Ensi vuoden alusta hevonen ei saa olla yksin.
Pitää olla kaverina joko toinen hevonen tai aasi tai muuli.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kissani syö kotimaista raakaa lihaa."
Mistä se liha on kotoisin?
elääkö kissasi lajinmukaista elämää, eli liikkuu noin 5-6 neliökilometrin alueella päivässä useita kilometrejä, riippuen ravintotilanteesta? On aktiivinen pääasiallisesti yöaikaan, eikä pakotettuna epäluontaiseen päivärytmiin?
Koko pointti mulla on kyseenalaistaa meidän viihdyke-eläimen pitäjien pokkaa arvostella eläintuottajia kun eivät pysty tarjoamaan eläimille täysin lajinomaista elämäntapaa. rikka ja malka you know..
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää lajinomaista unelmaansa kun saa roudata sitä perunasäk
Ei aavistustakaan. Kesyeläimeksi se kuitenkin syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mili ihmisten yksinäisyyteen ei puututa yhtä tarmokkaasti?
Toista ihmistä ei voi ostaa toisen kaveriksi.
Sen sijaan seuraa olisi mahdollista järjestää monellakin tapaa, ihmis- ja yksilölähtöisesti tietenkin.
Niitä asia ei kiinnosta, jolle on siunaantunut perhettä ja ystäviä, koska avain oma kupla on heille tärkeä. Itsekkyys on huipussaan nykymaailmassa. Minä, me, mun, meidän - siinä kaikki. Muita lähimmäisiä ei nähdä eikä kuulla.
Ketkä kaikki ihmisen pitää laskea lähimmäisikseen? Kenen kaikkien hyvinvoinnista esim. 3 lapsen äidin täytyy olla vastuussa omien lastensa lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
314: anna sille kissalle kokonaista kalaa tai raakoja rustoja ja kalvoja niin ne hampaat pysyy kunnossa itsekseen ja terveys kiittää. Ei ne jauhelihaa syö luonnossakaan.
Ei se suostu syömään mitään pureskeltavaa, paitsi hiiriä jotka pyydystää itse. Huollatan hampaat kerran vuodessa, se saa luvan piisata.
Ihmettelen, miten kytketty kissa narun päässä pystyy pyydystämään hiiriä niin että saa ne kiinnikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
314: anna sille kissalle kokonaista kalaa tai raakoja rustoja ja kalvoja niin ne hampaat pysyy kunnossa itsekseen ja terveys kiittää. Ei ne jauhelihaa syö luonnossakaan.
Ei se suostu syömään mitään pureskeltavaa, paitsi hiiriä jotka pyydystää itse. Huollatan hampaat kerran vuodessa, se saa luvan piisata.
Ihmettelen, miten kytketty kissa narun päässä pystyy pyydystämään hiiriä niin että saa ne kiinnikin.
Minäkin. Taitava katti. Ja lähiaikoina vielä usein; yleensä joka toinen päivä saa jotain kiinni. Välillä 2 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elääkö kissasi lajinmukaista elämää, eli liikkuu noin 5-6 neliökilometrin alueella päivässä useita kilometrejä, riippuen ravintotilanteesta? On aktiivinen pääasiallisesti yöaikaan, eikä pakotettuna epäluontaiseen päivärytmiin?
Koko pointti mulla on kyseenalaistaa meidän viihdyke-eläimen pitäjien pokkaa arvostella eläintuottajia kun eivät pysty tarjoamaan eläimille täysin lajinomaista elämäntapaa. rikka ja malka you know..
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää lajinomaista unelmaansa kun saa roudata sitä perunasäkkiä selässään muutaman kerran viikossa "viriketo
"Takaan että sillä on paremmat olot kuin valtaosalla lehmistä, sioista ja kanoista."
