Ajoin tänään kuudelta mustikkaan, keräsin 4 tuntia ja nyt on koko talveksi mustikoita
Aika pienellä vaivalla tuli. Putsaan ja pussitan, sitten pakkaseen. Kyllä sinne jäi mustikkaa, käykää hakemassa omanne pois.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Et ole siltikään parempi ihminen. Jos olisit lahjoittanut mustikat, niin sitten olisit hyvä ihminen.
Minä olen lahjoittanut keräämiäni mustikoita, herukoita, sieniä, karviaisia, mutta en ole mitenkään erityisen hyvä ihminen.
Olen kerännyt 50-60 litraa mustikoita. Keski-Suomessa niitä ainakin on ollut paljon. Mustikkasmoothieta lapsille joka toinen aamu. Joka aamu, jos tekee niin kyllästyvät. Parasta.
Kaveri soitti että otatko 10kg puhdistettua mustikkaa. 60e maksoin ja vartissa sain ne pussitettua pakkaseen. Aika on rahaa.
Mustikka on jotenkin ankea Marja pakastettuna. Kerään vaan sesonkiaikaan syötäväksi. Pakkasessa lässähtää ja vetistyy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee mustikkaa yksi litra joka päivä. Kuukaudessa 30 litraa. Jos pitäisi riittää koko talveksi eli n.10 kuukaudeksi, pitäisi kerätä 300 litraa.
Niin? Seitsemänkymppinen äitinikin tekee niin, mikä on sinun tekosyysi?
Vierailija kirjoitti:
Mustikka on jotenkin ankea Marja pakastettuna. Kerään vaan sesonkiaikaan syötäväksi. Pakkasessa lässähtää ja vetistyy.
Kohmeisina ne kannattaa syödäkin.
Mustikkaa ja puolukkaa ja herukoita, ja vähän karviaisia. Niillä pärjään talven yli. Mansikoita en tarvitse, enkä vadelmia.
Mistä ihmiset löytää paikat missä on mustikoista sinisenä puskat? Oon käynyt kahtena eri päivänä ja molempina sai käydä useampia metsiä katsomassa ja hiton tiukassa olivat. 10l oon saanut kerättyä.
Sinulleko riittää kaksi litraa koko talveksi?
En uskalla. Niin paljon kyitä nykyisin siellä metsissä, jotka tunnen. Minnekään outoon metsään en uskalla mennä, suuntavaisto nimittäin ei ole vahvuuteni. Tuttu metsä, sen tunnen, mutta viimeksi meillä päättyi huonosti reissu naapurin kanssa. Nähtiin hiekkatiellä kyy. Toinen sihisi puun juurella. Sitten kun mustikoiden kanssa käveltiin autoa kohti, naapuri tunsi kivikkoisessa rinteessä, että oksa pisti. Kun oli kävelty vähän matkaa, hän alkoi sanoa, että oliko se ampiainen kuitenkin, kun niin kihelmöi. Auton vieressä otettiin kenkä ja sukka pois jalasta, oli jo turvonnut ja 2 pikkuruista hamoaanjälkeä. Minä sanoin, että taisi kyllä olla kyy. Se vaan kun sukan läpi oli tikannut, ehkä ei niin syvälle päässyt. Suoraan vaan päivystykseen. Jalka meni myöhemmin mustaksi, valtava mustelma, ja turvotusta oli pitkään. Onneksi ei mitään vakavaa, ei sydänoireita tai sellaista. Pelko jäi enemmän minulle kuin naapurille.
Jäi vaan liikunta ja metsässä oleilun hyvät terveysvaikutukset saamatta...
Vierailija kirjoitti:
Painajaismaista mennä keräämään ja painajaismaista, jos pakastin olisi täynnä mustikkaa, jota olisi pakko syödä koko talvi!
Onneksi viranomaiset eivät saa vielä täysin määritellä sitä mikä on tyhmää ja kieltää sitä, mutta melko lähellä ollaan.
Oon jo hakenut omani pois, isoja ja komeita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset löytää paikat missä on mustikoista sinisenä puskat? Oon käynyt kahtena eri päivänä ja molempina sai käydä useampia metsiä katsomassa ja hiton tiukassa olivat. 10l oon saanut kerättyä.
Tänä vuonna mahdollisimman kosteissa paikoissa. Minä tosin kävelin parisataa metriä kotiovelta ja siitä sain muutaman neliömetrin alueelta ämpärin täyteen, oli tosi isoja ja muhkeita.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla. Niin paljon kyitä nykyisin siellä metsissä, jotka tunnen. Minnekään outoon metsään en uskalla mennä, suuntavaisto nimittäin ei ole vahvuuteni. Tuttu metsä, sen tunnen, mutta viimeksi meillä päättyi huonosti reissu naapurin kanssa. Nähtiin hiekkatiellä kyy. Toinen sihisi puun juurella. Sitten kun mustikoiden kanssa käveltiin autoa kohti, naapuri tunsi kivikkoisessa rinteessä, että oksa pisti. Kun oli kävelty vähän matkaa, hän alkoi sanoa, että oliko se ampiainen kuitenkin, kun niin kihelmöi. Auton vieressä otettiin kenkä ja sukka pois jalasta, oli jo turvonnut ja 2 pikkuruista hamoaanjälkeä. Minä sanoin, että taisi kyllä olla kyy. Se vaan kun sukan läpi oli tikannut, ehkä ei niin syvälle päässyt. Suoraan vaan päivystykseen. Jalka meni myöhemmin mustaksi, valtava mustelma, ja turvotusta oli pitkään. Onneksi ei mitään vakavaa, ei sydänoireita tai sellaista. Pelko jäi enemmän minulle kuin naapurille.
Hyi! Minulle on aina väitetty että kyyt kyllä lähtee karkuun kun huomaavat ihmisten askeleet, ilmeisesti ihan pötypuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Osta kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin käyvät aamujogurtin sekaan. Itse tykkään enemmän pensasmustikoista, ne eivät tahraa ja niitä voi syödä ihan sellaisenaan.
Ei ne kyyt mitään väistä, se on ihan legendaa. Yhdellä mökilläkin alkoi uhittelemaan, löin lapiolla pään irti.
Kerään mustikoita mökin takapihalta vain aamujogurttiin. Kaupungissa ostan mustikat kaupasta tuoreena, sen verran mitä menee.
Mustikat ovat kyllä hyviä ja terveellisiä, enkä ihan ymmärrä palstan vähättelyä heitä kohtaan, jotka keräävät mustikoita pakkaseen talven varalle. En itse jaksa kerätä ämpäritolkulla mustikoita, mutta ovathan itse kerätyt aina ilmaista ja erittäin terveellinen lisä ruokavalioon. Nostan kyllä hattua ihmisille, joilla riittää aikaa ja tarmoa kerätä marjansa itse. Ja samalla saa hyvää liikuntaa ja raitista ilmaa. Vaikka se poiminta käy kyllä ainakin itselläni melkoisesti selän päälle.