Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi vuoden alusta hevonen ei saa olla yksin.

Vierailija
11.08.2025 |

Pitää olla kaverina joko toinen hevonen tai aasi tai muuli.

Kommentit (380)

Vierailija
301/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kilttimiehen pitää.

Jännämies ei välitä ja menee soolona!

Vierailija
302/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset potkii ihmisiä vuosittain hengiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihahahanaa

Vierailija
304/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisesti googlaamalla löysin vain yhden aaseja välittävän firman. SatuAasin tallin. Hekään eivät myy aasia hevoselle kaveriksi vaan pitä olla olemassa toinen aasi tai sitten pitää ostaa kaksi aasia. Jos hevoselle ostaa kaveriksi kaksi aasia niin sittehän ne aasit kuhistelee keskenään ja heppa joutuu taas olemaan yksin kun ei pääse aasileikkiin mukaan.

Sillä hevosella on silti jonkinlainen lauma turvanaan, vaikkeivät aasit huolisikaan heppaa leikkeihinsä mukaan. Siitä on kyse.

Uskon silti että paras kaveri hevoselle on toinen hevonen, mieluiten toki useampi. Itse ostaisin yksinäiselle hevoselleni kaveriksi shetlanninponin. Kohtalaisen helppohoitoinen, pieni ja edullinen hankinta.

Vierailija
305/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevoset potkii ihmisiä vuosittain hengiltä.

Lisäksi 1-2 ihmistä kuolee vuosittain ratsastusonnettomuudessa. Yleisin kuolinsyy on pää- tai rankavamma. Ei ole pelkureiden laji kyseessä.

Koirat tappavat keskimäärin 1,8 ihmistä vuodessa, toim. huom.

Vierailija
306/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien  emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.

Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.

Mua taas ottaa pannuun se että vegaaneista yritetään väkisin leipoa jotain ihmeen eläinmaailman äiti teresoja.

Vegaani = ihminen joka ei SYÖ mitään eläinperäistä. Veganismi sellaisenaan ei määrittele esim. mihin ihminen pukeutuu tai omista

"

össes mitä sontaa.

Toivottavasti kukaan ei enää vuonna 2025 kuvittele että tuotantoeläimillä olisi oikeasti mahdollista elää lajinmukaista elämää, edes vähän tai välillä."

Osoitit ettet ymmärrä mitään eläimen tarpeista. Newsflash: ne eivät ole samat kuin sinun tarpeesi. Koira tai kissa ei halua shampoopesua tai trimmausta, ei hampaiden puhdistusta, eikä sadenuttua. Kumpikaan ei halua ulkoilla liekassa, tai viettää elämästään 90% sisätiloissa, josta 50% täysin yksin vailla minkäänlaisia virikkeitä (ei, pallo tai jousen päässä heiluva höyhen ei ole virike). Kodissa televisio, kodinkoneet, kännykät, kaiuttimet, aiheuttavat stressiä "lemmikeille". Koira kuulon lisäksi myös haistaa satakertaisesti voimakkaampana erilaiset hajusteet. Lämpötila kodissa on usein koiralle epämukava, siis yötä päivää, eikä pakopaikkaa kuumuudelle löydy kun ei voi kaivaa. Ihmisvilinässä "ulkoilu" stressaa niin ikään.

Koira eläisi parasta elämäänsä, ja myös terveintä, suuressa ulkoaitauksessa, joka tarjoaisi suojapaikkoja pakkaselta ja säältä. Vettä olisi tarjolla koko ajan, ruokaa kerran päivässä lihaisen luun sekä kuivaruoan muodossa. Säännöllisiä lenkkejä, vapaana, mutta kytkettävissä ettei tule vahinkoja. Oman koiralauman kanssa. Ja silläkään ei ole hevonkukun merkitystä "tuleeko ne toimeen keskenään" ihmisen näkökulmasta; koiraeläimet kyllä itse rakentavat sen laumahierarkiansa ja siihen kuuluu se että osa on tasa-arvoisempia kuin toiset. Miten sinä olet noin sokea oman "lemmikkisi" tarpeille? Minä sentään pystyn myöntämään, ettei koirieni elämä ole 100% sen näköistä kuin he itse toivoisivat. Ehkä vain noin 50% tai alle. Ja niiden kanssa sentään harrastetaan, ulkoillaan vähintään tunti joka päivä, liikkuvat vapaana sisällä ja omalla pihalla, eivätkä jossain häkissä olohuoneen nurkassa.