Miten sinä sen takaat? Minäkään en menisi tuollaista julistamaan vaikka koirani saavatkin toteuttaa viettiään harrastuksen parissa. Ja miksi en? Siksi koska ne ovat ihan liian paljon sisätiloissa. En vaan pysty tarjoamaan mahdollisuutta ulkoilla niin paljon kuin ne haluaisivat muuta kuin mökillä. Ja siitä tiedänkin hyvin, että ne oleskelisivat pihalla huomattavasti enemmän kuin kotona voin heille tarjota. Sisällä ne makoilevat enemmän ja välillä näen levotonta käytöstä. Niin se vaan on. Itsekkäistä syistäni pidän koiria vaikken pysty niille tarjoamaan parhaita olosuhteita. Mulla oli myös kissoja ja muistan hyvin niiden jatkuvan pyrkimisen ulos. Loppukin oli toisen osalta ikävä kun emme huomanneet sen sairastavan munuaisten vajaatoimintaa joka oli edennyt jo pitkälle. Toisaalta kun niiltä hoidettiin esim paiseita tai sterkkaus, muistan sen pakokauhun kaikissa toimenpiteissä, eihän kissa ymmärrä että se on sen omaksi hyväksi. En ottaisi kissaa enää koskaan. En sisäkissaksi, koska se on julmaa, enkä ulkokissaksi koska se on julmaa pihan pieneläimiä kohtaan.
Seuraan mökkinaapurin lehmiä pihatossa ja totean, että ne ovat ulkona omasta tahdostaan vain välillä ja huonolla kelillä ja yöllä pihatto on tyhjä. Kesät ovat laitumella.
Ja mites se olikaan tuotantoeläimen kanssa: kesy, kuten kissasi, vai villieläin villieläimen tarpein?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.
Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.
Minua ihmetyttää vegaanit jotka pitävät kissaa tai koiraa, mistä oikein luulevat kissanruoan ja koiranruoan olevan tehty?
Mulla on semmonen tunne, että moni kuvittelee eläimen haluavan etenkin ihmisen seuraa ja navetoissa ihminen ei ole viihdyttämässä niitä eläimiä. Kyllä varmaan koira tmv leimaantuukin ihmiseensä, onhan ihminen kaiken hyvän tuoja, mutta eihän mikään korvaa lajitoverin läsnäoloa. Markkinavoimat on saaneet monet myös uskomaan että eläin kaipaa vuoteita ja leluja ym ym roinaa ja näitähän ei navetoista löydy. On ankeaa kun katossa palaa kärpäsiä karkottava sininen valo ja seinälle on roiskahtanut p*aa. Moni tuntuu myös ajattelevan että oma kissa on sukupolvien saatossa geneettisesti kesyyntynyt, muttei huomaa, että tuotantoeläimet on aivan jalostamalla jalostettu nimenomaan kesyiksi -eivät ne kaipaa vuotuista vaellusta sateiden perässä sen enempää kuin kissa kaipaa asumaan kivilohkareiden väliin maakuoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Tätä olen odottanut ja ihmetellyt itsensä eläinrakkaaksi tituleeraavia vegaaneja, jotka kuitenkin hyväksikäyttävät muita nisäkkäitä omien emotionaalisten tarpeidensa tyydyttämiseksi. Samaan aikaan arvostelevat sitten eläimen hyödyntämistä ravinnon tuotantoon. Logiikka hoi.
Toivottavasti seuraavaksi lakiin määritellään kuinka pitkäksi aikaa koiran saa jättää yksin sisälle ja kuinka pienessä asunnossa saa pitää koiraa tai kissaa.
Minua ihmetyttää vegaanit jotka pitävät kissaa tai koiraa, mistä oikein luulevat kissanruoan ja koiranruoan olevan tehty?
Olen kysynyt. Yksi vastasi että kun se eläin teurastetaan joka tapauksessa niin siitä on ihan sama ottaa osa mun kissalle, useimmat ei vastaa mitään. Hulluimmat syöttää kissalle vegaanista ravintoa ja toivon, että ell tekee eläinsuojeluilmoituksen kun se kumiluinen lähes sokea heiverö tuodaan ekan kerran röntgeniin.
Ihminen on mestari rationalisoimaan omat valinnat hyviksi, toisten huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää lajinomaista unelmaansa kun saa roudata sitä perunasäk
Ei sinun tarvitsekaan julistaa, minä julistan.
