Älkää hyvät ihmiset jättäkö tippiä ravintolassa
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tippaa ja jos tarjoilija sitä pyytää niin pyydän vähentämään saman tien 15% laskusta paskan palvelun takia.
Amerikassa aina näytän keskaria kun pyytävät tippiä.
Jos tarjoilija kysyy kesken syönnin "onko kaikki hyvin?" tai ämerikkäläisittäin "Hoow iis eevriting?" vastaan että oli hyvin mutta pilasit koko illan keskeytyksilläsi ja vaadin hinnan alennusta tai lähden maksamatta.
Ai hitsi kuulostaa mukavalta persoonalta. Suomessa ei tarvitse tipata mutta jenkeissä se kuuluu asiaan, koska tarjoilija ei yleensä saa muuta palkkaa kuin sen tipin.
Se ei oo mun ongelma
Kunnon juntti. Tuollaisia ihmisiä siis oikeasti on.
Amerikkalaiset on juntteja. Muualla maailmassa tarjoilijat saa palkkaa eikä tippejä.
Ilman muuta annan tippiä. Runsaasti. Onko sinulla muita huolenaiheita, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran sain tarjoilijan perääni NYCssä kun lähdin tippaamatta. Tämä oli vihaisen olonen ja nakkas pikkukolikoilla huutaen että oon köyhä ja tartten tipit sitä enemmän. Sanoin vaan että okei ja keräsin kolikot taskuun. Suuttui jostain syystä entistä enemmän.
Ravintoloissa tippiä jätetään yleensä noin 15-20% loppulaskun summasta. Se on sen tarjoilijan palkka.
Riisto ravintoloissa näin eli amerikassa kaikkialla. En tippaa ja valitan ääneen jos pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi "tippien" puolustajille. Suomessa me asiakkaat maksamme ylimääräiset tipit ravintolan hinnoissa. Tipit kuuluu maksaa yrityksen työntekijöilleen palkkabonuksina, ei asiakkaan tippinä. Itse en koskaan olen maksanut ylimääräistä summaa yritykselle suomessa, enkä myöskään ulkomailla, kuin poikkeustapauksissa. Koko kulttuuri on tullut osin Yhdysvalloista ja siihen en pidä mennä mukaan.
USA:ssa suosittujen hotellien ovimiehet maksavat hotellille, että pääsevät ottamaan tippejä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran sain tarjoilijan perääni NYCssä kun lähdin tippaamatta. Tämä oli vihaisen olonen ja nakkas pikkukolikoilla huutaen että oon köyhä ja tartten tipit sitä enemmän. Sanoin vaan että okei ja keräsin kolikot taskuun. Suuttui jostain syystä entistä enemmän.
Varmaan provo, mutta voin hyvin kuvitella, että joku pihi suomalainen käyttäytyy noin moukkamaisesti.
Vain idiootti luulee että tippaaminen on hienoa tai edes ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi "tippien" puolustajille. Suomessa me asiakkaat maksamme ylimääräiset tipit ravintolan hinnoissa. Tipit kuuluu maksaa yrityksen työntekijöilleen palkkabonuksina, ei asiakkaan tippinä. Itse en koskaan olen maksanut ylimääräistä summaa yritykselle suomessa, enkä myöskään ulkomailla, kuin poikkeustapauksissa. Koko kulttuuri on tullut osin Yhdysvalloista ja siihen en pidä mennä mukaan.
USA:ssa suosittujen hotellien ovimiehet maksavat hotellille, että pääsevät ottamaan tippejä vastaan.
Siinäkö maksavat, en tippaa. Voisivat maksaa mulle siitä että saavat seisoa ovella odottamassa että kävelen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa tippiä jätetään yleensä noin 15-20% loppulaskun summasta. Se on sen tarjoilijan palkka.
Riisto ravintoloissa näin eli amerikassa kaikkialla. En tippaa ja valitan ääneen jos pyydetään.
Saa valittaakkin jos Suomessa pyydetään tippiä. Sairastahan se on. Eri asia paikoissa joihin se kuuluu, koska se on sen sun tarjoilijas palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Millä tavalla heidän huono palkkauksensa on sinun vikasi? Tai se, että tarjoilija on valinnut matalapalkkaisen työn? Luuletko, että asiat muuttuvat tippaamalla?
Parempi olisi jos tarjoilijat vaihtaisivat alaa tai jäisivät työttömäksi. Itse asiassa kaikkein parasta olisi jos kaikki ravintolat suljettaisiin ja ihmiset söisivät kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa valittaakkin jos Suomessa pyydetään tippiä. Sairastahan se on. Eri asia paikoissa joihin se kuuluu, koska se on sen sun tarjoilijas palkka.
En ole pyytänyt tarjolijaa, voi hoitaa sen itsepalveluna. En näe missään esillä hintaa mikä pitäisi tarjoilijalle maksaa palvelusta, en maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan palkat on jossain lama-aikojen tasolla. Todellakin jätän jos palvelu on hyvää.
Millä tavalla heidän huono palkkauksensa on sinun vikasi? Tai se, että tarjoilija on valinnut matalapalkkaisen työn? Luuletko, että asiat muuttuvat tippaamalla?
Parempi olisi jos tarjoilijat vaihtaisivat alaa tai jäisivät työttömäksi. Itse asiassa kaikkein parasta olisi jos kaikki ravintolat suljettaisiin ja ihmiset söisivät kotona.
Totta
Tippiä annan vain maksullisille naisille ja senkin maksan luonnossa
Vierailija kirjoitti:
Tippiä annan vain maksullisille naisille ja senkin maksan luonnossa
Minä jätän vain ei- maksullisille naisille, enkä koskaan luonnossa.
Minä annan rahaa saadakseni jotain. Jos maksaisin tippiä en saisi mitään takaisin joten en maksa tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se yrittää tulla toimeen TYÖN teolla. Mieluusti kannustan ja annan omistani lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan jätetty hyvästä palvelusta ja vakioravintoloihin tippejä jo parkimmentä vuotta. Ihan peruskäytäntö laadukkaissa Helsingin ravintoloissa.
Tarjoilija on palkkatyössä ravintolassa ja jo lähtökohtaisesti työsuoritteen tulee olla hyvää palvelua, josta työnantaja maksaa työntekijälle. Minä maksan ainostaan tilaamistani annoksista, en siitä, että joku tekee työnsä kuten kuuluukin.
Kävin Texasissa 2023 ja poikkesin mielenkiinnosta kokonaan automatisoituun mäkkäriin. Siellä ei ollut tarjoilijoita (eikä pöytiä mihin tarjoilla) eikä kokkeja, ainoa ihminen oli jossai takahuoneessa tarkkailemassa robottien toimintaa. Maksaessa pääte kysyi tippiä ja vaihtoehdot oli $15, $30, xx%. Siis oikeasti kenelle tippi olisi mennyt ja mistä hyvästä? Laitoin 0%
en jätä en, en edes asioi tippiä kerjäävissä ravintoloissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä lasketaan että tarjoilija saanut teippiä ja silloin peruspalkka laskee
Käytännössä tarjoilija joutuu maksaan että tarjoili juntille. Jos et jätä sitä tippiä.
Maassa maan tavalla.
Pitää osata käyttäytyä.