Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmiset ei kasva aikuiseksi enää?

Vierailija
11.08.2025 |

Tuntuu  että aikuisen ihmisen vastuuta ja perheen perustamista kartetaan 30-vuotiaaksi asti? Kuvitellaanko nykyään, että elämä jatkuu ikuiseksi? Lehdet tai toimittajat vielä yllyttävät ihmiset vastuuttoman teiniaikuisuuteen juttuaiheillaan. En vaan voi käsittää miten ihmiset ei enää kykene ottaa vastuuta elämästään 

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vastuun elämästä, ettei tee lapsia tänne, jossa saasteet, sodat, köyhyys, sairaudet kukoistaa ?

Vai onko parempia neuvoja antaa ?

Onko kovakin sota täällä Suomessa? Tiedät itsekin noiden olevan pelkkiä velton ihmisen TEKOSYITÄ.

Ukrainan sota on kyllä yksi huvittavimmista tekosyistyä. Eli siis se Ukrainan sota on tosiaan Ukrainassa. Täällä taas on asiat niin hyvin, että lässytetään AV:ssa.

Vierailija
102/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vastuun elämästä, ettei tee lapsia tänne, jossa saasteet, sodat, köyhyys, sairaudet kukoistaa ?

Mitä vastuuta se on, että koko suomalainen yhteiskunta kuolee sukupuuttoon? Miksi itse olet olemassa?

En ole se kenelle vastasit, mutta mä en ainakaan ole ikinä luvannut ottaa mitään vastuuta jonkun yhteiskuntien tai pohjolan persejunttien jatkuvuuden edesauttamiseksi. Se, että muu joku olettaa tällaisen kuuluvan mulle automaationa, johtuu ihan olettajan omasta ylimielisyydestä ja sokeudesta itselleen.

Muista tuo myös omalla kohdallasi. Jos näen sinun hukkuvan järveen niin mitä se minulle kuuluu. En soita apua, koska ei kiinnosta ottaa vastuuta. Elän vain itselleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä kaikki on meidän 90-luvulla syntyneiden vika? Ja me ollaan nyt teille jotain velkaa? Minä en ole osallistumassa pelastustoimiin, kun tämä maa palaa. Sitä niittää mitä kylvää. 

Vierailija
104/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeaa kyllä verisuoni päästä kun lukee näitä kommentteja. Toivottavasti pysyttekin työttöminä ripulikasoina ja yhteiskunnan vapaamatkustajina. Ei teitä kukaan kaipaa.

Vierailija
105/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuuttomuus näkyy myös siinä ettei välitetä yhteisestä ympäristöstä tai luonnosta. Ollaan itsekkäitä. Kun mitään ei jää jälkeen ei kiinnosta muut kuin minun asiat ja oma hyvivointi.

Siinä tapauksessa jokainen +18 vuotias on täysin kakara ja nekin jotka on jo kuolleet ei koskaan kasvaneet aikuisiksi. Sanoisin että vanhemmat sukupolvet nuorempiaan jopa pahempia.

Vierailija
106/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuttomuus näkyy myös kaikessa mopojonnejen ja street trashien kuminpoltossa ym riehumisessa.

Vierailija
107/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäryhmässäni on runsaasti helikopterivanhempia, jotka eivät ymmärrä sitä olevansa. Käsitys omasta vanhemmuudesta perustuu valheelliseen käsitykseen kasvatuksesta, miten lapsille on rakkaudella kerrottu ja neuvottu kaikki- ettei toistaisi omien vanhempien virheitä ankaruudesta, kielloista, rajoittamisesta, rangaistuksista. Sitten  nämä elämän ikävyyksiltä ja haasteilta suojellut kullannuput elävät noin 30 vuotiaina asenteella, miten vanhemmat hoitavat kaiken tai suojelevat kaikelta. Jos iskee paniikkikohtaus yöllä vanhemmat ajavat vaikka 300 km auttaakseen lasta, joka tietysti on hienoa välittämistä, mutta  30 vuotias lapsi ei opi myöskään mistä muualta hakea apua. Tai jos pitäisi soittaa viranomaisille viestittelyn sijaan apua pitää pyytää joko vanhemmilta tai sitten rohkeammalta kaverilta. Perhettä ei voi perustaa, jos ei ole takuuvarma hoitopaikka isovanhemmilta. Kotiremppa tehdää vanhempien kustantamana tai tekemänä ihan siksi,että

Erinomainen posti. Juuri noin itsekin asian näen.

Näistä avuttomaksi autettuja nuoria meillä on nykyisin läjäpäin ja näitä tulee koko ajan lisää. Kasvatus on muuttunut aivan käsittämättömäksi ja vielä todella nopeasti.

Vierailija
108/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko joku ihmisen kansalaisvelvollisuus perustaa perhe? 

Vierailija
109/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, lapsi tekee tosiaan aikuiseksi ja vastuulliseksi. Näkyy hyvin näistä hukkumis- ja läheltä piti tilastoista, kun vanhemmat jättää lapset oman onnen nojaan. 

Kuinka monta prosenttia lapsista hukkui tänä kesänä? 

Ei nuo itselleen eläjät edes ymmärrä mitä prosentti tarkoittaa.

Vierailija
110/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua häiritsee, jos joku ei halua lapsia ja "aikuistua"? 

Suomalaisten sukupuutto hieman häiritsee. Ei paljon kiinnosta edes puolustaa tällaista vässyköiden maata.

No ei susta siihen olis ollutkaan. 

Vierailija
111/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko joku ihmisen kansalaisvelvollisuus perustaa perhe? 

No onhan se tavallaan, koska muuten koko yhteiskunta lakkaisi olemasta. Vai onko se niin, että aina se JOKU MUU perustaa perheen ja muutenkin hoitaa kaikki asiat?

Vierailija
112/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Pariskunta ei ollut 27 vuotiaina valmiita vanhemmiksi, mutta vuoden päästä kyllä. Hohoijaa... Ja lääkäri teki väärin, kun yritti taivutella pitämään lapsen... Minkälainen tämä maailma on nykyään?? Ihan kuin lapsia voisi saada noin vain. Lapsi ja uusi elämä on aina ihme.

En minä ainakaan koe 27-vuotiaana olevani vielä valmis vanhemmaksi. Elämäni on mennyt niin että olen periaatteessa elänyt teini-iän ja aikuisuuden ajan muutaman vuoden ikäluokkaani myöhässä, olen vasta nyt valmistumassa alalleni ja vakaan parisuhteen sain vasta pari vuotta sitten. En uskalla ottaa edes lemmikkiä, koska tunnen itseni ja tiedän vastuun olevan liian suuri. Ja rahaa ei ole, olen kituuttanut koko elämäni tähän asti niin että rahat riittää juuri ja juuri ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin. Ainoa "turhuus" on kuntosalin kuukausimaksu.

Mä tein lapsen 22-vuotiaana ja nyt 30-vuotiaana mietin, että se oli aivan liian aikaisin. En silloin vielä tiennyt, millaista elämää haluan, millaisen parisuhteen haluan, mitä töitä kannattaa tehdä, että saa rahaa... En ollut aikuinen. 

Vierailija
113/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua häiritsee, jos joku ei halua lapsia ja "aikuistua"? 

Suomalaisten sukupuutto hieman häiritsee. Ei paljon kiinnosta edes puolustaa tällaista vässyköiden maata.

No ei susta siihen olis ollutkaan. 

Taisi osua ja upota. Olet lapseton ripulisaasta eikä sinusta ole yhteiskunnalle mitään hyötyä.

Vierailija
114/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastuuta se on, että koko suomalainen yhteiskunta kuolee sukupuuttoon? Miksi itse olet olemassa?

En ole se kenelle vastasit, mutta mä en ainakaan ole ikinä luvannut ottaa mitään vastuuta jonkun yhteiskuntien tai pohjolan persejunttien jatkuvuuden edesauttamiseksi. Se, että muu joku olettaa tällaisen kuuluvan mulle automaationa, johtuu ihan olettajan omasta ylimielisyydestä ja sokeudesta itselleen.

Mä voin auttaa, jos lakiin kirjataan, että miehet hoitaa hoivatyön ja uhrauksesta maksetaan kunnolla. Tällä hetkellä sillä ottaa vaan hitosti takkiin.

Vierailija
115/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole oikea mies ennen kuin nähnyt lapsensa syntyvän. Siihen asti hän on vain pelkkä noviisi ja ikuinen lapsi.

Vierailija
116/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeaa kyllä verisuoni päästä kun lukee näitä kommentteja. Toivottavasti pysyttekin työttöminä ripulikasoina ja yhteiskunnan vapaamatkustajina. Ei teitä kukaan kaipaa.

Niin, jos tähän ajatusleikkiin lähdetään, niin enemmän sitä tahallaan lapsetonta pitää syyllistää kuin tahallaan työtöntä. Tahallaan työtön on yhdentekevä tilanteessa, jossa sadoille tuhansille työhaluisillekaan ei ole töitä. Samaa ei voi sanoa tahallaan lapsettomista.

Vierailija
117/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko miehet kanssa ottaa sitten vastuuta tästä jatkuvuudesta? Ei, siementen luovutus ei ole sitä vastuun kantamista.. Silkkaa hedonismia ja toisten hyv'ksikäyttöä kuvitella, että joku muu hoitaa.

Vierailija
118/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, ihmisen historia on käytännössä pelkkää orjuuttamista, sotia, köyhyyttä, muista hyötymistä, sairauksia..mikä on muuttunut?

Olemme eläneet harvinaisen pitkää rauhan kautta, nyt taas kalistellaan sapeleita. 

Vierailija
119/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko miehet kanssa ottaa sitten vastuuta tästä jatkuvuudesta? Ei, siementen luovutus ei ole sitä vastuun kantamista.. Silkkaa hedonismia ja toisten hyv'ksikäyttöä kuvitella, e

Kerroppas nyt vielä, että mitä v'ttua oikein kuvittelen tai vaadin tuossa muilta?

Vierailija
120/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole omasta tahdostaan perheettömiä. Jos kaikki olisi mennyt niinkuin joskus 19 vuotiaana ajattelin, olisi minulla ollu yksi lapsi jo 25 vuotiaana. Vaan kun ei ole löytynyt sitä hyvää tyyppiä jonka kanssa perhe perustaa, niin tässä sitä edelleen sinkuillaan lapsettomana 37 vuotiaana. 

Tämä!! Sama homma täällä. Lisäksi vakituisen normaali hyvä palkkaisen työn saaminen on nykyään vaikeata. Itselläkin useampi tutkinto mutta silti vaikeaa on. Ei mene perheen perustaminen ja elämä niinkuin vanhemmillamme.

Nainen86

80-luvulla ei vielä tarvittu vakituista hyväpalkkaista työsuhdetta jos halusi tehdä lapsen. Siihen aikaan oli ihan ok ettei lapselle ollut varaa kustantaa edes perusasioita kuten omakotitaloa ja harrastuskyydityksiä omalla autolla.

Mutta 80-luvulla oli töitä tarjolla ihan eri tavalla.