Meillä kissa ei pyri ulos oikeastaan ikinä, useammin se pyrkii sisälle. Vien sen kuitenkin ulos useamman kerran päivässä koska se siellä selvästi viihtyy.
En tiedä millaisella puoskarilla olet aikanaan kissojasi käyttänyt, mutta ei minun kissani ole kertaakaan joutunut kärsimään pakokauhusta eläinlääkärissä. Se tutkii paikkoja innoissaan ja saa nukutuksen toimenpiteitä varten.
Ja kuten sanottua, pihattolehmät ovat marginaalissa Suomen liha- ja maitotuotannossa. Laitoksissa elävät lehmät, siat ja kanat ovat kesyeläimiä, mutta niillä on aivan liian vähän tilaa ja mahdollisuuksia käyttäytyä lajityypillisesti. Tämän tietävät kaikki, taidat vain esittää vähän hölmöä.
Kesykissahan villiintyy ihan hetkessä ja muodostaa usean hehtaarin reviirin. Toisaalta niin villiintyy kesynautakin.
Sialla, hevosella ja koiralla menee pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa tai heidän hevosensa ihan ehdottomasti elää laji
Ja kuten sanottua, pihattolehmät ovat marginaalissa Suomen liha- ja maitotuotannossa. Laitoksissa elävät lehmät, siat ja kanat ovat kesyeläimiä, mutta niillä on aivan liian vähän tilaa ja mahdollisuuksia käyttäytyä lajityypillisesti. Tämän tietävät kaikki, taidat vain esittää vähän hölmöä.
Sinä et taida esittää tietämätöntä:
"Suomessa lähes puolet navetoista on pihattoja, ja näissä navetoissa asuu noin 3/4 kaikista lehmistä,"
"Noin 70 prosentilla maitotiloista lehmät tai nuorkarja laiduntavat kesäisin. Ympärivuotinen ulkoilumahdollisuus on noin viidenneksellä maitotiloista. "
Nautojen täytyy lain mukaan saada jaloitella vähintään 90 vrk vuodessa (https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/luvat-ilmoitukset-ja-hakemukset/ela…)
täältä voi lukea lisää mitä laki edellyttää:
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/maatalous/elaintuet/elainten-hyvinvoin…
Mitäs laki edellyttääkään lemmikin ulkoilutuksesta tai elinolosuhteista muuten? Multa ei koskaan ole kysytty hyvinvointisuunnitelmaa, sulta ehkä on?
Tunti päivässä tekee 365 tuntia vuodessa.. 90 vrk on 2160 tuntia...meh..
"Kissan käytös eläinlääkärissä voi vaihdella suuresti, mutta yleisesti ottaen kissa pyrkii piilottamaan pelkonsa ja epämukavuutensa, ja voi olla rauhallinen tai jopa piiloutua. Joissain tapauksissa kissa voi reagoida stressiin aggressiivisesti, jos se tuntee itsensä uhatuksi. "
Mun kissat tunsivat olonsa niin turvalliseksi minun seurassa, etteivät yrittäneet peittää pelkoaan ja ahdistustaan vaan yrittivät kiemurrella irti eläinlääkärin otteesta.
Näytä mulle se kissa joka ilolla antaa kenenkään tutkia hirveän kipeää märkäpaisetta ja minä näytän sulle jeesuksen käärinliinat.