Ehkä kerrot mulle seuraavaksi mitä naudalta puuttuu kun se näyttää tuossa naapurissa valinneen laumansa kanssa tänään tuon järvenrantakaistaleen laitumestaan pihaton sijaan? Nuo naudat ovat terveitä, niillä on jatkuvasti ravintoa ja vettä, ne liikkuvat vapaana avoseinäisessä pihatossaan, tai makoilevat kumialustalla /pihatossa /laitumella ja ennen kaikkea oman lauman turvaa tuovassa seurassa.

Lapsellisia juttuja. "on mun kissa onnellinen kun se aina kehrää"

Vierailija
307/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä tuntuu olevan luontainen tarve vangita ja alistaa, ilmeisesti tunteakseen itsensä tärkeäksi. Lemmikki on tähän tarpeeseen oiva ratkaisu. 

Vierailija
308/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mili ihmisten yksinäisyyteen ei puututa yhtä tarmokkaasti?

Toista ihmistä ei voi ostaa toisen kaveriksi.

Vierailija
309/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien  emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.

Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.

Mua taas ottaa pannuun se että vegaaneista yritetään väkisin leipoa jotain ihmeen eläinmaailman äiti teresoja.

Vegaani = ihminen joka ei SYÖ mitään eläinperäistä. Veganismi sellaisenaan ei

Hetkinen, mistä tämä purkaus sai voimansa? En minä ole puhunut mistään shampoopesuista tai sadetakeista yhtään mitään. Kerroin että nykyään ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaa ja vaivaa lemmikin hyvinvoinnin takaamiseen. Ja siihen muuten kuuluu hammashuolto, kannattaa käydä tarkistuttamassa koiriesi hampaat. Saattaa olla kivuliaita yllätyksiä, jos et ole ennen niitä tarkistuttanut.

Ja ymmärrät varmaan että sinun naapurisi lehmät elävät aika marginaalista elämää.

Vierailija
310/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerroin että nykyään ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaa ja vaivaa lemmikin hyvinvoinnin takaamiseen. Ja siihen muuten kuuluu hammashuolto, kannattaa käydä tarkistuttamassa koiriesi hampaat. Saattaa olla kivuliaita yllätyksiä, jos et ole ennen niitä tarkistuttanut."

Mutta mitä se on se hyvinvointi? Ajatteletko sinä "lemmikkien" olevan keskimäärin fyysisesti tai henkisesti hyvinvoivempia kuin tuotantoeläimet (SUOMESSA)? Koska niillä on puhdas turkki ja ruusuke tokosta?

Sikaa minä en syö. Luomukinkkurulla joka kolmas joulu korkeintaan. Nautaa ja maitotuotteita todellakin! Valitettavasti myös broileria -vaikka munat saankin pientuottajalta niin kanaa en. Poroa en syö koska poronhoito tärvelee luontoa. Lammasta kyllä.

Mutta enimmäkseen syön riistaa ja kalaa. Ja siitäkin moni, sanotaanko sinun leiristäsi, sanoo että jälleen on eläimiä väkivaltaisesti riistetty. Ja samalla työntää yksiössä koko 16 vuotiaan elämänsä (pl 10 min valjaissa päivässä kelin salliessa) viettävän kissan suuhun puolalaista teurasjätekeksiä.

Ja kyllä, hoidan koirieni hampaita. Itsehän olen heidät vanginnut oloihin joissa minulla ei ole mahdollisuutta tarjota heille ydinluita pureskeltavaksi useita kertoja viikossa. Leikkaan myös kynsiä, koska itsehän olen heidät vanginnut olosuhteisiin joissa kynnet eivät kulu luontaisesti. Valitsisivatko koirani edellä mainitun.. vahvasti epäilen. Ehkä sulla on parempaa tietoa?

