on rappeuttavaa woketusta.
Mut myös "unohdettiin" lisätä WhatsApp-ryhmään, kun menin uuteen työpaikkaan. Olin ollut jo vuoden verran töissä, kun mulle selvisi vahingossa, että tuollainen ryhmä oli olemassa.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Kyllä sua nyt kaltoin kohdellaan. Ihmettelen oikeestaan jotta MIKSI sinua ei pyydetty, mahtaako johtua sinusta, tai no tiettyhän se niin on, ei muuten olisi syytä jättää sua ulkopuolelle.
Siellä sitten heti yksi kiusaaja ilmottautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai jotta ihan kiusaaja oli tuon kirjoittanut. Mietipä ihan ite, jos yhtä ei kutsuta niin syitä ei ole kuin yksi, on siis itse aiheuttanut sen ettei kuulu joukkon. Niin se vaan kuule menee halusit sitä tai et.
Oletkohan työkaverini?
Häijy, katkera ja muista pahaa puhuva juoppo, joka säännöllisesti uhriutuu kun häntä ei haluta mukaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai jotta ihan kiusaaja oli tuon kirjoittanut. Mietipä ihan ite, jos yhtä ei kutsuta niin syitä ei ole kuin yksi, on siis itse aiheuttanut sen ettei kuulu joukkon. Niin se vaan kuule menee halusit sitä tai et.
Silti pitää kutsua. Muuten se on syrjintää ja työpaikkakiusaamista. Työpaikan yhteisiin tilaisuuksiin pitää kutsua kaikki. Myös vapaa-ajalla järjestettyihin pitää kutsua kaikki paitsi, jos on työkavereiden kaveripiiri, johon kuuluu vain osa. Vain yhtä ei saa koskaan jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te välttyneet Teamsilta, johon tämmöiset asiat on tapana kirjata?
Se, että sun työpaikalla tällainen on tapana, ei tarkoita, että se olisi tapana kaikilla Teamsia käyttävillä työpaikoilla.
Eihän sitä kannata ottaa tavaksi. Älä vaan ehdota teillä. Säästyisi vielä mielipahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla itse aiheuttanut? Ei ole työntekijän syy jos vaikka esimies on työhönsä tympääntynyt tai kateellinen mukavalla työntekijälle jostain. Esimiehenkin kannattaa ottaa vastuu omasta elämästään ja valinnoistaan.
- ilon kautta
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein vokeltelija pääsi ääneen. Kyllä se on nimenomaan vanhemman polven vallan käyttöä vastaan suunnattu kun nuoremmat ei jaksa hyppiä heidän ajasta jääneiden sääntöjen mukaan. Minut kutsuu nuorempi polvi mukaan kun en jäkätä ja mäkätä heidän elämäntyylistään.
Meillä esimies unohti kertoa pikkujoulun ajankohdan muutamalle työntekijälle. Saimme tietää 2 päivää ennen muuta kautta ja heti olisi pitänyt ilmoittaa pääseekö paikalle. En mennyt koska pelkäsin että muutaman juoman jälkeen alan riehua esimiehelle.