Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa entisajan opiskelijat oppivat laittamaan ruokaa

Vierailija
11.08.2025 |

Jos he söivät vain makaronia ja tonnikalaa, vai onko se pelkkä urbaanilegenda?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustunneilla seiskaluokalla. 

Vierailija
2/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ennen omilleen lähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut onnelliset pääsivät jo äidin tai isän kanssa kotona opettelemaan ruuanlaittoa.

Vierailija
4/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto-vaiheessa

Vierailija
5/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona 

Vierailija
6/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan opiskelijat saattoivat 1930-luvun Helsingissä ostaa ruokaa katukeittiöistä omaan kannelliseen emalikannuun. Lisäksi monesti opiskelijat asuivat yhdessä ja heillä oli oma emännöitsijä, joka laittoi ruuat.

Vierailija
7/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustunnilla, kotona lapsuudessa, kavereilta, ihan vaan reseptejä lukemalla, yhdessä tekemällä soluasunnoissa.  

Vierailija
8/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin opiskeluaikana lounasta vain töissä, sama jatkui kun olin töissä ja seurustelin. Illalla jogurttia ja leipää.

Aloimme tekemään poikaystävän kanssa arkisin ruokaa salipäivinä kun olin 27 v.  Kun lapsi aloitti hoidon 1-vuotiaana aloimme tekemään arkisin ruokaa. Olin silloin 34 v.

Osaan tehdä ruokaa ja hyvää ruokaa teenkin. Nykyään opiskelija saa kahdesti päivässä alle 4 € aterian, jos asuu lähellä kampusta. Ei siinä kannata tehdä itse ruokaa.

Nuorena minulla oli ainakin muutakin tekemistä kuin tehdä ruokaa.

Vierailija
9/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika suuresti siitä, mitä entisajalla tarkoitetaan. Aikana ennen sähköliesiå, eineksiä ja valmiiksi pilkottuja lihoja opiskelijat söivät vuokraemännän pöydässä tai elivät kaakaolla ja ranskanleivållä. Sitten oli se makaronivaihe soluasunnoissa, ja 1980-luvulla tulikin jo mikroaaltouuni. 

Vierailija
10/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun äiti kuolee.

Vierailija
11/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun äiti kuolee.

Aika hyvä! Minä olin 65 vuotias, kun äiti kuoli. Kyllä minä silti tein kotona ruokaa jo kouluaikana. Meillä oli 7-henkinen perhe, ja se joka tuli kotiin ensimmäisenä, aloitti ruoanlaiton: Haki kellarista perunoita, pesi ne ja laittoi kiehumaan. Sitten jääkaapista jauhelihaa, nakkeja tms. ja teki ruskean kastikkeen. Lisukkeeksi porkkana- tai kaaliraastetta.  Sitten äiti tuli kaupasta, toi maitoa ja leipää ja seuraavalle päivälle jotakin ateria- ainesta. Jälkiruoaksi ehkä hedelmiä. Niin se meni.

Vierailija
12/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa ja koulun kotitaloustunneilla. Opiskeluaikana syötiin lounas opiskelijaruokalassa. En muista, että ainakaan meidän kuuden hengen solussa kukaan olisi arkisin kokannut, viikonloppuisin kyllä. Fuksivuonna naapurihuoneen pojat tekivät viikonloppuisin aina pizzan (tietenkin alusta asti eli ensin taikinan jauhoista).

Terv. 1980-luvun opiskelija

Vierailija
13/13 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osattiin, mutta tehtiin lähinnä siinä vaiheessa, kun löysin puolisoni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi