Älkää hyvät ihmiset jättäkö tippiä ravintolassa
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Sitä varten on TES. Ei ole kaupoissakaan palkat kaksiset mutta jätätkö kassalle tippiä?
Kassa vetää ostokset piipin läpi, ei siitä tippiä anneta, tippi annetaan hyvästä palvelusta.
Tarjoilija nakkaa lautasen pöydälle, maksu kassalla. Tippiä en anna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Sitä varten on TES. Ei ole kaupoissakaan palkat kaksiset mutta jätätkö kassalle tippiä?
Kassa vetää ostokset piipin läpi, ei siitä tippiä anneta, tippi annetaan hyvästä palvelusta.
Tilaus ja maksu otetaan kassalla ja asiakas kantaa ruuan itse pöytään sekä palauttaa astiat keräyspisteelle. Tippiä en anna
Jos tähän alkaa niin kaikkien palvelualalla pitäisi saada tippiä! Siivoojien, kaupantyöntekijöiden ja hoitajien ym
Siriina kirjoitti:
Suomessa en muista kertaakaan antaneeni tippiä.
Haniassa oltiin mun 5-kymppisillä (en pitänyt juhlia, maksoin lapsen perheineen viikon all-inclusive lomalle) ja poika joka majoittui eri huoneessa ihmetteli miten mulla oli aina huoneessa uudet kuivat pyyhkeet - no, annoin siivoojalle joka aamu 2 euroa ja pyysin, että saanko uudet kuivat pyyhkeet.
Ravintolassa kerran illalla syötiin pitkän kaavan mukaan (kolme alle kouluikäistä lasta+ aikuiset) pöytä täynnä laseja ja lautasia, kun lapsille oli opetettu, että ottavat outoa ruokaa ensin maistaakseen ja sitten lisää jos tykkäävät. No sitten pöytä pursui lautasia (lapset söi 90% mitä olivat laittaneet lautasilleen eli ei mitään hävikkiä tai porsastelua) - pyysin hlökunnalta, että voitko siivota pöydän ja tarjosin 5 euron seteliä. Parissa minuutissa pöytä oli putsi.
En tiedä Kreikan palkkatasoa, mutta ilmeisesti ei kummoinen ole.
Huh huh. Ensinnäkin allinc.-loma, alapeukku. Sitten toi pyyhkeiden vaihto joka päivä, alapeukku. Aivan turhaa läträämistä saarella jossa on rajalliset vesivarannot ja paikallisia ohjeistetaan säästämään vettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tähän alkaa niin kaikkien palvelualalla pitäisi saada tippiä! Siivoojien, kaupantyöntekijöiden ja hoitajien ym
Tarjoan pankkipalveluita, vaadin 20% - 30% tippiä jokaisesta transaktiosta perinteisten maksujen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet hyvän palvelun, tai oikeastaan mistä syystä sitten jätät antamatta tippiä? Suomessahan lähtöoletus on hyvä palvelu - en ainakana itse muista juuri koskaan törmänneeni huonoon palveluun missään. Ei se ole mikään erityiskohtelu, josta täytyy erikseen maksaa kiitosrahaa, vaan se kuuluu asiaan tässä maassa.
Siriina kirjoitti:
Suomessa en muista kertaakaan antaneeni tippiä.
Haniassa oltiin mun 5-kymppisillä (en pitänyt juhlia, maksoin lapsen perheineen viikon all-inclusive lomalle) ja poika joka majoittui eri huoneessa ihmetteli miten mulla oli aina huoneessa uudet kuivat pyyhkeet - no, annoin siivoojalle joka aamu 2 euroa ja pyysin, että saanko uudet kuivat pyyhkeet.
Ravintolassa kerran illalla syötiin pitkän kaavan mukaan (kolme alle kouluikäistä lasta+ aikuiset) pöytä täynnä laseja ja lautasia, kun lapsille oli opetettu, että ottavat outoa ruokaa ensin maistaakseen ja sitten lisää jos tykkäävät. No sitten pöytä pursui lautasia (lapset söi 90% mitä olivat laittaneet lautasilleen eli ei mitään hävikkiä tai porsastelua) - pyysin hlökunnalta, että voitko siivota pöydän ja tarjosin 5 euron seteliä. Parissa minuutissa pöytä oli putsi.
En tiedä Kreikan palkkatasoa, mutta ilmeisesti ei kummoinen ole.
Niin, Suomessa sun ei tarvitse maksaa tippiä saadaksesi palvelua. Suomessa saa ihan vaan pyynnöstä uuden pyyhkeen ja Suomessa likaiset lautaset haetaan pois ilman erillistä maksua. herääkin kysymys, miksi Kreikan tapaa pidetään parempana.
^ Ja olis ne siellä Haniassakin (tai oikeammin varmaan jossain Plataniaksen lomakylässä) korjattu ihan ilman tippiäkin, varmaan katsoivat että mikä juntti tuossakin taas seteleitä heiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
En tippaa ja jos tarjoilija sitä pyytää niin pyydän vähentämään saman tien 15% laskusta paskan palvelun takia.
Amerikassa aina näytän keskaria kun pyytävät tippiä.
Jos tarjoilija kysyy kesken syönnin "onko kaikki hyvin?" tai ämerikkäläisittäin "Hoow iis eevriting?" vastaan että oli hyvin mutta pilasit koko illan keskeytyksilläsi ja vaadin hinnan alennusta tai lähden maksamatta.
