Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää hyvät ihmiset jättäkö tippiä ravintolassa

Vierailija
12.08.2025 |

Ei kukaan halua sitä tapaa Suomeen.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en. Älä huoli. 

Vierailija
2/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän ja takseissa. Jättäkää takseill33, että saamme nauttia halvoista takseissa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.

Vierailija
4/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.

Millä tavalla heidän huono palkkauksensa on sinun vikasi? Tai se, että tarjoilija on valinnut matalapalkkaisen työn? Luuletko, että asiat muuttuvat tippaamalla?

Vierailija
5/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi "tippien" puolustajille. Suomessa me asiakkaat maksamme ylimääräiset tipit ravintolan hinnoissa. Tipit kuuluu maksaa yrityksen työntekijöilleen palkkabonuksina, ei asiakkaan tippinä. Itse en koskaan olen maksanut ylimääräistä summaa yritykselle suomessa, enkä myöskään ulkomailla, kuin poikkeustapauksissa. Koko kulttuuri on tullut osin Yhdysvalloista ja siihen en pidä mennä mukaan. 

Vierailija
6/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, just jätin tippiä mut vaan pari egee XD

Vierailija
7/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotit korvaa nuokin ihan kohta.

Vai alkaako joku taas lässyttää että koska en itse tiedä mistään mitään, ja olen täysin kyvytön ottamaan asioista selvää, haluan, että saan asiantuntevaa palvelua, neuvoja ja hymyä tilatessani sen pizzan.

Vierailija
8/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jätetty hyvästä palvelusta ja vakioravintoloihin tippejä jo parkimmentä vuotta. Ihan peruskäytäntö laadukkaissa Helsingin ravintoloissa.

Vierailija
9/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän aina hyvästä palvelusta tippiä, yleensä vitosen. Mutta aina aspalle, en yritykselle.

Vierailija
10/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on TES. Ei ole kaupoissakaan palkat kaksiset mutta jätätkö kassalle tippiä?

Vierailija
11/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan jätetty hyvästä palvelusta ja vakioravintoloihin tippejä jo parkimmentä vuotta. Ihan peruskäytäntö laadukkaissa Helsingin ravintoloissa.

Ei ole

Vierailija
12/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän aina hyvästä palvelusta tippiä, yleensä vitosen. Mutta aina aspalle, en yritykselle.

Tästälähtien et jätä

Vierailija
13/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä vaan. Se on sinun päänsärky.

Vierailija
14/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never

Vierailija
15/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisikohan siitä että ollaan lamassa?

Vierailija
16/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ihmiset tippaa, sitä huonompaa palkkaa työnantaja voi maksaa. 

Minusta on parempi että se palkka tulee sieltä työnantajalta eikä asiakkaan hyvästä tahdosta. 

Vierailija
17/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tapa jos tulee Suomeen niin sitten ravintoloitsijat voivat ihan rauhassa alentaa tarjoilijoiden peruspalkkaa koska oletus on että aina tulee asiakkaalta myös tippiä. 

Vierailija
18/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ihmiset tippaa, sitä huonompaa palkkaa työnantaja voi maksaa. 

Minusta on parempi että se palkka tulee sieltä työnantajalta eikä asiakkaan hyvästä tahdosta. 

Tämä. Amerikassa tarjoilijoille käytännössä ei makseta palkkaa vaan tarjoilijat elää niillä tipeillä. Suomessa onneksi vielä palveluammateissa on palkat, ei pilata sitä tippaamalla!

Vierailija
19/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 200 euron lasku, voin jättää 5 % tai 10 tai 20 € rahana lautasen alle. En tee aina, mutta hyvää tarjoilijaa, ruokaa ja paikkaa on ollut kiva kiittää.  Yhdessä helsinkiläisessä pienessä ravintolassa tämän muistivat, ja palvelu oli seuraavalla kerralla taas priimaa hyvästä pöytäpaikasta lähtien.

Vierailija
20/148 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin 60-vuotias suomalainen, ja koko ravintolassakäynti-ikäni ajan on Suomessa ollut olemassa tippauskäytäntö. Ihmettelen, jos jotkut ajattelevat sen olevan tänne  Amerikasta lähiaikoina tunkeutunut, tarjoilijoita kunnioittamaton riistoa ja alipalkkaisuutta tukeva menettely. Hyvällä mielellä olen tipannut, ja kivasti se on vastaanotettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi