Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeesi rahoittaa palkansaaja, et sinä.

Vierailija
10.08.2025 |

Suomessa eläkemaksut eivät mene omaan säästöpossuun.

Ne menevät suoraan maksuhetkellä nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin.

- Yksityisellä sektorilla työntekijän ja työnantajan eläkemaksut menevät eläkeyhtiöihin (esim. Ilmarinen, Varma).

- Valtiolla ja kunnilla maksut menevät omiin järjestelmiin (Keva hoitaa kuntien ja valtion työntekijöiden eläkkeet).

Järjestelmä on ns. "palkasta eläkeläisille heti" -malli, ei oma säästötili.

Kun nykyiset maksajat jäävät eläkkeelle, heidän eläkkeensä maksetaan silloin työssä olevien maksamista maksuista.

Eli lyhyesti: maksat nyt -> rahat menevät heti nykyisille eläkeläisille -> oma eläkkeesi tulee tulevien maksajien pussista.

Nyt eläkkeellä olevat maksoivat oman työuran aikana eläkemaksuja joka palkasta noin 5%. Alhaisimmillaan se on ollut 1-3% luokkaa. Nykyään se on noin 25%.

Eläkkeen määräytyminen:

Eläke ei määräydy sen mukaan paljonko olet maksanut, vaan paljonko olet ansainnut työuran aikana.

Jokaisesta palkasta kertyy prosenttiosuus eläkettä (n. 1,5 % vuodessa, joissain ikäluokissa eri).

Myös tietyt etuudet (työttömyys, sairauspäiväraha, vanhempainvapaa) kartuttavat eläkettä.

Lopullinen eläke = koko työuran karttunut eläke € -> maksetaan kuukausittain eläkeiässä.

Et maksa omaa eläkettäsi - maksat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Oma eläkkeesi määräytyy urasi tulojen mukaan ja sen maksavat silloin työssä olevat.

Kommentit (214)

Vierailija
121/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
122/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 39.1 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4 miljardia. 

Mistä otetaan rahat 10 miljardin puolustusmenoihin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Itse maksoin aikanaan edellisten eläkeläisten eläkkeitä. Niin se menee. Silloin ei eläkeläisiä vielä syyllistetty IHAN KAIKESTA. Eläminen on väärin ja jopa kuoleminen on liian kallista, äläkä nyt helvetissä mitään perintöä meille jätä... tai jos jätät niin rahana, kiitos. Itsellä on pieni eläke, jolla yritän tulla jotenkin toimeen, no miksi en sitten tienannut enemmän... Nykyään halutaan itselle kaikkea mahdollista ja kun ei saada, syyllistetään muita. Olen itse  jäänyt paitsi monista asioista, koska en vaan pystynyt parempaan. Hyväksyn sen. Olette nuoria, terveitä ja vahvoja, sekä todella noloja ruikuttajia. 

Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä. 

1990-luvulla eläkeläisiä oli 800000 ja nyt 1600000.

No siitä olen varma ettei suuria ikäluokkia ainakaan tullut eläkkeelle 800 000 henkeä kun heitä kaikkineenkin oli vain 600 000. Ja kaikki ei eläkeikään ees eläneet.

Vierailija
124/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisaalta eläkeläiselle kaikki palvelut kotiin maksaa. 

Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille. 

www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…

Vierailija
125/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollut 40 vuotta, niin ehköhän ole ihan oikeutettu eläkettä saamaan siinä missä muutkin eli olen ollut rahoittamassa muiden eläkkeitä. Ja rahoitan edelleenkin 10 vuotta.

En ymmärrä, mikä ap:n pointti on korostaa sitä, että palkansaajat maksavat sinunkin eläkkeen, kun yleensä se eläkeläinen on itsekin ollut palkansaaja ja osallistunut tähän samaan rumbaan. Itse osallistuin ensimmäiset 7 vuotta tähän muiden eläkkeiden maksamiseen ennen kuin oma eläkekertymä edes alkoi. Nykyajan nyhveröt saa eläkekertymää heti, kun vaan töitä tekevät.

Vierailija
126/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jonkun muun"pitäisi ne lapsetkin tehdä, eläkemarisijat somettaa ja ovat älylaitteillaan, ei viisarit värähtele kun aivotkin saa liikaa kännykän säteilyä ja sinivaloa.

Nuoriso koululaisista alkaen suurimmat säteilyt ottaa.

Vierailija
127/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Vierailija
128/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää...

Jokainen on vuorollaan lapsi, koululainen, opiskelija, työssäkäyvä, eläkeläinen. Ihan samassa tilanteessa huolenpidon kohteena ja huolenpitäjän asemassa. Turha nillittää siinä kohtaa, kun joutuu ottamaan vanhemmiltaan vastuun itsestään ja elämästään. 

Vierailija
129/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä eläkerahastot?

Niistä riittäisi rahaa eläkkeisiin noin 7 - 8 vuodeksi, sitten olisi rahat loppu.

Tämän hetken työntekijät maksaa ne nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Kivireki kasvaa.

Eikö sinne eläkerahastoihin kuitenkin tuo 7-8 vuotta valuisi uutta rahaa ?

Vierailija
130/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap ulisee kurjuuttasi johonkin nurkkaan. Muista hävetä samalla sitä, että tuijotat vaan omaa napaa. Toivottavasti et ole käynyt lukiota ja yliopistoa.

Vierailija
131/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä eläkerahastot?

Niistä riittäisi rahaa eläkkeisiin noin 7 - 8 vuodeksi, sitten olisi rahat loppu.

Tämän hetken työntekijät maksaa ne nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Kivireki kasvaa.

Eikö sinne eläkerahastoihin kuitenkin tuo 7-8 vuotta valuisi uutta rahaa ?

Mutta jos ei maksettaisi. Nyt sinne menee rahaa nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista. 

Vierailija
132/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
133/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 75-vuotiaiden eläkeläisten määrää Suomessa ei ole mahdollista antaa tarkasti ilman ajantasaista tilastotietoa. Kuitenkin, on tiedossa, että yli 75-vuotiaiden määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja ylittää jo 600 000. Vuonna 2022 eläkettä sai Suomessa 1 648 000 henkilöä, ja heistä 81% oli yli 65-vuotiaita. Tämä tarkoittaa, että yli 75-vuotiaita eläkeläisiä on huomattava osa tästä joukosta. 

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 Suomessa asui 1 648 000 eläkkeensaajaa. Näistä suurin osa, 1 244 000 henkilöä, oli täyttänyt 65 vuotta. Tämä on 81% kaikista eläkkeensaajista. Eläkeläisten määrä kasvaa jatkuvasti, ja yli 75-vuotiaiden osuus on merkittävä osa tästä kasvusta. 

On huomioitava, että "eläkeläinen" voi tarkoittaa henkilöä, joka saa joko omaa eläkettä tai perhe-eläkettä. Vuonna 2022 Suomessa asui 1 596 000 eläkkeensaajaa, ja heistä 55% oli naisia ja 45% miehiä, kertoo Julkari www.julkari.fi

Vierailija
134/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ollut 40 vuotta, niin ehköhän ole ihan oikeutettu eläkettä saamaan siinä missä muutkin eli olen ollut rahoittamassa muiden eläkkeitä. Ja rahoitan edelleenkin 10 vuotta.

En ymmärrä, mikä ap:n pointti on korostaa sitä, että palkansaajat maksavat sinunkin eläkkeen, kun yleensä se eläkeläinen on itsekin ollut palkansaaja ja osallistunut tähän samaan rumbaan. Itse osallistuin ensimmäiset 7 vuotta tähän muiden eläkkeiden maksamiseen ennen kuin oma eläkekertymä edes alkoi. Nykyajan nyhveröt saa eläkekertymää heti, kun vaan töitä tekevät.

Myös ap on vuorollaan joskus eläkeläinen. Sahatkoon vaan omaa oksaansa tai ehkä hän kuvittelee että eläkkeet juuri silloin nousevat jännästi?

Vierailija
135/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä jätetään aina pois ne eläkeyhtiöiden sijoitusten tuotot? Niihin eläkkeiden maksaminen perustuu. 

Vierailija
136/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ap on vuorollaan joskus eläkeläinen. Sahatkoon vaan omaa oksaansa tai ehkä hän kuvittelee että eläkkeet juuri silloin nousevat jännästi?

Tällä hetkellä valtiolla ei ole rahaa hoitaa kaikkia eläkeläisiä. Eläkemaksu palkasta on niin iso, että veroja ei voi nostaa. Mutta onneksi teit lapsia jotka huolehtii susta. 

Vierailija
137/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näistä jätetään aina pois ne eläkeyhtiöiden sijoitusten tuotot? Niihin eläkkeiden maksaminen perustuu. 

Siksi, koska ne tuottaa niin vähän. 

Vierailija
138/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työikäinen muuttaa ulkomaille, sieltä ei makseta eläkemaksua Suomeen. Jos on Norjassa töissä niin eläkemaksu menee norjalaisten eläkkeisiin. 

Vierailija
139/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen rahoittanut vuodesta 1961 muiden eläkkeitä kunnes itse jäin 2010.

Ap ei taaskaan ymmärrä tel-systeemiä.

Minäs vuonna olet syntynyt? 540-luvulla syntyneet saa eläkkeellä eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisesti, kun jo 70-luvulla syntyneet saavat ne takaisin vain 1,7-kertaisesti! Sukupolvia pitäisi kohdella tasapuolisesti, tämä on ihan laissa! Onko tämä tasapuolista kohtelua?!

Täyttä valetta. Kyllä he ovat maksaneet myös sen 25% + tilitetystä palkasta myös 3-5% eli ei se työnantaja hyvää hyvyyttään maksa eläkemaksua vaan tehdystä työstä se kertyy. Eikä kukaa ole saanut edes maksamiaan eläkemaksuja takaisin puhumattakaan jostain kuusinkertaisesta määrästä.

Vierailija
140/214 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen rahoittanut vuodesta 1961 muiden eläkkeitä kunnes itse jäin 2010.

Ap ei taaskaan ymmärrä tel-systeemiä.

Minäs vuonna olet syntynyt? 540-luvulla syntyneet saa eläkkeellä eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisesti, kun jo 70-luvulla syntyneet saavat ne takaisin vain 1,7-kertaisesti! Sukupolvia pitäisi kohdella tasapuolisesti, tämä on ihan laissa! Onko tämä tasapuolista kohtelua?!

Onko tasapuolista kirjoittaa valetta?