Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi vuoden alusta hevonen ei saa olla yksin.

Vierailija
11.08.2025 |

Pitää olla kaverina joko toinen hevonen tai aasi tai muuli.

Kommentit (380)

Vierailija
341/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka äkkiä sellanen Polle oppii talon tavoille? 

Vierailija
342/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En puhu eläinsuojelurikoksista vaan ihan tavallisista suurtuotantolaitoksista. Ne toimivat lain mukaan ja eläimillä on hävettävän surkeat olot"

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa navetassa jossa pidetään muutamaa lehmää harrastustoimintana muiden eläinten muassa, siis se sinun luomutyyppinen pientila. Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Näissä suurin hankaluus oli lehmän rintojen suojaaminen ulkoilun ajaksi talvella, joten ne eivät ulkoilleet. Kesät toki laitumella. Lisäksi seuraan täällä mökkipaikkakunnalla Pohjois-Karjalassa kolmea tilaa jossa moderni pihattonavetta lisättynä laitumella että yhtä länsiylämaankarjatilaa jossa eläimet ovat kesät talvet pääosin ulkona. Kun harvoin ostamme sianlihaa, käymme paikallisella palvaamolla ja olen saanut tavata porsaita pihalla ja nähnyt sisään sikalaan, johon tosin ei tautien leviämisen pelossa voi mennä. Olen käynyt paikallisella opetusteurastamolla  katsomassa naudan tien teurasautosta lihakoukkuun.  Ja nyt kun muistelen niin viettänyt myös yön yli aikaa varsinaissuomalaisella kartanotilalla jossa nautoja oli varmaan 300. Miksi minun silmääni se hirvittävä surkeus ei ole osunut jos se on suomalaisen ruoantuotannon iso kuva?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En puhu eläinsuojelurikoksista vaan ihan tavallisista suurtuotantolaitoksista. Ne toimivat lain mukaan ja eläimillä on hävettävän surkeat olot"

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa navetassa jossa pidetään muutamaa lehmää harrastustoimintana muiden eläinten muassa, siis se sinun luomutyyppinen pientila. Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Näissä suurin hankaluus oli lehmän r

Koska pyörit maaseudun pikkutiloilla hämmästelemässä että eihän täällä montaa eläintä edes ole, ja kivaa näyttää olevan.

Olen käynyt kahdessa, itku tuli. Puhumattakaan videoista ja kuvista joissa ei tosiaan ole kyse mistään hetkeksi eristetyistä yksilöistä. Kannattaa katsoa niitä joskus, maailma avartuu. Tai itseasiassa ei kannata, ei tule kuin tosi paha mieli.

Vierailija
344/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset jätetään olemaan yksin kuusi tuntia toistuvasti.

Yksin elävät aikuiset, ikääntyvät, seniorit ja vanhukset ihan issekseen. Ketään ei huoleta ja kukaan ei kaipaa.

Mutta hän-rakki ja hän-hevonen, nojee.

Vierailija
345/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

En oikein tajua mitä tarkoitat tuolla että lemmikinpitoa ei valvota. Että valvonta toimii kun joltain tilalta löytyy hoidotta jätettyjä huonokuntoisia karjaeläimiä, mutta se ei toimi jos yksityisasunnosta löytyy hoidotta jätettyjä huonokuntoisia lemmikkieläimiä. Kummassa se siis ei toimi, vai eikö kummassakaan?

Ja kyllä, todellakin on jalompaa ottaa eläin rakkaaksi lemmikiksi kuin kärsiväksi tuotantoeläimeksi siksi, että saa pötsin täyteen tehotuotantolihaa"

Mutta jonkun se liha on sun kissallesi tuotettava.. hienosti olet sen ulkoistanut, voisithan vaihtoehtoisesti vaikkapa metsästää niin varmistaisit ettei kissasi ruoka ole surkeista oloista tai kärsinyt kuollessaan, kuten se hiiri millä kissasi leikkii.

