Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset ei kasva aikuiseksi enää?

Vierailija
11.08.2025 |

Tuntuu  että aikuisen ihmisen vastuuta ja perheen perustamista kartetaan 30-vuotiaaksi asti? Kuvitellaanko nykyään, että elämä jatkuu ikuiseksi? Lehdet tai toimittajat vielä yllyttävät ihmiset vastuuttoman teiniaikuisuuteen juttuaiheillaan. En vaan voi käsittää miten ihmiset ei enää kykene ottaa vastuuta elämästään 

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saaminen tekee ihmisestä aikuisen. Siksi ihmiset eivät aikuistu. 

Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ihmisestä. Silloin ihminen luopuu jostain toisen hyväksi. Se tekee aikuiseksi. 

Vierailija
82/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei synny, koska yhteiskunnat on rakennettu ensisijaisesti palvelemaan yrityksiä, ei kansalaisia. 

Ei ongelma ole se, että rahaa ei olisi riittävästi tarjoamaan vähintään jokaiselle täysipäiväistä työtä tekevälle hyvä elämä lastenkin kanssa, vaan se, että sitä rahaa ei ole niin paljon, että se kattaisi loputtoman ahneuden ja työläisen säädyllisen elämän.

Heh, eli pitäisi ns pelastaa yksittäinen ihminen sen sijaan että pidettäisiin huolta yrityksistä jotka työllistävät ihmisiä? 😂

Ja meidän pitäisi kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saaminen tekee ihmisestä aikuisen. Siksi ihmiset eivät aikuistu. 

Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ihmisestä. Silloin ihminen luopuu jostain toisen hyväksi. Se tekee aikuiseksi. 

Omien perintötekijöiden paapominen on maailman itsekkäin teko.

Vierailija
84/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsettomallakin on monia vastuita. Työpaikalla on vastuuta, omista raha-asioista on vastuussa, itsensä huolehtimisesta on vastuussa koko ajan. Ei se lasten hankkiminen tuo mitään erityisiä supervoimia, varsinkin kun se oma piltti kärrätään päiväksi päiväkotiin jonkun muun vastuulle.

Niin kyllä itsekin pidän juuri vastuuta aikuisuuden mittarina, vähintäänkin vastuuta itsestään ja lisäksi ehkä myös muista asioista.

Ei se välttämättä tarvitse olla juuri perheen perustaminen vaikka sekin tuo paljon vastuuta mukanaan. 

Vierailija
85/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua kasvattaa lasta tällä vuosikymmenellä. Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä".

Päiväkodit ja koulut ovat ihan virallisestikin sitä varten, että lapset kasvatetaan siellä. Eihän päiväkoti edes virallisesti ole enää päiväkoti vaan se on varhaiskasvatus.

Vierailija
86/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se elinikäkin noussut ja eläkeikä taas nousemassa. Hyvin ehtii nelikymppisenä perustamaan perheen ja tekemään vielä pitkän työuran päälle. 

Vierailija
87/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole omasta tahdostaan perheettömiä. Jos kaikki olisi mennyt niinkuin joskus 19 vuotiaana ajattelin, olisi minulla ollu yksi lapsi jo 25 vuotiaana. Vaan kun ei ole löytynyt sitä hyvää tyyppiä jonka kanssa perhe perustaa, niin tässä sitä edelleen sinkuillaan lapsettomana 37 vuotiaana. 

Tämä!! Sama homma täällä. Lisäksi vakituisen normaali hyvä palkkaisen työn saaminen on nykyään vaikeata. Itselläkin useampi tutkinto mutta silti vaikeaa on. Ei mene perheen perustaminen ja elämä niinkuin vanhemmillamme.

Nainen86

Vierailija
88/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua lapsia. En aio koskaan astua perhehelvettiin.  Koeta ap vain elää sen asian kanssa että minä elän elämäni itseäni varten.

Vierailija
89/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuus vaatii tietyt puitteet, esimerkiksi työpaikan.

Ja jonkun pitää se sinulle antaa kun olet ensin maleksinut kahdeksan vuotta yliopistossa lukemassa sellaisia asioita kuin että Mona Lisa on Freudin mukaan mytologisen, arkkityyppisen, androgyynin korppikotkan kuva?

Jäikö lääkkeet ottamatta?

Eri

Vierailija
90/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua häiritsee, jos joku ei halua lapsia ja "aikuistua"? 

Vierailija
91/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuus vaatii tietyt puitteet, esimerkiksi työpaikan.

Ja jonkun pitää se sinulle antaa kun olet ensin maleksinut kahdeksan vuotta yliopistossa lukemassa sellaisia asioita kuin että Mona Lisa on Freudin mukaan mytologisen, arkkityyppisen, androgyynin korppikotkan kuva?

Jäikö lääkkeet ottamatta?

