Jos eläkeikä on 70 v niin katsokaapas ihmisiä jotka on 70 vuotiaita.
Joku kevyt kansanedustajan työ nyt menee. Itse näen ympärillä melko raihnaisia 70-vuotiaita.
kimmo Kiljunen 74 v
Satu Hassi 74 v
Kommentit (172)
Minä olen vasta 50+ ja jo ihan romuna. Töissä vaan sinnittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattava määrä jo kuollut tuohon ikään menneessä.
Ja mihin tämä väitteesi perustuu?
Tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto, missä maailmassa elät? Mikähän ikäinen itse olet, 15?
Moni yli 70-vuotias on elossa ja yllätys yllätys, paljon paremmassa kunnossa kuin moni alle 50-vuotias. Niin fyysisesti, kuin etenkin henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vasta 50+ ja jo ihan romuna. Töissä vaan sinnittelen.
Mitä työtä teet ja johtuuko romuisuus siitä?
Lukeeko ihmisillä otsassa lappu, johon on ikä kirjoitettu? Itse en katsomalla tiedä kenenkään ikää.
Kyllä liikuntaa harrastamaton, ylipainoinen ja tupakoiva 7-kymppinen vielä pärjää siihen asti, mutta rappeutuminen alkaa nopeasti 70:n jälkeen. Tuntuu, että vanhenevat joka vuodella 2 tai 3 sen jälkeen, ja 75 jälkeen 4 joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssakin monet jatkavat työskentelyä pitkälti yli 80-kymppisinä. Etenkin yrityspuolella. Omakin appiukko on 75-v ja virallisesti eläkkeellä mutta viiden eri isohkon yrityksen hallituksissa mukana. Suht täyttä päivää edelleen tekee. Timmissä kunnossa vielä. Tennistä pelaa monta kertaa viikossa, usein aamuisin. Näissä toki joku muukin yritysmaailman harmaa pantteri mukana.
Mitä työtä on yritysten hallituksissa oleminen?
Jo nelivitonen on liian iäkäs palkattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan totta. Joukossa on monisairaita kuten diabeettikkoja ja maksakirroossin sairastuneita sekä syöpään kuolleita. Keski-ikäisiä tappaa edelleen sydäninfarktit suuressa määrin.
Nykyeläkeläiset ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan. Vähemmistö eli 5 prosenttia on niin huonossa kunnossa että tarvitsee laitoshoitoa tai asuu kotihoidon piirissä eli kotona käydään auttamassa monta kertaa päivässä.
Keskimäärin 70-80- vuotiaat eläkeläiset hoitavat kaikki asiansa itse ja nauttivat elämästään sen verran kuin pystyvät. Kun on päässyt tuohon ikää niin se ei tarkoita että olisi kuolemassa seuraavana vuotena vaan jos sairauksia ei ilmaannu niin elinvuosia voi olla paljon edessä. Vakavan sairastumisen kohdatessa ei voimavarat ole tietenkään nuoren tai keski-ikäisen veroiset.
Hyväkuntoiset eläkeläiset ovat voimavara jota hyödynnetään jossain määrin aloilla joilla on työvoimapulaa. Aika moni eläkeläinen auttaa myös ystäviään ja naapureitaan arjen askareissa jos toisen kunto ei enää riitä ja kiitos siitä heille.
Julkisuudessa aina katsotaan että eläkeläisistä ei ole mihinkään mutta sellainen kuva on aivan liian yksipuolinen. Monisairaat vanhukset ovat palvelujen suurkäyttäjiä sitä ei voi kiistää. Jos on omatoiminen niin yleensä hoitoihin ei iän perusteella tule rajoituksia jos katsotaan että toipuminen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Alimpaan tuloviidennekseen kuuluvan 35-vuotiaan miehen elinajanodote on 68 vuotta. Moni duunarimies painaa töitä hautaan asti ellei saa kenkää ennen sitä. Samanikäisen, ylimpään tuloviidennekseen kuuluvan miehen elinajanodote on 84 vuotta ja sen kuin nousee, mutta moni niistä etuoikeutetuista jää varhaiseläkkeelle jo 60-62-vuotiaana.
Jos näkee ympärillään vain raihnaisia ja työkyvyttömiä seitsemänkymppisiä, se kertoo enemmän omista sosiaalisista piireistä kuin yleisestä tilanteesta.
Tämä ottamatta kantaa siihen, milloin eläkkeelle kuuluisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Merkittävä osa töistä käy vaikeaksi jo kauan ennen 70 vuoden ikää. Fyysiset työt, tehtävät joissa pitäisi oppia koko ajan uutta, kiireiset duunit. Harva tuossa iässä voi enää koko päivää kantaa, olla polvillaan tmv. Eikä tuon ikäinen enää jaksa opetella joka vuosi jotain uutta tietokoneohjelmaa tms.
Persut haluaa nostaa eläkeikää. Eli siihen 70 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei valtavan moni kuitenkaan. 28%:ia 70-vuotiaista oli elossa vuoden 2022 lopussa!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009810197.html
Tuossa taulukko jossa näkee kuinka moni on elossa tietyllä syntymävuodelta. Data on vuoden 2022 lopusta ja kun katsoo, kuinka moni 1952 syntyneistä on elossa, niin heitä oli tuolloin elossa 72%:ia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssakin monet jatkavat työskentelyä pitkälti yli 80-kymppisinä. Etenkin yrityspuolella. Omakin appiukko on 75-v ja virallisesti eläkkeellä mutta viiden eri isohkon yrityksen hallituksissa mukana. Suht täyttä päivää edelleen tekee. Timmissä kunnossa vielä. Tennistä pelaa monta kertaa viikossa, usein aamuisin. Näissä toki joku muukin yritysmaailman harmaa pantteri mukana.
Mitä työtä on yritysten hallituksissa oleminen?
Seuraavaksi varmaan kysyt, mitä työtä on mikään toimistotyö?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikuntaa harrastamaton, ylipainoinen ja tupakoiva 7-kymppinen vielä pärjää siihen asti, mutta rappeutuminen alkaa nopeasti 70:n jälkeen. Tuntuu, että vanhenevat joka vuodella 2 tai 3 sen jälkeen, ja 75 jälkeen 4 joka vuosi.
Alkaa jo paljon ennen sitä.
Tämähän loistava idea, ei tarvitse maksaa yhdellekkään duunarille eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtavan moni kuitenkaan. 28%:ia 70-vuotiaista oli elossa vuoden 2022 lopussa!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009810197.html
Tuossa taulukko jossa näkee kuinka moni on elossa tietyllä syntymävuodelta. Data on vuoden 2022 lopusta ja kun katsoo, kuinka moni 1952 syntyneistä on elossa, niin heitä oli tuolloin elossa 72%:ia.
Ja korjaus, piti siis kirjoittaa 28% oli kuollut 70 vuotiaista! 72%:ia elossa! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tämä on se pahin, maksat eläkettä varten koko ikäsi mutta kuolet kun jäät eläkkeelle tai ennen sitä, ei mitään järkeä
Mutta ajatelkaa, mitä valtio säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jo paljon ennen sitä.
Liikuntaa harrastamattomat ja itseensä kaikkea skeidaa ahtavat ovat jo reilu nelikymppisenä täysiä kehäraakkeja.
Nämä voivat säädellä itse työnsä kuormittavuutta.