Olen nyt ehkä kolme kertaa sanonut, että valvonnan tulisi toimia eläintuotannossa niin kuin LAKI sen on tarkoittanut, mutta ei valitettavasti toimi. Lemmikkien pitoon mitään valvontaa ei edes ole laki määrännyt joten esim pakettiautollinen rescue koiria löytyi huoltoasemalta sivullisen vihjeestä ja sen sata nälkään tapettua eläintä vuosittain häätöjen yhteydessä. Saati että kukaan kysyisi yhdeltäkään kissan omistajalta, että miten arvelit toteuttaa ulkoiluvelvoitteen tai mahdollisuuden lajinomaiseen kuopimiseen. Olen aivan täydellisen varma, että tässä maassa elää enemmän heikossa kunnossa olevia tai ikkunan takana masentuneena, apaattisena tuijottavia kissoja kuin vastaavasti lehmiä.

Vierailija
346/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tämä toteutetaan käytännössä? Jollei ole tilaa/aikaa/rahaa/ mitä tahansa toiselle hevoselle, valtio takavarikoi yksinäisen? Ei-heppatyttönä kyselen.

Mä haluun pitää tiikeriä yksin mun kylpyhuoneessa. Ei oo tilaa/aikaa/rahaa pitää kunnon tiloja ja toista tiikeriä, mut mä haluun! 

Vierailija
347/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa navetassa jossa pidetään muutamaa lehmää harrastustoimintana muiden eläinten muassa, siis se sinun luomutyyppinen pientila. Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-P

"

Koska pyörit maaseudun pikkutiloilla hämmästelemässä että eihän täällä montaa eläintä edes ole, ja kivaa näyttää olevan.

Olen käynyt kahdessa, itku tuli. "

Kerro lisää. Missä päin kävit ja mikä tarkalleen itketti? Oliko eläimet kipeitä, lyötiinkö niitä. Mikä itketti?

Tiedäthän, noin niin kuin suomalaisen ravinnontuotannon asiantuntijana, että kun puhun pihattonavetasta, en puhu pientilasta :) Pihattonavetta on sellainen 2-6 miljoonan investointi. Tuntemillani tiloilla eläimiä on riippuen vuoden ajasta ehkä 40-80. Käymissäni parsinavetoissa oli paremmassa reilu 20 ja vanhanaikaisimmassa vähän toistakymmentä. Kun eläimiä oli lähtenyt, ei uusia enää otettu tilalle, koska tila ei ollut enää lainmukainen.

Vierailija
348/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi edesmennyt anoppi vähän kimmastua näistä kissanaisten kommenteista. Vai ettei lehmistä välitetä tai niitten voinnista pidetä huolta! Anopille lehmät oli yhtä rakkaita kuin näille kaupunkilaisille kissansa. Ei täällä kukaan ole toistaan pyhempi, jokainen yrittää parhaansa rakkaitten eläinten eteen, mutta yksikään ei eläimeltään ole kysynyt mitä se haluaisi. 

Vierailija
349/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien  emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.

Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.

Minua ihmetyttää vegaanit jotka pitävät kissaa tai koiraa, mistä oikein luulevat kissanruoan ja koiranruoan olevan tehty?

Olen kysynyt. Yksi vastasi että kun se eläin teurastetaan joka tapauksessa niin siitä on ihan sama ottaa osa mun kissalle, useimmat ei vastaa mitään. Hulluimmat syöttää kissalle vegaanista ravintoa ja toivon, että ell tekee

Eikö vegaanit nimenomaan pyri siihen että lihantuotanto lopetettaisiin kokonaan? Siksi painostavat myös muita lopettamaan lihansyönnin. Joten ei kyllä toimi tuo tekosyy.

Vierailija
350/380 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien  emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.

Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.

Minua ihmetyttää vegaanit jotka pitävät kissaa tai koiraa, mistä oikein luulevat kissanruoan ja koiranruoan olevan tehty?