Vierailija
311/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerroin että nykyään ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaa ja vaivaa lemmikin hyvinvoinnin takaamiseen. Ja siihen muuten kuuluu hammashuolto, kannattaa käydä tarkistuttamassa koiriesi hampaat. Saattaa olla kivuliaita yllätyksiä, jos et ole ennen niitä tarkistuttanut."

Mutta mitä se on se hyvinvointi? Ajatteletko sinä "lemmikkien" olevan keskimäärin fyysisesti tai henkisesti hyvinvoivempia kuin tuotantoeläimet (SUOMESSA)? Koska niillä on puhdas turkki ja ruusuke tokosta?

Sikaa minä en syö. Luomukinkkurulla joka kolmas joulu korkeintaan. Nautaa ja maitotuotteita todellakin! Valitettavasti myös broileria -vaikka munat saankin pientuottajalta niin kanaa en. Poroa en syö koska poronhoito tärvelee luontoa. Lammasta kyllä.

Mutta enimmäkseen syön riistaa ja kalaa. Ja siitäkin moni, sanotaanko sinun leiristäsi, sanoo että jälleen on eläimiä väkivaltaisesti riistetty. Ja samalla työntää yksiössä koko 16 vuotiaan elämänsä (

Täytyy sanoa ettei minua tippaakaan kiinnosta mitä sinä syöt, tai mihin ihmeen leiriin koet kuuluvasi. En tajua kommentoinnistasi enää yhtään mitään. Ensin hammashuolto ei liittynyt lemmikkien hyvinvointiin mutta nyt taas liittyykin.

Ja kyllä, väitän että lemmikeillä on lähes 100% tapauksista paremmat olot kuin tuotantoeläimillä. Kannattaa tutustua jälkimmäisten oloihin Suomessa, netistä löytyy tietoa. 

Vierailija
312/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelle, että kannattaa lukea tutkimuksia eri lajien tarpeista, siis ainakin kuten tutkimus ne on tulkinnut. Tuire Kaimio esim on konsultoinut lainsäätäjää asiassa. Tiivistettynä: jokainen eläin kaipaa ravintoa ja suojaa. Seuraavaksi eniten se kaipaa lajitovereiden tuomaa turvaa mikäli on sosiaalinen eläinlaji (rauhaa jos ei ole). Linnut etenkin, sekä hevoset, sorkkaeläimet, koiraeläimet myös. Sitten lajinomaista toimintamahdollisuutta, sanotaan sitä nyt vaikka virikkeiksi, mutta kyse taitaa kyllä olla enemmän ravinnonhankintaan liittyvistä toiminnoista. Ihmisen tulee hoitaa vangitsemansa eläimen terveyttä myös ja on moraalisesti oikein tarjota sille mahdollisimman kivuton loppu, kun ihmisellä tämä kyky on leikkiä jumalaa. Nautojen, lampaiden, porojen osalta nämä toteutuu suomessa jo hyvin. Loppujen tuotantoeläinten osalta kannattaa miettiä miltä tuottajalta ostaa, sillä on merkitystä. Turkista ei pidä ostaa koskaan.

Lemmikkien pitoa täällä ei de facto vahdi eikä siitä säädä kukaan eikä mikään. Ei edes ihmisen "rakkaus" sitä niiiin tärkeää ystäväänsä kohtaan kun ymmärrys sen tarpeista on liian usein ihan pyöreä nolla. En allekirjoita ollenkaan sitä, että lemmikinpito olisi nykyisin parempaa kuin esim 90-luvulla. Silloin lemmikkejä oli enemmän perheissä, eikä pienissä kodeissa jossa elää yksi ihminen joka sekin on valtaosan ajasta poissa kotoa. Silloin ei roudailtu lemmikkejä pitkin poikin festareilla ja ostoskeskuksissa koska ei itse viihdytty kotona yhtään ja oli itselle vakuutettu, että kyllä se Bambikin viihtyy ihan varmasti siellä ihmisjoukoissa. Eikä tuotu traumatisoituneita aikuisia puolivillejä koiria tuhansien kilometrien päästä traumatisoitumaan uudelleen ja uudelleen vieraassa ympäristössä kiertämässä kodista toiseen.

Vierailija
313/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta enimmäkseen syön riistaa ja kalaa. Ja siitäkin moni, sanotaanko sinun leiristäsi, sanoo että jälleen on eläimiä väkivaltaisesti riistetty. Ja samalla

"Ensin hammashuolto ei liittynyt lemmikkien hyvinvointiin mutta nyt taas liittyykin."

Koska ihminen on rakentanut sellaiset olot joissa niitä hampaita pitää erikseen hoitaa! Ihanko oikeasti veikkaat että sinun koirasi valitsisi mieluummin hampaidenpesun ja hammaskiven poiston kuin hampaat luonnollisesti puhtaana pitävän ravinnon? Ei se mitään hyvinvoinnin turvaamista ole että ensin pakotetaan eläin olosuhteisiin jotka vähentää sen hyvinvointia ja sitten tarjotaan korvauksena joku kananmakuinen hammastahna kun onhan se tavallista tahnaa parempi sentään..

Ja sieltä netistä ja uutisotsikoista löytyy sitten sitä tavaraa myös lemmikkienpidosta. Vaikka suurin osa tuntisikin vastuunsa, osa ei välitä tai ei osaa. Ihan samalla tavalla se on lemmikinpidossa kuin tuotantoeläimissäkin. Erona a) tuotantoeläinten pitoa valvotaan edes jollain tasolla b)tuotantoeläimen pitämisen motiivi on ravinnontuotanto ja elinkeino, jolloin sen hyvinvoinnista huolehtimiseen motivoi vähintään sen tuotantokyvystä huolehtiminen. Lemmikin pidon motiivi on: kun miusta ois sellanen tosi kiva (ainakin just nyt tuntuu)

Vierailija
314/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta enimmäkseen syön riistaa ja kalaa. Ja siitäkin moni, sanotaanko sinun leiristäsi, sanoo että jälleen

Minulla ei ole koiraa, inhoan niitä. Kissani syö kotimaista raakaa lihaa.

Meillä on tosiaan aivan eri kuva lemmikin ja tuotantoeläimen pitämisestä Suomessa. Let's agree to disagree.

Vierailija
315/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kattonut niitä salaa kuvattuja videoita silloin kun linkkejä pyöri esillä.

Huomioita:

Videoissa näkyy esim likainen ja hämärä elinympäristö. Näyttää tietysti skandalöösille ihmisen silmään, mutta mikä on todellinen vaikutus vaikka sian hyvinvointiin? Pitäisi kysyä sialta. Eläimillä on joskus näkynyt silmätulehdus -arvaa kuinka monen vastaantulevan koiran silmä rähmii kun tuolla lenkkeilee :) toivottavasti omistajat hoitaa. Joskus sialla oli avohaava, josta tilanpitäjä itse kertoi, että oli kuvattu sairashäkkiin eristettyjä sikoja, joita hoidettiin jonkin vamman vuoksi. No porsitus sitten: imetysaikana emakon liikkumista rajoitetaan jotta porsas pääsisi nisälle vapaasti muttei olisi vaarassa tulla tapetuksi emonsa toimesta. Meillä joskus kani teki poikaset ulkokoppiinsa. Viikkoa myöhemmin elossa oli enää pari, loput oli syöty, päät vain jäljellä. Olin järkyttynyt mutta sitten luin että mm Kani tekee joskus niin. Mitä tuumaisi animalia jos emakko pääsisi vapaasti tappamaa poikasiaan?

Eiköhän todellinen ongelma ole heikko valvonta ja yksittäiset tuottajat, jotka esim mielenterveydellisten ongelmien vuoksi laiminlyövät palkkapussintuojansa kokonaan. Luulen, että laiminlyöntiä on myös lemmikkien pidossa..