Ainiin, mutta eihän sun kissalla ole paiseita koska ei sillä ole lajitoveria kenen kanssa leikkiä, toisin kuin minun kissoillani, jotka olivat sisarukset. Öisin tömistelivät niin että joskus telkesin ne alakerran kylppäriin, jossa saivatkin sitten ihan kivaa tuhoa aikaan. No, moni kissa on varmaan lannistuneempi, tai tosiaan kätkee huonon vointinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissansa on kaikinpuolin tyytyväinen siellä kerrostalossa
Tuolta voit lukea ja katsoa kuvia miltä karjanpito Suomessa oikeasti näyttää:
Myös lemmikinpitoa säätelee laki. Tosin ulkoilutuksesta siinä ei käsittääkseni sanota mitään, ainakaan kissan kohdalla. Onneksi asiat ovat, kuten sanottua, menossa parempaan suuntaan ja yhä harvempi enää kehtaa sanoa ääneen että kissa on ns. sisäkissa. Meilläkin päin kissan ulkoilutus on ihan silminnähden kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
"Kissan käytös eläinlääkärissä voi vaihdella suuresti, mutta yleisesti ottaen kissa pyrkii piilottamaan pelkonsa ja epämukavuutensa, ja voi olla rauhallinen tai jopa piiloutua. Joissain tapauksissa kissa voi reagoida stressiin aggressiivisesti, jos se tuntee itsensä uhatuksi. "
Mun kissat tunsivat olonsa niin turvalliseksi minun seurassa, etteivät yrittäneet peittää pelkoaan ja ahdistustaan vaan yrittivät kiemurrella irti eläinlääkärin otteesta.
Näytä mulle se kissa joka ilolla antaa kenenkään tutkia hirveän kipeää märkäpaisetta ja minä näytän sulle jeesuksen käärinliinat.
Ainiin, mutta eihän sun kissalla ole paiseita koska ei sillä ole lajitoveria kenen kanssa leikkiä, toisin kuin minun kissoillani, jotka olivat sisarukset. Öisin tömistelivät niin että joskus telkesin ne alakerran kylppäriin, jossa saivatkin sitten ihan kivaa tuhoa aikaan. No, moni kissa on varmaan lannistuneempi, tai tosiaan kätkee hu
Ei kai mikään organismi maapallolla tykkää siitä että märkäpaisetta sörkitään. Siksi ihmettelinkin että mille puoskarille olet kissasi vienyt, kun minun kissani on joko humautettu tai nukutettu aina ennen toimenpiteitä tai pelottavia/kivuliaita tutkimuksia. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ja lajitoveria kissallani ei todellakaan ole, sillä kissa on yksineläjä lajityypiltään. Se tuli meille aikuisena kodinvaihtajana kun tappeli niin täysillä siskonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä ilmeisesti oikeasti kuvittelevat että heidän kissans
335: ei mun tarvitse mennä katsomaan tietääkseni, että on eläinsuojelurikoksia joissa eläimet on jätetty täysin vaille huoltoa. Yhdestä luin juuri ehkä hesarista, mies joka oli eron jälkeen jäänyt yksin hoitamaan tilaa, masentunut ja uupunut. Siksi juuri valvonnan pitäisi toteutua kuten laissa on tarkoitettu ja apua pitäisi olla saatavilla uupuneelle kuten on palkansaajienkin kohdalla.
Mutta kuka valvoisi lemmikinpitoa, ettei tarvitsisi ell lopettaa sataa kissaa, pentutehtaallista kusisia takkuturkkeja, pakettiautollista "rescue-koiria" tai ettei koiraa hukutettaisi julkisella uimarannalla kun se alkaa ottaa päähän`?
Aika erikoista on vetää standardit eläintuotannossa sen heikoimman prosentin mukaan mutta lemmikinpidosta noteerata vain huolellisimmat. Ja sittenkin, sinä et mielestäni tarjoa kissallesi sitä mitä se tarvitsee tyytyväiseen elämään, sinä voit itsellesi väittää niin, mutta totuus valkenisi kun menisit sen kanssa vaikkapa maalle kesäksi (tai olisit mennyt kun se oli pentu, eihän häkkilintukaan lennä välttämättä häkin kattoa pidemmälle kun se on ainoa mitä se tuntee. Tai nauta avoimesta veräjästä..)
Jospa nyt vaan sanot sen sinun tosiasiallisen fiilispohjaisen motiivisi tässä keskustelussa: sinusta on jalompi motiivi vangita eläin hoivaamaan emotionaalisia tarpeitaan kuin ravitsemuksellisia tarpeita.
"tuli meille aikuisena kodinvaihtajana kun tappeli niin täysillä siskonsa kanssa."