Olen kysynyt. Yksi vastasi että kun se eläin teurastetaan joka tapauksessa niin siitä on ihan sama ottaa osa mun kissalle, useimmat ei vastaa mitään. Hulluimmat syöttää kis

"Eikö vegaanit nimenomaan pyri siihen että lihantuotanto lopetettaisiin kokonaan? Siksi painostavat myös muita lopettamaan lihansyönnin. Joten ei kyllä toimi tuo tekosyy."

no monellahan nuo on ihan tunnepitoista hömppää, vahvin tunne voittaa. Tunne joka herää kun miettii eläintä teurasautossa matkalla kohti pulttipistoolia on voimakas ja vetoava, mutta toisaalta voimakkaampi on tarve ottaa helliteltäväksi jokin eläin ja antaa sille mielestään hyvä koti. Jälkimmäinen menee edelle ja sitten otetaan kissa ja lehmästä tehdään teuras. Olen itse ollut aivan samalla lailla ristiriitainen nuorena: minun perheeni koirat, kissat ja kanit ovat sitä parempaa eläimenpitoa, eläimen kasvattaminen ruoaksi saatika metsästäminen on saatanasta. Raveissakin kävin, eikä yhtään ahdistanut, sen sijaan sydäntä oikein viilsi kun näin lehmät laitumella. Voi noita kohta ne kuolee. Nyt aikuisena olen ymmärtänyt ettei meistä kukaan tänne jää ja eläinkunnasta valtaosa kuolee tullakseen toiselle ravinnoksi. Onnekkaimmat kai suhteellisen kivuttomasti, eikä tarvitse kitua sairauksien riivaamana kuten ihminen joka saa päättää toisen syntymästä muttei itsensä kuolemasta.

Vierailija
351/380 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuodesta lähtien ei hevosten lähellä saa olla kännyköitä, jotta hevosen mielenterveys pysyy hyvänä. Vähintään 250 metrin päähän pitää kännykät jättää. Raviradoillakin on sama sääntö, joten sinne ei saa viedä kännyköitä.

Vierailija
352/380 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa navetassa jossa pidetään muutamaa lehmää harrastustoimintana muiden eläinten muassa, siis se sinun luom

En kerro missä kävin, vaikka ehkä pitäisi. Itketti se miten vähän tilaa eläimillä oli, miten ne viruivat hämärässä omassa paskassaan ja näyttivät siltä että haluavat kuolla.

Vierailija
353/380 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa navetassa jossa pidetään muutamaa lehmää harrastusto

"Itketti se miten vähän tilaa eläimillä oli, miten ne viruivat hämärässä omassa paskassaan ja näyttivät siltä että haluavat kuolla."

eihän näihin pitäisi tarttua näihin tarkkaan mietittyihin provoihin mutta olen lapsellinen, myönnän.

Laissa on määritelty vähimmäistila näköjään eläintä kohti, joka tarkoittaa sen omaa makuutilaa, eikä sisällä käytävää, ruokakourua jne. Aikuiselle lehmälle se on 3,4 neliötä. Siis normaalin kylpyhuoneen verran. Käytävien leveydelle on myös minimit, kahdesta ja puolesta viiteen metriä riippuen käytävän käyttötarkoituksesta. Yhdellä poikkikäytävllä saa olla rinnakkain max 20 lehmää. Äkkiä laskettuna tilaa lehmää kohti on siis navetassa oltava 3-4 kertaa sen henkilökohtainen makuutila, eli n 12 neliötä. Lisäksi jaloittelu ulkona mahdollistettava kolmannes vuodesta. Makuualustan puhtaudesta on huolehdittava eikä eläintä saa päästää tarpeettomasti likaantumaan myöskään ulkona. Valaistuksesta ja melutasosta on niin ikään säädetty laissa, sen parhaan ymmärryksen mukaan mikä eläimelle on miellyttävin (LED valot ei maksa mitään eikä kuluta mitään, joten kellään ei ole minkäänlaista syytä pitää eläimiä yhtään pimeämmässä kuin niille on sopiva, päinvastoin, mitä kirkaampi sen helpompi työskennellä eli nähdä merkit jyrsijöistä, mahdolliset ihottumat tai naarmut lehmissä, nähdä korjaustarpeita laitteissa /rakenteissa..)

Tässä aika hyvä kooste Eviran ja eläinsuojelulain (vanhentunut, uudistettu on vanhaa kireämpi) säädöksistä:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/86888/opinnaytetyo%20meri…

Jos nämä eivät toteutuneet eläinsuojassa jossa kävit, tee ilmoitus valvovalle eläinlääkärille. Varmasti tosin vastuusi tuntevana teitkin jo.

Mitä tulee tunteiden lukemiseen eläimen kasvoilta, niin nautoja jonkin verran tuntevana niiltä paistoi epäluulo ja pelko kun heidän kotiinsa tulee vieras ihminen. Vasikat on vastaanottavampia ja aikuinenkin silloin kun on laitumella ja pääsee halutessaan pakoon.  Eläimen hartain toive ei yhä edelleenkään ole ihmiseen ystävystyminen vaikka disney elokuvat ovat saaneet sinut niin kuvittelemaan.

Vierailija
354/380 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako olet käynyt? Joku jakaa videota jossa on kuvattu yöaikaan pimeässä karsinaa jossa pidetään eristettynä sairastunutta eläintä ja se on sulle evidenssi hävettävän surkeasta eläintepidosta suomalaisessa ruoantuotannossa. Minä olen käynyt kahdessa parsinavetassa. Toisesta en pitänyt ja tilanpitäjä itsekin sanoi, ettei se ole enää lainmukainen ja hänen pitäisi vaan raaskia laittaa loputkin lehmät pois kun on jo eläkeiässä. Hänelle oli myönnetty siirtymäaika koska tilan lopettaminen lähestyi. Tämä oli noin vuonna 2008 eräässä kainuulaisessa kunnassa. Olen käynyt myös kahdessa nave

Niin, ajattele nyt. 9 kk vuodesta vietät aikasi 3,4 neliömetrin tilassa.

Ilmeisesti se on sinusta ok. Minä olen eläinten ystävä ja siksi ajatuskin tekee älyttömän pahaa. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
355/380 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele koko elämäsi vietät kaikki 12kk 50 neliön tilassa ja pääset vartin päivässä jaloittelemaan narun päässä vaikka luontainen tarpeesi on liikkua kaikki valveillaoloaika. Huhhuh. 

Vierailija
356/380 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö, jos on vuorottelioita jonkinlainen hevosenpäänaamari päällä?

Vierailija
357/380 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele koko elämäsi vietät kaikki 12kk 50 neliön tilassa ja pääset vartin päivässä jaloittelemaan narun päässä vaikka luontainen tarpeesi on liikkua kaikki valveillaoloaika. Huhhuh. 

Niin, nautaeläin luonnossa seisoo ja märehtii, kaikki päivät pääksytysten. Kaksi kertaa vuodessa vaelletaan uudelle laidunalueelle.

Vierailija
358/380 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä. On julmaa pitää laumaeläintä yksin. Eivät ne siihen totu vaikka tähän asti niin on kuviteltu.

Toivottavasti sama ulotetaan pian myös koiriin, lintuihin, kaneihin ja muihin jyrsijöihin jotka elävät laumassa tai pareina.

Muista lapsuudesta että todella harvalla työhevosella oli seurana toinen hevonen .Ei pientilallisella ollut varaa elättää kahta hevosta. Hyvin silti viihtyivät

Vierailija
359/380 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjää kerrostalossa? 

Vierailija
360/380 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta varmaan koiratkin tarvii koirakaverin.

Onko tämä kommentti vitsi. Tottakai koiralla pitää olla lajitoveri kotona, vasta silloin se on onnellinen. Ei ihminen voi olla koiran kaveri, vaikka moni niin luuleekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme