Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni opiskelevat Suomessa yliopistossa ja suunnittelelevat tulevaisuuttaan ulkomailla

Vierailija
10.08.2025 |

Sanoin heille jo kauan sitten ennen opintoja, että voisi olla parempi kansainvälistyä. Nyt he ovat samaa mieltä.  Kieliopinnot ovat tärkeitä varsinaisten opintojen ohella. Ovat saaneet aina jotain kesätöitä ja "menestyvät", mutta Suomi on isoissa ongelmissa.

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on huippumaa. Saahan sitä toki haaveilla, ja myös käydä ulkomailla kokeilemassa ja vaikka jäädäkin. Itse olen toistaiseksi jäänyt, jo yli 10 v ulkomailla, mutta Suomi on aina vaihtoehto myös.

-Mies

Vierailija
102/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat nämä kuuluisat ulkomaat, joissa kaikki on aina paremmin? 

Pitää lähteä aika kauas löytääkseen paratiisin. 

Ruotsi, Norja, Iso-Britannia, Alankomaat, Saksa, Sveitsi, Kanada, Australia... Siinä nyt muutama.

Kaikki noista muuhunmaatattu vielä Suomeakin pahemmin

Mitäs se. Maamuiksihan ovat itsekin tunkemassa. Sekaan vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa suomen tutkinnot ei kelpaa

Vierailija
104/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Norjassa ja Tanskassa kaikki on paremmin. 

Jopa Ruotsissa on asiat paremmin. Nimittäin työkulttuuri on inhimillisempi.

Vierailija
105/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa suomen tutkinnot ei kelpaa

EU:n sisällä kelpaa yleensä hyvin. Amerikassa ja kansainyhteisön alueella joutuu yleensä suorittamaan jonkin paikallisen sertifikaatin. Niin hekin joutuvat jos tulevat EU-alueelle. 

Vierailija
106/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vähän vanhempi kolmekymppinen, joka tekee tohtoriopintoja, mutta sama, lähden varmaan heti pois täältä jahka väittelen seuraavan vuoden tai kahden sisällä. Suomi on uppoava laiva, joka vain vaatii minulta antamatta tarpeeksi vastineeksi. 

Tutkinnot tuntuvat kelpaavan, veronmaksajien piikkiin tietenkin.

Ei Suomessa ole vaihtoehtoja. Jos opiskelet suomeksi, niin se menee valtion piikkiin. Ei niitä maksuja edes pysty maksamaan, kun laki kieltää keräämästä maksuja. Toki maksuttomia korkeakoulupaikkojahan ei koko ikäluokalle ole tarpeeksi, joten moni lähtee jo aiemmin ja opiskelee tutkinnonkin ulkomailla, mutta on kova homma lähteä 19-vuotiaana ja opiskella vieraalla kielellä. 

Vierailija
107/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vähän vanhempi kolmekymppinen, joka tekee tohtoriopintoja, mutta sama, lähden varmaan heti pois täältä jahka väittelen seuraavan vuoden tai kahden sisällä. Suomi on uppoava laiva, joka vain vaatii minulta antamatta tarpeeksi vastineeksi. 

Ehkäpä olisi sinun vuorosi alkaa antaa jotakin vastineeksi, jos olet ikäsi opiskellut veronmaksajien piikkiin?

Aijaa, että opiskelin veronmaksajien piikkiin kun otin opintolainaa ja kävin töissä vuosikaudet opintojen ohessa, samalla itse tuottaen verotuloja? Puhumattakaan siitä, että tulen aika vauraasta perheestä, jossa vanhempani ovat tuottaneet hyvin paljon keskiarvoa enemmän verotuloja tälle yhteiskunnalle? No, kun lukee tällaista paskaa sinun kaltaiselta kateelliselta mulkulta, entistä enemmän tekee mieli lähteä pois täältä tuottamasta verorahoja sinunlaisen käytettäväksi.  

Vierailija
108/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Täältä maksuton, yhteiskunnan verovaroin järjestämä koulutus ja ulkomaille sitä hyödyntämään. Voisi olla laki, joka velvoittaisi täällä koulutuksen saaneet tekemään opintojensa korvaamiseksi muutaman vuoden töitä täällä.

Tai he, jotka heti lähtevät muualle, joutuisivat jälkikäteen maksamaan koulutuksestaan.

Harvassa maassa on maksutonta koulutusta.

1. Opiskelu ei ole "maksutonta". Et ole tainnut kuulla veronmaksusta. Oletko itse mitään kouluja käynyt lainkaan?

2. Eli sen lisäksi, että ihmiset maksavat veroillaan koulutuksensa, heille pitää teettää vielä lisäksi muutama vuosi lisää pakkotyötä? Ja sitäkin enemmän, jos kehtaavat poistua orjatyöleiristä ulkomaille.

3. Ja tiedoksi, Suomen kansalainen pakotetaan peruskouluun, jossa tuskin oppii yhtään mitään järkevää. Lähinnä vain aivopestään sopuliksi. Mutta sitten vielä pitäisi maksaa omasta pussista "siitä hyvästä", että joutui aivopestäväksi vasten tahtoaan? Ai kun kiva.

4. Monessa maassa on "maksuton" koulutus sinun va jakki-logiikallasi.

En suostu uskomaan, että olet oikea ihminen valtion propaganda-tekoälyn sijaan. 

Vierailija
109/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä olisi sinun vuorosi alkaa antaa jotakin vastineeksi, jos olet ikäsi opiskellut veronmaksajien piikkiin?

Työpaikasta olisi hyvä aloittaa, mutta eipä tullut kukaan sellaista tarjoamaan.

Jos olet niin erinomainen, niin pärjäät varmasti konsulttiyrittäjänäkin ilman että tarvitsee odotella käsi ojossa tarjouksia muilta?

Miksi kirjoitat tällaisia typeriä kommentteja, kun et edes tiedä alaani?

Vierailija
110/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, että opiskelin veronmaksajien piikkiin kun otin opintolainaa ja kävin töissä vuosikaudet opintojen ohessa, samalla itse tuottaen verotuloja? Puhumattakaan siitä, että tulen aika vauraasta perheestä, jossa vanhempani ovat tuottaneet hyvin paljon keskiarvoa enemmän verotuloja tälle yhteiskunnalle? No, kun lukee tällaista paskaa sinun kaltaiselta kateelliselta mulkulta, entistä enemmän tekee mieli lähteä pois täältä tuottamasta verorahoja sinu

Nyt oli kyse sinusta eikä vanhemmista tai mahdollisista muista sponsoreista.

Vierailija
111/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kolme meidän lapsistamme asuvat ja tekevät töitä muualla kuin Suomessa. Heillä on yliopistotutkinto, he ovat tyytyväisiä, onnellisia ja menestyvät hyvin. Heillä ei ole mitään aikomusta palata Suomeen. Ei kyllä ole itsellämmekään.

Mutta silti Suomi-keskustelupalstat ovat niitä eniten puoleensavetäviä?;)

Suomalainen ei saa kirjoittaa suomalaisella keskustelupalstalla?

Saa toki, mutta voi myös miettiä, onko oikein fiksua siellä koko perheen ihannemaissa sitten roikkua suomalaisilla keskustelupalstoilla haukkumassa kotimaataan ja ylistämässä nykyistä onnelaansa, yleensä maata nimeltä mainitsematta. Sieltähän voisi löytyä pahempia epäkohtia.

t. Saksassa pitkään asunut

Kirjoittamalla säilyy kirjoitustaito ja kun simmut aukeaa ja tajuaa minkälainen miniryssälä Suomi on, niin on vaikea kirjoittaa muusta.

Vierailija
112/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kolme meidän lapsistamme asuvat ja tekevät töitä muualla kuin Suomessa. Heillä on yliopistotutkinto, he ovat tyytyväisiä, onnellisia ja menestyvät hyvin. Heillä ei ole mitään aikomusta palata Suomeen. Ei kyllä ole itsellämmekään.

Mutta silti Suomi-keskustelupalstat ovat niitä eniten puoleensavetäviä?;)

Eniten? Jostain syystä vetoatte aina tähän. Saa kai sitä olla kiinnostunut entisestä kotimaastaan ja siitä, mistä siellä keskustellaan. Jollei muuta, niin ihmettelee kuinka asiat siellä ovat muuttuneet. Ja onhan tämäkin yksi tapa pitää yllä kielitaitoa. Aina välillä kyllä huomaa, että itse käyttää jotenkin vanhanaikaista kieltä. Ja sitten on joku nirppanokka huomauttamassa, jos tekee kirjoitus- tai muotovirheen.  

Vierailija
113/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutatteko lastenne perässä? Vai ajattelitteko jäädä Suomeen?

Vierailija
114/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lähtee, mutta tulee myös takaisin huomattuaan, ettei siellä muualla välttämättä ole sen helpompaa vaan ihan uudet ongelmat

moni mutta enemmistö jää ja on ihan hiljaa.

Sitten on niitä, joiden on pakko tulla Vauvalle, vaikka siellä uudessa maassa on kaikki kuulemma paljon paremmin. 

Voi-voi. Näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.   

Vierailija
115/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Ja tiedoksi, Suomen kansalainen pakotetaan peruskouluun, jossa tuskin oppii yhtään mitään järkevää. Lähinnä vain aivopestään sopuliksi.

Vierailija
116/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt oli kyse sinusta eikä vanhemmista tai mahdollisista muista sponsoreista."

Monelta muultakin tosiaan löytyy suvusta nettomaksaja tai nettomaksajia. Se ei ole peruste olla itse tuottamaton.

Vierailija
117/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutatteko lastenne perässä? Vai ajattelitteko jäädä Suomeen?

Talutan kädestä pitäen, jos ei tajua itse lähteä.

Vierailija
118/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on surkeat palkat koulutetuille asiantuntijoille. Kannattaa lähteä, jos vain voi.

Yliopistotutkinto ja valtion työt. Palkka 2750 e.

Minä tienaan yksityisellä mikrofirman työntekijänä amistason töissä paremmin, olen nainen. Olen toimihenkilö ja amk-koulutus. 

Vierailija
119/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi, Norja, Iso-Britannia, Alankomaat, Saksa, Sveitsi, Kanada, Australia... Siinä nyt muutama.

Heh, vitsailet? Et tiedä mitään mitä monessa mainitsemissasi maissa tapahtuu. Iso-Britannia? Oikeasti? Kanada? Australia? Nyt ottamaan selvää. Ja äkkiä. Siinä nyt muutama vinkki. 

Ei noihin maihin niin vain mennä. Monta kertaa joutuu suorittamaan lisäopintoja, vaikka olisi tohtorin tutkinto. Lisäksi esimerkiksi Sveitsissä ja Saksassa ja Ranskassa työelämä ei toimi englannin kielellä, vaan maan oman virallisen äidinkielen taito pitää hallita suvereenisti kaikilla portailla.

Vierailija
120/181 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se koulutus suomessa lähes maksutonta, muutama satanen taitaa mennä vuodessa oppilaskunnalle ja terveydenhuoltoon. Ei se oman elämisen maksaminen ole koulutuksesta maksamista. Suurimmassa osassa maailmaa pitää maksaa yliopistolle lukukausimaksut+oma eläminen. Tästä syystä esim. jenkkilässä on asuntola-asuminen suosittua.