Eri

No kai nyt varmaan jäi, kun ei nykyään mitään lääkkeitä enää saa apteekista ja kaupunkien kadut ovat tunnetusti aivan liian vaarallisia paikkoja palstan paskahousuille.

Vierailija
92/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole omasta tahdostaan perheettömiä. Jos kaikki olisi mennyt niinkuin joskus 19 vuotiaana ajattelin, olisi minulla ollu yksi lapsi jo 25 vuotiaana. Vaan kun ei ole löytynyt sitä hyvää tyyppiä jonka kanssa perhe perustaa, niin tässä sitä edelleen sinkuillaan lapsettomana 37 vuotiaana. 

Tämä!! Sama homma täällä. Lisäksi vakituisen normaali hyvä palkkaisen työn saaminen on nykyään vaikeata. Itselläkin useampi tutkinto mutta silti vaikeaa on. Ei mene perheen perustaminen ja elämä niinkuin vanhemmillamme.

Nainen86

80-luvulla ei vielä tarvittu vakituista hyväpalkkaista työsuhdetta jos halusi tehdä lapsen. Siihen aikaan oli ihan ok ettei lapselle ollut varaa kustantaa edes perusasioita kuten omakotitaloa ja harrastuskyydityksiä omalla autolla.

Vierailija
93/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vastuun elämästä, ettei tee lapsia tänne, jossa saasteet, sodat, köyhyys, sairaudet kukoistaa ?

Vai onko parempia neuvoja antaa ?

Mitä vastuuta se on, että koko suomalainen yhteiskunta kuolee sukupuuttoon? Miksi itse olet olemassa?

Vierailija
94/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen86

80-luvulla ei vielä tarvittu vakituista hyväpalkkaista työsuhdetta jos halusi tehdä lapsen. Siihen aikaan oli ihan ok ettei lapselle ollut varaa kustantaa edes perusasioita kuten omakotitaloa ja harrastuskyydityksiä omalla autolla.

Kyllä meillä nykyäänkin kuule sosiaaliturva on.

Vierailija
95/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vastuun elämästä, ettei tee lapsia tänne, jossa saasteet, sodat, köyhyys, sairaudet kukoistaa ?

Onko kovakin sota täällä Suomessa? Tiedät itsekin noiden olevan pelkkiä velton ihmisen TEKOSYITÄ.

Vierailija
96/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua häiritsee, jos joku ei halua lapsia ja "aikuistua"? 

Suomalaisten sukupuutto hieman häiritsee. Ei paljon kiinnosta edes puolustaa tällaista vässyköiden maata.

Vierailija
97/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuh, lapsi tekee tosiaan aikuiseksi ja vastuulliseksi. Näkyy hyvin näistä hukkumis- ja läheltä piti tilastoista, kun vanhemmat jättää lapset oman onnen nojaan. 

Kuinka monta prosenttia lapsista hukkui tänä kesänä? 

Vierailija
98/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Pariskunta ei ollut 27 vuotiaina valmiita vanhemmiksi, mutta vuoden päästä kyllä. Hohoijaa... Ja lääkäri teki väärin, kun yritti taivutella pitämään lapsen... Minkälainen tämä maailma on nykyään?? Ihan kuin lapsia voisi saada noin vain. Lapsi ja uusi elämä on aina ihme.

En minä ainakaan koe 27-vuotiaana olevani vielä valmis vanhemmaksi. Elämäni on mennyt niin että olen periaatteessa elänyt teini-iän ja aikuisuuden ajan muutaman vuoden ikäluokkaani myöhässä, olen vasta nyt valmistumassa alalleni ja vakaan parisuhteen sain vasta pari vuotta sitten. En uskalla ottaa edes lemmikkiä, koska tunnen itseni ja tiedän vastuun olevan liian suuri. Ja rahaa ei ole, olen kituuttanut koko elämäni tähän asti niin että rahat riittää juuri ja juuri ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin. Ainoa "turhuus" on kuntosalin kuukausimaksu.

Vierailija
99/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua lapsia. En aio koskaan astua perhehelvettiin.  Koeta ap vain elää sen asian kanssa että minä elän elämäni itseäni varten.

Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin saat mennä itse etulinjaan, koska minä elän perhettäni varten.

Vierailija
100/184 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastuuta se on, että koko suomalainen yhteiskunta kuolee sukupuuttoon? Miksi itse olet olemassa?

En ole se kenelle vastasit, mutta mä en ainakaan ole ikinä luvannut ottaa mitään vastuuta jonkun yhteiskuntien tai pohjolan persejunttien jatkuvuuden edesauttamiseksi. Se, että muu joku olettaa tällaisen kuuluvan mulle automaationa, johtuu ihan olettajan omasta ylimielisyydestä ja sokeudesta itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme