Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia IVM -hoidosta?

04.04.2007 |

Hei!

Siirryimme eilen hoitosuunnitelmassa seuraavaan vaiheeseen, eli IVM-hoitoon. Onko kukaan käynyt läpi ko. hoitoa? ilmeisesti suhteellisen harvinainen hoitotapa, kun en ainakaan pikaisella haulla löytänyt aiheesta juurikaan keskustelua?!?

Minua kiinnostaisi siis kaikki mahdolliset kokemukset, tuntemukset ja kommentit hoidosta. Mitä minun pitäisi huomioida, kun lähden IVM-hoitoon? Lähinnä mietitytti se, että munarakkuloiden keräämisen ja alkion siirron välillä olevat 3-4 päivää sai sairauslomaa. Miksi? Olenko punkiton jälkeen tosissaan työkyvytön? Eli pitääkö kalenteri siivota hoidon ajaksi täysin normaalilta elämältä?

Toinen asia, mikä tuli vasta kotona mieleen olis se, että lääkäri sanoi, että harvoin IVM -hoidosta jää yhtään alkiota pakastettavaksi. Osaako kukaan kertoa, että miksi ei jää?

Iso kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi vastata :)

-Hopefully-

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoitavan lääkärini kanssa olen tästäkin vaihtoehdosta keskustellut. Kyseessähän on siis IVF, jossa on pitkä kypsytysaika normaaliin verrattuna. Suomessa tätä tekee harvat klinikat, kai siksi ettei sen etuja ole kiistatta osoitettu (näin ainakin minun lääkärini).

Alkiot kestää huonommin pakastuksen/sulatuksen, kun niitä kasvatetaan pitkään. Siksi yleensä pakastetaan 4-8 soluisina, ymmärtääkseni. IVM-hoidon hyvä puoli on tietenkin se, että paremmin nähdään miten alkiot kehittyvät pidemmällä tarkasteluvälillä, siis jos vaikka alkuun jakautuisi hyvin ja normaalisti, voi silti jotain häikkää olla myöhemmin.

Sairasloman saat ihan vaan varmuuden vuoksi. Kropalle rakkuloiden kasvatus ja punktio voi olla tosi kova koetus, on se sitä usein päällekin. Kannattaa siis varautua siihen että olet aika kipeä ja turvonnut etkä välttämättä halua tehdä muuta kuin maata verkkareissa sohvalla. Hissukseen kannattaa ottaa muutenkin, ei saa ainakaan imuroida tai muutenkaan siivota mikä on aika kiva juttu :-) Siinä on kuitenkin aina se hyperin riski, joten hiljaiselo tekee muutenkin hyvää.

Vierailija
2/9 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle on tehty yksi IVM hoito. Vastaan pikaisesti parilla sanalla.

Punktio on samanlainen kuin IVF ja ICSI hoidoissa, tarvitset yhtälailla sairaslomaa. Vaivat ovat yksilöllisiä punktiopäivän olet joka tapauksessa poissa pelistä. Itse olisin jo seuraavana päivänä kyennyt kevyeen toimistotyöhön, mutta en tiedä olisiko koko päivän paikallaan istuminen ollut hyväksi. Hyperivaaraa ei IVM:ssä ymmärtääkseni ole.

Soluja IVM:ssä saadaan vähemmän, koska niitä ei hormooneilla ole tehokasvatettu. Ne kerätään ' raakoina' ja kypsytetään maljalla. Tulos ei ole sama kuin IVF.ssä. Meillä saatiin IVM-hoidossa 2 hyvää hedelmöittynyttä solua, joka kuulemma oli hyvä tulos. Negaa tuli kuitenkin. IVF- hoitoja minulle on tehty kaksi ja molemmissa jakautuneita, siirtokelpoisia soluja saatiin reilu 10.

Tässä minun kokemuksiani. Tiede puoli saattaa olla lööperiä, googleta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sinä puhut pitkästä viljelystä ja blastokysteistä. (Tämäkin minulle on tehty, siitä tuloksena suloinen pieni tyttö)

IVM:ssä ei käytetä hormoneja paitsi lugeja siirron jälkeen. Vai olikohan siinäkin joku irrotuspiikki, en ole varma. Mutta ei siis sumuttelua ja munisten kasvattelua piikeillä.

Vierailija
4/9 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain ihmeen merkkiyhdistelmästä pätti postat viestin jo etukäteen. Hmph. Siis anteeksi, taisi mulla tosiaan olla viljat ja puurot sekaisin. Mä olin mun lääkärin puheista saanut käsityksen, että siinä vaan kypsytettäisi " riistoviljeltyjä" munasoluja mutta tuohan kuulostaa paljon kivemmalta vaihtoehdolta kuin hormonien sullominen itseensä. Kiitti, että korjasitte väärän käsitykseni, niin sitä vaan huomaa edelleen vaikka onkin muka konkari, ettei kaikkea tiedäkään tai osaa.

Vierailija
5/9 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyselin tästä samasta asiasta joskus helmikuussa. Me olemme edelleen jahkailuvaiheessa, eli en ole vielä suunnittelukäyntiä varannut. Mutta silloin tuli vastauksia kahdelta, joille kyseinen hoito on tehty, ja toinen oli siitä saanut vauvankin, toisella oli negaa.

Käsittääkseni nämä hoidot aloitettiin vasta muutamia vuosia sitten ja Väestöliitto on jonkinlainen edellä kävijä. En ole kuullut että julkisella pahemmin tehtäisiin, johtuu varmaan siitä, että luonnollinen kierto heittelee ja on hankala aikatauluttaa. Munasolut keräillään joskus kp8-9 paikkeilla epäkypsinä. Koska mitään hormonihoitoa ei käytetä, ei munasolujakaan tule niin huimia määriä kuin hormoniavusteisissa hoidoissa. Mutta muistaakseni tältä toiselta vastaajalta oli saatu jotain lähes 10kpl, mikä on kuulemma paljon, yleensä tulee 2-4.

Ihan mielelläni kuulen kuinka sinulla hoito etenee, sillä tämä on todellakin aika harvinainen hoitotapa. Se on kuitenkin ainoa jota minä haluan yrittää, sillä IVF oli mielestäni tosi rankka, ja vaikka siinäkin saatiin lähes parikymmentä munasolua ja yli kymmenen hedelmöittyi vain neljä oli siirtokelpoista. Onneksi tuoresiirrosta syntyi ihana poika, mutta talvella tehdyt PAS siirrot olivat negaa ja pojalle olisi mukava saada vielä kaveri.

Jos löydät jostain lisätietoa, tule ihmeessä kertomaan, itse en tosiaan löytänyt paljon mitään kun yritin etsiä.

Triina

Vierailija
6/9 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoidossa juuri tuolla Väestöliitossa, joka lienee jonkinlainen edellekävijä noissa IVM -hoidoissa Suomessa. Olemme päätymässä IVM-hoitoon minun PCO-tyyppisten munasarjojeni ansiosta. Munarakkuloita on muutenkin jo paljon ja reagoin pieneenkin hormonimäärään hyvin voimakkaasti, mikä tekisi IVF-hoidon hormoniannostuksen melkoisen haastavaksi. Clomeja kokeiltaessa kasvatin näyttävät 30 kappaletta munarakkuloita...ja näissä lapsettomuushoidoissahan ei tuo määrä korvaa laatua :)

Olen nyt IVM-hoidon suhteen siinä vaiheessa, että odottelen seuraavien kuukautisten alkamista. Toivotaan, että KP1 osuu sellaiselle päivälle, että munarakkuloiden keräyspäivä (KP8-10) osuu Väestöliiton aikatauluihin, eli ma, ti, ke tai to -päiville. Kerron mielelläni, miten hoito minun kohdallani sujuu, jos sinua kiinnostaa...jos nyt ylipäätään tässä kierrossa koskaan päästään tositoimiin, eli hoitoihin asti :)

-Hopefully-

Vierailija
7/9 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kierto etenee, joko on menkat alkamassa? Toivotaan, että sattuu sopivalle päivälle.

Minulla ei ole munatorvia kahden kohdunulkoisen takia, mutta muuten hormonitoiminta normaali, eli lääkäri jo IVFn yhteydessä mainosti IVM hoitoa, mutta silloin IVF tuntui varmemmalta. Ja koska meillä tuo laatu näytti olevan aika huono vaikka määrä olikin ihan hyvä, olen kiinnostunut kyseisestä hoidosta. Lisäksi sain aivan kauhean hyperin, mikä yhdistettynä alkuraskauden pahoinvoiintiin teki elämästäni aivan kauhean ensimmäisiksi raskauskuukausiksi. Mutta nyt se on taas unohtunut ja olisin ihan valmis taas kärsimään raskaupahoinvoinnista.

Mies vaihtoi juuri työpaikkaa ja haluaa olla pari kuukautta töissä ennen kuin lähdetään yrittämään, joten minä tässä kärsivällisenä odottelen. Olin kyllä niin kauhea hermokimppu PAS siirtojen aikana, että ymmärrän häntä hyvin.

Tsemppiä sinulle!

Triina

Vierailija
8/9 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on PCO joten munasoluja saatiin kerättyä lähes 20. Ilman PCO:ta tulos jää ilmeisesti aika lailla laihemmaksi. Kerätyistä vain osa hedelmöittyi ja hedelmöittyneistä vain osa lähti jakaantumaan.

Lopulta kaksi alkiota siirrettiin ja kaksi pakastettiin. Tuoresiirrosta lähti alkuun kaksosraskaus, toinen meni kuitenkin jo varhain kesken ja toinen kehittyi terveeksi ihanaksi vauvaksi.

Kun vauva oli vuoden vanha siirrettiin ne kaksi pakastettua. Niistäkin tulin raskaaksi mutta raskaus meni varhain kesken. Mutta seuraavasta kierrosta tulinkin sitten yllättäen luomusti raskaaksi.

Minusta IVM oli helppo kun ei tarvinnut käyttää mitään lääkityksiä, vain lugesteronia siirron jälkeen. Itse punktioon otin nukutuksen, mutta sen jälkeen ei minulla ollut mitään kipuja vaan menin seuraavana päivänä normaalisti töihin. Muutenkaan IVM ei haitannut normaalielämää mitenkään.

Vierailija
9/9 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Kvaak!

Kertoisitko vielä, missä olit hoidoissa? Eli sait valita punktioon nukutuksen?

Kiitos jo etukäteen ja hyvää kesää (se kaiketi on nyt tulollaan)

Kristina