Lapseni opiskelevat Suomessa yliopistossa ja suunnittelelevat tulevaisuuttaan ulkomailla
Sanoin heille jo kauan sitten ennen opintoja, että voisi olla parempi kansainvälistyä. Nyt he ovat samaa mieltä. Kieliopinnot ovat tärkeitä varsinaisten opintojen ohella. Ovat saaneet aina jotain kesätöitä ja "menestyvät", mutta Suomi on isoissa ongelmissa.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vähän vanhempi kolmekymppinen, joka tekee tohtoriopintoja, mutta sama, lähden varmaan heti pois täältä jahka väittelen seuraavan vuoden tai kahden sisällä. Suomi on uppoava laiva, joka vain vaatii minulta antamatta tarpeeksi vastineeksi.
Tutkinnot tuntuvat kelpaavan, veronmaksajien piikkiin tietenkin.
Ja opiskelija ei itse ole veronmaksaja? Ei kannattaisi varmaan valittaa korkeasti kouluttautuneista älykkäistä ihmisistä niin kauan kun veronmaksajien rahoja syydetään ma muihin, EU:hun ynnä muuhun turhanpäiväiseen, jopa aktiivisesti tuhoisaan.
Jos on kovasti kaipuu ulkomaille lähtöön iskenyt kannattaa lähteä niitä tutkintoja jo sinne opiskelemaan. Muuten on sama kuin ulkomaalaiset jotka tulevat tänne heille edullisten t
Oletko jokin valtion virkamies, vai mistä tämä suuri tarve puolustella valtion tyrimisiä? Miksi valitat yksilölle siitä, että lähtee hakemaan parempaa elämää, kun oma maa on pettänyt tämän? Oletko kateellinen, ettet kykene samaan? Mikä mättää? Arvostele valtiota, jos tilanne häiritsee sinua.
Niinpä niin. Täältä maksuton, yhteiskunnan verovaroin järjestämä koulutus ja ulkomaille sitä hyödyntämään. Voisi olla laki, joka velvoittaisi täällä koulutuksen saaneet tekemään opintojensa korvaamiseksi muutaman vuoden töitä täällä.
Tai he, jotka heti lähtevät muualle, joutuisivat jälkikäteen maksamaan koulutuksestaan.
Harvassa maassa on maksutonta koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista tuossa iässä. Suurin osa korkeintaa käy kääntymässä ulkomailla.
Enemmistö kuule jää sinne tietenkin nostetaan ne harvat jotka tulee takas kun ovat sössineet asiansa.
Omana opiskeluaikana vähintään joka toinen haaveili ulkomaille lähdöstä. Ehkä prosentti pari oikeasti lähti pysyvästi. Post dociksi muutama kaveri lähti muutamaksi vuodeksi. Nuoret ovat idealisteja ja suunnitelmat ehtivät vaihtua tuossa iässä moneen kertaan.
Että oikein vain prosentti tai pari. Jaa-a.
Se on todellisuutta. Meidän alalla vielä koko opetus käytännössä on aina tapahtunut englanniksi, koska yliopistotasoista suomalaista lähdekirjallisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on halpa maa.
Oletko käynyt? Ei ole halpa.
Kiva juttu heille. Toivottavasti ovat tyytyväisiä siellä mihin päätyvätkään!
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vähän vanhempi kolmekymppinen, joka tekee tohtoriopintoja, mutta sama, lähden varmaan heti pois täältä jahka väittelen seuraavan vuoden tai kahden sisällä. Suomi on uppoava laiva, joka vain vaatii minulta antamatta tarpeeksi vastineeksi.
Ehkäpä olisi sinun vuorosi alkaa antaa jotakin vastineeksi, jos olet ikäsi opiskellut veronmaksajien piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä olisi sinun vuorosi alkaa antaa jotakin vastineeksi, jos olet ikäsi opiskellut veronmaksajien piikkiin?
Näin. Yli 30 vuotta ollut saamapuolella. Suomi ei ole vaatinut häneltä mitään ja pelkästään antanut. Siihen nähden outo kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikasta olisi hyvä aloittaa, mutta eipä tullut kukaan sellaista tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustat yrityksen ja nostat verottomia osinkoja sekä laitat kaikki menosi firman piikkiin. Niinhän ne aina sanoo, että etuoikeutetut yrittäjät ansaitsisi rangaistuksen yrittämisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkinnot tuntuvat kelpaavan, veronmaksajien piikkiin tietenkin.
Ja opiskelija ei itse ole veronmaksaja? Ei kannattaisi varmaan valittaa korkeasti kouluttautuneista älykkäistä ihmisistä niin kauan kun veronmaksajien rahoja syydetään ma muihin, EU:hun ynnä muuhun turhanpäiväiseen, jopa aktiivisesti tuhoisaan.
Jos on kovasti kaipuu ulkomaille lähtöön iskenyt kannattaa lähteä niitä tutkintoja jo sinne opiskelemaan. Muuten on sama kuin ul
Olen asunut ulkomailla yli 20v ja jopa tutkintoni opiskellut Briteissä, ihan itse kustantamana. Ihmisten vastuuta omasta elämästä kaipailen,ei toisten elättinä olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kolme meidän lapsistamme asuvat ja tekevät töitä muualla kuin Suomessa. Heillä on yliopistotutkinto, he ovat tyytyväisiä, onnellisia ja menestyvät hyvin. Heillä ei ole mitään aikomusta palata Suomeen. Ei kyllä ole itsellämmekään.
Mutta silti Suomi-keskustelupalstat ovat niitä eniten puoleensavetäviä?;)
Suomalainen ei saa kirjoittaa suomalaisella keskustelupalstalla?
Saa toki, mutta voi myös miettiä, onko oikein fiksua siellä koko perheen ihannemaissa sitten roikkua suomalaisilla keskustelupalstoilla haukkumassa kotimaataan ja ylistämässä nykyistä onnelaansa, yleensä maata nimeltä mainitsematta. Sieltähän voisi löytyä pahempia epäkohtia.
t. Saksassa pitkään asunut
Minua surettaisi lähteä Suomesta, kun elämä täällä tuntuu niin turvalliselta ja tasaiselta. Joskus fantasioin kuitenkin elämästä jossain pienemmässä eurooppalaisessa kaupungissa, ehkä pohjoisessa Ranskassa. Haluaisin asua jossain paikassa, jonka historia on syvää ja kiehtovaa, ja Ranskasta niitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Täältä maksuton, yhteiskunnan verovaroin järjestämä koulutus ja ulkomaille sitä hyödyntämään. Voisi olla laki, joka velvoittaisi täällä koulutuksen saaneet tekemään opintojensa korvaamiseksi muutaman vuoden töitä täällä.
Tai he, jotka heti lähtevät muualle, joutuisivat jälkikäteen maksamaan koulutuksestaan.
Mitä sitten? Jotkut taas tulee valmiiseen pöytään syömään tekemättä yhtään ruokalajia itse? Jotkut taas syntyy samaiseen pöytään ilman mitään kontribuutiota jo kolmannessa sukupolvessa.
Samaa olen sanonut omilleni. Kv-tutkinto. Sellainen, jolla voi tehdä hyviä töitä myös ulkomailla. Suomi on uppoava laiva. Täällä ollaan huolissaan kaikesta muusta paitsi niistä, jotka pitää maata pystyssä. Hyvin sanoisin, että "pitäköön tunkkinsa". Eläköön keskenään. Katsotaan sitten, miten menee.
Toinen on maanpuolustustahto. Tässä juuri juttelen muutaman armeijan menestyksellä käyneen nuorehkon miehen kanssa. Moni on käynyt esim rukin. Sanoivat, että ensimmäistä kertaa ovat miettineet, ettei heistä tässä maassa ole mitään puolustamista. Viittasivat suoraan tähän punavihreään naisvetoiseen mafiaan, joiden puolustaminen ei kiinnosta pätkän vertaa ja heidän puolestaan ne voi mennä sinne taistelemaan, tasa-arvon nimissä.
Ulkomaiden tuloja hehkuttaessa monilta unohtuu - tai eivät edes tunne - järjestelmien eroja. Esim. meidän perheellä menee ehkä 15-16 000 euroa vuodessa sairausvakuutusmaksuihin, jotka ovat pakollisia, ja halvin vaihtoehtokin, johon voisimme vaihtaa, olisi vain vajaat pari tonnia/vuosi halvempi. Jos muuttaisimme Suomeen, tuo nyt pakollinen meno olisi 0 euroa (kerätään veroina). Eli vaikka ulkomailla viihdynkin, haluan tuoda esille tällaisen pointin. Kyse ei ole pelkästään bruttopalkasta ja veroprosentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin erinomainen, niin pärjäät varmasti konsulttiyrittäjänäkin ilman että tarvitsee odotella käsi ojossa tarjouksia muilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Jotkut taas tulee valmiiseen pöytään syömään tekemättä yhtään ruokalajia itse? Jotkut taas syntyy samaiseen pöytään ilman mitään kontribuutiota jo kolmannessa sukupolvessa.
Samaa olen sanonut omilleni. Kv-tutkinto. Sellainen, jolla voi tehdä hyviä töitä myös ulkomailla. Suomi on uppoava laiva. Täällä ollaan huolissaan kaikesta muusta paitsi niistä, jotka pitää maata pystyssä. Hyvin sanoisin, että "pitäköön tunkkinsa". Eläköön keskenään. Katsotaan sitten, miten menee.
Toinen on maanpuolustustahto. Tässä juuri juttelen muutaman armeijan menestyksellä käyneen nuorehkon miehen kanssa. Moni on käynyt esim rukin. Sanoivat, että ensimmäistä kertaa ovat miettineet, ettei heistä tässä maassa ole mitään puolustamista. Viittasivat suoraan tähän punavihreään naisvetoiseen mafiaan, joiden puolustaminen ei kiinnosta pätkän vertaa ja heidän puolestaan ne voi mennä sinne taistelemaan, tasa-arvon nimissä.
Hauska jeesustella kuinka täällä ei pidetä huolta tästä ja tästä porukasta. Sitten perään luetella kuinka muksut kerää kaikki mahdollisimman kalliit, muiden kustantamat "ruokalajit" ja ennen takaisinmaksua painellaan muille maille.
Enemmän hyötyä niistä sossu*ummeistakin on Suomelle kuin tuollaisista kuppaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Yli 30 vuotta ollut saamapuolella. Suomi ei ole vaatinut häneltä mitään ja pelkästään antanut. Siihen nähden outo kirjoitus.
Olisi kiva nähdä jos valtio antais menolipun ja vielä rahaa vaikka viideksi vuodeksi uudessa maassa. Väitän että noin 80% lähtis siltä seisomalta. Olen 38 ja koko ikäni koittanut lähteä. Raha kysymys.
Paras lähteä ulkomaille. Suomessa voi tehdä työtä vain 30-45 v.
Että oikein vain prosentti tai pari. Jaa-a.