Ärsyttää, kun mies ei osallistu mitenkään kotitöihin ma-pe
Mies tekee vaativaa työtä ja on yleensä kotona vasta klo 19-20, aloittaa ennen yhdeksää aamulla. Minä haen päiväkoti-ikäiset lapset, olen vastuussa heistä, hoidan pyykkihuollon ja ruuan pöytään sekä siivoan. Kotiin tullessaan mies romahtaa sohvalle, koska on kuulemma väsynyt. Ei siivoa edes omia astoitaan keittiöön. En ole itse mitään kodinhengetärtyyppiä, ja ennen lapsia puhuttiin ihan toisenlaisesta työnjaosta. Viikonloppuisin mies siivoaa, jos kerron mitä pitää tehdä ja että se pitää tehdä nyt. Minäkin teen 100% työaikaa, enkä jaksaisi. Olen joskus ollut useamman viikonkin tekemättä mitään, mutta miestä ei tunnu häiritsevän yhtään mikään. Ei kunnon aterioiden tai puhtaiden vaatteiden puute tai se, että eskarilaista hävettää kutsua kavereita kylään sotkun takia. Pitkä työaika on miehen ihan oma valinta, hän on kunnianhimoinen, eikö asiantuntijatyössä ole mitään ylityökorvauksia. Ärsyttää , kun on yksi ylimääräinen lapsi.
Kommentit (155)
Miten te oikein elätte ja onko lapsetkin kasvatettu vapaamatkustajaksi? Eskarilainen voisi häpeämisen sijaan itsekin vähän jo osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin taas miestä haukutaan vaikka tekee pitkää päivää.
Miksi pitkistä työpäivistä pitäisi saada jotain kiitosta, varsinkin, jos niistä ei saa lisiä? Normaali ihminen saa työnsä tehtyä normaalina työaikana. Selitä oikeasti, en ymmärrä ollenkaan.
Ehkä mies on kunnianhimoinen ja pyrkii urallaan eteenpäin? Ehkä mies kokee, ettei hänen nykyinen palkkataso riitä sellaiseen elintasoon mitä hän haluaisi perheelleen?
Tai hän on todella innostunut työstään. Aikoinaan Linuxin kehittäjät tekivät palkkatöitään ahkerammin töitä Linuxin eteen, vaikka kyse oli täysin vapaaehtoisprojektista.
Vierailija kirjoitti:
Outoo et toinen osapuoli ei saisi koskaan olla ihan poikki,nelkyt asteen kuumeesakin perhe ja kotihommat hoidettava.
Kuka kissan hännän nostaisi ellei kissa itse. Ihmisen elämä on helpompaa kuin koskaan ennen ja silti jaksetaan kerjätä sitä kirkkainta kruunua kotitöistä.
Mikään ei riitä, kun ei riitä itselleen.
Meillä sama, paitsi lusmuilija on iltapainotteisessa myyntityössä oleva vaimo.
Vituttaahan se yksin pyörittää kotia ja perhe-elämää, kun toinen ei aamuvapaalla saa paskaakaan aikaiseksi ja illalla ei ole paikalla.
Olisi pitänyt tajuta etukäteen ja jättää lisääntymättä tämmöisen kanssa. Nykyisellään hänestä on vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoo et toinen osapuoli ei saisi koskaan olla ihan poikki,nelkyt asteen kuumeesakin perhe ja kotihommat hoidettava.
Kuka kissan hännän nostaisi ellei kissa itse. Ihmisen elämä on helpompaa kuin koskaan ennen ja silti jaksetaan kerjätä sitä kirkkainta kruunua kotitöistä.
Mikään ei riitä, kun ei riitä itselleen.
Kämppä siivottu sinä aikana kun perhe on töissä ja päiväkodissa. Kauppias toimittanut ruuat oven taakse ja wolt toimittaa illallisen. Päiväkotilainenkin tietää mihin vaatteet riisutaan, kun tullaan kotiin. Mihin roskat, astiat, omat tavarat, jne laitetaan. Helppoa kun sen osaa.
Oletko ap sellainen kyttääjä, että näkiessäsi miehellä minuutin vapaa-aikaa alat tyrkyttää kotitöitä? Minulla oli tuollainen vaimo (ei käynyt itse työssä), mutta ei onneksi enää.
Vierailija kirjoitti:
Miten te oikein elätte ja onko lapsetkin kasvatettu vapaamatkustajaksi? Eskarilainen voisi häpeämisen sijaan itsekin vähän jo osallistua.
Minulle on mysteeri kuka siellä kämpässä sotkee, jos koko perhe on päivän poissa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä suostut tuollaiseen? Miltä tuntuu olla jonkun äijänkäppyrän ilmainen piika vuonna 2025?
Toisaalta, jos mies ei huomaa tekemättömiä kotitöitä, niin onko sille työlle tarvetta miehen silmissä?
Mikäli mies tosiaan tekee joka päivä 1-2 tuntia palkatonta ylityötä, niin kyseenalaistaisin koko kertomuksen. Vähänkään suuremmassa firmassa hr ja esihenkilö kyselisi perään.
Ehkä mies on töissä yliopistolla tms.
Itse lähtisin helpottamaan urakkaa sillä, että jatkossa mies pesisi pyykkinsä itse. Ja tekee itselleen ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä suostut tuollaiseen? Miltä tuntuu olla jonkun äijänkäppyrän ilmainen piika vuonna 2025?
Toisaalta, jos mies ei huomaa tekemättömiä kotitöitä, niin onko sille työlle tarvetta miehen silmissä?
Mikäli mies tosiaan tekee joka päivä 1-2 tuntia palkatonta ylityötä, niin kyseenalaistaisin koko kertomuksen. Vähänkään suuremmassa firmassa hr ja esihenkilö kyselisi perään.
Ainakin omalla miehelläni on työsopimus, jossa ei ole mitään tiettyä tuntimäärää, vaan työaika on avoin ja ylityöitä ei tunneta. Ns. johtajasopimus.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on sama tilanne töissä kuin miehelläsi. Työajan ulkopuolella ja hemmetisti ylityötä ilman korvausta.
En sanoisi miestä aloituksen tiedoin lapseksi tai laiskaksi. Ihminen ei vain jaksa määräänsä enempää. Edes se oravanpyörässä juokseva.
Itse en omalla koulutuksellani ja työkokemuksellani saa toisenlaista työtä.
Olen liian väsynyt kouluttautumaan työn ohella, koska se tarkoittaisi 100% etänä öisin netissä eli en saisi nukkuakaan enää. Muut reitit on tuhottu.
Oma kotini onkin kroonisesti hujanhajan joten onneksi pitkässä parisuhteessa pidämme omat kodit ja minulla ei ole lapsia.
Joskus elämä vain on. Mikäli haluat, voit toki erota ahkerasta ja työteliäästä miehestäsi, jolla ei riitä paukkuja kotiin. Nalkutus ei auta jos hän ei voi asialle mitään.
Vapaapäivinä voi edellyttää tehdä perheen eteen asioita, mutta eniten kehotan laskemaan kaikkiaan sitä rimaa, jos et halua er
Mites, jos ap:kin nyt alkaa vain rojahtaa sohvalle töiden jälkeen, niin kuka hoitaa lapset siinä kohtaa?
Kuinka sotkuisia olette jos joka päivä on siivottava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla ei esimerkiksi kysellä. Professorit, tutkijat ym ym
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole tainnut olla koskaan pieniä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalla miehelläni on työsopimus, jossa ei ole mitään tiettyä tuntimäärää, vaan työaika on avoin ja ylityöitä ei tunneta. Ns. johtajasopimus.
Johtajan palkalla olisi sitten varmaan varaa ostaa apua kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole tainnut olla koskaan pieniä lapsia?
Joo ei, ne syntyi teini-ikäisinä.🥱
Laiskottelun? Lähes kellon ympäri töitä?
Niin et tekee vapaaehtoisesti pitkää päivää mut ei siitä mitään makseta ylimääräistä. Eli huvikseen loisii töissä joka ilta ettei tarvitse lapsia hoitaa ja kotihommia tehdä. Vakavan keskustelun paikka. Sopikaa yhdessä miten jatkossa kun sinä ap et enää JAKSA. Miehellä varmaan ratkaisuja asiaan muutakin kuin ap hoitaa ja hän yhä loisii illat töissä tai missä nyt onkin.
"Ehkä mies on kunnianhimoinen ja pyrkii urallaan eteenpäin? Ehkä mies kokee, ettei hänen nykyinen palkkataso riitä sellaiseen elintasoon mitä hän haluaisi perheelleen?"
Mutta ei silti sitä työtä voi vain ulkoistaa kaikesta muusta elämästä. Jos se kunnianhimoisuus aiheuttaa sen että ei pysty auttamaan kotona, sitten vain sen kunnianhimon hinta on se että mies maksaa viikottaisen kotisiivouksen ja korvaa sillä oman työpanoksensa. Ai niin, kunnianhimohan riitti vain juuri niihin omiin työtunteihin, ei mihinkään muuhun enää...