Sattuipas sopivasti :')
Hyvin sinä olet kissan sielunmaailmaa oppinut kuiskuttelemaan, vaikka tämä onkin ensimmäinen lemmikkisi -ja vielä aikuisena sinulle tullut :)
Jos sulla olisi jokin muukin tavoite kuin inttää siltä pohjalta että haluat itse uskoa olevasi lemmikinomistajana jotenkin muita eläintenpitäjiä moraalisesti ylempänä, tietäisit, ettei ell nukuta yhtään mitään ennen kuin sillä on ajatus mikä kissaa saattaisi vaivata. Ja mikäli kissasta mitään ymmärtäisit, kun se on kipeä, se mouruaa ja rimpuilee, eikä anna rauhassa tutkia.
Tosiasia on että sinä olet pieniin neliöihin teljennyt eläimen, jolla on tarve liikkua ja tutkia ympäristöään. Miksi se on sinulla narussa jos se vapaasta tahdostaan haluaa liikkua vain sinun lähelläsi ja palata kotiin sinun kanssasi? Ja miksi olet niin tehnyt? siksi koska sinusta on kiva sitä silitellä ja sen kanssa touhuilla silloin kun ei ole muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketjun aiheeseen palatakseni: esim Elisa Aaltosen somessa vouhkaa pahoista ruoantuottajista useita henkilöitä ketkä il
En puhu eläinsuojelurikoksista vaan ihan tavallisista suurtuotantolaitoksista. Ne toimivat lain mukaan ja eläimillä on hävettävän surkeat olot.
En oikein tajua mitä tarkoitat tuolla että lemmikinpitoa ei valvota. Että valvonta toimii kun joltain tilalta löytyy hoidotta jätettyjä huonokuntoisia karjaeläimiä, mutta se ei toimi jos yksityisasunnosta löytyy hoidotta jätettyjä huonokuntoisia lemmikkieläimiä. Kummassa se siis ei toimi, vai eikö kummassakaan?
Ja kyllä, todellakin on jalompaa ottaa eläin rakkaaksi lemmikiksi kuin kärsiväksi tuotantoeläimeksi siksi, että saa pötsin täyteen tehotuotantolihaa. Tämä on itselleni täysin itsestään selvä asia, en ajatellut että motiivini (?) on jotenkin piilossa.
Vierailija kirjoitti:
"tuli meille aikuisena kodinvaihtajana kun tappeli niin täysillä siskonsa kanssa."
Sattuipas sopivasti :')
Hyvin sinä olet kissan sielunmaailmaa oppinut kuiskuttelemaan, vaikka tämä onkin ensimmäinen lemmikkisi -ja vielä aikuisena sinulle tullut :)
Jos sulla olisi jokin muukin tavoite kuin inttää siltä pohjalta että haluat itse uskoa olevasi lemmikinomistajana jotenkin muita eläintenpitäjiä moraalisesti ylempänä, tietäisit, ettei ell nukuta yhtään mitään ennen kuin sillä on ajatus mikä kissaa saattaisi vaivata. Ja mikäli kissasta mitään ymmärtäisit, kun se on kipeä, se mouruaa ja rimpuilee, eikä anna rauhassa tutkia.
Tosiasia on että sinä olet pieniin neliöihin teljennyt eläimen, jolla on tarve liikkua ja tutkia ympäristöään. Miksi se on sinulla narussa jos se vapaasta tahdostaan haluaa liikkua vain sinun lähelläsi ja palata kotiin sinun kanssasi? Ja miksi olet niin tehnyt? siksi koska s
Ei ole ensimmäinen kissani, edeltäjänsä oli ulkokissa. Ja en koe olevani moraalisesti ketään ylempänä tässäkään asiassa, se on oma ajatuksesi, ei minun.
Ja ell todellakin humauttaa tai nukuttaa kissan aina ennen tutkimusta. Tämän tietää jos on nykyaikana yhtäkään eläintä lääkärissä käyttänyt.
Kissani on narussa sillä laki vaatii niin.