Et vain itse osaa toimia. Jos et halua, että sinulta tullaan kysymään mitään, kannattaa sanoa se jo siinä vaiheessa kun ruoka tuodaan pöytään. Kun kerran tiedossa on, että pöytiin tarjoilu -ravintoloissa tarjoilijoiden "kuuluu" tulla kysymään, on lapsellista mennä sinne ja sitten alkaa valittaa asiasta. En minäkään tuosta tavasta pidä, mutta aina on mysö mahdollisuus valita ravintola, jossa ostetaan ja maksetaan kassalla - siinä ei kysytä tippiä eikä sellaisissa paikoissa kukaan tule kyselemään mitään. Eli olet toisin sanoen valinnut itsellesi sopimattoman ravintolan. Vähän sama kuin jos joku liharuokaa haluava menisi kasvisravintolaan valittamaan, kun ei saa lihapihviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tippaa ja jos tarjoilija sitä pyytää niin pyydän vähentämään saman tien 15% laskusta paskan palvelun takia.
Amerikassa aina näytän keskaria kun pyytävät tippiä.
Jos tarjoilija kysyy kesken syönnin "onko kaikki hyvin?" tai ämerikkäläisittäin "Hoow iis eevriting?" vastaan että oli hyvin mutta pilasit koko illan keskeytyksilläsi ja vaadin hinnan alennusta tai lähden maksamatta.
Et vain itse osaa toimia. Jos et halua, että sinulta tullaan kysymään mitään, kannattaa sanoa se jo siinä vaiheessa kun ruoka tuodaan pöytään. Kun kerran tiedossa on, että pöytiin tarjoilu -ravintoloissa tarjoilijoiden "kuuluu" tulla kysymään, on lapsellista mennä sinne ja sitten alkaa valittaa asiasta. En minäkään tuosta tavasta pidä, mutta aina on mysö mahdollisuus valita ravintola, jossa ostetaan ja maksetaan kassalla - siinä ei kysytä tippiä eikä sellaisissa pa
Vegaanithan menee jatkuvasti pihvipaikkoihin valittamaan kun ei ole vegaanista tarjolla.
Ravintolassa Suomessa en tippaa, kun täällä tilanne on ihan eri kuin esim. Amerikassa. Woltin kuskille jätän tippiä, koska heillä palkka on surkea ja haluan tukea ajatusta, että ulkomailta tänne tulevat ahkeroivat töissä eikä tukiluukulla.
Tietenkin tippaan, jos saan hyvää palvelua. Eli todella todella harvoin.
Oon seurannut, kun duuni porukan kanssa käydään kerran kuussa missä vaan, niin tarjoilijat ovat mielin kielin.
Käyn sitten itsekseni tai kaverin kanssa, kun siellä oli kiva henkilökunta ja ruoka. Sama tyyppi on ihan erilainen, töks töks vaan ja hyvät ruokahalut.. "vieläkö te ootte täällä" - asenteella.
Otan joka kerta puheeksi, että isomman tipin toivossako nuolette duuniporukoiden perseitä enemmän? Mä olen kuitenkin se tippaaja, lompakon vartija niissäkin tapauksissa, joten nyt jäi rahnat saamatta.
Jotkut jopa tajuaa asian siinä hetkessä ja osaavat pahoitella ja hyvitellä. Joten tulen uudestaan suosittelen kun. Ehkä sitten tippaan reilusti.
Toiset taas uppoutuu syvemmälle asenteeseensa ja alkaa mökötys.
Itse olin raflassa hommissa kasarilla ja ysärillä. (80-luvulla annettiin kymppejä. 90-luvulla tipit pienenty 20 pennisiksi, mutta jättivät jotain) Kyllä se tippaus kuului silloin jo asiaan.
Ihan turha muuta väittää. Jos ei rafloissa käy tai ei tippaa, niin se on kunkin oma asia, kuten tippaaminenkin.
Sanokaaha tippidiootit onko oikein maksaa samasta palvelusta eri hinnat?
Tilaan tuopin olutta ruuan kaveriksi hintaan 10€ niin se olisi 1€ tippiä (ahneiden amerikkalaisten mielestä 2 - 3€)
Tilaan pullon kallista viiniä hintaan 1000€ jolloin tippi olisi 100€ (murikkalaisilla 200 - 300€)
Tarjoilu on identtinen, hinta eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tienkään. Tippi tulee hyvästä palvelusta. Ei nakkaamisista ja ikassoista. Mikä ihmeen edes noin toimii?
Ohis
En tietenkään kun en ikinä käy ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilijan työhön kuuluu tilauksen ottaminen ja ruuan tuominen pöytään. Normaaliin hyvään asiakaspalveluun kuuluu joka alalla ystävällisyys ja se, että asiat sujuvat odotetulla tavalla. Mikä on sitä hyvää palvelua, josta tipataan? Ymmärrän jos on saanut jotain erityistä, mikä ei normaalisti kuulu palveluun. Mutta miksi pitäisi tipata siitä, että joku tekee työnsä. Ja miksi sitä pitäisi tehdä juuri tarjoilijan kohdalla? Yhtään väheksymättä tarjoilijan työtä, mutta myöskään nostamatta sitä erikseen muiden yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tienkään. Tippi tulee hyvästä palvelusta. Ei nakkaamisista ja ikassoista. Mikä ihmeen edes noin toimii?
Ohis
Moni dineri täällä Floridassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun ravintolassa lasku tuodaan pöytään. Jos on aihetta niin tippaan mutta vain firman rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaus ja maksu otetaan kassalla ja asiakas kantaa ruuan itse pöytään sekä palauttaa astiat keräyspisteelle. Tippiä en anna
😂
Missä ihmeen paikoissa te oikein syötte?
Mä en rahojani moiseen työlaitokseen veis, enkä tippais.