Vierailija
316/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kissani syö kotimaista raakaa lihaa."

Mistä se liha on kotoisin?

elääkö kissasi lajinmukaista elämää, eli liikkuu noin 5-6 neliökilometrin alueella päivässä useita kilometrejä, riippuen ravintotilanteesta? On aktiivinen pääasiallisesti yöaikaan, eikä pakotettuna epäluontaiseen päivärytmiin?

Koko pointti mulla on kyseenalaistaa meidän viihdyke-eläimen pitäjien pokkaa arvostella eläintuottajia kun eivät pysty tarjoamaan eläimille täysin lajinomaista elämäntapaa. rikka ja malka you know..

Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää lajinomaista unelmaansa kun saa roudata sitä perunasäkkiä selässään muutaman kerran viikossa "viriketoimintana"..

Vierailija
317/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kissani syö kotimaista raakaa lihaa."

Mistä se liha on kotoisin?

elääkö kissasi lajinmukaista elämää, eli liikkuu noin 5-6 neliökilometrin alueella päivässä useita kilometrejä, riippuen ravintotilanteesta? On aktiivinen pääasiallisesti yöaikaan, eikä pakotettuna epäluontaiseen päivärytmiin?

Koko pointti mulla on kyseenalaistaa meidän viihdyke-eläimen pitäjien pokkaa arvostella eläintuottajia kun eivät pysty tarjoamaan eläimille täysin lajinomaista elämäntapaa. rikka ja malka you know..

Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää lajinomaista unelmaansa kun saa roudata sitä perunasäkkiä selässään muutaman kerran viikossa "viriketoimintana"..

Ei elä, sillä kissani on lemmikki- eikä villieläin.

Se ulkoilee kyllä useamman tunnin päivässä narun päässä, viimeksi eilen sai kaksi hiirtä kiinni. Valvoa se saa koska lystää, en tiedä mitä se puuhastelee öisin. Valtaosan ajasta nukkuu tyynylläni. Takaan että sillä on paremmat olot kuin valtaosalla lehmistä, sioista ja kanoista. Luomuhenkiset pientilat poisluettuna, niissä eläimillä voi ollakin ihan mukavaa.

Sulla menee vähä puurot ja vellit sekaisin tässä keskustelussa. Sekosit kun sanoin että lemmikeillä on nykyään paremmat olot kuin ennen, ja parempaan suuntaan mennään kokoajan. Sinä ilmeisesti luulit minun sanoneen että kaikki lemmikit elävät Suomessa 100% lajityypillistä elämää.

Muista myös se että lemmikin lajityypillinen elämä on erilaista kuin sen lähimmän villin sukulaisen elämä, sillä se on kesy.

Vierailija
318/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

314: anna sille kissalle kokonaista kalaa tai raakoja rustoja ja kalvoja niin ne hampaat pysyy kunnossa itsekseen ja terveys kiittää. Ei ne jauhelihaa syö luonnossakaan.

Vierailija
319/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

314: anna sille kissalle kokonaista kalaa tai raakoja rustoja ja kalvoja niin ne hampaat pysyy kunnossa itsekseen ja terveys kiittää. Ei ne jauhelihaa syö luonnossakaan.

Ei se suostu syömään mitään pureskeltavaa, paitsi hiiriä jotka pyydystää itse. Huollatan hampaat kerran vuodessa, se saa luvan piisata.

Vierailija
320/380 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mili ihmisten yksinäisyyteen ei puututa yhtä tarmokkaasti?

Toista ihmistä ei voi ostaa toisen kaveriksi.

Sen sijaan seuraa olisi mahdollista järjestää monellakin tapaa, ihmis- ja yksilölähtöisesti tietenkin.

Niitä asia ei kiinnosta, jolle on siunaantunut perhettä ja ystäviä, koska avain oma kupla on heille tärkeä. Itsekkyys on huipussaan nykymaailmassa. Minä, me, mun, meidän - siinä kaikki. Muita lähimmäisiä ei nähdä eikä kuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi